nLIGHT rapporterede deres Q2-resultater i går aftes. Opsummeret: En fremragende rapport, bortset fra den nævnte forsinkelse på 17 mio. USD i omsætningen for Q3-prognosen, som skyldes udfordringer i forsyningskæden. Aktien tog et dyk på grund af dette i løbet af natten, men lad os se, hvordan kursen udvikler sig i dag, nu hvor ledelsen har haft mulighed for at forklare sig lidt.
Virksomheden overgik forventningerne til både omsætning (82,6 mio. USD mod forventet 78,6 mio. USD) og EPS (0,15 USD mod forventet 0,14 USD). Omsætningen steg med 34 % år-over-år. Prognosen for Q3-omsætningen ligger på 63-73 mio. USD med en justeret EBITDA på 1-7 mio. USD. Prognoserne inkluderer ikke de 17 mio. USD i omsætning, som forventes at blive forskudt til senere kvartaler. Begrundelsen for forsinkelserne var eksportrestriktioner indført af Kina for komponenter, som de har klassificeret som “dual-use” forsvarsteknologiske produkter.
Under opkaldet præciserede ledelsen, at dette problem primært vedrører deres commercial-del og specifikt komponenter relateret til optik (indirekte også A&D-produkter). Mit eget gæt er, at der er tale om materialer brugt i linser (germanium), hvor der findes gode alternativer i USA. Ifølge ledelsen opstod problemet i løbet af de sidste par uger. Virksomheden har tidligere gjort en stor indsats for at reducere sin Kina-eksponering, men det ser ud til, at der stadig er en betydelig eksponering.
JLWS-programmet, som blev nævnt for et par indlæg siden, skulle begynde at generere omsætning i dette kvartal, men en mere markant effekt vil først kunne ses i 2027. Problemerne med forsyningskæden burde ikke påvirke JLWS-programmet, i hvert fald ikke i den indledende fase.
Mine egne tanker: Den bedste nyhed ville være, hvis de kunne indgå en aftale med en amerikansk virksomhed om indkøb af materialer, der i øjeblikket er afhængige af Kina. Dette ville eliminere en væsentlig risiko for virksomheden. Udskiftning af forsyningskæder tager noget tid, da hver ny komponent skal godkendes. I bedste fald løser dette sig allerede i løbet af Q3, og forsinkelserne i realiseringen af omsætningen forbliver begrænset til kvartalet. I værste fald eskalerer situationen, og den amerikanske regering ser slet ikke positivt på Kina-eksponeringen, hvilket ville påvirke ordrebogen og ændre virksomhedens narrativ markant.
Uden de forventede forsinkelser ville virksomhedens prognose have været fremragende, og minusfortegnet ville sandsynligvis have været et plus (i aktiekursens udvikling), men vi må vente og se. Jeg er ikke bekymret, indtil videre.
På dette punkt vil jeg også nævne X-brugeren Laser Wars, som flittigt skriver på X om forsvarsindustrien med fokus på lasere og andre futuristiske teknologier. Ifølge ham burde der komme store nyheder vedrørende lasere (specifikt fra et militærteknologisk perspektiv) senest i næste uge.
Normalt ville jeg ikke fremhæve enkelte tweets, men den pågældende bruger har haft en fremragende track record med nyheder relateret til nLIGHT. Vedkommende kendte for eksempel tidsplanen for offentliggørelsen af nLIGHTs hidtil største kontrakt, JLWS. Som sagt, lad os vente og se, hvad der sker i næste uge (hvis der sker noget).