Modulight som investeringsobjekt

Modulight meddelte i dag, at de sigter mod First North.

2020-omsætningen var 10,1 mio. EUR, og 1H2021 steg med +24 % sammenlignet med 1H2020. Resultatet er stærkt; EBIT-marginalen i 1H2021 var på hele 57 %.

De planlægger at rejse 60 mio. EUR, dels til kassen, dels til de eksisterende ejere. Ankerinvestorerne er faktisk klar til at tegne emissionen, endda i sin helhed, hvis selskabets værdiansættelse er højst 205 mio. EUR før aktieemissionen.

Visse fonde forvaltet af Didner & Gerge Fonder AB, Evli-Rahastoyhtiö Oy, Mandatum Asset Management Oy, SEB Investment Management AB, Swedbank Robur og Teknik Innovation Norden Fonder AB (Tin Fonder) samt det gensidige pensionsforsikringsselskab Varma (samlet ”Ankerinvestorerne”) har under visse betingelser forpligtet sig til at deltage i børsnoteringen og tegne aktier for i alt ca. 61,5 millioner euro til den endelige tegningskurs, forudsat at værdiansættelsen af selskabets samlede aktiekapital før aktieemissionen til den endelige tegningskurs er højst 205 millioner euro.

I den planlagte børsnotering har selskabet til hensigt at rejse et bruttoproprovenu på ca. 60 millioner euro gennem en aktieemission, hvortil kommer, at visse af selskabets nuværende aktionærer har til hensigt at sælge deres aktier.

Modulight er en finsk teknologivirksomhed, der designer og leverer lasere og løsninger til forskellige medicinske og biomedicinske anvendelser samt andre udvalgte højværdianvendelser. Virksomheden tilbyder dertilhørende udstyr, software og tjenester til medicotekniske virksomheder og målmarkeder over hele verden. Modulights produkter anvendes af mange internationale medicinalvirksomheder, Fortune 500-virksomheder samt førende kræftforskningsinstitutter og universiteter. Modulights omsætning var 10,1 millioner euro i 2020, hvilket er en stigning på 40 procent i forhold til året før. Selskabets EBITDA i 2020 var 5,8 millioner euro, og EBITDA-marginalen var 58 procent. Modulight blev grundlagt i 2000, har ca. 70 ansatte og har hovedkontor i Tammerfors.

image

https://www.modulight.com/

https://www.modulight.com/tiedote/?slug=lehdistotiedote-9-9-2021-modulight-oy-suunnittelee-listautumista-nasdaq-first-north-growth-market-finland-markkinapaikalle

66 Synes om

Rentabiliteten er sindssygt høj :white_check_mark:
Væksten ser god ud :white_check_mark:
Lille størrelse, så der er helt sikkert vækstpotentiale tilbage og en potentiel opkøbskandidat også :white_check_mark:
Interessant branche med gode konkurrencefordele og voldgrave :white_check_mark:
Vurderingen på det nuværende marked er ikke engang overdrevet :white_check_mark: (205 mio. €, hvis de laver et overskud på 4-5 mio. € i år, så P/E 40-50, ligefrem billig sammenlignet med f.eks. Revenio :wink: )

Jeg er interesseret. Der er i hvert fald meget mere potentiale her end i de andre seneste børsintroduktioner.

130 Synes om

Virker meget interessant.

Her er et par artikler, der er læsbare for alle fra slutningen af sidste år.

https://y-studio.fi/yrityksen-kasvu/johtaminen/modulight-kasvoi-laseralan-huipputekijaksi-seppo-orsila-avaa-miten-hengissapysymiskamppailu-vaihtui-menestykseen/

29 Synes om

Der har virkelig været meget lidt interesse for denne sag indtil videre, taget i betragtning at virksomheden allerede leverer et meget stærkt resultat, og vækstpotentialet er betydeligt. Jeg vil helt sikkert tegne mig for aktier, så det generer mig ikke, hvis den store offentlighed ikke opdager denne virksomhed :grin: Jeg synes, der er potentiale for en stor historie, næsten som Revenio.

25 Synes om

Ved første øjekast en virkelig interessant børsnotering! Modulights CTO fortæller om virksomheden og dens produkter i denne video, der er omkring et halvt år gammel:

Et par eksempler på, hvad Modulight er involveret i:

Når man bliver begejstret for de teknologier, der definerer det næste årti, er det selvfølgelig godt at huske dette Buffett-citat:

What you really should have done in 1905 or so, when you saw what was going to happen with the auto is you should have gone short horses. There were 20 million horses in 1900 and there’s about 4 million now. So it’s easy to figure out the losers, the loser is the horse. But the winner is the auto overall. 2000 companies (carmakers) just about failed.

