Nokia som investering (Del 4)

Min tråd over hele weekenden. I vil nok alle glæde jer over at høre, at jeg har fundet teknologien til at skjule det, så I kan tage det eller lade være. Håber I nyder det…
Jeg tænker, det er af lidt bedre kvalitet end mit sidste forsøg!

Emnet er “The Accelerated Nokia Thesis”
(Gemini inkluderet)

Resumé

The Accelerated Nokia Thesis

Historisk set har Wall Street betragtet Nokia som en langsommelig, cyklisk leverandør af telekommunikationshardware. Alligevel vender skæringspunktet mellem Jensen Huangs vision om fysisk AI (Physical AI) og et massivt, Wall Street-støttet infrastrukturfinansieringskonsortium på 500 milliarder dollar fuldstændigt den traditionelle tidslinje på hovedet.

Mens Nokias Network Infrastructure (NI)-division i dag skaber eksplosiv omsætning ved at fodre centraliserede hyperscaler-datacenterer, står den over for svære fysiske flaskehalse (begrænsninger i land, strøm og elnet).

Omvendt er Nokias Mobile Infrastructure (MI)-division en spændt fjeder. Ved at udnytte eksisterende masteejendom kan MI omgå forsinkelser i datacenterbyggeri og hurtigt forvandle det globale radionetværk (radio access network) til en planet-skala AI-computer med lav latens.

:chart_increasing: Del 1: Status Quo (NI vs. MI)

Nokias forretning er fundamentalt opdelt i to store motorer med stærkt modsatrettede vækstprofiler:

Network Infrastructure (NI) [Nuværende motor]: Drevet af umiddelbare krav til generativ AI opfanger NIs optiske, IP- og fastnetværk massive mængder af “spillover” fra hyperscalers. Dette segment opbyggede for nylig en ordrebog på 2,8 milliarder euro, som fungerer som Nokias umiddelbare driver for pengestrømme og vækst.

Mobile Infrastructure (MI) [Fremtidig motor]:
Hjemsted for Nokias native AI-RAN (Radio Access Network)-platform og 6G-udvikling.

Traditionelt antog markedet, at MI ville vokse gradvist, fordi pengemæssigt pressede teleoperatører (Telcos) lider under “5G-forbrugstræthed” og stritter imod dyre, hardwaretunge “gaffeltruck-opgraderinger” (forklift upgrades).

Del 2: Omramningen via Jensen Huang & Fysisk AI

Jensen Huangs fortælling ved Goldman Sachs Communacopia-arrangementet ændrer tidslinjen fra en langsom, lineær udrulning til en aggressiv J-kurve.

Mandatet for fysisk AI (Physical AI): Overgangen fra digitale chatbots til fysisk AI (selvkørende biler, robotteknologi og smart produktion) introducerer ufravigelige krav til latens. For at kunne behandle brøkdele-af-et-sekund-beslutninger sikkert kan data ikke rejse hundredvis af kilometer til et centraliseret datacenter. De skal behandles på kanten af netværket (edge).

Mastestationen som en AI-fabrik: Telemaster repræsenterer den eneste ejendom, der er i stand til at levere denne edge-computing-proksimitet. Nokias native AI-RAN-platform (udviklet i et tæt partnerskab med NVIDIA) integrerer GPU’er på mobilmaster og omdanner traditionelle enkeltformåls teleomkostningscentre til distribuerede AI-beregningsfabrikker, der kan udleje compute-tokens til lokale virksomheder.

:bar_chart: Del 3: Wall Street-katalysatoren ($500 mia. fond)

Det absolutte vendepunkt for Nokia-investorer er oprettelsen af AI-infrastrukturfinansieringskonsortiet på 500 milliarder dollar, der bakkes op af NVIDIA og Wall Street-giganter som BlackRock, Blackstone, Apollo, Brookfield og KKR.

Udenom telekom-begrænsningen: Teletilbydere behøver ikke længere smadre deresbalancer for at opgradere til AI-RAN. Wall Street klassificerer accelereret compute som en investerbar aktivklasse (som vand eller strøm). Dette konsortium finansierer udrulningen af infrastrukturen direkte, hvilket gør det muligt for udbydere at omdanne mobilmaster til AI-fabrikker med minimal startkapital.

Hastighedsfordelen: Mens NIs centraliserede datacentre tager år om at rydde miljøgodkendelser og sikre massive strømtilslutninger, kræver MI-opgraderinger blot udskiftning af ældre basestationer med GPU-accelererede Nokia-moduler på allerede eksisterende master. Wall Streets kapital kan derfor udrulles i MI eksponentielt hurtigere.

