Talga – svensk grafit til elbilbatterier

Talga er et australsk selskab, der ejer en mine i Sverige, som udvinder grafit til brug i elbilbatterier. Derudover er selskabet ved at opføre en fabrik, der forarbejder grafit til færdigt anodemateriale. Foreløbige tilladelser er opnået, og driften er i sin indledende fase. Minen er i verdensklasse i forhold til både størrelse, kvalitet og omkostninger, og efterspørgslen på produkterne er i kraftig vækst. Nedenfor gennemgår jeg forskellige punkter om virksomheden og håber på debat om emnet.

Før vi går videre, er det værd at vide, at selskabets aktie er børsnoteret i Australien, Tyskland og USA på markeder, som man f.eks. ikke har adgang til via Nordnet. Hvis man ønsker at købe aktien, kan det lade sig gøre gennem store udenlandske mæglere og semi-lokalt også via Mandatum Trader. Det er muligt, at køb gennem andre lokale mæglere ikke er muligt.

Når man taler om batterimaterialer, tænker de fleste på litium. Der er dog kun en begrænset mængde litium i batterier, afhængigt af batterikemien, og det findes kun i katoden. Som anodemateriale anvendes grafit, og der er typisk over fem gange mere grafit end litium i et elbilbatteri. Det kan enten udvindes fra jorden eller fremstilles syntetisk af f.eks. et biprodukt fra olieraffinering (petroleumskoks). Syntetisk produktion er meget energiintensiv, da materialet opvarmes til over 2000 grader i flere dage, hvilket medfører store omkostninger og store CO2-udledninger. På den anden side er det syntetiske produkt renere end naturprodukter og opnår en højere pris. For batterimetaller er det praktisk talt kun renhedsgraden, der betyder noget for batteriernes funktion, mens der for grafit som anodemateriale også er tale om, at flagstørrelse (flake size) og krystalstruktur har en væsentlig indvirkning på batteriernes ydeevne.

Mere end halvdelen af al grafit kommer i dag fra Kina, hvorefter Mozambique, Madagaskar og Brasilien er store producentlande. Størstedelen af den producerede grafit eksporteres til Kina: over 90 % af produktionen af prækursormateriale til anoder sker i Kina, og produktionen af færdigt anodemateriale er også stærkt koncentreret i Kina og nabolandene. En sådan koncentration er naturligvis risikabel set fra et europæisk perspektiv, ikke mindst i det nuværende klima med optræk til handelskrige. Kina har for eksempel netop forbudt eksport af gallium og germanium, hvor de har en lige så dominerende stilling som inden for grafit.

Som med mange andre batterimaterialer ser efterspørgslen på grafit ud til at overstige udbuddet markant i den anden halvdel af dette årti. Selvfølgelig kan tilføjelsen af nye miner, som endnu ikke er med i beregningerne, samt øget produktion af syntetisk grafit, lette situationen.

Talga har altså et mineområde i Vittangi i Nordsverige, øst for Kiruna. Der er tale om en meget stor og højkvalitets forekomst af grafit, hvor grafitten findes helt op til jordoverfladen og udgør cirka 20-40 % af jordmassen afhængigt af placeringen. Materialet er derfor relativt billigt at udvinde og forarbejde videre. Desuden er flagstørrelsen på grafitten fra Vittangi meget velegnet til batterier.

Talga er vertikalt integreret, hvilket betyder, at de selv planlægger at fremstille færdigt grafitanodemateriale til brug på batterifabrikker af den grafit, de udvinder. Dette agter selskabet at gøre i Luleå, som har havneforbindelse til resten af verden. Selskabet råder, ifølge dem selv, over avanceret teknologi til fremstilling af coated anodemateriale af høj kvalitet, og de har desuden et forskningscenter i Cambridge i Storbritannien.

Selskabet har de første miljøtilladelser på plads til både minen og anodematerialeraffinaderiet. Disse er blevet påklaget, og afgørelserne på klagerne kommer på et tidspunkt. Selskabet har dog ret til at fremme deres planer i mellemtiden. I den indledende fase er selskabets produktionsmål 19.500 tons anodemateriale om året.