Som en sidebemærkning, en vigtig information fra videoen:

we also bought a pizza oven in our investment program.

25 Synes om

Interessant virksomhed, som der tidligere har været omtalt i aviserne. Denne branche er ukendt for mig, så tag det i betragtning, men her er dog nogle kilder/oplysninger relateret til virksomheden.

Modulights historie startede i TTY’s Optoelektronik Forskningscenter ORC. På Modulights hjemmeside findes en artikel fra Tekniikan Maailma fra 2018, hvor direktøren for ORC udtaler, at laserbranchen i Finland i høj grad er koncentreret i Tampere. https://www.modulight.com/pdf/tekniikanmaailma.pdf

Baseret på de artikler, der er tilføjet tråden, har Modulight måttet udføre meget strategisk arbejde for at finde den rette retning. Man har eksperimenteret med rum- og forsvarsteknologier, men har til sidst fokuseret på en smallere sektor inden for kræftbehandling, optogenetik, gensekvenseringsudstyr og øjenmedicin. Målmarkedet er valgt til at være det amerikanske marked og derpå store virksomheder.

Der synes at være en ret omfattende generel præsentation for lægfolk om denne branche i en publikation fra Riksdagens Fremtidsudvalg, udgivet i 2018, 5/2018: “Fotonik giver lys til Finlands velfærd”. Den indeholder også en historie om Modulight. Link til publikationen (pdf): https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/tuvj_5+2018.pdf

Ifølge publikationen lancerede Modulight den første kræftbehandlingslaser på markedet i 2015. I den rapport, der blev offentliggjort i 2018, beskrives den daværende kundesituation således:

“På nuværende tidspunkt har virksomheden otte medicinalvirksomheder som kunder, primært fra USA og Europa, til hvem Modulight eksklusivt leverer laserbehandlingsudstyr og relaterede tjenester.” (Fotonik giver lys til Finlands velfærd, s. 56)

I 2018 annoncerede Bausch & Lomb en aftale med Modulight om at udvikle en laser til behandling af øjensygdomme inden for fotodynamisk terapi (PDT). Anvendelsen ville sandsynligvis være med Visudyne-præparatet til fotodynamisk behandling af makuladegeneration.
https://www.bausch.com/our-company/recent-news/artmid/11336/articleid/459/1242018-tuesday

Der er også kunderelationer inden for bilindustrien:

“Finske aktører som Vaisala Oyj, Modulight Oy, Oplatek Group Oy og VTT Oy har i årevis deltaget i europæiske forskningsprojekter sammen med førende aktører inden for bilindustrien (herunder Daimler, Renault, Fiat, Autoliv, Ibeo, SICK og Bosch).” (Fotonik giver lys, s. 80)

Modulight har naturligvis brug for renrum for at opnå det krævede hygiejneniveau. Renrummene har ifølge en artikel i Tammerfors Handelskammeravis fået yderligere anvendelse gennem Custom & industry-applikationer, som er til forskellige industrier, såsom biler og satellitter, samt serviceaftaler f.eks. til produktsupport, test og softwareopdatering. Dette bringer også bilindustrien ind som kunder.

Modulights rentabilitetsudvikling synes ikke at være midlertidig, da Orsila i Tampere Handelskammeravis (tilføjet til tråden) udtaler (Positiivista pöhinää, kehittämisen generointia - Tampereen kauppakamarilehti): “Vi har nu syv år i træk forbedret omsætning og rentabilitet.”

I slutningen af Y-studios interview udtaler Orsila om prisstigninger således: “Modulight har gennem årene femdoblet sine priser. Kunderne har givet feedback, men har betalt, fordi de har set den anden værdi.”

ps. Modulight er også involveret i sportssponsorering :ice_hockey:, da Modulight i juni 2021 indgik et samarbejde med Tappara, og virksomheden blev også Ilves’ hovedsamarbejdspartner.

38 Synes om

“Modulight har indgået et samarbejde med Tappara, og virksomheden er også blevet Ilves’ hovedsamarbejdspartner.”

Så vi kan forvente en hockeystaveffekt? :face_with_hand_over_mouth:

Undskyld, jeg kunne ikke dy mig, nu får jeg nok en advarsel..

Om udbuddet: en højteknologisk virksomhed, vækstmuligheder og høj rentabilitet. Ovenfor blev de vigtigste punkter godt præsenteret af brugeren SijoitusSeppo. Jeg er absolut interesseret i udbuddet, men ankerinvestorerne vil nok tage næsten alt, og en lille investor vil nok ikke engang få aktier for 100 euro. Afhængigt af værdiansættelsen køber jeg mere fra listen, men knaphed vil sandsynligvis drive kursen op.

