Endomines - Guldfokuseret juniormineselskab

Lad os også åbne en tråd på forummet for Endomines! Der sker også rigtig meget i selskabet nu, da produktionen i Friday startes op, andre udviklingsprojekter fremmes, og projektporteføljen er blevet styrket, og kort- og langsigtet finansiering sandsynligvis også arrangeres.

Jeg har åbnet vores fire seneste rapporter til fri læsning for alle, og de kan findes på Endomines’ virksomhedsside (Endomines Finland - Inderes). Vores egen holdning til Endomines er indtil videre forsigtig på grund af usikkerheden forbundet med stigningen i Fridays produktionsniveau og finansieringsrisici, selvom guldmarkedets situation er gunstig under de nuværende forhold. Der er dog også blevet fremsat modsatte synspunkter om selskabet. I junior-mineselskaber er afkastpotentialet naturligvis højt, hvis risici ikke realiseres.

Jeg besvarer gerne spørgsmål fra mit eget perspektiv. Jeg kan også på et tidspunkt samlet videresende spørgsmål til selskabet, hvis de kan/vil åbne op for deres planer på denne front!

7 Synes om

Hvad betyder begrebet ‘junior mineselskab’? Hvad er Friday-minens break-even-punkt for guldprisen?

Der er ingen universel definition af junior- og seniormineselskaber, men generelt klassificeres juniorselskaber som selskaber, der fokuserer på efterforskning af malm og/eller drift af en/få miner, hvis omsætning højst måles i titusinder af millioner euro (f.eks. Endomines). Seniorselskaber er tilsvarende større selskaber, der fokuserer på drift af flere miner og ofte også produktion af flere metaller, samt forvaltning af en projektportefølje bestående af malmprojekter (f.eks. Barrick Gold, Rio Tinto, Glencore BHP osv.). Omsætningen er i milliardklassen. Mellem disse er der de såkaldte midtier-aktører (flere miner og udviklingsprojekter, omsætning 100-1000 MEUR).

Endomines har estimeret Friday-minens kontantomkostninger til at være 650-900 USD/ounce (der er stadig betydelig usikkerhed omkring dette niveau, da den kommercielle produktion kun er ved at starte). Med den nuværende guldpris burde minen således have et driftsresultat på groft sagt 700-1000 USD pr. ounce. Herfra skal der dog stadig betales for koncernomkostninger, investeringer, der kræves til vedligeholdelse af produktionen, og koncernens finansieringsomkostninger, før man kan begynde at overveje, hvor meget der kan allokeres til selskabet til 1) udviklingsprojekter og investeringer i andre projekter 2) tilbagebetaling af gæld 3) udbytte. Derfor forventer jeg, at Friday i sig selv bliver et meget rentabelt projekt (forudsat at dette kontante omkostningsniveau holder stik). I betragtning af den forholdsvis lille størrelse af Friday-minen og de kapitalbehov, som andre projekter kræver, er det efter min mening helt klart, at Endomines’ ambitiøse udviklingsprogram ikke alene kan finansieres af Friday-minens pengestrøm.

2 Synes om

Jeg sprang om bord. K2 hjalp måske, og selvfølgelig også meddelelsen.

Dagens meddelelse bekræftede i praksis det, der blev forventet at ske i begyndelsen af april (dvs. kommercielle leverancer begynder). Dette eliminerer naturligvis visse risici, og opstarten af leverancer fra USA er en milepæl for virksomheden. Q1-rapporten offentliggøres torsdag. Tallene på resultatopgørelsen har endnu ikke stor betydning; fokus er på den forventede udvikling i Fridays produktionsmængde (forudsætninger for produktionsvejledning bør nu være på plads) samt naturligvis den finansielle situation. Pre-kommentaren var inkluderet i morgenrapporten i morges.

Der er sket meget i virksomheden på det seneste ud over Fridays opstart. Transatlantic-aftalen forventes at blive afsluttet i slutningen af måneden, og kortsigtet finansiering er også blevet rejst. Langsigtet finansiering bliver sandsynligvis også bearbejdet i baggrunden. Markedssituationen er naturligvis også meget gunstig i øjeblikket.

En opdatering om Endomines kommer fredag. Det er også hensigten at få en omfattende rapport ud inden sommeren.

Nu hvor navnet på den seneste Endomines-opdatering er “Vi afventer en finansieringsløsning”, ville det så være muligt for @Antti_Viljakainen at kaste lidt lys over, hvor stor den kommende finansieringsløsning forventes at blive?