Talga har stadig brug for finansiering til gennemførelsen. Der er et lån på 150 millioner euro på vej fra Den Europæiske Investeringsbank (EIB), og selskabet forsøger også at søge anden ikke-udvandende (non-dilutive) finansiering. Men der er stadig udvanding i vente, før produktionen er i fuld gang.

Selskabets plusser og minusser opsummeret, først plusserne:

• Grafitressourcer i verdensklasse: Virkelig store og rene.

• Gennem omkostningseffektivitet kan marginerne blive gode eller fremragende. Selv hvis prisen på grafit skulle falde meget, hvilket må anses for usandsynligt, er omkostningseffektiv produktion det, der forbliver rentabelt i længst tid.

• Produktionen foregår i Sverige. EU har som mål at øge indsatsen for den grønne omstilling inden for unionens grænser, og Talgas grafit passer perfekt ind i det billede.

• Der anvendes ren svensk vandkraft i produktionen. Talgas produktion af grafitanoder medfører 95-99 % lavere CO2-udledninger end hos konkurrenterne.

• Talga er vertikalt integreret, hvilket betyder, at de vil gøre det hele selv – lige fra udvinding til fremstilling af det færdige batterimateriale. Jeg ser klare konkurrence- og omkostningsfordele i dette.

• Talga har allerede hensigtserklæringer om levering af grafit til f.eks. Mercedes-Benz, Stellantis (Citroën, Fiat, Jeep, Opel, Alfa Romeo osv.) og Renault.

• Talga undersøger tilsætning af silicium til anodematerialet. Silicium medfører uønsket hævning, som skal bringes under kontrol, men det hjælper ellers med at forbedre anodens ydeevne og potentielt også med at sænke produktionsomkostningerne. Da Talga er vertikalt integreret, vil fordelene her tilfalde dem selv i stedet for, at andre løber med gevinsten.

• Erfaren og efter min mening kompetent ledelse. Den administrerende direktør har en ejerandel på over 4 % i selskabet, så han har betydelige økonomiske interesser på spil.

• Selskabets markedsværdi (i dag godt 300 millioner euro) er efter min mening på et meget moderat niveau. Her håber jeg dog på kvalificerede input fra andre debattører.

Så minusserne:

• Der foreligger endnu ikke endelige driftstilladelser til minen og forarbejdningsanlægget, og det vil sandsynligvis tage år at få dem. De hidtidige beslutninger har været positive for Talga, men det kræver naturligvis, at alle tilladelser bliver endeligt godkendt.

• Ingen produktion i vinterperioden. Vittangi ligger i samernes rensdyrgræsningsområde, og miljøtilladelsen indebærer, at der ikke må drives minedrift om vinteren – altså når rensdyrene opholder sig i området. Talga har hele tiden kommunikeret, at de ikke engang har tænkt sig at søge om tilladelse til vinterdrift, så det har aldrig været en overraskelse. Man kan dog forestille sig, at det i det mindste medfører øgede omkostninger sammenlignet med en situation, hvor man frit kunne drive minedrift året rundt.

• Stigningen i produktionen af syntetisk grafit baseret på fossile brændstoffer er et spørgsmålstegn. Hvor meget renere kan produktionen blive? Bliver den omkostningseffektiv?

• Stora Enso har et projekt, hvor lignin fra skovindustriens sidestrømme laves til anodemateriale under navnet Lignode. Dette er blevet undersøgt i Kotka, og en investeringsbeslutning om den første fabrik forventes inden for de kommende måneder. Hvordan kan Lignode påvirke grafitmarkedet?

