Autostore norsk lagringspionjär börsnoteras

En norsk företag vid namn Autostore är på väg att börsintroduceras. Det är ett företag som satsar på lagerautomation/robotiksystem. Teckningstiden går ut imorgon kl. 00.59. De verkar ha höga mål. En annan sak är om de kommer att uppnås. Det verkar ganska intressant. Har någon djupare kunskap/funderingar kring detta? Nedan finns en sammanfattning av ämnet:

https://www.nordnet.fi/download/18.75d5a01b17818ce217577300/1633948720162/Autostore-tiivistelma.pdf

15 gillningar

Jag märkte 2000 st själv, eftersom det verkade lovande.
Vi får se hur det går… Det var väldigt få diskussioner igång på finska forum.

6 gillningar

Jag har hittills arbetat i två företag där logistikfunktionen har outsourcats och lagringsautomater och produktionslinjer har tagits i bruk. I båda fallen hölls samarbetsförhandlingar och folk fick sparken. Jag har arbetat med lagerarbete i sex företag och det verkar som att dessa effektiviseringsåtgärder inom logistik har börjat accelerera. Företag beräknar vissa avskrivningstider för investeringen, och åtminstone det ena företagets logistikautomationsinvestering (tyska maskiner) kostade 500 miljoner euro, så det är stora satsningar om de kan säljas. Synd att jag först nu upptäckte den IPO:n och inte kan delta, men jag kommer att följa diskussionen.

1 gillning

Erbjudandet, inklusive 15 % tilläggsaktier (enligt definitionen i meddelandena), är multipelt täckt till det indikativa erbjudandepriset.

Jag markerade minimibeloppet. Det faller inte från högt. Där kommer det eviga dilemmat att om det lyckas, så ångrar man lite att man markerade så lite. Man kan såklart köpa mer senare.

tis 19 okt. 2021 kl. 10:45 Average Joe från webbplatsen Aktieinvesteringar <inderes@discoursemail.com> skrev:

Jag markerade även minimum 390 st, får se vad som kommer ut av det, eller om något kommer ut alls.
Jag undrade också varför det inte pratades så mycket om detta på finska forum.

Och inte bara på finska forum. Jag försökte i förväg få insikter om detta via Twitter och googlade mycket, men det fanns väldigt lite information. Priset ansågs vara högt, men det hindrade inte min teckning.

För att det inte ska bli ett inlägg med 0 innehåll, citerar jag från gårdagens meddelande:

“Som tidigare meddelats avslutas bookbuilding-perioden för det institutionella erbjudandet imorgon (den 19 oktober 2021) kl. 14:00 (CEST). Ansökningsperioden för detaljerbjudandet avslutas samma dag kl. 12:00 (CEST), förutsatt dock att ansökningar i detaljerbjudandet som görs elektroniskt via Nordnets webbtjänster måste lämnas in senast kl. 23:59 (CEST) idag, den 18 oktober 2021.”

Det vill säga, kl. 15:00 vår lokala tid avslutas det institutionella erbjudandet.

“Det slutliga antalet erbjudandeaktier och det slutliga erbjudandepriset per erbjudandeaktie kommer att fastställas av Bolaget och de ledande säljande aktieägarna (vilka är de fonder/bolag som ägs, förvaltas eller rådges av THL), i samråd med de gemensamma globala koordinatorerna, efter avslutad bookbuilding-period i det institutionella erbjudandet.”

Handeln meddelades tidigare börja “on or about 20 October”, vilket innebär att tilldelningen bör vara klar under dagen idag, och handeln börjar imorgon om inga oväntade förseningar uppstår.

Här finns anledning att förbereda sig för att man, oavsett teckningsvolym, får antingen a) ett fast antal, typ 50 eller 100 aktier, eller b) noll.

I denna (liksom andra) skandinaviska notering fanns ett typiskt villkor i prospektet för svenskar och norrmän, nämligen att emissionsgaranten förbehåller sig rätten att exkludera vissa tecknare för att säkerställa att aktieägaren får ett rimligt antal aktier. Denna exkludering sker genom lottning. Åtminstone diskrimineras inte finländare i princip, då emissionsvillkoren säger “No Offer Shares have been reserved for any specific national market”.

EDIT. Precis nu, den 19 oktober 2021 kl. 13:00, dök “SØKNAD AUTOSTORE HOLDINGS LTD” upp på mitt värdepapperskonto. Så åtminstone lyckades teckningen. För att undvika flera meddelanden om ämnet: ofta ser man först strax före handelns början, det vill säga imorgon, om man fick några aktier eller inte. Flera svenskar har blivit utan, och det ser man först strax innan handeln börjar.

12 gillningar

Fives announces strategic partnership with AutoStore and strengthens its position as an integrator of cutting-edge automated solutions Väl tajmat :slight_smile:

5 gillningar

På ditt AOT visas nu ett belopp som motsvarar ditt teckningsåtagande, och den slutliga tilldelningen kommer att meddelas först senare. Det har varit så i andra erbjudanden också.

Har du läst meddelandet från Nordnet om detta?

