Nordic Lights - global premium-leverandør af belysningsløsninger

Detaljerne er nu tilgængelige.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/nordic-lights-group-oyj-julkistaa-listautumisantinsa-lopullisen-tuloksen-ja-listautuminen

I IPO’en allokeres 199.360 Tilbudte Aktier til private og juridiske personer i Finland (“Offentligt Udbud”) og 6.633.970 Tilbudte Aktier allokeres til institutionelle investorer i Finland og internationalt uden for USA i henhold til gældende love (“Institutionelt Udbud”), forudsat at Yderligere Aktieoption (som defineret nedenfor) udnyttes fuldt ud. Derudover allokeres 69.325 Tilbudte Aktier til medarbejdere i Selskabet og dets datterselskaber samt til Selskabets ledelsesteam og bestyrelsesmedlemmer (“Medarbejderudbud”).

Tilsagn i det Offentlige Udbud accepteres fuldt ud op til 150 Tilbudte Aktier og ca. 27 procent af tilsagn over dette beløb. Tilsagn i Medarbejderudbuddet accepteres fuldt ud.

Oprindeligt stod der i prospektet:

I det Offentlige Udbud tilbydes der foreløbigt maksimalt 498.008 Tilbudte Aktier. I det Institutionelle Udbud tilbydes der foreløbigt maksimalt 6.335.322 Tilbudte Aktier. I Medarbejderudbuddet tilbydes der foreløbigt maksimalt 44.248 medarbejderaktier og i tilfælde af overtegning maksimalt 44.248 yderligere medarbejderaktier (“Medarbejderaktie”). Selskabet og Hovedaktionæren kan, afhængigt af efterspørgslen, ubegrænset flytte Tilbudte Aktier mellem det Offentlige Udbud, det Institutionelle Udbud og Medarbejderudbuddet, afvigende fra det foreløbige antal aktier. Minimumsantallet af Tilbudte Aktier i det Offentlige Udbud er dog 199.204 Tilbudte Aktier, eller hvis det samlede antal Tilbudte Aktier dækket af tilsagn i det Offentlige Udbud er mindre end dette, det samlede antal Tilbudte Aktier dækket af tilsagn i det Offentlige Udbud."

Så aktier blev overført til det institutionelle udbud fra den offentlige side som angivet i prospektet. Efter dette vil der i det Offentlige Udbud være 150 stk. + 27% tilbage til fordeling, hvilket betyder, at der ville have været flere tegninger fra offentligheden, end der nu er aktier allokeret dertil. Det er ikke usædvanligt, at aktier flyttes mellem forskellige målgrupper.

Handel starter i morgen:

Tilbudte Aktier allokeret i det Offentlige Udbud og Medarbejderudbuddet forventes at blive registreret på værdipapirkonti for investorer, der har afgivet et godkendt tilsagn, ca. den 5. juli 2022. Tilbudte Aktier allokeret i det Institutionelle Udbud vil være klar til levering mod betaling via Euroclear Finland Oy ca. den 7. juli 2022.

Handel med Aktierne forventes at starte på First North ca. den 5. juli 2022 under handelssymbolet NORDLIG.

5 Synes om

“Selskabet og Hovedaktionæren kan, afhængigt af efterspørgslen, uden begrænsninger flytte de udbudte aktier mellem offentlige, institutionelle og personaleudbud, uafhængigt af det oprindelige antal aktier.”

Hvorfor præsentere tal, når man bare kan jonglere frit?

1 Synes om

Mon ikke du tænker spørgsmålet til ende nu, det er jo besvaret i det citat, du har skrevet. Selskabet forpligter sig jo i emissionen til at sælge aktier til offentligheden for 0,5 mio. euro, hvis emissionen tegnes “fuldt ud”. I en situation med undertegning kan selskabet jo gøre, hvad det vil med de overskydende aktier, ikke sandt? Man kan jo ikke “svinge” aktier frit mellem forskellige allokeringer, men muligheden for det afhænger altid af efterspørgslen…

lige præcis, at sige det direkte og informativt

institutionerne overtegnede, andre investorer undertegnede

Nej, ikke rigtigt. Evli:

Undertegning

En situation i et aktieudbud, hvor det mindste antal aktier ikke er blevet tegnet inden for tegningsperioden.

Her blev emissionens minimumsbeløb ikke underskredet. Tværtimod fik offentligheden mindre, end den ville have haft. Det vil sige, op til 150 aktier til alle og kun 27% af det resterende. Dette skyldes sandsynligvis den kraftige overtegning af institutionelle allokeringer.