Et par nyttige links:

Selskabets hjemmeside: https://www.talgagroup.com/

Nyeste investorpræsentation (juni 2023): https://talgagroup.eu-central-1.linodeobjects.com/app/uploads/2023/06/28171722/20230628_MacquarieCriticalMineralsForum.pdf

Omfattende og efter min mening balanceret analytikeranalyse (december 2022): https://talgagroup.eu-central-1.linodeobjects.com/app/uploads/2023/01/14125115/120822EH.pdf

Fra den analytikeranalyse kan man bemærke, at de har et price target på aktien på 3 AUD, men hvis de vildeste spekulationer går i opfyldelse, vil kursen være noget helt andet:”Vi ser et potentiale for, at en anodeproduktion i størrelsesordenen 800 ktpa er mulig [nu starter man altså med 19,5 ktpa], baseret på efterforskningsmålet og under forudsætning af en fremtidig underjordisk minedrift på 4 mtpa (svarende til den nærliggende Kiruna-jernmalmsmine). Dette er væsentligt større end den nuværende ressource. Vores basisværdiansættelse forudsætter ikke 800 ktpa anode, men indikativt, hvis selskabet skulle opnå en sådan skala, ville det repræsentere omkring 10 % af efterspørgslen i 2040 og generere en omsætning i størrelsesordenen 10 mia. USD om året. Dette er en spekulativ antagelse, men den fremstår plausibel baseret på kvaliteten af den anode, der skal produceres i fase 1, efterforskningsmålet på 170-200 Mt, behovet for at reducere CO i anoden og industriens ønske om at bevæge sig væk fra kinesisk produceret anode, hvor det er muligt”.

Jeg er selv novice i analysen af selskaber i minesektoren og håber, at emnet vil skabe debat. Hvad synes I om selskabet og dets fremtidsudsigter?

15 Synes om

Tak for en fantastisk åbning! Jeg foretog selv min første investering tidligere på ugen baseret på langt mindre information. :sweat_smile:

Hvad angår Lignode, så er det i det mindste indtil videre blevet lagt på is, så det var måske ikke et så fantastisk/fungerende produkt, som man først fik indtryk af.

Min egen investeringsbeslutning var primært relateret til Kinas politik vedrørende kritiske materialer.

1 Synes om

Da grafitminen ligger ret tæt på den finske grænse, er tilladelsesprocessen usædvanlig på den måde, at miljøtilladelser skal søges i både Sverige og Finland.

https://www.ymparisto.fi/fi/osallistu-ja-vaikuta/ymparistovaikutusten-arviointi/nunasvaara-etelaisen-kaivoshanke-kiiruna-ruotsi

Jeg spurgte miljøcentret om tidsplanen for behandlingen af disse klager, da Talga tidligere har meddelt, at behandlingen skulle være afsluttet den 14.6.2023, men er blevet forsinket. Jeg fik til svar, at den svenske Mark- och miljööverdomstolen (tilsyneladende er overbelastet og) har besluttet at fortsætte behandlingen efter sommerferien, det vil sige i slutningen af august.

2 Synes om

Tak for oplysningerne! Jeg var gået glip af Stora Ensos beslutning, så det er godt for analysen af Talga, at der kom hurtig klarhed over det.

Så vidt jeg forstår, har Finland og Sverige indgået en aftale om, at hvis der etableres miner i grænseflodernes afvandingsområder, skal der også indhentes udtalelser fra nabolandets myndigheder. Den endelige beslutningskompetence forbliver dog, så vidt jeg forstår, fuldt ud i det land, hvor minen skal etableres.

Udover domstolene kræves der også tilladelser fra Kiruna kommune, som er ansvarlig for områdets lokalplanlægning. Det ser ikke ud til at være en formsag, da byrådet i Kiruna ifølge denne nyhed kan være imod minen: Kommunmajoritet kan stoppa detaljplan för grafitgruva i Vittangi | SVT Nyheter Den debat fandt dog sted, før den første domstolsafgørelse (som var til fordel for minen) faldt. Ved en hurtig søgning på Google kan jeg ikke finde nyere oplysninger om sagens udvikling; sandsynligvis vil behandlingen af lokalplanen fortsætte (tidligst) efter ferien.

Edit: Jeg præciserede, at der er tale om Kiruna kommune, som Vittangi hører under.

