Nordic Semiconductor - Norsk MCU-firma

För mig var UWB-sidan av kortdistansradio ganska okänd. Jag gjorde därför en del efterforskningar kring både Novelda och själva UWB-tekniken. Här är lite observationer:

UWB

• ~6-9 GHz frekvensområde beroende på land och standard. Alltså väldigt högt. Jämför med 2,4 GHz för t.ex. BT.
  • På motsvarande sätt är kanalens bandbredd väldigt bred, >500 MHz. Återigen som jämförelse: BT:s 2 MHz och WLAN:s 20 MHz (eller dess multiplar 40/80 beroende på standard).
  • Sändningstiderna (Tx) är mycket, mycket korta. De beror på standarden. Tack vare den korta tiden och den breda bandbredden hamnar sändningens effekttäthet per Hz rejält under FCC/ETSI:s kravnivåer. Det innebär att certifieringsprocessen är enkel och i övrigt tydligt mindre reglerad jämfört med t.ex. BT eller WLAN.
  • De vanligaste tillämpningarna för UWB är olika typer av radar, annan detektering samt avståndsmätning baserad på ToF (Time of Flight). Särskilt ToF är betydligt bättre att utföra med UWB-teknik än med BT, tack vare den högre frekvensen och den korta sändningspulsen.
  • Man kan även kommunicera via UWB. Upp till 1 Gbps bandbredd. Betydligt mer än BT:s 1 eller 2 Mbps.
  • Även andra “grundläggande” signaleringstekniker gäller för UWB, såsom AoA (Angle of Arrival).

Novelda

Novelda har produkter i sin portfölj som alla rör sensorteknik. Däremot har NS (Nordic Semiconductor) ingen sensorteknik alls i sin portfölj. NS portfölj handlar specifikt om kommunikation. Frågan uppstår: vad är NS planer för Novelda? Är syftet att NS ska komplettera sitt eget utbud genom att lägga till integrerade UWB-sensorlösningar i sina egna produkter? Asset tracking är en stor befintlig vertikal för NS. I ett sådant fall vore det logiskt att BT + UWB kompletterar varandra. BT når längre, och när den ungefärliga positionen har fastställts görs en exakt positionering med UWB. Jag har svårt att tro att man skulle göra en egen “companion chip”-lösning av detta. Det är historiskt sett inte NS stil.

Ett annat alternativ är att Novelda köptes för deras “brain power” och IP (immateriella rättigheter). Själv ser jag det som mest troligt att NS ser framtiden för low-power i att UWB-teknik och BT kompletterar varandra. I den här situationen är det dataöverföringstekniker liknande IEEE 802.15-standarden ovanpå UWB som NS siktar på, och detta var ett enkelt sätt att snabbt få tag på branschfolk. Och en patentportfölj. Novelda har en akademisk bakgrund, vilket innebär att de har utvecklat mycket själva. Jag ser framför mig en framtid där bulk- eller premiumprodukter har både BT/WLAN/Cellular-radio och en sekundär UWB-radio, samt att det finns en egen produktserie enbart för UWB-lösningar. Och då specifikt som en integrerad MCU (mikrokontroller), inte som ett companion-chip. Ur Noveldas synvinkel är detta också en vinst. Novelda har den nya X7-processorn med UWB-radio + MCU. NS har dock sysslat med integrering av ARM MCU + radio i tjugo år, och de har världsledande low-power minnesteknik i fickan från tidigare företagsförvärv. Synergifördelen ur Noveldas perspektiv är enligt mig större än för NS av denna anledning.

Jag tror att NS över tid även kommer att erbjuda sensorteknik som en biprodukt. När UWB-radion väl finns på chippet krävs det inte mycket mer för att radar- eller liknande sensorering ska bli möjlig.

UWB som marknad är intressant, och om man googlar är det tydligt att Apples AirTag och kopior från andra är det som det pratas om. På sensorsidan är personidentifiering, närvaro i rummet och till exempel en digital tvilling av bilkabinen också de mest populära tillämpningsområdena.

2 gillningar