Nokia som investering (Del 4)

Analyseopdatering fra JPM.

Konsensus er efter deres mening for forsigtig med hensyn til resultaterne for 2027 og 2028. Købsanbefaling med et kursmål på 18 euro (uændret).

61 Synes om

Lidt flere detaljer. Kilde

22 Synes om

Nokia rangeret som nummer 1 inden for konkurrenceevne i porteføljen af mobilkerner i Omdias markedslandskabsrapport for 2026

For andet år i træk er Nokia blevet rangeret som nummer 1 inden for konkurrenceevne i porteføljen af mobilkerner i Omdias “Market Landscape: Core Vendors”-rapport. I rapporten for 2026 blev Nokia udpeget som førende i alle syv konkurrenceevnekategorier: bredde af kerneporteføljen, cloud-native modenhed, signalering, automatisering, core-as-a-service, kunstig intelligens/maskinlæring og analyse samt implementeringer af andre netværksfunktioner.

21 Synes om

Et salg til amerikanerne ville være en jackpot for køberen lige nu. For ejerne ville handlen komme for tidligt. Nokia står i en fremragende position lige nu. Og de potentielle købere ved det og frygter, at prisen stikker af. Jeg håber personligt ikke på et salg lige nu.

22 Synes om

Er det her så ned ad bakke herfra?

1 Synes om

Jeg spurgte om opfølgning på det foregående, herunder CoPilot, uden rigtig selv at forstå TA (teknisk analyse), som jeg ikke selv kan tolke.

Resumé

Hvis jeg spejler dette i den tidligere TA-kommentar (“11 USD er den sidste store modstand og en af de sidste muligheder for at holde liv i den opadgående trend”), så vandt bjørnene denne runde.

Billederne viser:

• I USA afviste modstanden på ca. 10,9-11,0 USD kursen.
  • Derefter kom et hurtigt fald tilbage til ca. 10,1 USD niveauet.
  • Helsinki-kursen er i samme ombæring sivet til ca. 8,69 € niveauet.
  • Faldet skete relativt stejlt, ikke ved langsom udsivning.

TA-tolkning lige nu:

1. 11 USD afviste forsøget på stigning

Dette var præcis det niveau, som blev nævnt tidligere.

I TA-forstand:

Modstand testet

ingen gennembrud

sælgerne vandt

Dette er et bearish-signal på kort sigt.

2. Nokia lavede et lavere topniveau (Lower High)

Billedet viser omtrent:

10,9

10,4

10,75

10,1

Altså blev det nye stigningsforsøg lavere end den forrige top.

Ifølge TA-skolen:

Lower High (Lavere top)

= kendetegn på en nedadgående trend.

3. Nu rettes blikket mod støtteniveauer

I USA-billedet fanger følgende området øjet:

10,00 USD

Hvis det holder:

• kan der blot være tale om en rekyl fra modstanden inden for normale udsving.

Hvis 10 USD brydes:

• begynder det næste interessante område at være tættere på 9,5-9,7 USD.

4. Men det langsigtede billede er endnu ikke gået i stykker

Dette er punktet, hvor mange TA-analytikere begynder at overdrive.

I ugegrafen:

• Er Nokia stadig langt over sommerens bunde.
  • Den opadgående trend fra starten af året er endnu ikke brudt.
  • Der er indtil videre snarere tale om et mislykket gennembrudsforsøg end et sammenbrud af trenden.

Min egen konklusion

Hvis man ser rent teknisk på det:

:white_check_mark: 11 USD var det korrekte modstandsniveau

:white_check_mark: modstanden holdt

:white_check_mark: momentum blev svækket

:white_check_mark: det kortsigtede billede blev bearish

Men:

:cross_mark: jeg ville endnu ikke kalde dette et trendskifte

:cross_mark: jeg ville endnu ikke se det som en katastrofe

På den fundamentale side er Nokia stadig i en meget anderledes situation end under forårets fald. Derfor har markedet sandsynligvis brug for den næste nyhedskatalysator (AIDC/hyperscaler/Q3) for at afgøre, om dette blot var en midlertidig afvisning eller starten på en ny nedgangsperiode.