Minimumsbeløbet for det offentlige udbud var mindre, end hvad offentligheden i sidste ende modtog. Det offentlige udbud blev ikke undertegnet, det blev simpelthen bare tegnet.

3 Synes om

-Man forsøger at forhindre et aktiekursfald, så man bevidst efterlod købspres på den offentlige side.

2 Synes om

Kursen ser ud til at cementere sig på 5,020 EUR, er der en markedssikring derinde, eller hvad er det, der holder den stabil

2 Synes om

SEB køber alt til en pris på 5,02, hvilket ser ud til at holde kursen flydende til noteringsprisen i en periode.

1 Synes om

I går var der et ledelsessalg (5,02€) og nogle medarbejdertegningspriser (4,5€). Ret forskellige signaler, men jeg ser stadig mere nedadgående end opadgående potentiale her, når støttekøbene stopper (den er ikke steget meget over støtteniveauet).

Jeg er klar til at købe, hvis prisen begynder med en treer til efteråret. Får se om det sker.

Er støttekøbene mon ved at falde
-0,60% 5.000 €

Omsætning 3159 stk., 15814 €

Dette er set i mange børsnoteringer, at omsætningen skrumper ind, selvom de blev hyldet som milliardvirksomheder

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/nordic-lights-group-oyjn-puolivuosikatsaus-vuodelta-2022-liikevaihto-kasvoi-45-ja

Stærk omsætningsvækst. Hvis H1 omsætningen var 44,9 mio. euro, ville en H2 omsætning på 31,3 mio. euro være tilstrækkelig til at nå den nedre ende af vejledningen for omsætningsvækst (15-25%).

Margenerne har lidt lidt under stigningen i råvare-, komponent- og fragtomkostninger, hvilket ikke er særlig overraskende i sig selv.

Man skal dog ikke ekstrapolere for meget ud fra denne stærke omsætningsvækst, direktøren advarede om en mulig svækkelse af efterspørgslen i H2:

I overensstemmelse med vores nuværende vejledning forventer vi stadig, at Nordic Lights’ omsætning vil vokse 15–25 % i løbet af hele 2022. Vi tror, at usikkerheden i den makroøkonomiske udvikling og den varierende tilgængelighed af komponenter gennem hele værdikæden kan føre til en svækkelse af efterspørgslen efter vores produkter i anden halvdel af 2022. Derudover blev vores vækst i første halvdel af 2022 accelereret af projekter, der var i opstartsfasen, og hvis virkning forventes at falde betydeligt i anden halvdel af året. I vores branche er det normalt, at væksten er ujævnt fordelt over kalenderåret, når ny forretning vindes og leverancerne gradvist startes op.

Generelt set synes jeg, at det er en god første rapport på børsen, og jeg stoler på selskabets positive udvikling på længere sigt.

9 Synes om

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/nordic-lights-tasmentaa-ohjeistustaan-vuodelle-2022

Den nedre grænse for intervallet for omsætningsvækstforventningerne blev opjusteret, godt! Forhåbentlig er omkostningerne også forblevet rimelige, selvom de i dette miljø kan være udsat for et opadgående pres.

Nordic Lights forventer, at omsætningen vil vokse organisk med 20-25 procent i 2022 sammenlignet med 2021.

Tidligere forventninger:

Nordic Lights forventer, at omsætningen vil vokse organisk med 15–25 procent i 2022 sammenlignet med 2021.

Baggrunden for præciseringen af omsætningsprognosen er bedre synlighed i kundernes prognoser og selskabets egen vurdering af forretningsudviklingen.

10 Synes om

Det var godt at se, at Nordic Lights præciserede sit guidancespænd, da den guidance, der blev givet i H1-rapporten, var ret moderat. Næste år vil selskabet også offentliggøre Q1- og Q3-tal, hvilket vil give mere gennemsigtighed.

Værdiansættelsen er ikke svimlende, og selskabets børsrejse er kommet rigtig godt fra start, selvom kursen har stået stille.

Selskabet tilstræber en organisk vækst på over 10 % og en EBITDA-margin på over 18 % på mellemlangt og langt sigt. Væksten kan accelereres yderligere gennem udvalgte opkøb.

5 Synes om

Præciseringen af guidance er en god og logisk ting. Jeg tror, at de stigende omkostninger kan væltes godt videre til kunderne, som i løbet af det seneste år allerede er blevet vant til prisstigninger. I øjeblikket er leveringstiderne på de enheder, kunderne sælger, lange, og lysforretningen er dermed ret forudsigelig og naturligvis i visse henseender kedelig. Risiciene er fortsat Kinas corona-nedlukninger, men jeg tror på et stabilt udbytte for aktien og næppe store udsving i værdiansættelsen.

