“I början av januari bekräftade den tyska finansinspektionen BaFin vår anmälan om gränsöverskridande verksamhet, vilket innebär att den regulatoriska godkännandeprocessen för Nordnets kommande verksamhet i Tyskland har slutförts. Vi fortsätter nu att bygga upp både vår fysiska och digitala infrastruktur och rekryterar kontinuerligt nyckelpersoner till organisationen.”
Avsikten är att gå in i Tyskland under H2.
Om vinstutdelningen:
“Nordnet har en stark och stabil kapitalsituation. Totalt under 2025 återköpte vi aktier för 627 miljoner SEK inom ramen för tre olika program, och vid årsskiftet återstår cirka 100 miljoner SEK i programmet som lanserades i november förra året. För 2025 avser styrelsen att föreslå en utdelning på 8,60 SEK per aktie, vilket motsvarar drygt 70 procent av vinsten. Min bedömning är att vi framöver har förutsättningar att behålla en utdelningsnivå på 70 procent av vinsten och genomföra ytterligare aktieåterköpsprogram.”
Nordnet kom med sin Q1 denna vecka. I mina ögon helt okej, även om vinsttillväxten blev ensiffrig. Marknaden verkar ha straffat detta med en liten kursnedgång.
Gällande räntenettot konstaterade ledningen: de tror att botten för räntenettot är bakom oss och att man framöver kan förvänta sig vinsttillväxt även från ”banksidan” genom en växande kundbas. Direkt efteråt sägs det dock att det beror på centralbankernas räntor, och att förutse dem är som att gissa vädret.
Själv blev jag djupt förolämpad av detta. Det är ju lättare att förutse vädret än centralbankirernas ränterörelser