Och inte bara på finska forum. Jag försökte i förväg få insikter om detta via Twitter och googlade mycket, men det fanns väldigt lite information. Priset ansågs vara högt, men det hindrade inte min teckning.
För att det inte ska bli ett inlägg med 0 innehåll, citerar jag från gårdagens meddelande:
“Som tidigare meddelats avslutas bookbuilding-perioden för det institutionella erbjudandet imorgon (den 19 oktober 2021) kl. 14:00 (CEST). Ansökningsperioden för detaljerbjudandet avslutas samma dag kl. 12:00 (CEST), förutsatt dock att ansökningar i detaljerbjudandet som görs elektroniskt via Nordnets webbtjänster måste lämnas in senast kl. 23:59 (CEST) idag, den 18 oktober 2021.”
Det vill säga, kl. 15:00 vår lokala tid avslutas det institutionella erbjudandet.
“Det slutliga antalet erbjudandeaktier och det slutliga erbjudandepriset per erbjudandeaktie kommer att fastställas av Bolaget och de ledande säljande aktieägarna (vilka är de fonder/bolag som ägs, förvaltas eller rådges av THL), i samråd med de gemensamma globala koordinatorerna, efter avslutad bookbuilding-period i det institutionella erbjudandet.”
Handeln meddelades tidigare börja “on or about 20 October”, vilket innebär att tilldelningen bör vara klar under dagen idag, och handeln börjar imorgon om inga oväntade förseningar uppstår.
Här finns anledning att förbereda sig för att man, oavsett teckningsvolym, får antingen a) ett fast antal, typ 50 eller 100 aktier, eller b) noll.
I denna (liksom andra) skandinaviska notering fanns ett typiskt villkor i prospektet för svenskar och norrmän, nämligen att emissionsgaranten förbehåller sig rätten att exkludera vissa tecknare för att säkerställa att aktieägaren får ett rimligt antal aktier. Denna exkludering sker genom lottning. Åtminstone diskrimineras inte finländare i princip, då emissionsvillkoren säger “No Offer Shares have been reserved for any specific national market”.
EDIT. Precis nu, den 19 oktober 2021 kl. 13:00, dök “SØKNAD AUTOSTORE HOLDINGS LTD” upp på mitt värdepapperskonto. Så åtminstone lyckades teckningen. För att undvika flera meddelanden om ämnet: ofta ser man först strax före handelns början, det vill säga imorgon, om man fick några aktier eller inte. Flera svenskar har blivit utan, och det ser man först strax innan handeln börjar.