2 Synes om

Blandt minusserne blev et væsentligt spørgsmålstegn glemt, nemlig solid state-batterier (faststofbatterier). Solid state-batterier muliggør en højere energitæthed (dvs. længere rækkevidde med samme batterivægt, eller et lettere batteri til samme rækkevidde), og de muliggør også hurtigere opladning. På den anden side er de endnu ikke blevet gjort funktionelle på et praktisk plan, og der er indtil videre tale om et fremtidsløfte, som der er stillet store forventninger til, men hvor man endnu ikke er nået til den praktiske implementering.

I solid state-batterier ville man, i det mindste ifølge den nuværende viden, ikke bruge grafit. Dermed ville solid state-batterier fjerne markedsmuligheder fra Talgas grafit og kunne i teorien påvirke markedet en hel del.

På den anden side er det måske mere sandsynligt, at påvirkningen af grafitmarkedet ikke bliver særlig stor:

• Solid state-batterier er sandsynligvis markant dyrere end almindelige batterier, hvilket begrænser deres anvendelse.

• Deres produktionskapacitet vil vokse gradvist, og det kan være, at elbilmarkedet som helhed vokser betydeligt hurtigere.

• Solid state-batterier nærmer sig først massemarkedet om nogle år. Til den tid vil selv konventionel batteriteknologi have udviklet sig yderligere, og behovet for et bedre alternativ kan være mindre.

• Solid state-batterier er “mirakelbatterier”, der muliggør meget lange rækkevidder og oplades på minutter. Med hensyn til “tankning” ville de altså i høj grad minde om nuværende biler med forbrændingsmotor, dog med den forskel, at de kan “tankes” langsomt, men meget billigt, også f.eks. hjemme eller i sommerhuset. Dermed kan deres indtog ses som en udvidelse af elbilmarkedet yderligere, i stedet for at de tager markedsandele fra “almindelige” batterier.

Jeg er ikke batteriekspert, så folk, der ved mere om emnet, må meget gerne rette eller uddybe disse synspunkter. Dette gælder selvfølgelig også for alt andet, jeg har skrevet her.

3 Synes om

Jeg faldt over denne graf for Talgas Talnode-C, som ser ud til at give en betydelig fordel under kolde forhold.

Højdepunkter fra testresultaterne inkluderer:
• Bevarelse af 100 % kapacitet og 100 % cykluseffektivitet ved frysepunktet (0 °C)
• Bedre ydeevne end markedsledende kommercielle anodeprodukter

Kilde:

1 Synes om

Toyota har meddelt, at de vil sætte modeller med solid-state-batterier i produktion i 2025. I hvert fald til at begynde med vil Toyota starte med hybrider, det vil sige plugin-hybrider. Solid-state-batterier udvikles mange steder, men det ser ud til, at Toyota er nået længst. Solid-state-batterier kan oplades rigtig hurtigt. Toyota har oplyst, at man kan oplade til en rækkevidde på 1200 km på ca. 10 minutter. Men det er kun teoretisk; de nuværende ladestationer har ikke tilstrækkelig effekt til de watt, som solid-state-batterier kræver, hvis man vil have det fulde udbytte. Hurtig opladning kræver også køling, i hvert fald om sommeren. Batteriernes store fordel er deres lave vægt, hvilket betyder, at man slipper for nutidens massive og tunge battericeller. Toyota har også talt om en garanti på 600.000 km for batteripakken. Så snart de første batterier er i produktion, begynder kapløbet om, hvem der kan pakke Wh/kg mest effektivt, så udviklingen fortsætter…

1 Synes om

Lad os sige, at jeg tror det, når jeg ser det.

I FT var der en artikel om emnet for en uge siden:

Min egen tese læner sig mere op ad den nuværende situation, som blev præsenteret godt i IEA’s gennemgang, der blev offentliggjort i dag

Vil de vestlige lande vente til 2027, hvor der (måske) ikke længere er brug for så meget grafit, eller vil man forsøge at sikre tilgængeligheden af materialet, uanset hvad der sker?

