Hälsningar!
Jag kunde inte hitta en egen diskussionstråd om det aktuella företaget, och började fundera över varför. Det handlar alltså om ett riktigt small cap, vars nuvarande eller framtida affärsmodell (platform as a service, PaaS) jag ser enorm potential i, precis som @Mikael_Rautanen och Mikaels “änglar” då och då påminner om Saas-bolagens förträfflighet.
Noteringstidpunkten var nästan sämsta möjliga, och det gångna året har inte heller fört med sig betydande goda nyheter om implementeringen av den nya affärsmodellen. Aktievärderingen har vid tidpunkten för detta skrivande sjunkit till under 2,5 euro.
Anledningarna till varför jag ville öppna en diskussion om företaget är tvåfaldiga. För det första är företaget och dess affärsmodell förknippade med många positiva drivkrafter, såsom digitalisering, hållbar utveckling och effektiv användning av naturresurser i klimatförändringarna, big data, AI, maskininlärning etc. Den som ytligt satt sig in i saken kan endast försöka gissa vilka möjligheter och värdeskapande affärsmodellen erbjuder andra företag. För det andra finns det tyvärr mycket lite information tillgänglig om sådana riktiga small cap-företag, bortsett från halvårsvisa finansiella rapporter och kvartalsrapporter samt börsmeddelanden. För att småsparare ska ha tillräckligt med information tillgänglig som stöd för investeringsbeslut är det bra att nätverka, och Inderes forum har visat sig vara ett utmärkt sätt att dela och få information.
Frågan är alltså, hur ser ni, värderade medinvesterare, på detta företag? Har det medvind från megatrenderna bakom sig, eller är det bara ännu en slumrare som listats på börsen, vars oundvikliga öde är att krascha ner till en centaktie?
8 gillningar
Hallå. Min syn är skeptisk baserat på ett par punkter. För det första, mjukvara. Företaget har en lång historia inom hårdvara och RFID-teknik, inte SaaS eller PaaS-mjukvara. I samband med noteringen nämndes en förändring i intäktsmodellen från hårdvaruförsäljning till plattform. Att utveckla, producera och i synnerhet sälja moln- och plattformsteknikbaserade tjänster på global nivå kräver helt andra färdigheter än hårdvarutillverkning, för att inte tala om att utnyttja AI. Att tillhandahålla supporttjänster 24/7 för B2B-miljöer är dyrt i Finland, etc. Marknaden har en mängd mjukvaruföretag som länge har levererat och sålt mer avancerade färdiga lösningar. Vi talar dock om saker som hungriga startups satsar 100% på och får stor finansiering för när kurvan är en hockeyklubba och tjänsten har en stor kundbas. Kan detta göras som en nästan startup-liknande pivot så att kassan håller och intäktsströmmen bibehålls?
Mjukvaran stöder hårdvaran, men min andra skeptiska punkt är att tillämpningsmöjligheterna för RFID är begränsade. Självbetjäningskassor där innehållet i en kundkorg läses automatiskt har diskuterats offentligt. För att detta ska fungera skulle produkterna behöva “taggas” med RFID-etiketter redan på fabriken. Det är nog en lång väg dit. Dessutom är enhetspriserna för RFID-taggar så höga att de knappast kommer att ses i livsmedelsbutiker. Produkter som innehåller vätskor och metall är problematiska och kräver dyrare taggar per enhet för att identifieringen överhuvudtaget ska lyckas. Allt detta begränsar användningsområdena.
Det gångna året verkar ha varit svårt, och när hårdvaruförsäljningen enligt pressmeddelanden har hamnat under målen, påverkar det förmodligen också detta PaaS-paket.
2 gillningar
Jättebra att företaget väcker diskussion, och att vi får argument som naturligtvis också är välmotiverade. Utan att gå närmare in på den teknologiska aspekten ser jag att utmaningarna kommer mer inifrån företaget än utifrån. Den största är naturligtvis PaaS-affärsmodellen och förvärvet av de nödvändiga arrangemangen, kunskapen, kodarna och annan teknik. Huruvida RFID-teknologin är det bästa möjliga “verktyget” inom alla affärssektorer är en annan fråga.
Företaget har dock under sin långa historia lyckats omvandlas och överleva, så jag är positiv till deras försök att söka tillväxtmöjligheter och synlighet genom sin notering.
Det bör också nämnas att jag äger en liten position i företaget. Hur det går för företaget och den lilla positionen över tid återstår att se. I dessa företag finns dock möjlighet till större avkastning, även om risken att helt eller delvis förlora det investerade kapitalet också finns.
