{“content”:“Vilken anser ni är den bästa aktiemäklaren för en nybörjare just nu?”,“target_locale”:“sv”}
Jag personligen gillar Nordnet eftersom de har en gratis superfond. Du får en indexavkastning diversifierad för dig själv
sedan kan du leka med aktieurval med en liten summa.
Det beror på vilken typ av investeringar du vill göra. Om du bara vill göra investeringar på några hundra euro är OP eller Nordea bra alternativ, eftersom de har en prisgräns på 1 % för courtageavgifterna. Båda har dock några euros avgifter för förvaring och andra serviceavgifter. De är dock billigast om du gör investeringar på några hundra euro 1-2 gånger i månaden eller oftare.
Ett annat alternativ är Nordnet, som inte har några kontorelaterade avgifter, men minimicourtageavgifterna är högre och kräver investeringar på cirka 800 euro innan detta överträffar de ovan nämnda. Eller om du handlar mycket sällan är Nordnet bra. Du kan ändå öppna ett konto hos Nordnet, eftersom det är gratis och du kan utnyttja de superfonder som Emmaisen nämnde om du vill.
Om du vill ha det billigaste möjliga alternativet för att investera utomlands med finsk kundtjänst, är Lynx kanske ett alternativ, men då får du fylla i köp, försäljningar och utdelningar med mera i skattedeklarationen själv.
Dessutom: Lynx är inte särskilt bra för nybörjare, eftersom man inte kan investera i Finland och det blir mer pappersarbete.
{“content”:“Jag tänkte först göra en större investering i ett litet företag på grund av höga avkastningsförväntningar, så Nordnet verkar vara mitt val eftersom de erbjuder 0,06% i mäklaravgift under de första 2 månaderna.”,“target_locale”:“sv”}
Nordnet är ett ganska bra val. Jag brukade använda Nordea och bytte till Nordnet, och livet blev mycket bättre. Användargränssnittet hos Nordea var riktigt dåligt och sökfunktionen verkade inte hitta något, man var tvungen att skriva namnet exakt som i deras system annars hittar man inte företaget ![]()
{“content”:“Jag bytte precis själv från Nordnet till OP när prislistan förnyades. Jag är ägarkund och även medlem i OSKL. Utöver den förnyade prislistan (max. 1 % teckningsavgifter) är OSKL-medlemsförmånen att jag betalar högst 5 € i teckningsavgift med dessa belopp… Till exempel betalar jag 5 € för ett köp på 1500 €, vilket är 0,33 %. Jag arbetar huvudsakligen med finska aktier…\n\nPå Nordnet tyckte jag inte om bland annat den orättvisa prissättningen mellan kunder i olika länder, en något bristfällig bild av datasäkerheten, etc.”,“target_locale”:“sv”}
Jag tog också den där OP i bruk. Utländska innehav är föremål för en förvaringsavgift på 0,1% per år, så det intresserar mig verkligen inte att hålla utländska investeringar i OP på lång sikt.
I OP-mobil hittade jag dock bara aktier från Helsingfors-, Stockholm- och Köpenhamnsbörserna. Är det möjligt att investera i andra börser med OP-mobilappen? Dessutom hittade jag inte heller företagsspecifika aktieanalyser där. Avsnittet för aktieanalyser finns, och det innehåller bara någon morgonrapport, men inget annat, trots att de på sina webbsidor annonserar att man ska hitta företagsspecifika analyser där.