Nordic Lights - global premium-leverandør af belysningsløsninger

Er dine tal muligvis forkerte? Resultatet for 2021 var 5,32 mio. (så du på Q1-resultatet for 2021?).

Redigering: Bliver disse ikke normalt beregnet pre-money, altså med det nuværende antal aktier?

Der kan have været en fejl fra min side (jeg har muligvis trukket det direkte fra driftsresultatet efter skat og har ikke taget højde for afskrivninger), jeg får set nærmere på tallene senere på aftenen. Hvis nogen laver en kontrolberegning af P/E-forholdet, så råb op, så regner jeg det ud igen.

Det er rigtigt, at de normalt beregnes som Pre-money (f.eks. i Inderes’ analyse), men jeg beregner altid værdien efter udstedelsen, da det efter min mening giver et mere realistisk billede af værdien – især jo større udstedelsen er.

Og jeg er enig i, at da væksten har været lidt uregelmæssig, ville jeg ikke fremhæve i teksten, hvor voldsom vækstraten var sidste år. Væksten vil sandsynligvis stabilisere sig over tid tættere på 10 % fra sidste år og fra Q1’s tempo.

Edit: @Tyhjatasku dine tal var helt korrekte for nettoresultatet og beregningen, dvs. P/E bliver 64. Godt, du opdagede den tanketorsk, jeg har opdateret teksten lidt derefter.

6 Synes om

Når de nuværende hovedaktionærer ønsker at sælge, i dette tilfælde f.eks. Sponsor en del nu i forbindelse med noteringen og senere resten af deres aktier, betyder det for en lavvolumenaktie, at kursen er “fastlåst” i lang tid, f.eks. Puuilo.

1 Synes om

Efter at have sat mig ind i Nordic Lights er dette efter min mening klart den mest interessante IPO indtil videre i år. Et plus var de illustrerende videoklip, der blev vist under selskabspræsentationen, som bedre forklarede anvendelsesformålene for selskabets produkter samt produktionsprocesserne.

Muligheder

Nordic Lights opererer i premiumsegmentet og konkurrerer ikke udelukkende på pris, hvilket er en grundlæggende forudsætning for en virksomhed, der hovedsageligt opererer i vestlige lande. Virksomhedens konkurrencefordele bygger på produkternes kvalitet, pålidelighed og kontinuerlig produktudvikling. Dette betyder også, at virksomheden bør have en vis priselasticitet i sine produkter, selvom Nordic Lights ikke er helt immun over for øgede omkostninger.

Indgangsbarrieren er relativt høj, og især kunder med høje kvalitetskrav og specifikke behov vil ikke let skifte en god leverandør ud.

Automatisering og strengere sikkerhedskrav vil yderligere øge antallet af lys i maskiner i fremtiden.

Jeg fandt virksomhedens produktudviklingsdirektørs præsentation særligt overbevisende, og jeg tror, at virksomhedens succes nu og i fremtiden vil afhænge betydeligt af succes inden for produktudvikling.

Virksomheden har formået at øge sin markedsandel fra 3% til 6% på fem år og er vokset hurtigere end markedet, hvilket indikerer, at virksomhedens produkter er konkurrencedygtige, og at virksomheden gør de rigtige ting.

Risici

Bruttomarginalerne har været let faldende på grund af øgede omkostninger. Stigende komponentpriser, fragtomkostninger og aluminiumspriser har svækket omkostningsstrukturen. Dette er i øjeblikket et problem for stort set enhver virksomhed, der fremstiller fysiske produkter.

Virksomhedens kunder opererer inden for jordarbejde, landbrug, skovbrug og minedrift. Hvis økonomien aftager, vil dette i nogen grad også have en efterspørgselsreducerende effekt på Nordic Lights’ produkter.

Virksomhedens produktionsfaciliteter er placeret i Finland og Kina. Størstedelen af produktionen foregår i Finland, men en vis Kina-risiko er god at have i tankerne, hvis Kina for eksempel beslutter at gå fra ord til handling med Taiwan i den nærmeste fremtid.

Vurdering

Jeg har anvendt en markedsværdi på 105 mio. euro under antagelse af, at emissionen bliver fuldtegnet. Set med en omsætningsmultipel ville P/S være 1,58 baseret på 2021-resultatet. Hvis virksomheden øger sin omsætning med mindst 15% i henhold til den nederste del af vejledningen, er P/S 1,37 i forhold til 2022-omsætningen.

Hellas P/S er 1,14 baseret på 2021-resultatet. Virksomhedens størrelsesorden er dog også helt anderledes med en omsætning på over 6 milliarder. Hellas omsætning faldt med 16% i corona-året 2020 og var sidste år stadig lavere end i regnskabsåret 2019.

Det giver ikke meget mening at fokusere for meget på rentabilitetsmultipler på dette tidspunkt, da virksomheden efter min mening er i en stærk vækstfase, og det nuværende indtjeningsniveau giver ikke et retvisende billede af virksomhedens fremtidige potentiale.

Jeg mener, at virksomhedens prisfastsættelse er rimelig, og det overordnede billede er positivt. Jeg ser ingen væsentlige grunde til, at virksomheden ikke skulle kunne fortsætte med at styrke sin markedsandel. Jeg overvejer stadig at tegne aktier, men jeg mener, at virksomheden har potentiale på længere sigt.

