Nokian Panimo - mission: at gøre tørst til en nydelse

Baseret på et tidligere videointerview gættede jeg på, at der nok er en Inderes-dækning på vej til selskabet. I øvrigt tænkte jeg, at anbefalingskursen sikkert vil ligge med en vis forsigtighedsprincippet i stil med 2,2-2,5 euro. Som analytiker ville jeg nok selv lægge en forsigtig linje – som småinvestor har jeg ret til at være mere optimistisk, og jeg bemærker med glæde, at nogle af mine købsordrer på 2,49 gik igennem i dag. Jeg køber gerne mere.

Jeg vil lægge kommentarer til selskabsrapporten op i denne tråd, i takt med at jeg får tid til at gennemse den.

Lad os starte med en åbenlys observation. Nokian Panimo fremstår ganske vist dyr i forhold til mange store sammenlignelige selskaber, og det ændrer sig ikke, men når man foretager en sammenligning med finske Olvi, bør man efter min mening adskille Olvis skinbarlige indtjeningsevne samt den situation, hvor salget i Hviderusland er renset ud af tallene. Her er en tabel fra OP:

Mikrobryggerirabat: Hvis lanceringen af alkoholfrie øl lykkes næste år, tænker jeg på muligheden for, at selskabet enten helt eller delvist kan erstatte ‘ykkösolut’ (øl med lav alkoholprocent, red.) med disse produkter. Ykkösoluts andel af det samlede salg er naturligvis ikke enorm, men ykkösolut opbruger mikrobryggerirabatens litergrænser, hvilket alkoholfrie øl ikke gør. Det kunne give lidt ekstra albuerum.

(Beskeden fortsætter senere)

7 Synes om