Jeg havde ikke troet, at jeg ville se 9 NOK-priser på dette tidspunkt i selskabets livscyklus.
Er der nogen ejere/tidligere ejere, der stadig er involveret i/følger selskabet?
Jeg solgte selv min position med tab, da retssagerne var på sit højeste. Nå, jeg er klar til at blive såret igen!
Overvejelserne eller spørgsmålet i sagen er:
Om staten/tilladelsesmyndigheden vinder retssagen, og NOM får lov til at dumpe sten/mineaffald i fjorden (dette blev modsat, og en norsk retsinstans fastslog, at det ikke burde være tilladt). Den endelige afgørelse forventes nu i april-maj (?).
Vil der komme yderligere udvanding af aktien? Kassebeholdningen er nu delvist blevet dækket af emissioner.
Så jeg ville anse virksomheden for at være interessant, hvis:
- Mineaffaldsdeponering får en lovlig godkendelse
- Der ikke kommer yderligere udvanding
- Minedriften starter som planlagt (der har tilsyneladende været nogle forsinkelser)
Jeg vil meget gerne høre andres tanker om virksomheden. På en eller anden måde gennemgik jeg mine “fiaskoer” denne weekend, og NOM kom mig i hu, men i bedste fald er virksomhedens historie kun lige begyndt… eller slut, selvfølgelig
Ja, jeg er stadig med med fuld vægt. Har været med siden 2012 og deltaget i utallige emissioner, så det er man næsten nødt til at se til ende. Nu er vi faktisk nået ret langt, og minen er oppe, men modgangen fortsætter bare. Jeg har fulgt problemerne med opstarten med stor ærgrelse. Med bagklogskabens lys må jeg konstatere, at jeg ikke selv så det komme, at der efter alle tilladelser og retssager stadig er den udfordring, at minen rent teknisk ikke fungerer. For dem, der kender mere til minedrift, kom dette sikkert ikke som en overraskelse.
Det er efter min mening tanker i den rigtige retning. For den nuværende investering er det afgørende, om minen kommer op at køre efter de nuværende planer. Allerede nu skal der betales konventionalbod for disse forsinkelser til mindst Barton, måske også andre. Hvis minen stadig ikke kører med fuld kapacitet ved udgangen af dette år, bliver det besværligt. Så bliver der brug for flere penge igen, og der er også risiko for nye kontraktbrud. Man må bare håbe, at de tiltag, der er gjort, virker. I produktionsopdateringen, der kom i forgårs, loves dette ganske vist, men der var ikke rigtig meget kød på benet. Alt afhænger stadig af, at problemerne bliver løst i Q2.
Udover disse tekniske problemer er der naturligvis stadig de to retssager. Den store sag, staten mod miljøorganisationerne (som du henviste til), kommer for Højesteret i slutningen af denne måned, og der går nok et par måneder, før der falder dom. I den anden retssag, hvor NOM er direkte involveret, kommer der en afgørelse fra landsretten i dag efter børsens lukketid. Her strides man om, hvorvidt NOM må fortsætte driften, mens man venter på Højesterets afgørelse. NOM vandt i byretten, så må vi se, hvordan det går nu.
Hvis alle disse problemer er løst om et år, finansieringen er på plads, tingene kører, og der begynder at falde udbytte inden for dette årti, så er jeg tilfreds. Hvis ikke, så er jeg ikke.
Dommen er faldet, her oversat af Google:
117-01-Kjennelse-av-15.-april-2026-2.pdf (1,7 MB)
NOM vandt, miljøorganisationernes appel blev afvist. De skal betale sagsomkostningerne fra by- og landsretten til NOM. Det er et godt udgangspunkt for det videre forløb; nu er der to ting at være opmærksom på: Højesterets afgørelse i den anden retssag samt succesen med opstarten af minen.
I dag kommer Højesterets afgørelse efter børsens lukketid.
Og staten tabte også denne her retssag. I morgen skal alle, der ejer aktien, huske snorklen.
Jeg overvejer at købe hele positionen tilbage, men lige nu er det mere russisk roulette end investering. Hver anden uge får vi nye -50 %. Nu skal produktionen hurtigst muligt op på fuld kapacitet, ellers ender det galt. Jeg afventer roligt nyheder og Q2-regnskabet.