Det er ekstremt svært at estimere Endomines’ finansieringsbehov udefra virksomheden (Endomines har heller ikke kommenteret sagen meget), og selvfølgelig afhænger omfanget af pengebehovet også af den ønskede udviklingshastighed. I øjeblikket tror jeg dog, at det langsigtede finansieringsbehov for at opnå en produktion på 100.000 ounces i de kommende år vil være et ottecifret beløb i dollars. Virksomheden får sandsynligvis brug for kapital til i hvert fald følgende punkter i de kommende år:

• Fridays negative pengestrøm før ændring i arbejdskapital (i hvert fald i Q2 kan volumen være så lav, at omkostningerne ikke dækkes), 2020
  • Fridays arbejdskapital, 2020
  • Boringer i Friday for at forbedre klassificeringen af minens mineralreserver og forlænge levetiden 2020-2022
  • Boringer i Rescue/Unity og Kimberly for at sikre produktionspotentiale, forbedre mineralreserveestimater og finde ny malm 2020-2023
  • Boringer i Buffalo Gulch og Fridays åbne mine for at sikre produktionspotentiale, opdatere mineralreserveestimater, finde ny malm 2022-2025
  • Renovering af Rescue (og Unity) forædlingsanlæg og investeringer i minen, 2021-2022
  • Forædlingsanlæg i Kimberly og investeringer i minen, 2022-2023?
  • Forædlingsanlæg i Buffalo Gulch og Fridays åbne mine og investeringer i minen 2023-
  • Arbejdskapital til miner, der starter i USA efter Friday 2021-
  • Renovering af US Grant forædlingsanlæg og investeringer i minen 2020-2023
  • Boringer i US Grant og Kearsage for at sikre produktionspotentiale, opdatere mineralreserveestimater, finde ny malm 2020-2023
  • Prospektering af guldmalm i den karelske guldlinje 2020-
  • Investering i Pampalo-minens dybdeudvidelse og genoptagelse af produktionen, 2020-

Det er sandsynligvis de vigtigste. Der er selvfølgelig ret mange variabler og også frihedsgrader, men i lyset af listens længde er det efter min mening klart, at det langsigtede finansieringsbehov på nuværende tidspunkt er betydeligt i forhold til Endomines’ markedsværdi. Meget afhænger selvfølgelig også af, hvornår Friday og senere andre miner begynder at generere positiv pengestrøm, hvilket ville lette finansieringsbehovet. Derfor spiller den operationelle udvikling en stor rolle for finansieringsspørgsmålene, selvom det krævede udviklingsarbejde ikke kan finansieres udelukkende med operationel pengestrøm.

Virksomhedens kassebeholdning var næsten tom ved udgangen af Q1. I Q2 vil der komme yderligere finansiering, men på den anden side betaler virksomheden også kontante betalinger for Transatlantic-arrangementet i Q2, og i Q4 skal et kortfristet lån, der blev optaget i Q2, tilbagebetales. Derfor kan der sandsynligvis forventes finansieringsnyheder inden længe. Arrangementet af finansiering understøttes selvfølgelig af den meget gode situation på guldmarkedet og også af de fortsat gunstige udsigter, uden hvilke virksomheden muligvis ikke ville være i stand til at opnå langsigtet (risiko)finansiering i den krævede skala. I denne situation tror jeg, at der vil være interesserede investorer, men finansieringens pris og pakkens struktur er naturligvis åben.

2 Synes om

Endomines’ guldproduktionsvolumen lå markant under vores forventninger i Q2, hvilket direkte afspejlede sig i selskabets omsætning og resultat. Den lave produktionsvolumen skyldtes udfordringer med igangsætningen af Friday-minen, relateret til volumen af malmfremføring og guldindholdet i malmen. Selskabets ledelse har identificeret tørring af berigelsesaffald som en flaskehals for produktionsmængden, og en vurdering af situationen er påbegyndt for at finde en løsning. Guldindholdet i malmen i Q2 var derimod påvirket af, at der stadig blev anvendt stenmateriale indsamlet under minens konstruktionsfase i malmfremføringen. Guldindholdet forventes derfor at stige betydeligt, når selskabet begynder at bruge mineraler indsamlet fra dybere dele af minen i produktionen.

Selskabets kontantbeholdning var dog udfordrende ved udgangen af Q2, og vi mener, at selskabet er nødt til at styrke sin finansielle position for at bringe Friday-minen op til fuld produktionskapacitet. Vi vurderer også, at andre udviklingsprojekter indtil videre udskydes, indtil selskabet har sikret sin langsigtede finansiering. En selskabsopdatering om Endomines vil blive offentliggjort i begyndelsen af ugen.

3 Synes om

Børsen informerer: Endomines på observationslisten på grund af usikkerhed vedrørende den økonomiske stilling.

2 Synes om

Den går vist i stykker nu?

Pengestrøm fra driftsaktiviteter -59,5
Pengestrøm fra investeringsaktiviteter -18,6
Pengestrøm fra finansieringsaktiviteter 65,9
Likvide aktiver ved periodens udgang 3,4
Gældsforhold (netto gæld divideret med egenkapital) 24 %

Bestyrelsen vurderer, at den nuværende driftskapital ikke er tilstrækkelig til alle planlagte aktiviteter i den kommende 12-måneders periode. Virksomheden kan derfor blive nødt til at justere driften ved at udskyde nogle investeringer og andre mineudviklingsomkostninger for at sikre driftskapitalniveauet. Bestyrelsen er aktivt engageret i finansiering som en væsentlig del af selskabets vækststrategi.