14 Synes om

{“content”:“Nu i NATO-tiden kom jeg i dag til at tænke på, at jeg burde have spurgt i præsentationen, om virksomheden har NATO-kompatible produkter… som leverandør med denne profil kunne der meget vel være en mulighed for det.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Det er en forbavsende kort emission, da den vist startede i går for offentligheden og allerede kan slutte torsdag kl. 16.00. Men det virker interessant, og jeg tror, jeg deltager.

2 Synes om

Hvad var hovedpointen i analysen fra magasinet Arvopaperi:

Jeg har ikke læserettigheder.

1 Synes om

Her er en analyse fra Karo Hämäläinen:

Jeg ville med glæde deltage i Nordic Lights’ udbud. Virksomheden virker af høj kvalitet og konkurrencedygtig, og dens markedsposition og udviklingsmuligheder er interessante.

Prisfastsættelsen efterlader dog ikke den deltagende investor med den slags belønning, som jeg ville forvente eller endda kræve. Med en tredjedel billigere værdiansættelse, altså en p/s-værdi lidt over 1, ville jeg blive begejstret.

9 Synes om

Det har nok ikke været en særlig populær offentlig emission, da den tilsyneladende stadig fortsætter. Jeg tror, jeg springer over, for selvom jeg anser virksomheden for god (baseret på, hvad jeg har læst og set), er der ikke tilstrækkelig sikkerhedsmargin i prisen, hvis f.eks. ulemperne ved cykliske tendenser slår til.

4 Synes om

er børsnoteringen en succes?

det er måske unødvendigt at fortsætte noteringen i en uge, næppe noget mærkeligt vil ske i LED-branchen i den første uge af juli,

hvis noteringen ikke er fyldt i dag, så kunne de sige det direkte, og ikke begynde at give markedet skylden, hvis det sker, det er et slag for ankerinvestorerne

hvem betaler for de store noteringsomkostninger, hvis noteringen mislykkes?

1 Synes om

Nordic Lights Group Oyj’s institutionelle emission er overtegnet, og tegningstiden er suspenderet; handel på Nasdaq First North Growth Market Finland forventes at starte den 5. juli 2022 | Kauppalehti

5 Synes om

Hvad skete der med det offentlige udbud? Kan man ikke fortælle det på samme tid?

Du kan fortælle, og det gjorde man også:

Nordic Lights offentlige udbud til private personer og selskaber i Finland samt personaleudbuddet til selskabets og dets datterselskabers ansatte samt selskabets ledelse og bestyrelsesmedlemmer sluttede også i henhold til deres betingelser i dag den 1. juli 2022 kl. 16.00.

Så ikke overtegnet. Men afsluttet.

4 Synes om

ifølge betingelserne, hvorfor kan man ikke sige det direkte

Interessant at se ejerlisten, mon det inderste netværk måtte købe for at få noteringen igennem

1 Synes om

Hmm, hvad skulle der ellers siges? Resultatet af udbuddet meddeles den 4. juli, altså på mandag.

I institutionel udbud var der dog omkring 6,3 millioner aktier tilgængelige, og i offentligt udbud 0,5 millioner. Hvis institutionerne var overtegnet, har succesen med det offentlige udbud sandsynligvis ikke den store betydning. Antallet af aktier i det offentlige udbud repræsenterer omkring 8% af det samlede udbudte antal aktier, hvis jeg så rigtigt.

2 Synes om

Ok, der var 0,5M aktier i det offentlige udbud, og det blev ikke opnået. Hvor stort et beløb i det offentlige udbud ville have ført til en annullering af børsnoteringen? Står det et sted?

Sådan noget ville nok aldrig blive offentliggjort, så vi kan kun gætte. Og det er svært at sige, at hvis institutionel udbud overtegnes voldsomt, og det offentlige udbud slet ikke tegnes, ville det så være en grund til at afbryde børsnoteringen? Det ved jeg virkelig ikke. Man ønsker dog likviditet for aktien, så der bør være et rimeligt antal ejere, i det mindste til en vis grad. På den anden side, hvis institutionerne vælter penge ind, hvorfor skulle det så afvises?

1 Synes om

Overskriften på ovenstående link er ikke en medieoverskrift, men en fondsbørsmeddelelse. Overskriften i Arvopaperi/Kauppalehti er derimod: “Nordic Lights’ børsnotering lykkedes – Handel med aktien begynder i næste uge”.

Og det ville ikke være bedre, da “undertegning” ikke betyder noget. Enten er der en overtegning, eller også er der ikke. På mandag vil det vise sig, hvor meget der blev tegnet.

2 Synes om

Jeg ser 3 muligheder ved et offentligt udbud:

overtegning - går lige op - undertegning

Der var undertegning ved det offentlige udbud. Der var overtegning ved den institutionelle udbud.

Det bliver interessant at se, hvordan markedet tager imod den nye udfordrer,
jeg håber, at handelen bliver rimelig og ikke ender på pølsevognsniveau, som det er sket med mange børsnoterede selskaber i 2020-2022.
Jeg kan ikke huske, om der er en market maker her, eller om det selvfølgelig kan gøres, så ankerinvestorerne køber.
Men f.eks. om et par måneder, hvad bliver situationen da?