2 Synes om

Tidsplanerne ændrede sig ganske rigtigt omkring sankthans. Det ser i høj grad ud til, at Kina fører an på mineralfronten, hvilket er en stor risiko. Nå, jeg gætter selv på, at der i fremtiden vil være mange alternativer til traditionel benzin/diesel (som vil bestå i lang tid): ethanolbaseret brændstof, brint og el. Lige nu skyldes den langsomme omstilling delvist, at bilfabrikkerne har overprissat elbilerne. Er der nogen, der husker, da “eksperterne” mente, at elbiler ville blive billige at producere, fordi de er så simple? Bilfabrikkerne skovler i øvrigt store overskud ind, da corona lærte dem en ny måde at sælge biler på. Avancerne er blevet fordoblet for mange…

2 Synes om

Hej Turola og andre skribenter

Jeg er fra et australsk forum kaldet thestockexchange.com.au, som har adskillige medlemmer, der følger Talga. Vi er stødt på jeres Talga-forum og er nysgerrige omkring denne yderligere forsinkelse i forhold til tilladelserne.

Må jeg spørge, hvilket niveau den person, du talte med angående appelprocessen og dens forsinkelse indtil slutningen af august, havde?

Jeg kan se, at dit indlæg er 7 dage gammelt. I henhold til noteringsreglerne for ASX, hvor Talga er børsnoteret i Australien, skal selskabet straks offentliggøre alt væsentligt materiale vedrørende dets drift, så snart de får kendskab til det.

Talga har tydeligvis ikke annonceret nogen forsinkelse endnu, hvilket ville være et meget alvorligt brud, hvis de er klar over det. Derfor er vi meget interesserede i dit indlæg.

Måske burde du besøge vores forum en gang imellem. Vi har svenskere, tyskere, franskmænd, amerikanere og selvfølgelig australiere, som alle er interesserede i vores Talga-investering.

Jeg håber, at Dr. Google har oversat dette nogenlunde korrekt.

Hej Turola og andre skribenter

Jeg er fra et australsk forum kaldet thestockexchange.com.au, som har en række medlemmer, der følger Talga. Vi er faldet over jeres Talga-forum og er nysgerrige i forhold til denne yderligere forsinkelse vedrørende tilladelserne.

Må jeg spørge, hvilket ledelsesniveau den person, du talte med vedrørende appelprocessen og dens forsinkelse indtil slutningen af august, havde?

Jeg bemærker, at dit indlæg er 7 dage gammelt. Under noteringsreglerne for ASX, hvor Talga er børsnoteret i Australien, skal selskabet fuldt ud offentliggøre alt væsentligt i forhold til dets drift, så snart de hører om det.

Talga har tydeligvis ikke annonceret nogen forsinkelse endnu, hvilket ville være et meget alvorligt brud, hvis de er klar over det. Det er derfor, vi er meget nysgerrige omkring dit indlæg.

Måske skulle du besøge vores forum på et tidspunkt. Vi har svenskere, tyskere, franskmænd, amerikanere og selvfølgelig australiere, som alle er nysgerrige på vores Talga-investering.

4 Synes om

For at præcisere, så handlede min kommentar om behandlingen af klagerne. Talgas meddelelse fra den 15.06.2023 fastslog:

Det forventedes, at appelretten ville træffe en afgørelse den 14. juni 2023 om, hvorvidt parterne har fået bevilget eller afvist appeltilladelse.

På grund af nærheden til grænsen er finske embedsmænd også involveret, og vi finner kunne også indsende klager. Så jeg kontaktede det finske miljøinstitut (Finnish Environment Institute), da jeg over for dem altid kan påberåbe mig, at jeg er borger og skatteyder. :wink: Så informationen er baseret på, hvad de finske embedsmænd ved.

3 Synes om

Tak @turola

Det forklarer det. Under vores ASX-regler ville Talgas ledelse være i store problemer, hvis de var klar over dette, men ikke har offentliggjort det.