Ja, de brænder mange penge af, men hvis ikke CFO’en er fuldstændig uduelig, så burde det være muligt at skaffe lån eller en rettet emission til et par store investorer i dette marked og med disse specifikationer. Dette kan være et ganske interessant spil, når finansieringen er på plads. Jeg tror på ingen måde, at de går konkurs, medmindre der sker uventede ulykker eller lyssky aktiviteter fra amerikanernes side.

2 Synes om

Det er meget svært at rejse penge på acceptable vilkår for et juniorselskab i denne markedssituation, og selv corona, så mærkeligt som det lyder fra et guldselskabs perspektiv, kan lægge forhindringer i vejen (f.eks. er det svært at få folk til at udføre teknisk DD-arbejde i mineområder). Takket være det meget stærke guldmarked er situationen sandsynligvis ikke umulig, mens det i en mere “traditionel” markedssituation sandsynligvis ville være den eneste mulighed at henvende sig til ejerne for at løse den akutte likviditetsudfordring. Jeg tror, at Endomines er på jagt efter en eller flere investorer, der er villige til at tilføre ekstern egenkapital og gæld til selskabet. Anden mulighed er sandsynligvis en fortegningsemission, og jeg synes det ville være ret usædvanligt, hvis hovedejerne ikke var villige til at viderefinansiere selskabet på dette stadie. Prisen for pengene er naturligvis høj i alle scenarier, og med den finansielle og produktionsmæssige situation er aktiens risikoprofil nu meget høj.

3 Synes om

{“content”:“Jeg er helt enig i, at det aldrig er nemt at finde finansiering for juniorer, men hvis man ikke kan finde lån eller store investorer til projektet på Finland-USA-aksen i denne markedssituation (nulrenter, aktiemarkederne på toppen, guldprisen i vejret), ville en ondskabsfuld person sige, at der så er de forkerte mænd på jobbet :face_with_monocle:\n\nDenne bemærkning om corona var god, da situationen med sygdommen indimellem glider ud af tankerne. Det komplicerer sikkert situationen, da man traditionelt har aftalt den slags handler over en middag eller ved et mahognibord. Det er sandsynligvis også svært at komme til Idaho på grund af transportforbindelserne, selv uden corona :thinking:”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Endomines flytter sin Q3-rapport fra torsdag denne uge til fredag den 27. november.

Vores forhåndsanalyse udkom i dag. Opmærksomheden rettes fortsat mod selskabets finansielle situation, som stadig er meget uklar, og der er ikke kommet konkrete nyheder om finansieringsforhandlingerne (udover brofinansieringen, der er rejst for at færdiggøre Transatlantic-aftalen).

1 Synes om

Ny overførsel. Endomines offentliggør ikke rapporten i morgen, men først mandag kl. 14.

1 Synes om

Tredje træk. Rapporten er ude efter børslukning. Jeg er dog spændt på indholdet, selvom det bliver til aftenarbejde. Kursen er i plus, og morgenens meddelelse påvirkede den ikke nævneværdigt.

2 Synes om

{“content”:“Sent om aftenen var der ploppet en rapport ind i mailboksen. Kommentarer kommer snart, men den finansielle blindgyde måtte løses med en ret stor aktieemission, og udvandingen er naturligvis betydelig. Det var nok ikke førstevalget, men tilsyneladende var der ingen eksterne investorer at finde.\n\nEn del af de indsamlede midler skal også blive i Finland, når Pampalo-minen genåbnes. Med de nuværende guldpriser burde det kunne betale sig, men jeg mener, at det største potentiale stadig er i USA.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Vi påbegyndte overvågningen af Endomines i oktober 2018, hvor antallet af aktier var 48 millioner styk, inklusive tvungne konverteringer af konvertible obligationer. Vores prognose for 2021 med de nu planlagte aktieemissioner er 273 millioner aktier. Udvidelsen af aktieserien, som skyldes driftsmæssige udfordringer og ambitionen om hurtig udvikling, har igen undermineret den aktiebaserede værdi af summen af delene. Vi mener, at den forestående udvanding af aktieserien og den vanskelige driftssituation endnu ikke var fuldt indregnet i aktiekursen i går. Endomines har stadig et stort potentiale, hvis selskabet når op på omkring 100.000 ounces årlig produktion omkring midten af 2020’erne.

3 Synes om

Endomines’ ekstraordinære generalforsamling godkendte i går udstedelsesplanerne, og kapitalrejsningen starter i næste uge. Husk at ejerne skal handle med jeres tegningsretter! Næste mandag (11.1.2021) vil Endomines præsentere sine planer i forbindelse med aktieemissionen. Den engelsksprogede udsendelse er kl. 12 og den finsksprogede version kl. 17. Invitation og links til begge udsendelser findes her.

Jeg opdaterede også min vurdering af selskabet i dag, da kursen var faldet under summen af delene, som er uændret. Forholdet mellem afkast og risiko er dermed neutraliseret med kursfaldet i december, men potentialet for stigning er stadig for lille. Mere detaljerede kommentarer findes i morgenrapporten, og der er også en lidt mere omfattende rapport til premium-medlemmer i tjenesten.

4 Synes om

Endomines AB BTA

Er det de nye aktier?
Kan de sælges nu?
Forskellen til den egentlige aktie er overraskende lille, sammenlignet med Finnsair-emissionen.