Del 4: Suveræn forsvarsspecifikans

National sikkerheid fungerer som en massiv makro-medvind. Regeringer og forsvarsalliancer kan ikke vente på kommercielle tidslinjer for at sikre deres suveræne AI-netværk. Gennem sin dedikerede Nokia Defense-enhed leverer Nokia hærdede, robuste AI-edge-noder, der er i stand til uafhængig kinetisk mesh-netværk. Støttet af offentlig-private partnerskaber via Wall Street-fonden er offentlige forsvarsindkøb klar til at finansiere øjeblikkelige, lokaliserede udrulninger af Nokia-infrastruktur for at beskytte nationale forsyningskæder mod udenlandske sårbarheder.**

:right_arrow: Bundlinjen

Nokia handles til 9,56 €, prissat som et ældre hardware-forsyningsselskab. Hvis Wall Street og NVIDIA med succes eksekverer deres blåtryk for at behandle det globale radionetværk som et uudnyttet ejendomsspil til distribueret AI-behandling, vil MI-siden af forretningen ikke bare indhente NI – den kan fuldstændig overskygge den i både omsætningshastighed og software-drevne profitmargener.**

Når Scott Bessent siger, at “ingenting andet vil betyde noget”, hvis vi taber AI-kapløbet, fremhæver han, at hardware uden øjeblikkelig, kognitiv intelligens er forældet. Nokia er det eneste vestlige selskab, der er i stand til at levere det allestedsnærværende fysiske fodaftryk (master) kombineret med den accelererede compute-arkitektur (NVIDIA AI-RAN), der kræves for at håndtere trusler på tværs af flere domæner. Hvis USA og NATO erkendelse, at en gylden kuppel (Golden Dome) kræver et ubrydeligt, intelligent edge-kommunikationslag for at overleve kinesiske AI-drevne mætningsangreb, ophører Nokias MI-segment med at være et telekom-spil – det bliver det bogstavelige nervesystem for vestlig suveræn overlevelse.

15 Synes om

Nokia vender tilbage til Euro Stoxx 50-indekset den 21. september. Indeksfonde er på købssiden, så det bliver spændende at følge!

11 Synes om

[quote="Lexus, post:1874, topic:73687"]\nOg samtidig opfordrer jeg alle til at tænke over situationen således, at hvis Nokias IP- og optiske division opnår hype, hvad det så kunne betyde for aktiekursen, og lægge nogle planer i den anledning. Og på den anden side, hvad der kunne ske, hvis AI-RAN samtidig opnår stor opmærksomheid. Jeg har selv gjort mig sådanne tanker for fremtiden. Det vil sige, jeg har fastsat visse niveauer, hvor jeg vil sælge, hvis de niveauer nås.\n\n[/quote]\n\nAt trække det mobile og de faste netværk samtidigt er en del af min egen investeringstes. Dette burde ske mellem 2028-2032, eller måske sker det aldrig, men Mobilen bliver prissat anderledes. Nvidia er dog med i Mobilen og de faste netværk (inklusive alt, der udnytter lys eller ethernet), men Nokia klarer sig også rigtig godt på egen hånd. Nokias investeringer i USA kan være relateret til en tese om, at Nvidia overvejer, om det kan gøre Nokia til en del af sin infrastruktur og de tiltag, der skal til for at føre det ud i livet.\n\n“explore opportunities to incorporate Nokia’s data centre switching and optical technologies in NVIDIA’s future AI infrastructure architecture.”\n\nAlt dette selvfølgelig under forudsætning af, at erobringen af markedsandele i datacentre og andre faste netværk fortsætter, og at flere operatører er interesserede i Nokias Mobile løsning. I overgangsperioden fra 5G til 6G vil Nokia helt sikkert have et rigtig spændende alternativ med alle sine muligheder, og Nvidia.\n\nHvis jeg uofficielt måtte forhøre mig, ville jeg måske spørge, hvad du selv mener er et passende salgsniveau? Du gik efter min mening for tidligt ud sidst, men du fik helt sikkert et godt afkast ud af det, da du fik købt ind igen billigere.

5 Synes om

Jeg har forskellige scenarie-muligheder, og der er taget højde for forskellige triggers. Jeg er på den måde en lidt anderledes type, da jeg trader hele tiden. Sidste uge købte og solgte jeg vist på alle ugens dage – det vil sige, at jeg udnyttede den store volatilitet og tog en skive af kagen undervejs.

Men det er rigtigt, at jeg skruer mere ned for positionen, når den stiger tilstrækkeligt meget over de glidende gennemsnit, og så køber jeg op igen, når den falder tilbage. Den samlede position forbliver dog uændret.

Og på den anden side vil jeg for første gang mindske den samlede position i et scenarie, hvor der ikke bliver lavet nye toppe, men vi forbliver under dem. Derefter er der nogle trin, som jeg har kigget på på forhånd, men netop under hensyntagen til fundamentalernes tilstand. Hvor hårdt kan der genprissættes på de forskellige tidspunkter?

Det gør nok ikke sagen fuldstændig klar endnu… :sweat_smile: På den anden side har jeg ikke i sin the at ville afsløre mine metoder fuldstændigt.