Den där Stora-grejen är bullish för Nordic ID, eftersom den ökar användningen av RFID i förpackningar. Stora tillverkar inte heller själva läsare, utan samarbetar med läsartillverkare. Nordic IDs läsare fungerar å andra sidan med alla RFID-taggar, det vill säga även Storas. Förhoppningsvis får Stora-grejen medvind, eftersom det skulle gynna hela RFID-ekosystemet.
1 gillning
Det ska bli intressant att se hur det går i framtiden, men det var positivt att de omedelbart tog upp den för snabba ökningen av kostnadsstrukturen (ny personal anställdes i stor utsträckning under det senaste året och det ledde till en förlust, eftersom nya Android-baserade produkter ännu inte hade bidragit till resultatökningen).
1 gillning
Ja, det känns naturligt att förpackningsmaterialtillverkare som Enso lägger till RFID- och smarta taggar i förpackningarna. Jag vet inte eller har inte fördjupat mig i hur Enso hanterar läsarna, men det verkar som om de erbjuder dem som en tjänst. Ett ganska intressant system och det verkar naturligt att en massproducent som de skulle kunna tillverka dessa taggar i stora mängder, åtminstone relativt billigt.
1 gillning
Någonstans stod det att taggar börjar gå att få för cirka 5 cent styck, så för lite dyrare produkter är det inte längre så farligt.
2 gillningar
Så Stora Enso är en global partner till Nordic ID 
2 gillningar
https://www.storaenso.com/-/media/Documents/Download-center/Documents/Product-brochures/Intelligent-packaging/bobbin-nfc-label.pdf
Säkert i framtiden kommer dessa taggar att öka betydligt överallt, många saker kommer genast att tänka på, till exempel bruksanvisningar och andra papper inuti produktförpackningar, om jag förstår det rätt är en NFC-tagg en tagg som kan läsas med en telefon.
Men hur man tjänar pengar där är en helt annan sak 
Det är kul att se hur diskussionen utvecklas. Jag hoppas att den här tråden inte grävs ner än på ett tag. Bland de största ägarna fanns det ännu inga särskilt stora investerare (förutom Veritas), så institutionerna är åtminstone inte intresserade av detta ännu. Det är också intressant att se hur ledningen utnyttjar möjligheten att teckna aktier till ett så kallat överpris. I noteringspresentationen var det anmärkningsvärt att till exempel inte alla i styrelsen ägde en enda kupong. Har situationen åtgärdats än?
https://taggedvalue.com/eco-bale-at-the-heart-of-the-intelligent-pulp-solution/ Ja, Enso har sin egen plattform och läsare enligt dessa taggar
“Fungerar sömlöst med Stora Ensos molnplattform, applikatorer och läsare”
Ledsen att det blir mycket Enso i den här tråden nu, men vi pratar om samma saker.
1 gillning
Jag skulle inte betrakta det som helt omöjligt eller uteslutet att något större företag skulle köpa upp detta bolag. Om bolaget bara visar t.ex. att dess teknologi eller något annat är värt att förvärva.
1 gillning
https://www.storaenso.com/fi-FI/products/intelligent-packaging/rfid-tag-offering/rfid-readers
Enligt denna information gör de inte sina egna, men de kan förstås sälja till exempel Nordic ID:s läsare med egna logotyper, vilket gör Nordic till en OEM-leverantör. Å andra sidan vet vi inte om de också samarbetar kring plattformen (det kan vara NDA-skyddad information vilka underleverantörer som deltar i utvecklingen av ekosystemet).
2 gillningar
Skulle Nordic ID-teknologin inte vara kompatibel med andra teknologier på marknaden?
Javisst, det är RAIN som Storac stöder https://rainrfid.org/
https://taggedvalue.com/stora-enso-and-atos-join-forces-to-bring-sustainable-automated-new-retail-solutions-to-market/
Men denna Atos verkar vara huvudpartnern 
Lita på dem, men Enso tillverkar inte läsare själva, rent logiskt sett, och det är inte heller logiskt att tillverka dem, utan att välja en bra partner, vem det än är eller vilka det är.
Atos tillverkar lite andra produkter än Nordic ID:
“För att köpa en produkt från de intelligenta skåpen behöver konsumenten bara en kompatibel betalapp eller ett betalkort. När skåpdörren stängs debiteras konsumenten via appen för de varor som tagits ut. Utöver denna tjänst erbjuds en back-end-lösning till återförsäljare för att hålla koll på transaktioner eller påfyllning.”
Stora söker hela tiden nya aktörer till det ekosystemet.