Grundlagt i 2000 er nLIGHT (ticker LASR) en amerikansk teknologivirksomhed, der designer og producerer halvleder- og fiberlaserkomponenter. Virksomheden har to segmenter: Laser Products og Advanced Development. Virksomhedens markedsværdi på tidspunktet for kædens oprettelse er 1,42 mia. USD.
Laser Products-segmentet producerer kraftige lasere med forskellige effektniveauer, som for eksempel kan anvendes i forsvarsindustrien. Virksomheden har verdens kraftigste laservåben (1MW) under udvikling, og de har allerede en laser med mindst 300KW effekt. Den største fordel ved laservåben er de lave driftsomkostninger sammenlignet med traditionelle luftforsvarsmissiler, som kan koste titusinder, hvis ikke hundredtusinder af euro per missil, mens man med et laservåben taler om titusinder, maksimalt hundreder af euro per brug. Øget brug af droner er en af vækstdriverne.
Advanced Development-segmentet producerer lasersystemer til brug i andre industrier.
Q2 var virksomhedens første EPS-positive kvartal (stadig negativt ifølge GAAP-tal), og de hævede deres guidance for omsætningsvæksten i deres A&D-segment (aerospace and defence).
nLight har en stærk forbindelse til Finland, da virksomhedens optiske fibre fremstilles i Lohja i de tidligere Liekki Oy’s lokaler. Navnet på den finske virksomhed, som nLight købte for omkring tyve år siden, pryder alle nLights optiske fibre, som stadig bærer Liekkis varemærke.
Forsvarsindustrien er sandsynligvis stadig et ret lille markedssegment for nLight, i hvert fald indtil videre?
Luftfart og forsvar (A&D) har allerede i et par år været virksomhedens største segment målt på omsætning. Nedenfor er der en graf fra Q2-præsentationen, hvor A&D er markeret med mørkeblåt. I sidste kvartal udgjorde det 2/3 af omsætningen og voksede klart hurtigst (+49% år-til-år og +24% kvartal-til-kvartal).
Jeg blev også begejstret, da jeg så nyheden om Israels Laser Dome, for at se, hvad markedet havde at tilbyde.
På fem måneder er dette altså steget 300%. Jeg er nok kommet for sent
Lad os lede andre steder i forsyningskæden.
Rheinmetall og MBDA påbegynder et samarbejde om at udstyre den tyske flåde med laserbaserede systemer. Relevant for nLight, da MBDA bruger komponenter fremstillet af nLight.
nLIGHT gav en opdatering af sine forventninger til omsætningen for fjerde kvartal 2025. Den øvre grænse for omsætningen blev den nye nedre grænse (72 → 78), og den øvre grænse blev hævet med 2 millioner dollars (78 → 80). Den primære vækstdriver er Aerospace & Defense-segmentet.
Selskabet forventer at rapportere en omsætning for fjerde kvartal 2025 i intervallet $78 millioner til $80 millioner, hvilket er over den øvre grænse i selskabets tidligere udmeldte forventningsinterval for fjerde kvartal på $72 millioner til $78 millioner. Selskabet forventer at rapportere en omsætning fra Laser Products på $54 millioner til $55 millioner og en omsætning fra Advanced Development på ca. $24 millioner til $25 millioner. Den forventede fremgang i omsætningen skyldes primært den fortsatte styrke i selskabets omsætning fra Aerospace & Defense-markedet.
nLight mere end fordobler sin produktionskapacitet. Herunder er et citat fra pressemeddelelsen.
Den ekstra plads vil mere end fordoble selskabets nuværende kapacitet og muliggøre den fortsatte udvidelse af dets produktion af strålekombinerede højenergilasere (HEL) for at understøtte igangværende og fremtidigt arbejde for det amerikanske krigsministerium (DoW) og andre amerikanske myndigheder.
nLIGHT har gennemført en sekundær aktieudvidelse til en pris på 44 USD pr. aktie. Aktiens slutkurs i går var 49,98 USD. Antallet af aktier steg med ~7,8 % som følge af denne udvidelse. Om anvendelsen af provenuet blev der sagt følgende: ”nLIGHT har til hensigt at anvende nettoprovenuet fra udbuddet til arbejdskapital, anlægsinvesteringer og andre generelle virksomhedsformål.”
Deltagerne i aktieudvidelsen har en option på at tegne yderligere ~1,2 % i forhold til den eksisterende aktiekapital inden for de næste 30 dage til samme pris på 44 USD.
Jeg har undgået at poste artikler relateret til laserteknologi eller ”directed energy weapons” her, da man ikke direkte kunne udlede af dem, at nLight var genstand for diskussionen. Nu faldt jeg over den første artikel, som kan tolkes som om, at der tales specifikt om nLight. Nedenfor er et citat fra artiklen.
”Efter at have set, hvad en laser kan gøre ved effekt i megawatt-klassen, klør man sig lidt i hovedet over, hvorfor vi ikke har opskaleret dette til brug på overfladeskibe til en hel række missioner, der kunne aflaste defensive våben og gøre det muligt for mig at øge min offensive kapacitet,” sagde CNO (Chief of Naval Operations). ”Jeg tror, det her handler mere om teknologisk engagement end om en ingeniørmæssig udfordring.”
Jeg har understreget den mest væsentlige del, som forbinder teksten direkte til nLight, der er den eneste (kendte) virksomhed, som har en laser med en effekt på mindst 1 MW under udvikling til dette formål.
Artiklen omhandler, hvordan den amerikanske flåde planlægger at fremskynde implementeringen af avancerede laservåben og andre directed energy-systemer for at imødegå den voksende trussel fra droner og missiler. Ifølge flådens ledelse er de tekniske udfordringer til at løse, og de nye slagskibe i Trump-klassen samt Zumwalt-destroyere fungerer som centrale platforme til test og integration af disse højeffekts-lasere og andre avancerede teknologier.
nLight offentliggjorde sin Q4-rapport i går aftes. Q4-omsætningen steg +71 % y/y og +22 % q/q, mens Aerospace & Defence (A&D)-segmentets omsætning steg +87 % y/y og +24 % q/q. Det operationelle cashflow er nu også stærkt positivt for hele året for første gang. I grafen nedenfor er A&D-segmentet markeret med mørkeblå.
Guidance for Q1 var en lille skuffelse, indtil man hørte flere detaljer under kaldet. Selskabet fokuserer kraftigt på A&D-segmentet, da hensigten er at forlade Industrial-sidens lavmargin skærings- og svejsningsforretninger (cutting and welding). Som følge heraf forventer nLight en negativ påvirkning på 25-30 mio. USD på omsætningen for hele året (2026). Guidance indeholder udelukkende omsætning, der på nuværende tidspunkt er under kontrakt, hvilket betyder, at eventuelle aftaler, der offentliggøres i den nærmeste fremtid, ikke er inkluderet i denne guidance. Efter min mening er ledelsen konservativ i forhold til deres guidance.
Baird Equity Research indleder dækning af nLIGHT med en målkurs på 95 USD. De forudser en EPS på 0,4 USD for 2026 og en “mid-teens” omsætningsvækst i årene 2026-2030.
Aktualitetsprogrammet 60 Minutes har lavet et 13-minutters indslag om laservåben. Blandt de interviewede er blandt andet den administrerende direktør for virksomheden AeroVironment (AVAV). AVAV’s LOCUST-system, som ses i videoen, indeholder teknologi fra nLIGHT.