Jeg tænkte på at åbne en tråd for dette norske mineselskab, da vi i øjeblikket befinder os i en afgørende fase i virksomhedens lange rejse. Jeg vil først give lidt baggrund, men det ville også være rart at høre synspunkter fra andre, der har sat sig ind i virksomheden, og følge udviklingen sammen fremover.
Nordic Mining (forkortet NOM) blev grundlagt i 2007, og begyndelsen var, som det er typisk for et nyt mineselskab, præget af stor hype. Selskabet havde flere projekter, hvoraf det bedste var rutil-forekomsten i Engebø ved den norske kyst. Der var også andre forekomster, men de er hovedsageligt blevet opgivet gennem årene. NOM var også tidlig investor i finske Keliber og ejede på et tidspunkt over 38 procent af selskabet. I dag er ejerandelen udvandet til ca. 14 procent. I øjeblikket består NOM’s værdi primært af Engebø og i mindre grad af Keliber, som i øjeblikket udvikler sig positivt.
Jeg investerede selv her første gang i 2012 og har siden da fulgt udviklingen ret tæt. Som det er typisk for et udviklingsselskab inden for mineprojekter, er driften blevet finansieret gennem regelmæssige emissioner, som der har været over ti af gennem årene. Projektet er i sig selv skredet godt frem – for så vidt angår de dele, selskabet selv har kunnet påvirke – men især det langsomme bureaukrati har medført forsinkelser. Det har været svært at få tilladelser, og der er blevet krævet mange yderligere undersøgelser i årenes løb. Miljøtilladelsen blev givet i 2015, og derefter er der først lavet et pre-feasibility study, et definite feasibility study (som muliggør bankfinansiering) samt et opdateret updated feasibility study på grund af den ændrede markedssituation som følge af corona. Driftstilladelsen til minen blev givet i sommeren 2020, og klagerne over den blev afvist i slutningen af 2020. Afvisningerne skal dog stadig bekræftes af ministeriet, og den afgørelse ventes stadig.
De seneste års modgang hænger også sammen med det “konkurrerende mineselskab” Arctic Mineral Resources (AMR), hvis grundlæggere tæller et tidligere bestyrelsesmedlem fra NOM. Virksomheden blev stiftet, da denne grundlægger og nogle af områdets lodsejere hævdede, at NOM ikke har ret til minedrift i området. Baggrunden for dette er, at mineraler i Norge opdeles i to kategorier: “statsmineraler” (state minerals) og “lodsejermineraler” (landowner minerals), og de er underlagt forskellig lovgivning. Engebøs primære mineral er rutil, som er et statsmineral, men som biprodukt kommer der granat, som er et lodsejermineral. AMR hævder, at rentabel minedrift ville være mulig baseret på granat alene, hvilket ville betyde, at NOM ikke ville have ret til at drive minedrift i området. Sagen var for retten i sidste måned, og der falder dom senest den 24.09.2021. AMR krævede altså, at NOM’s minetilladelse skulle annulleres. Retsprocessen havde den pudsige detalje, at da AMR’s krav vedrører en tilladelse udstedt af en myndighed, burde den norske stat have været part i retssagen. Derfor anser jeg det som det mest sandsynlige resultat, at AMR’s krav bliver afvist, og hvis de ønsker at fortsætte processen, skal de sagsøge den norske stat i stedet for NOM. Dette bør ikke forhindre NOM i at påbegynde opstarten af minen. Alt i alt har dette AMR-rod skabt generel usikkerhed omkring projektet og helt sikkert forsinket finansieringsforhandlingerne til opstart af minen. AMR’s argumenter står dog på et svagt grundlag – disse er blevet diskuteret flittigt i en aktionærgruppe på Facebook, hvor den syv dage lange retssag blev fulgt i realtid.
Men grunden til, at jeg ville åbne en tråd for denne diskussion nu, hænger sammen med følgende begivenheder, der forventes at finde sted i løbet af de kommende måneder:
-
NFD (Det norske Nærings- og Fiskeridepartement) bekræfter Engebø-driftstilladelsen, som mineforvaltningen (Directorate of Mining) allerede har udstedt. Denne afgørelse skulle være kommet allerede i starten af året, men er ifølge ministeriet blevet forsinket på grund af travlhed forårsaget af corona. Norske medejere anser det for mere sandsynligt, at årsagen er parlamentsvalget den 13.09. – udstedelse af tilladelsen før valget kunne have en negativ effekt på partiet Venstre, som er ansvarlig for ministeriet.
-
Afgørelsen i AMR-retssagen kommer senest den 24.09. Hvis (og formentlig når) den er gunstig for NOM, vil det mindske usikkerheden omkring projektet og fremskynde opstarten.
-
For rutils vedkommende findes der allerede offtake-aftaler (offtake agreements) med en japansk og en europæisk part; for granatens vedkommende kan en aftale om biproduktet komme når som helst.
-
Finansieringsforhandlingerne forventes at falde på plads i løbet af efteråret. Projektet søges primært finansieret gennem banklån, med sikkerhed i blandt andet de ovennævnte offtake-aftaler. Jeg forventer nyheder om finansieringen kort efter NFD-afgørelsen og dommen i retssagen.
Hvis de ovenstående punkter realiseres, vil dette projekt hurtigt bevæge sig fra udviklingsfasen til opstartsfasen. Altså svarende til den fase, Keliber befinder sig i lige nu. Produktionen kunne måske starte omkring 2024-2025.
Selskabets markedsværdi er i øjeblikket i størrelsesordenen 60 millioner euro. Ifølge den opdaterede rentabilitetsberegning er minens (konservative) nettonutidsværdi (NPV) efter skat omkring 220 millioner, og der er stort potentiale herudover. Hertil kommer ejerandelen i Keliber, hvis nettonutidsværdi er tæt på 400 millioner.
Man kan lære mere om projektet og tallene gennem Engebøs opdaterede rentabilitetsstudie:
Som en afsluttende bemærkning vil jeg sige, at det har været interessant at følge projektet de sidste ti år, men pengene ville jo indtil nu have givet et bedre afkast andre steder. Det virkelige potentiale er endnu ikke indpriset i kursen, men på grund af blandt andet de ovennævnte risici er kursen forblevet lav. Vi befinder os dog i en tid, hvor der bør begynde at ske noget – jeg tror ikke, at driften behøver at blive finansieret gennem emissioner i de næste 10 år.
Jeg håber ikke, at indlægget blev for vidtfavnende og forvirrende, men at det giver et vist indtryk af selskabet. Lad os uddybe dette i de kommende indlæg, hvis der er andre her, der er interesserede eller har sat sig ind i emnet.