Jag skulle vilja öppna en tråd om det norska företaget Airthings. Jag har själv bara en mycket ytlig förståelse, så kraften i kollektiv intelligens behövs ![]()
What we do
Established in 2008, Airthings is a global tech company led by a team of experienced scientists, engineers, developers and visionaries, with a common goal: to educate on the prevalence of radon, as well as other indoor air contaminants, and develop accessible technology solutions to help people stay healthy while improving energy efficiency in our buildings.
Now, Airthings employs over 90 people in offices around the world. With 300K+ monitors sold internationally and billions of air quality data points collected, Airthings is the global leader in “all things air.”
IR-sidor och presentationer, webbsändningar
Case Studies
PRODUKT
Produkten passar i alla byggnader, då den mäter luftkvalitet (fuktighet, temperatur, CO2, CO) samt Radon. Mätningar relaterade till “virusrisk” har också utvecklats.
RADONMÄTNING – en potentiell konkurrensfördel
Radon är den näst vanligaste orsaken till lungcancer i USA, efter rökning. Radonmätning är företagets födelseplats för produktutveckling, som man kan läsa på “about”-sidan.
Jämförelse av mätinstrument:
Why two runners-up? Becauser the Airthings Wave Plus is just as unique as the Davis AirLink, but for a different reason: It’s the only device we’ve reviewed that can report on the presence of radon inside your home. Radon is one of the most common and deadly indoor pollutants, and it can’t be detected unless you’re actively looking for it. This monitor can also track the levels of carbon dioxide and VOCs.
Konkurrensfältet för kontinuerlig radonmätning
Jag kollade STUK:s (Strålsäkerhetscentralen) godkända radonmätningsmetoder. Det är värt att titta på produkter för kontinuerlig mätning, som utgör konkurrensfältet. Traditionellt görs radonmätning med provburkar etc., alltså inte som kontinuerlig mätning.
Därifrån märker vi att Airthings har väldigt få konkurrenter på den godkända listan… men vill du till exempel köpa en sådan “konkurrent”? Eller din arbetsgivare? Jag tror inte det.
STUK:s meddelande om programvaran för Airthings Corentium PRO-enhet
Återförsäljare och partners… bl.a. Walmart, Schneider Electric etc. med.
Största ägare topp-20
Några ord om siffrorna
FÖRETAGETS GUIDNING 2024 är cirka NOK 200m+ ARR / omsättning NOK 1000m+
Andelen återkommande intäkter av omsättningen är liten. På lång sikt är målet cirka 20%. Bruttomarginalen för omsättningen är däremot hög > 60%.
EV är nu cirka ~NOK 1300m, så om målet uppnås 2024 skulle EV/ARR vara cirka 6,5x. Inte superbilligt ändå. Handlas dock under IPO-priset enligt min mening.
Med hänsyn till företagets totala omsättning är EV/S för i år ~4 och för 2024 enligt målet 1,3.
Analytikernas (2 st) riktkurser ligger cirka 100% över dagens listpris.
CMD kommer snart
Jag hoppas alltså på en diskussion om detta ämne, både för och emot…