Nokian Panimo - mission: at gøre tørst til en nydelse

Eksekvering har ganske sandt været god, men efter min mening var udbudskursen ret stram, og kurssens svage udvikling overrasker på ingen måde i sig selv.

Jeg har rigeligt med aktier i porteføljen i forvejen, men ved visse kursfald kunne jeg da godt finde på at øge en smule. Offentliggørelsen af Q3-salgsvolumenerne kan blive et sådan tidspunkt. Forventninger hertil:

• Væksten i ølsalget bliver mere afdæmpet, fordi markedssituationen er udfordrende, og der er ikke set nogen kampagnesalg som i starten af året. Sammenlignet med tilsvarende periode sidste år drives væksten naturligvis af vellykkede produktlanceringer samt at få produkterne ind i Alko. En klar negativ driver er vejret i Q3.

• I segmentet “Andre drikkevarer” ventet der et ordentligt smæk. Markedssituationen er ekstremt udfordrende. I Q2 så man allerede, at selskabets salg gik i stå, og et tydeligt fald i branchen. I Q3 møder man sidste års stærke sammenligningstal samt effekterne af dette års afgiftsstigninger og kvartalets svage vejr.

Selvom ovenstående måske lyder dystert, så tror jeg på, at toget kører videre, og i et udfordrende marked snupper Nokian Panimo yderligere markedsandele, hvilket er en væsentlig ting med hensyn til hyldeplads.

2 Synes om