Arctic Minerals er et nordisk malmprospekteringsfirma noteret på Stockholm-børsen, som fokuserer på at lede efter kobber, zink, guld og batterimetaller primært i Finland. I Peräpohja kobberprojektet har selskabet et joint venture med minegiganten Rio Tinto, hvilket jeg forstår sikrer finansieringen af projektet.
Der findes i øjeblikket analyser af Arctic Minerals fra f.eks. Carlsquare, og jeg læste en analyse fra dem, som i høj grad svarer til vores omfattende rapporter, før jeg lavede interviewet herunder (tekstet på finsk). En god oversigt over virksomheden fik jeg fra Carlsquare, en novice inden for minesektoren.
Jeg har forstået, at de fleste malmprospekteringer er resultatløse, og Arctic Minerals skal også forstås i denne sammenhæng som en risikabel investering. På den anden side kan mulighederne være store, hvis prospekteringen rammer en “guldåre”. Som tommelfingerregel udvikler kun en ud af hundrede avancerede efterforskningsmål sig til en mine.
Arctic Minerals har, baseret på Carlsquares analyse og virksomhedens egne udtalelser, sammensat et team med en meget god track record, som også ejer en betydelig del af virksomheden. Ifølge Carlsquare er den vigtigste grund til at investere i Arctic Minerals virksomhedens ledelse og bestyrelse, og virksomhedens grundlæggere spillede i sin tid en vigtig rolle i efterforskningsvirksomheden Scandinavian Minerals og dens Kevitsa-projekt. Virksomheden blev solgt i 2008 til First Quantum. I interviewet forklares de vigtigste ting om virksomheden, efter min mening, ret godt.
Jeg åbner denne tråd, så interesserede i virksomheden kan diskutere den her og selvfølgelig også foreslå spørgsmål til fremtidige virksomhedsinterviews. Vi vil interviewe Arctic Minerals på inderesTV regelmæssigt i fremtiden, sandsynligvis ca. hver sjette måned.
Dette er en usædvanligt interessant forskningsjunior. Et meget erfarent team med en god track record, og de har allerede haft en stor succes med dannelsen af Rio Tintos Joint Venture. Minesektorens efterforskningsselskaber er stort set investeringer i mennesker, og her er der for en gangs skyld noget i topklasse at finde til en meget rimelig pris. Det er usandsynligt, at dette vil skabe meget diskussion eller følelser på nuværende tidspunkt, men det endte i det mindste på min overvågningsliste for gennemgang en gang i kvartalet. Jeg venter på mere detaljeret information om tidsplanen for Kiiminki-boringerne
Til sidst vil jeg tilføje, at jeg et par gange har været tæt på at kalde Jonathan for Peter, og måske endda har gjort det, ved et tilfælde efter en svensk ishockeyspiller.
Der er opnået nye tilladelser til Bidjovagge, og yderligere undersøgelser fortsætter i 2022. De forsøger tilsyneladende at sælge dette til en godtroende, da de lokale næppe vil give tilladelser til minen.
Arctic Minerals meddelte onsdag, at en undersøgelse viser, at malmreserverne i Bidjovaggen-området er væsentligt større end estimeret i 2012.
“The mineral resource classified as indicated has increased to 3.3 million tons compared with 2.3 million tons in the 2012 estimate. The grades in the indicated resource is now 1.27 gram per ton gold and 0.97 percent copper.”
“Total contained metal in the new indicated resource is 134,000 oz gold and 32,200 thousand tons of copper. This represents an increase of 22 percent in contained gold and 28 percent in contained copper compared with the 2012 estimate. In addition, the new inferred resource is 0.3 million tons with grades of 1.8 gram per ton gold and 0.7 percent copper content, equivalent to 21,000 oz gold and 2,500 tons copper.”
Kautokeino kommune vil tilsyneladende ikke give tilladelse til at åbne Bidjovagge-minen, så fundene fra disse boringer har i bedste fald en meget spekulativ værdi. Kursen reagerer dog uforholdsmæssigt meget på det Selskabets reelle værdi ligger i Joint Venture og den fremragende ledelse, som har en god historie med succesfulde forskningsprojekter.