1 Synes om

I forbindelse med Karos indlæg vil jeg påpege, at Nordic Lights er på First North-markedet, så de bruger FAS-regnskabsstandarden (Finnish Accounting Standards), hvor goodwill fra virksomhedsopkøb afskrives årligt, i modsætning til selskaber på hovedlisten. Nordic Lights afskriver goodwill for godt 3 mio. € årligt, hvilket svækker det rapporterede driftsresultat og de øvrige poster længere nede i regnskabet. Derfor ville jeg i tilfældet Nordic Lights, ligesom med andre First North-selskaber, hellere kigge på EBITA end EBIT.

Den 12-måneders rullende EBITA, korrigeret for engangsomkostninger til børsnotering (2,5M€), er 10,8M€, og virksomhedsværdien (EV) med provenuet fra emissionen til en kurs på 3,85€ er 91M€. EV/EBITA er 8,4x og justeret P/E er 10,7.

Nordic Lights hævede i november intervallet for omsætningsforventningerne fra 15-25 % → 20-25 % på grund af bedre sigtbarhed. Efter børsnoteringen har selskabet bedre muligheder for også at eksekvere vækststrategien uorganisk. Jeg tror, at man gennem virksomhedsopkøb vil ekspandere til nye nicher (f.eks. sikkerhedslys) eller styrke det geografiske område (Nordamerika).

Nordic Lights har fordoblet sin markedsandel på fem år fra 3 % → 6 %, så i lighed med Karo ser jeg det som muligt for selskabet også at øge eftermarkedets andel af den samlede omsætning, når maskinerne med tiden skal vedligeholdes og allerede er udstyret med lys fra Nordic Lights.

Selskabet leverer høj lønsomhed (EBITA-margin i 2021 på 13,42 %), og selskabet vokser organisk med 20-25 % i år. Forventningerne til næste år lyder på 10 % organisk vækst. Selskabet er en meget billigt prissat vækstaktie, som efter min mening lider under manglende synlighed, da den blev børsnoteret midt i markedsuroen, og Inderes ikke dækker den. Selskabet har dog købt regnskabswebcasts hos Inderes, så lad os håbe, at den også kommer under Inderes’ dækning. Selskabets gennemsigtighed forbedres næste år, når de også begynder at rapportere Q1- og Q3-tal.

Edit. I år er de poster, der skal korrigeres for, børsnoteringsomkostninger (2,2M€) og goodwill-afskrivninger (3,2M€), som er inkluderet i de rapporterede tal. Dermed stiger den korrigerede EBITA fra 5,4 → 10,8, og værdiansættelsesmultiplerne ser attraktive ud.

14 Synes om

Nordic Lights deltog i HC Andersen Capitals Virtual Nordic Growth Days-event.
https://www.inderes.fi/fi/videot/nordic-lights-investment-virtual-nordic-growth-days-dec-15-2022

1 Synes om

Blandt Nordic Lights’ kunder rapporterede Sandvik sit Q4’22-resultat i går fredags. 65 % af Nordic Lights’ omsætning kommer fra selskabets ti største kunder, som det fremgår af prospektet, så man får en relativt god indsigt i virksomheden ved at se på kundernes kommentarer.

Sandviks ordrer faldt organisk med 2 %, hvilket var påvirket af nedskrivningen af de russiske aktiviteter. Ved første øjekast var rapporten ret neutral fra Nordic Lights’ perspektiv. 3 % af Nordic Lights’ omsætning kom fra Rusland i 2021.

Nordic Lights offentliggør sit årsregnskab den 16.2. Virksomheden har tidligere udtalt, at især 2. halvår 2021 var svagt på lønsomhedssiden på grund af høje fragtomkostninger og komponentmangel. Virksomheden gennemførte korrigerende tiltag i 1. halvår, så man kan forvente, at marginerne er marginalt bedre end for et år siden. Den administrerende direktør udtalte, at de har nye ordrer i ramp-up-fasen, så næste års forventninger er naturligvis i fokus i den kommende rapport.

5 Synes om

https://twitter.com/zijoittaja/status/1630463744454144000?s=20

2 Synes om

11,5 % præmie i forhold til gårsdagens kurs. Den røg ikke til en særlig høj pris. Ville et konkurrerende bud være muligt?

2 Synes om

Men selvfølgelig en præmie på 60 % i forhold til, da tilbuddet blev givet til selskabet.