Jeg tænkte på at oprette en tråd, hvor fællesskabets medlemmer kan bidrage med deres egne metoder og casestudier om, hvordan de har været i stand til at påvirke ledelsen i de virksomheder, de ejer.
Jeg blev inspireret af emnet af @Mustathmirs fortjenstfulde og energiske udfordring til Nokias ledelse vedrørende virksomhedens målniveau for nettokontanter. Jeg tænkte, at måske andre også har gode metoder i baglommen, som kunne udnyttes til bredere brug i fællesskabet.
Jeg fandt ikke en anden tråd om emnet, i hvert fald ikke ved et hurtigt blik.
6 Synes om
Hej, som baggrund vil jeg sige, at jeg mener, at Nokia under Lundmarks ledelse har gjort næsten alt rigtigt forretningsmæssigt, men kursstigningen har stort set manglet i løbet af hans over 2,5 år lange periode som CEO. Efter min mening var der brug for en ny kapitalmarkedsdag for at skabe tillid og konkret vise, hvad Nokias vækstmål er. Denne opdatering på strategiens fremdrift kom efter Q4-delårsrapporten, hvilket var en god ting.
Dog mener jeg ikke, at Nokia endnu havde vendt hver en sten for at skabe forudsætninger for, at aktiekursen kunne stige, og for at aktionærerne kunne føle, at det er værd at eje Nokia. Derfor stillede jeg i begyndelsen af februar tre forslag til Nokia (målsætning for nettokasse, mindstemål for udbytte og tilbagekøb af egne aktier som en del af den årlige anvendelse af overskuddet), hvoraf målet for nettokassen blev realiseret således, at det fremover er 10-15 % af Nokias omsætning, mens nettokassen i øjeblikket er 19 %, hvilket på nuværende niveau ville betyde 1-2,25 milliarder i udlodningspotentiale. De to andre forslag vil sandsynligvis også få opmærksomhed, da Nokia lovede at præsentere dem for generalforsamlingen som aktionærspørgsmål til Nokia (jeg kan ikke selv deltage, da jeg ikke bor i Finland).
Her er til orientering forslagene og det svar, jeg modtog:
7 Synes om
Tak for baggrundsinformationen og linket til selve indlægget. Og undskyld for “namedropping” helt uanmodet og ud af det blå.
Jeg må også erkende min egen utilstrækkelighed. Af en eller anden grund følte jeg ikke, at de påvirkningsmetoder, du beskrev, ligefrem var inden for en privatinvestors rækkevidde.
Men din fortælling fik mig til at tænke anderledes på det. Enhver kan i det mindste forsøge at øve indflydelse ved at kræve svar på generalforsamlingen. For andre var dette sikkert indlysende, men for mig krævede det et konkret eksempel at indse det.
At påvirke ledelsen direkte gennem spørgsmål er tydeligvis muligt, så længe man kan argumentere stærkt for sit synspunkt og stille skarpe spørgsmål.
Efter denne erkendelse begyndte jeg at få på fornemmelsen, at der sikkert findes andre måder at øve indflydelse på, som en begynder som mig ikke forstår. Og der er sikkert også andre, der endnu ikke har fået øjnene op for muligheden. Så hvorfor ikke spørge efter flere eksempler her på forummet. Den bedste måde at lære på er at spørge dem, der er klogere end en selv. 
5 Synes om