Om rentabilitet: kan den forbedres (uden at kende Modulights tal) ved at mindske tabet i syv år?

Redigering: Omtale af SijoitusSeppo

23 Synes om

“Modulight er også involveret i sportsponsorering :ice_hockey:, da Modulight i juni 2021 indgik et samarbejde med Tappara, og virksomheden blev også Ilves’ primære samarbejdspartner.”

Beklager fyre, men det tilføjer ingen værdi til virksomheden. Hvis jeg køber aktier, vil jeg kræve på generalforsamlingen, at den fungerende ledelse stopper sportsponsoreringen. Sponsorering er ejernes ansvar.

Men ja, det er interessant igen at stifte bekendtskab med en branche, hvor man kun kender brudstykker hist og her. Og det gode ved denne øvelse er, at nu samles der en ordentlig pulje på én gang til finansiering af vækst. Indtil videre har det været stærkt arbejde.

Og ja, en pizzaovn er også blevet anskaffet! Det letter det hele, når man garanteret kan få en bid mad lavet af sin egen kok mellem pengeskabelsen. Tingene er gode her.

Men seriøst, produktsortimentet er bredt, og kundebasen virker solid. Der er helt sikkert potentiale for en god historie her.

6 Synes om

Ja, hockey-henvisningen var ment som en afsluttende lethed. Den del kunne godt være udeladt fra beskeden.

Hvis man prøver at strukturere markedet, så findes dette billede i en rapport fra Yole Développement. Modulight kan også findes der, i lille skrift, hvis man kigger nøje.

Link til Yole-rapporten, hvorfra billedet ovenfor stammer:
https://s3.i-micronews.com/uploads/2021/05/YINTR21173-Edge-Emitting-Lasers-Technology-and-Market-Trends-2021_flyer.pdf

Yoles præsentation: Edge Emitting Lasers - Technology and Market Trends 2021
https://s3.i-micronews.com/uploads/2021/05/YINTR21173-Edge-Emitting-Lasers-Technology-and-Market-Trends-2021_sample.pdf

12 Synes om

@Contrafun se venligst på billedet, du har postet, igen. Modulight er også der, bare lidt større. :wink:

46 Synes om

Jeg kiggede nærmere på selskabet, og det virker på alle måder som en meget interessant børsnotering.

Var der nogen, der kiggede nærmere på indtjeningslogikken; er det salg af udstyr, eller er der løbende faktureringstjenester inkluderet, og i hvor høj grad er de, hvis de er?

P.S. Fordelingen af diplomingeniører og teknologiske doktorer i ledelsen fik mig til at smile. På en eller anden måde er det så typisk finsk. Sandsynligvis forklarer universitetet ved siden af hovedkontoret en stor del af dette. https://www.modulight.com/johtoryhma/

32 Synes om

Kauppalehti-artikel (bag en betalingsmur):

"Modulight tilbyder lasere og optik til de mest krævende applikationer. De opererer på to fronter: inden for medicin og biomedicin samt som leverandør af industrielle applikationer. Virksomhedens udviklede laserudstyr bruges blandt andet til behandling af hjernekræft, øjenmelanom, kræft i halsområdet og lungekræft. Ved fotodynamisk kræftbehandling anvendes et lægemiddel, der aktiveres i vævene med en laser.

Modulights laserbehandlingsudstyr er et alsidigt apparat, der blandt andet kan bruges inden for kirurgi, kræftbehandling og antibakterielle applikationer."

"I udvidelsen af produktporteføljen agter de at tage markedsandele ved blandt andet at udvide øjenmedicinalplatformen til at omfatte kirurgisk behandling af eksempelvis glaukom og synsfejl.

Virksomheden planlægger ligeledes at udvide brugen af platformen for medicinsk udstyr til f.eks. endoskoper og udstyr anvendt inden for tandpleje."

Ifølge artiklen kommenterede virksomhedens administrerende direktør Seppo Orsila på en pressekonference i forbindelse med børsnoteringsplanerne, at Modulight ikke har identificeret en eneste virksomhed med et lignende udbud. Konkurrenter fandt han blandt de virksomheder, der også er Modulights kunder.

Kunder nævnt i artiklen:
“Modulights kunder er internationale storkoncerner. På kundelisten finder man navne som Bausch Health, Olympus og Aura. Industrielle applikationer leverer de blandt andet til HP og Vaisala.”