Firmaet er begyndt at geninvestere i udviklingen af Bidjovaggen-projektet og har forlænget og opnået minetilladelser samt yderligere efterforskningstilladelser. Jeg tror, at Bidjovaggen kan genstartes, og til det formål vil de ansøge om yderligere tilladelser. Arctic er dog et forholdsvis lille selskab til at starte en mine, og derfor har de brug for en partner med de rette midler. Forhåbentlig findes en partner, og projektet fortsætter. Vi nåede desværre ikke niveauerne før nyhederne i dag. Jeg vil holde fast i @Pohjolan_Eka
I Norge kan de lokale myndigheder forhindre, at en mine opstår i kommunen. Bidjovagge var den første mine i Norge, hvor dette skete. Det handler om, at de samiske rensdyrholdere, der styrer kommunen, ikke får noget ud af at etablere en mine i rensdyrholdsområdet, så det er svært at give malmfundet en stor pengemæssig værdi
Det er lidt ærgerligt med deres seneste stærkere pivot tilbage til Norge i forhold til Katterat-projektet.
Selskabet havde samlet et team af virkelig høj klasse, men fokus er nu helt forsvundet. Yderligere boringer i Bidjovagge er i høj grad spild af tid, da minen aldrig vil få tilladelse på grund af lokal modstand, og den har derfor ingen betydelig økonomisk værdi. Et selskab af denne størrelse har ikke troværdige ressourcer til at undersøge og bore lidt her og der og håbe på, at en af boringerne lykkes
Man skal virkelig være vågen med disse junior-mineselskaber.
Den oprindelige aftale med Rio Tinto lød således:
The joint venture agreement was signed in January 2020 and provides for Rio Tinto to earn an initial 51% interest in certain exploration properties by spending a total of US$ 4 million on exploration within 3 years of the effective date of the agreement. Rio Tinto may increase its interest to 75% by spending a further US$ 5 million over a subsequent 2-year period. Once Rio Tinto’s interest has reached 75%, each party can maintain its interest by contributing to exploration spending on a pro-rata basis or choose to be diluted pro-rata.
Så i praksis udløb de 3 år af den oprindelige Peräpohja-aftale, og Rio Tinto fandt det ikke rentabelt at fortsætte boringerne, selvom der er en skrigende mangel på nye kobberminer på verdensplan. Det er ekstremt negative nyheder, når den tidligere investeringstese var at sælge den mine til Rio Tinto og derigennem finansiere nye boringer eller endda afvikle hele selskabet. Nu hyper Arctic Minerals så Rio Tintos tilbagetrækning som en god nyhed?
Bidjovagge virker som et fornuftigt mål i forhold til malmforekomsten, men da lokalplanlægningen ikke tillader etablering af en mine, skaber yderligere boringer i området ikke rigtig merværdi, medmindre man finder et fjols til at købe et projekt, hvor man ikke må grave.
Det ser unægteligt ud til, at selskabets fremtid hænger i en tynd tråd, da disse gentagne boringer har været beklageligt uheldige. I 2023 skal de ramme kobberet ordentligt i Peräpohja, ellers er det game over
" - “tehtävissä” is tasks/roles/duties. “Roller” or “funktioner”. “Roller” is good.
Final polish of the quote:
"Risto Pietelä erstatter Jonatan Forsberg, som fortsat vil støtte selskabet med forretningsudvikling, dog ikke som administrerende direktør og direktør."
Looks good.
Input: Malminetsinnän johtaja Risto Pietilä nimitetty uudeksi toimitusjohtajaksi ja Jonatan Fors
Hvad synes I om de nye resultater og en kæmpe øjenåbner for hele selskabet. Nogen kunne beregne markedsværdien, og der går betydelige mængder sølv og kobber til industrien. Markedsprisen på kobber og sølv har været i kraftig stigning på det seneste. For en større spiller er den nuværende markedsværdi småpenge, og vi har kun undersøgt en lille del af reserveområdet indtil videre. Plus alle de andre forekomster oveni.
2025-03-26 08:15
REGMAR
Første mineralressource for Hennes Bay udgør i alt 447.000 tons indeholdt kobber og 37.000.000 ounces sølv
Arctic Minerals AB (publ) (“Selskabet” eller “Arctic Minerals”) er glade for at kunne annoncere et første Mineralressourceestimat (“MRE”) for kobber-sølvprojektet Hennes Bay i Sverige (“Hennes Bay” eller “Projektet”). MRE’en er på 55,39 Mt ved 1,0 % kobberækvivalent (“CuEq”) for i alt 543.000 t CuEq indeholdt metal. Det samlede metalindhold omfatter 447.000 t kobber og 37 Moz sølv.
Det 100 % ejede Projekt er beliggende i provinsen Dalsland i Sverige. Selskabet engagerede Cube Consulting, et anerkendt australsk uafhængigt konsulentfirma, til at udarbejde og rapportere MRE’en for Hennes Bay i overensstemmelse med JORC Code (2012). Den fulde rapport er tilgængelig på Arctic Minerals’ hjemmeside www.arcticminerals.se.