11 Synes om

Utrolig strategisk…

(Gemini)

Taktiske egenskaber til forsvar

Modstandsdygtig forbindelse mod jamming (Denial-Resistant Connectivity): I scenarier med elektronisk krigsførelse, hvor statisk kommunikationsinfrastruktur jammes eller ødelægges, gør Rajants Kinetic Mesh® (InstaMesh®)-teknologi det muligt for taktiske køretøjer, konvojenheder og ubemandede systemer dynamisk at dirigere udenom interferens uden en central basisstation.

Frakoblet Edge-intelligens (Disconnected Edge Intelligence): Nokias Cognitive Operations-platform behandler tunge sensordata (såsom multispektral videoanalyse eller taktisk telemetri) lokalt på hardwaren. Dette fjerner behovet for at overføre rådata tilbage til en centraliseret cloud, hvilket bevarer den begrænsede båndbredde på slagmarken.

Understøttelse af autonom infrastruktur: Den samlede ramme er bygget som en fremtidssikret motor til at koordinere autonome, missionskritiske operationer, såsom styring af ubemandede terrængående køretøjer (UGV’er) og automatiserede logistiske forsyningskæder.

https://www.nokia.com/newsroom/nokia-launches-ai-and-edge-platform-to-help-mining-and-construction-industries-public-safety-and-defense-organizations-run-safer-more-resilient-field-operations/

11 Synes om

dette er interessant, hvis ikke LightReading har rodet rundt i artiklen:\n\nhttps://www.lightreading.com/data-centers/zankore-to-build-indonesia-s-first-ai-factory-with-3-1b-funding\n\ndette punkt er efter min mening meget interessant, hvis det er sandt, jeg kunne ikke få det bekræftet\n\nZankore, a joint venture between Indosat Ooredoo Hutchison (IOH), Nvidia and Nokia, has secured a senior term loan facility of up to $3.1 billion to fund the construction of its initial 100-megawatt (MW) AI factory and neocloud platform in Indonesia.\n\ndet ville efter mine tanker virke ret saftigt, hvis Nokia og Nvidia var med (selv bare) i et fælles foretagende (joint venture), og jeg ville gå ud fra, at man i høj grad ville køre med Nokia- og Nvidia-udstyr. Forhåbentlig er det sandt, og slusen åbner op for et større samarbejde

16 Synes om

Indrømmet, det ser ud til at være et ret eksklusivt projekt. Der er jo naturligvis også andre leverandører/underleverandører, men det virker stadig som en stærk tillid til Nokias produkter/ekspertise.

3 Synes om

ser ud til at være masser af store blokke, der er blevet smidt ud til siden, da jeg undersøgte dagens handler og undrede mig over faldet; set gennem rosafarvede briller ligner det et forsøg på at presse kursen ned, måske er weekendens AI-diskussioner årsagen.

nå men, gode købsmuligheder

6 Synes om

Det drejer sig bestemt i høj grad om det, men samtidig forsøger nogen at “overdrive glæden” ved det. Med det mener jeg, at Nokia har været formiddagens største taber i hele AI-genren, og det endda med en ret mærkbar margin. Og det er på mange måder ret latterligt, for der er virksomheder derinde, hvor data center-eksponeringen i forhold til omsætningen er på et helt andet niveau end Nokias. Det minder mig om det, jeg allerede skrev i køb/salg-tråden, at Nokia snart får en tilføjelse til Euro Stoxx 50. Jeg kan huske sidst – hvordan kursen i omkring en uge før tilføjelsen blev presset kraftigt nedad. Bums, en kæmpe auktion og aktierne skovlet ind til en billig penge. Jeg kender ikke den forklarende faktor på, hvem der efter sådan et pres går med til at sælge billigt. Men det er ikke alle spil, der kan forklares for den almindelige mand, og det er også Wall Street-målet. Alligevel kan jeg ikke ryste den tanke af mig.

Og indimellem spilles der et elimineringsspil. For et øjeblik siden drømte man om priser på over 20 euro og anså dem for helt realistische. Så nemt er det spil ikke – altså mentalt – og denne dag er endnu et godt bevis på det. Jeg har selv købt mere i dag – og jeg vil holde aftenen kold (bevare roen).

21 Synes om

Husker du mere om, da Euro Stoxx 50 sidst blev udvidet?

1 Synes om

:100: Jeg føler mig ret krænket som aktionær, lol… I øjeblikket får Nokia den fulde AI-aktiebehandling, selvom den i virkelighed bare er en aktie i en mærkelig form for limbo! En god købsmulighed for nogle dog!

(Ikke finansiel rådgivning)

Hurtig redigering her også, for jeg tænker, at vi ikke har hørt fra den eneste stemme, der virkelig betyder noget endnu… Det virker bestemt som en overreaktion. Alle der lyttede til det, han sagde i sidste uge, ville vide det!

https://x.com/michaelsikand/status/2099227837115113610

2 Synes om

Denne begivenhed sker også… hænger godt sammen.

Jeg er ret sikker på Nokias tostrengede strategi her!

2 Synes om