18 Synes om

Her ser det ud til, at der er fundet information om indtjeningsmodellen:

“Modulights indtjeningsmodel er firetrins inden for begge hovedforretningsområder. Virksomhedens kundestrategi i hver fase er agilt at dække hele processen fra konceptfasen til det aktive produktudvalg, hvilket giver kunderne mulighed for at forkorte deres produkters time-to-market og øge deres værdi betydeligt. Modulight opkræver typisk en projektbaseret fast pris, et servicegebyr eller en licensafgift baseret på kundens omsætning.”

Skærmbillede fra virksomhedens hjemmeside

26 Synes om

Orsila er administrerende direktør og bestyrelsesformand, så “Suovaniemi-effekten” skræmmer mig lidt. Men resultaterne er naturligvis stærke, og det ser ud til, at man har lært af de svære tider. Et interessant tilfælde. Jeg håber, at de nuværende aktionærer ikke sælger for meget af deres ejerandele i forbindelse med emissionen.

6 Synes om

Det er udtrykt så kryptisk, at jeg, som en der ikke forstår branchen, ikke får meget ud af det. Sælger de udstyr eller service eller begge dele? Er licensafgiften en løbende faktura eller et engangsbeløb? Hvilken del af omsætningen kommer fra hvilken omsætningskategori?

Derudover er jeg interesseret i TAM (Total Adressable Market) og markedets vækstrate i forhold til Modulights vækstrate. Vokser de i takt med markedet eller hurtigere?

20 Synes om

Jeg har også svært ved at få et overblik. Sådan har jeg forstået det ud fra hjemmesidens oplysninger:

Modulight leverer laserbaserede produkter samt skræddersyede løsninger.
Produkterne er til salg, og de vigtigste produkter er

• Medicinsk laser Medical laser ML7710
  • Medicinsk belysningsudstyr ML8500
  • Laser til øjensygdomme ML6710i

Derudover tilbyder virksomheden skræddersyede laserløsninger, og jeg forstod selv, at den ovennævnte 4-trins model fra konceptfasen til produktion hører hertil.
Dette faktureres som “projektbaseret fast gebyr, servicegebyr eller licensgebyr baseret på kundens omsætning”.
Der fandtes ingen information om, hvorvidt det er et engangslicensgebyr.

Udover dette tilbydes forskellige betalte, separat købbare tjenester, som der er en liste over på deres hjemmeside.

Men hvis nogen har et klart billede af dette, må de gerne rette mig.

16 Synes om

Dette lyder interessant. Men jeg kunne ikke finde Modulight i Nordnets søgning? Så den er ikke børsnoteret endnu?

Vil du venligst forklare trin for trin, hvordan man kan få fat i Modulight-aktier? Kan de købes allerede nu? Eller venter vi på børsnoteringen, og hvis ja, hvor kan man finde ud af, hvornår aktietilbuddet er åbent?

Eller hvis der er andet, er jeg taknemmelig for råd fra de klogere!

1 Synes om

Modulight er synlig i Nordnets børsnoteringer, men udbuddet er endnu ikke dateret

10 Synes om

Herfra kan du få opdaterede oplysninger.

6 Synes om

Kauppalehti-artikel (9. september). Artiklen er bag en betalingsmur, så kun de væsentligste/uddrag, der ikke er nævnt i andre artikler, er udvalgt:

Modulight producerer medicinsk laserudstyr og leverer chips til lasere i autonome bilers LiDAR-sensorer. Tidligere udgjorde medicinske lasere 70 procent af omsætningen, men i de seneste år er andelen af andre produkter steget til 50 procent.

Ifølge administrerende direktør Seppo Orsila er virksomheden en af kun fem virksomheder i verden, der selv producerer pulslasere. Den anden europæiske virksomhed er tyske Osram.

“Kineserne har i årevis forsøgt at lave lignende lasere, men er ikke lykkedes,” siger han.

Ti af Modulights kunder findes allerede på Fortune 500-listen. To af dem er kommet til under corona-pandemien. Virksomheden taler ikke om sine kunder i bilindustrien, men på dens hjemmeside fremgår det, at en virksomhed, der kalder sig selv en førende aktør i branchen, er kunde.

Modulights nyeste stjerneprodukt er et laserapparat til behandling af hjernekræft. Glioblastom er en af de sværeste former for hjernekræft. Kun tre procent overlever det.

“Med den laser, vi har udviklet, kan 20-40 procent blive helbredt for det,” siger Orsila.

Virksomhedens laserudstyr kan også bruges til kræftbehandlinger i øjnene, nakken og halsen. Ud over udstyret tilbyder virksomheden sine kunder servicepakker til brugen af det.

Virksomhedens vigtigste marked er USA, som har stået for 60-70 procent af salget.

“Asien er i kraftig vækst, og Europas andel har varieret mellem 10-30 procent,” siger han.

37 Synes om