Højdepunkter
Første MRE for Hennes Bay på 55,39 Mt ved 1,0 % CuEq (0,8 % Cu & 20,8 g/t Ag) (over en 0,8 % CuEq cut-off)
Samlet metalindhold på 447.000 t kobber og 37.000.000 Oz sølv
100 % af MRE klassificeret i kategorien Inferred Mineral Resource
Udarbejdet og rapporteret i overensstemmelse med JORC Code (2012) af en uafhængig Kompetent Person
Beliggende i Sveriges Tier 1 minejurisdiktion, i øjeblikket en af de største mineøkonomier i Europa
Enorm ressourcevækst og potentiale for yderligere efterforskning
MRE er udelukkende baseret på Dingelvik-prospektet, hvor mineraliseringen forbliver åben i alle retninger
MRE inkluderer ikke flere andre prospekter med omfattende mineraliseringszoner defineret af historisk boring. Med begrænset yderligere boring kan Asselbyn, Henneviken, Baldersnäs, Åsnebo og Härserud Norra prospekterne tilføjes MRE’en
MRE tolket som en distal del af et sedimentært stratiformt kobbermineralsystem (“SSC”)
SSC-mineralsystemer fremmer dannelsen af meget store forekomster og mineralkvarterer og repræsenterer den vigtigste kilde til kobber produceret i verden efter porfyr-kobberforekomster, og tegner sig for 20-25 % af den globale produktion og reserver
Arctic Minerals’ meget lovende koncessionspakke ved Hennes Bay dækker 322 km2 med yderligere 80 km2 under ansøgning. Mindre end 5 % af den arealudstrakte målorisont er blevet boretestet
Overfladeudspring af den samme mineraliserede kontakt er blevet kortlagt og prøvetaget (grabprøveresultater inklusive 1,78 % Cu & 40 g/t Ag) op til 17 km fra MRE’en
Detaljeret genlogning og genanalyse af historisk kerne, omfattende feltarbejde og genbehandling af tilgængelige geofysiske data udført over de seneste to år har bekræftet potentialet for betydelig ressourcevækst og nye opdagelser gennem yderligere målrettet boring
Planlagt arbejdsprogram ved Hennes Bay omfatter:
Interessentengagement
Yderligere feltkortlægning, geofysiske undersøgelser, ressourceudvidelse og regional boring
Foreløbig metallurgisk testning
Foreløbig Økonomisk Vurdering (“PEA”)
Baseline-studier af det lokale miljø, flora, fauna og kulturarv
Potentiale for storskalabrud ved Hennes Bay
Kombinationen af relativt store tonnage, høje kvaliteter og forudsigelig malmlegemets geometri gør SSC’er meget attraktive for store mineoperationer
Den første MRE vil danne grundlag for en PEA for at vurdere Projektets tekniske og økonomiske levedygtighed. PEA’en vil påbegyndes øjeblikkeligt
Boringerne har da ramt godt nu. Og i betragtning af værdierne af disse kobber-/sølvmængder er prisen på aktien alt for lav. Måske bliver der stadig noget ud af det her, selvom det har set dårligt ud i lang tid.
I Sverige mestrer man minedrift, og i Finland klager man over alt. Alene sølvets værdi en milliard…og kun den første boring. Så kobber…priserne på begge har stadig været i en god opgang, ligesom guld. Industrien bruger meget kobber og sølv i deres produktionsprocesser…f.eks. batterier og rør. Denne aktie var helt nede i sumpen og ser ud til at være kommet på tørt land. Nogen har købt aktien op fra markedet i stor stil, og prisudsvingene er voldsomme.
I Sverige blev der ikke uddannet geologer i et par årtier, og jeg ved ikke, om de stadig uddannes. Finske geologer arbejder der i minerne i Kiruna og Gällivare (der er selvfølgelig også andre). Ja, i Finland har vi ekspertisen, men svenskerne har været heldige med deres malm. Ingen ønsker en mine i deres baghave eller i et Natura-område, det er klart.
Og til sagen. Ved et hurtigt blik virker koncentrationerne, malmmængderne og geologien ret imponerende. Geologien i den forstand, at der sandsynligvis vil blive fundet meget mere malm der, når man først har forstået malmens dannelse.
Det er svært at sige, hvad en sådan værdi burde være, men aktien virker billig, når der allerede er malm for milliarder. Og jeg taler om euro.