IDL Diagnostics (ex-AroCell AB) - bättre än sitt rykte

Jag har inte startat någon tråd än, så jag hoppas att detta första försök åtminstone är acceptabelt.

Arocell Ab är ett företag som har fokuserat på att utveckla metoder/tester för att övervaka olika tumörer, t.ex. bröstcancer och hematologiska tumörer. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer TK210 Elisa-testet, med vilket man enkelt kan testa nivåerna av TK1-protein i blodet, och testet är mer exakt än konkurrenternas produkter.

Forskning har visat att nivåerna av detta protein stiger när tumörrelaterade förändringar har skett i blodet/kroppen. Med hjälp av detta protein har man kunnat upptäcka tumörer redan innan kliniska symtom uppträder, och därmed kan behandlingen påbörjas tidigare.

Igår tillkännagavs att Arocell TK210 Elisa-testet är på väg att göra ett “genombrott” på den amerikanska marknaden i en bredare skala. Tidigare har testet endast sålts för forskningsändamål, men med FDA-godkännande skulle det kunna komma in på IVD-marknaden, som är betydligt större än den tidigare nischmarknaden.

Jag hoppas att detta belyser företagets verksamhet lite och är till hjälp för någon som är intresserad av ämnet :slight_smile:

10 gillningar

Så det finns inget godkännande än? Var är nyheten, länken?

1 gillning

26 maj 2020

AroCell AB (publ) meddelade idag att en 510(k)-ansökan har lämnats in till den amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) för deras AroCell TK 210 ELISA-kit.

En introduktion till den amerikanska marknaden genom 510(k)-godkännande av AroCell TK 210 ELISA är i linje med företagets tidigare kommunicerade strategi för expansion i USA. Dagens inlämning bekräftar att planen för 510(k)-godkännande av AroCell TK 210 ELISA i slutet av 2021 gäller.

Den sista meningen fångar uppmärksamheten, det tar 2 år att komma igenom FDA:s bedömning, om det ens går?

Ja, det här har fortfarande en lång väg att gå och är mer en riskinvestering än ett säkert kort. Jag gillar dock att ta risker och se vad framtiden för med sig.

Jag läste studier på nätet där TK1-tester hade analyserats och “jämförts” med varandra. Arocell TK210 Elisa var betydligt känsligare för att upptäcka proteinet i blodet jämfört med konkurrerande produkter.

3 gillningar

Avanzas diskussion är så aktiv och positiv att jag beställde den med tanken: om den växer, så tjänade den en fin bonus, eller så förlorade den inga hemska summor.

Vi får se i slutet av 2021 om den inte skjuter i höjden tidigare :slight_smile:

1 gillning

Jag är inne på samma tanke själv angående det här företaget.

Generellt sett borde företagets produkt vara ganska konkurrenskraftig och det finns säkert efterfrågan på testet med tanke på hur vanliga cancerformer/tumörer är nuförtiden.

Redigering. Jag läste också Avanzas diskussioner och det är onekligen en ganska positiv stämning där angående det här företaget :slightly_smiling_face:

1 gillning

Johan, den här aktien har tagit ett skutt! +10% på ett ögonblick och på väg uppåt. Är detta FOMO eller vad det nu är :thinking:\n\nEdit. Troligtvis kommer det att lugna sig och gå ner igen, eftersom det åtminstone inte finns några nyheter bakom denna uppgång.

Tydligen denna artikel bakom ökningen.

http://kampanj.di.se/tema/arocell/

Artikeln nämner att “AroCell lämnade in en ansökan till den amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten (FDA) på tisdagen för sin produkt AroCell TK 210 ELISA. Därför kan det vara den första tymidinkinas 1 (TK1)-mätningen som godkänts för klinisk användning vid behandling av cancerpatienter i USA.”

FDA var ju känt sedan tidigare, så det har nog inte stigit på grund av det.

E:
Avanza har också postat en annan Dagens industri-artikel från eftermiddagen den 27 maj. Det är nog en mer sannolik orsak:

(öö, det här är samma artikel, med en annan url :slight_smile:)

Så det är på sätt och vis en dubbelartikel. Det ger ju synlighet :slight_smile:

1 gillning

Javisst, det var känt. Jag undrar om intresset för företaget har ökat på något sätt i och med den här artikeln eller vad det nu är som har fått det att stiga. Försök förstå vad det är som plågar de där aktierna när som helst :smiley:

Nja, det borde nog gå upp en hel del någon gång, om det lyckas.

1 gillning

Fler nyheter kom precis, och den här gången från Japan.

1 gillning

Ja, marknaden reagerade som förväntat: +5 % → +2 % :smiley:

Nåväl, en bra väg har börjat. Jag förväntar mig åtminstone en tvåsiffrig kronkurs, kanske nästa år.

Ja, jag skulle tro samma sak, eller åtminstone inom de närmaste åren, eftersom alla tecken pekar på en god utveckling. Dessutom samarbetar man med Hoffmann-La Roche.

Den hoppade sedan igen +10% :smiley:

Johan är i full gång. Nästan 1,5 miljoner aktier har flyttats idag. Det är fortfarande en “penny stock”, men det är ändå en hel del :smiley:

Särskilt dessa två, totalt 50 kEUR:

En trevlig uppgång på nästan +6 % direkt på morgonen :slight_smile: Svenska nyhetsbyrån utlovar ett värde på 2 kr redan idag. Det är inte långt borta. Jag kanske inte ändrar mina egna planer ännu, men värdet har verkligen ökat för mig med +19,7 %.

Synd att det inte var öppet redan på morgonen på Nordea. Men jag fick en liten spelhög för 2 kronor.

Jahaa, “lite” strul har det varit med deras informationsdelning. FDA-tillståndet förväntas erhållas i slutet av 2020, inte 2021 som tidigare nämnts :smiley: Om jag tolkade rätt, var den ursprungliga planen att skicka FDA-ansökan i slutet av 2020, men den har redan skickats in. Så försäljningstillståndet skulle kunna komma redan under Q1 2021, om FDA godkänner.

I diskussionerna på Avanza pratas det om att RedEyes mål för aktien för närvarande är 2,7 kr (nuvarande kurs 2,01 kr) och att det skulle kunna nå hela 10 kronor på längre sikt. På kort sikt runt 4 kr.

E:
Redeyes rapport (mål 3,5 kr - 4,0 kr): https://www.redeye.se/arena/posts/arocell-har-det-mesta-paa-plats-kapital-saekrat-biotechnestor-som-stoerre-aegare-och-fokus-paa-kommersialisering-vaar-kortsiktiga-maalkurs-3-5-4-sek

Borde jag kanske köpa ett par aktier till…

2 gillningar

Jag dubblade min OST-position för att vara på den säkra sidan. Nu 5 % av portföljen :slight_smile:

Jag försöker också dubbla, men efterfrågan verkar vara omfattande. Verkställande direktören är på anbudsnivå, men det blir inga affärer :smiley:

E:
Ojoj, aktien skjuter i höjden +0,1 SEK / min :smiley: