Jeg ser et stort vækstpotentiale netop i alkoholfri øl. I Finland udgør andelen af alkoholfri øl af det samlede forbrug ca. 2 %, mens man i EU vist nok er over 8 % og i visse lande endda væsentligt højere.
Samtidig med at vækstpotentialet er enormt, er der også plads på markedet. Mange discountmuligheder smager omtrent som opvaskevand (bare et indtryk; jeg har ikke tilbragt aftenen med at smage på opvaskevand), og når det gælder kvalitetsprodukter, rammer den almindelige forbruger en prisgrænse. Hvis Nokian Panimo (Nokia-bryggeriet) lykkes med alkoholfrie øl på samme måde som med alkoholholdige øl – altså tilstrækkeligt gode og tilstrækkeligt billige – er vækstmulighederne med det velkendte Keisari-brand store.
Når jeg tænker på 2030’ernes produktion med hensyn til pladsbegrænsninger, flytter overvejelserne naturligvis snarere til slutningen af årtiet end begyndelsen. Grundens størrelse bekymrer mig ikke kun med hensyn til, hvor meget byggeri der kan være der, men også hvor meget lastbiltrafik lageret kan håndtere.
Det ville naturligvis være ret interessant at vide, hvilke litervolumener det nye lager giver mulighed for, når man tager højde for, at forbruget er koncentreret i visse måneder. Den kraftige vækst i antallet af produktlinjer gør i hvert fald ikke situationen nemmere.