Besøg vores forum engang.

Tak @turola

Det forklarer det. Under vores ASX-regler ville Talgas ledelse være i store problemer, hvis de var klar over dette, men ikke har offentliggjort det.

Besøg vores forum engang.

3 Synes om

De seneste nyheder fra Sverige er fra april, hvor Taiga fik miljøtilladelse til ét mineområde, som giver tilladelse til drift 6 måneder om året. Taigas projekt omfatter jo fire områder. Der kræves også en beslutning fra Kiruna kommunalbestyrelse. I hvert fald meddelte Socialdemokraterne i Kiruna, som har flertal i kommunalbestyrelsen, i marts 2023, at de modsatte sig mineprojektet. Sagen forventes behandlet i kommunalbestyrelsen til efteråret. Hvis Kiruna kommunalbestyrelse siger nej, forstod jeg det sådan, at sagen er afgjort – altså at der ikke bliver nogen mine. Medmindre Taiga starter en ny runde.
Ud fra skriverierne i april forstod jeg, at byggetilladelserne endnu ikke er godkendt, og dem kan man jo altid påklage (hvilket der sikkert også bliver gjort). Alt i alt kunne man gætte på, at tidsplanen trækker ud i langdrag, hvis klageproceduren er lige så langsom som herhjemme.

Meget afhænger af, fra hvilken vinkel man ser på rensdyravl og det samiske oprindelige folks rettigheder til landet. Og det kan man nemt få en stor røre ud af.

1 Synes om

Hej @turola

Vi tænker, at jeres miljømyndigheder måske antager hele skoleferien (som vi mener er 10 uger) i stedet for de ansattes kortere ferieperiode. Vi bemærker, at den svenske domstols seneste afgørelse var den 6. juli, så vi tænker måske 4-5 uger frem fra den dato.

Hej @turola

Vi tænker, at jeres miljømyndigheder måske antager hele skoleferien (som vi mener er 10 uger) frem for den kortere ferieperiode for ansatte. Vi bemærker, at den svenske domstols seneste afgørelse var den 6. juli, så vi tænker måske 4 til 5 uger frem fra den dato.

2 Synes om

Ikke helt
Talgas raffinaderi i Luleå blev også godkendt med en appelperiode (som udløber i dag)

Vi forstår, at rådet ikke har det sidste ord om minen. Miljødomstolen og potentielt højesteret afgør sagen.

2 Synes om

Kommer raffinaderiet ikke til Luleå? Og det er allerede delvist bygget. Med hensyn til minen vil klagemulighederne dog blive udnyttet fuldt ud. Det er vel indlysende.

1 Synes om

Ja og nej. Også for ansatte er ferieperioden juni - august; forskellen er, at de ansatte har ret til fire ugers ferie i den periode. Min antagelse er, at hele domstolen ikke holder ferie på samme tid, men at de i stedet fordeler det således, at der altid er nogen til stede til hastesager.

Loven siger følgende (oversat med Google):

1 Synes om

Hej Wrangler

Google oplyste byens navn forkert. Ja, Luleå er korrekt. Raffinaderiet er netop blevet fuldt godkendt, og ankeperioden sluttede i går. Hovretten behandler stadig appellen.

Men klagen over minetilladelsen pågår stadig, og vi afventer beslutningen om, hvorvidt der vil blive appelleret.

Byrådet ender i sidste ende med at stå uden for hele processen. Selv minemodstandernes egne juridiske teams har udtalt, at ingen beslutning fra byrådet om at forbyde minen vil være effektiv.

Sagen bliver afgjort i retten.

Håber Google oversætter dette korrekt.

3 Synes om

Hej Turola

OK, tak for det. Hvis du ikke har noget imod det, kopierer jeg dit indlæg til det australske forum.

3 Synes om

Dette kan være af interesse for jer alle

https://www.tellerreport.com/news/2023-04-17-professor--"can-be-difficult-to-stop-the-mine".H1QFvr9qMn.html

3 Synes om