Vi har mottagit din teckningsorder och vidarebefordrat den till den part som ansvarar för noteringen. Du ser nu din teckning bokförd i din portfölj. Antalet stycken motsvarar din godkända teckningsorder. I samband med tilldelningen debiterar vi teckningsavgiften från ditt konto och levererar de tilldelade värdepapperen till din portfölj. I villkoren för nyemissionen hittar du information om beräknad tidpunkt för tilldelningsmeddelandet och den beräknade första handelsdagen för värdepapperen.

2 gillningar

Ja, jag läste Nordnets meddelande. Jag tolkade ”antalet motsvarar din godkända teckningsorder” så att det var det slutliga antalet. Men det verkar inte stämma… Tack för rättelsen! Förhoppningsvis har det funnits tillräckligt intresse så att man inte får alla tecknade. Åtminstone ur en snabbvinstjägares perspektiv. :slight_smile:

1 gillning

Samma här, vi får se vad som händer… men det är förvånansvärt lite diskussion om ämnet. Detta är ju en ganska betydande omvälvande produkt. Jag har förstått att den också har patent som är centrala för verksamheten, har någon mer information om detta?

1 gillning

AutoStore har nyligen investerat avsevärt i forskning och utveckling. Företagets utvecklingsresurser har utökats från 49 anställda 2017 till 149 anställda, varav 72 % är heltidsanställda mjukvaruutvecklare (per den 30 juni 2021). AutoStore strävar kontinuerligt efter att förnya och förbättra befintliga lösningar och programvara. Under de senaste 25 åren har AutoStores forsknings- och utvecklingsarbete förstärkt företagets konkurrensfördelar och lett till över 280 patent.

Detta är ett citat från AutoStores IPO-prospekt.

Tis 19 okt 2021 kl 15:15 Rivero från Osakesijoittaminen <inderes@discoursemail.com> skrev:

3 gillningar

{“content”:“Den här IPO:n var intressant, så jag tog också miniminivån, även om jag knappast kommer att få mycket. Handel börjar imorgon. \n\nHär är en kort men koncis presentationsvideo som är flera år gammal (nyare finns på YouTube). \n\nhttps://www.youtube.com/watch?v=iHC9ec591lI",“target_locale”:"sv”}

2 gillningar

Mycket intressant företag, så det blir spännande att se hur börsresan börjar. Vid en snabb titt/övervägande oroar mängden konkurrens i branschen. I mina ögon följer exempelvis brittiska Ocado Groups (mcap ca 13,5 miljarder GBX) teknik i stort sett samma idé som Autostores (om intresse finns att undersöka andra, hade de nämnt Vanderlande och TGW som konkurrenter i prospektet). Frågan är hur snabbt de höga EBITDA-värdena smälter om tekniken kopieras och priskriget intensifieras.

2 gillningar

Som jag förstår det var Ocado en kund hos Autostore, stal tekniken och blev en konkurrent. https://www.chargedretail.co.uk/2021/06/17/ocado-loses-major-court-battle-against-rival-autostore-as-patent-infringement-case-heats-up/

5 gillningar

Det finns konkurrens inom branschen, så vitt jag vet är Autostores lösning inte unik på något sätt. Men jag skulle säga att Autostore redan har etablerat sig som ett starkt varumärke i branschen. Dessa växer som svampar ur jorden just nu och har ett mycket gott rykte. Det finns redan lager i Finland som använder Autostore, och fler kommer hela tiden. Investeringen är rimlig jämfört med helautomatiska lager, lösningen är relativt flexibel och fördelarna betydande.

Jag äger inga aktier för närvarande, värderingen kändes hög. Komponentbristen påverkar nog leveranstiderna för dessa också just nu. Jag tror dock att framtiden är ljus.

6 gillningar

Detta gäller även för detta företag.

4 gillningar

Allokering av bilbutiker har genomförts. Pressmeddelandet om resultatet finns bifogat:

“Totalt 667 567 059 aktier (inklusive övertilldelade aktier) tilldelades i Erbjudandet, varav 99 % av aktierna tilldelades investerare i det institutionella erbjudandet och 1 % av aktierna tilldelades cirka 10 000 investerare i det nordiska detaljhandelserbjudandet”

Om det här meddelandet inte flaggas, framgick det av meddelanden som inte hörde till den här tråden att om man tecknade minimiantalet (390 st) fick man 339 aktier, vilket är 87 %.

Om man däremot tecknade fler, här är 2 exempel: med en teckning på 1600 aktier fick man 374 st (23,4 %) och med en teckning på 9500 st fick man 603 st (6,35 %), det vill säga att kvoten var betydande om man försökte få ett lite större antal.

5 gillningar

Alla dessa nämnda exempel följer formeln 339 + (markerat antal - 390) * 2.9%.

3 gillningar

Jag lägger nu till detta på detta forum också.
Autostore har dykt upp som ett nytt intressant företag, jag hann inte markera det men avsikten är att ta reda på om det skulle vara värt att ta en andel. Kan någon berätta mer detaljerat hur året 2021 har gått? Det verkar som att omsättningen har ökat kraftigt de senaste åren och att vinst har genererats. 2020 uppstod koronaförluster, men har återhämtningen skett 2021?

Jag har försökt läsa den finansiella delen av prospektdokumentet och förstår naturligtvis verksamheten ungefär, men jag har inte riktigt fått grepp om det ännu.