Kauppalehtis Jälkipörssi bemærkede også Inderes-effekten (betalingsmur):
“Nokian Panimos aktie (BEER blandt venner) var onsdag ca. 6 procent i minus. Årsagen til aktiekursens fald skyldtes på ingen måde ændringer i selskabets drift, men derimod at analysehuset Inderes har indledt analysedækning.”
Jeg vil vende tilbage til forårsactionsanalyserne fra både Inderes og Evli.
Evli, som er stoppet med at lave analyser, forventede et salg for Nokian Panimo på 7,0 MEUR i H1 og et driftsoverskud (EBIT) på 0,8 MEUR. Hvad angår omsætningen, ramte prognosen plet, men for driftsoverskuddets vedkommende lå man hundrede tusinde bagud. Når man betragter udfaldet af H1 for sidste år og i år som helhed, kan man dog konstatere, at Evli var, så at sige, “på sporet” med sine vurderinger.
Evlis prognoser for dette og de to efterfølgende år hvad angår omsætning og driftsoverskud var:
2026: 14,5 MEUR / 1,8 MEUR
2027: 16,3 MEUR / 2,0 MEUR
2028: 18,1 MEUR / 2,4 MEUR
I samme tidsrum forudsiger Inderes:
2026: 14,4 MEUR / 1,6 MEUR
2027: 15,8 MEUR / 1,7 MEUR
2028: 17,9 MEUR / 1,8 MEUR
Når man sammenligner tallene, lægger man mærke til Inderes’ klart mere pessimistiske forventning til indtjeningsevnen. På baggrund af H1 er der en berettigelse for dette, i hvert fald for indeværende år.
Personligt finder jeg dog Inderes’ omsætningsvækstforventninger for årene 2027-2028 endnu mere opsigtsvækkende. Selvom forskellen for 2028 synes tilsyneladende lille i forhold til Evli, må man huske på, at Evlis prognose blev til på et tidspunkt, hvor selskabet endnu ikke havde annonceret sine investeringer i produktionen af alkoholfri øl. Vækstforventningerne blev primært bygget op omkring salget af eksisterende produkter og dertilhørende kapacitetsinvesteringer.
I Finland er salget af alkoholfri øl blevet statistisk registreret siden 2018 på en sådan måde, at letøl (“ykkösolut”) ikke blandes ind i tallene, men hvor man taler om produkter med 0,0-0,5 %. Dengang i 2018 var salget på 3,65 millioner liter. Siden da er salget steget med én enkelt undtagelse og var sidste år allerede på 9,30 millioner liter.
Efter min mening kunne et ganske plausibelt scenarie være, at salget stiger til omkring 10 millioner liter i år, og at væksten i de følgende år vil være lidt under en million liter om året, hvor væksten fortsætter stærkt også derefter.
Jeg tænker selv, at hvis Nokian Panimo lykkes med at lancere alkoholfrie øl i god tid næste år, som er vellykkede i både kvalitet og pris, kan man i det første år nå et salg på f.eks. omkring 0,2 millioner liter og derfra stige årligt med næsten lige store spring. I 2028 kunne segmentets omsætning være over en halv million og i 2029 allerede tæt på en million euro. For 2029 forventer Inderes en omsætning på 19,5 millioner euro fra selskabet.
For dette års vedkommende vil stigningerne i afgiften på læskedrikke også tynge salget i segmentet for øvrige drikkevarer i H2, men jeg tror, at situationen vil begynde at rette sig derefter. Mine egne tanker er, at de omsætningstal, som Inderes forudsiger, vil blive nået i de et par næste år allerede uden salget af alkoholfri øl, og prognoserne er derfor meget forsigtige.
Nå, prognoser er prognoser. Det er mine prognoser også, og tiden vil vise, hvor galt jeg var på den med mine tanker.