Hvis jeg var en TA-mand, ville jeg sige lige nu:

Gennembruddet af 11 USD mislykkedes. Det er på kort sigt en sejr til bjørnene. Det næste virkelig vigtige niveau er ca. 10 USD. Hvis det holder, er der tale om en korrektion. Hvis det brydes, er næste stop tættere på 9,5 USD området. :chart_decreasing::right_arrow::chart_increasing:/:chart_decreasing: afhængigt af om støtten på 10 dollar holder.

Peers ser ret flade ud ved åbningen på NYSE

5 Synes om

Temmelig voldsom salgsbølge drevet af USA, som spreder sig over hele sektoren. Den opsummering af kunstig intelligens er ikke dårlig. De samme niveauer er markeret.

Det eneste er det trendskift – det afhænger af, hvilken tidshorisont man ser det ud fra. For eksempel er trenden på dagsbasis opadgående.

9 Synes om

Hvilke tanker gør folk sig om 3. og 4. kvartal? 3. kvartal blev jo lovet at være ret uforudsigeligt. Og hvad er jeres visioner for prisudviklingen frem mod årets udgang?

Jeg ville ikke have investeret, hvis jeg ikke troede på et godt år for aktiekursens vedkommende.

Q3/2026 bliver sandsynligvis uden de store overraskelser, hvad angår resultatet. Fokus er dog i stigende grad ved at skifte til AI-ordrebogen. Den bør gerne lande på over en milliard, og forhåbentlig mere end det.

Fra Q4/2026 og frem bør resultaterne også begynde at eksplodere i år-til-år-sammenligninger.

Edit: Jeg har også ved et par lejligheder nævnt ECOC 2026-eventet. Det ser jeg virkelig frem til, samt de pressemeddelelser, der er knyttet dertil. Jeg nærer håb om, at Nokias intra-DC-forretning bliver mere konkret og får mere kød på benene.

24 Synes om

Og hvis der i forbindelse med Q3-rapporten kommer positive kommentarer om næste år, kan man “frygte” en positiv markedsreaktion allerede i år. Både JPMorgan og Jefferies har modelleret et år 2027, der er markant stærkere.

Faktisk mener jeg, at der midt i alt AI-hypen også er en mulighed for, at omkostningsbesparelser på mobilområdet kan få driftsoverskuddet til at vokse markant. I betragtning af den stærke performance inden for patenter kan det nemlig være, at Radio Networks og Core Software i MI (Mobile Networks) var netto-nul eller svagt negative i første halvår. Omkostningsdisciplin i Europa og Kina kan gøre MI markant mere rentabel allerede fra næste år, hvilket – i betragtning af MI’s størrelse – ville være en væsentlig begivenhed for hele Nokia.

15 Synes om

Og inden årets udgang skulle der komme større nyheder om TMO AI-RAN, hvilket kombineret med ovenstående kan gøre Nokia endnu mere attraktiv.

For ikke at tale om, hvis der bliver annonceret aftaler med Google, Coreweave og nscale til store beløb – husk, at det ikke skader at have HS-aftalerne med i bagagen​:grin:

13 Synes om

Godt at der er masser af debat og indsigt; Kauppalehti:
“Kommunikationsiværksætter og blandt andet tidligere partisekretær for SDP, Mikael Jungner, spekulerer på LinkedIn over, at Nokia i kølvandet på Kina-beslutningen også kunne opgive mobilnetværk”

1 Synes om

Her er jeg nødt til at svare, at denne Kina-forretning for længst er set som en dårlig omsætning, der ikke genererer noget som helst for selskabet; det er bare ren omsætning, som ikke gavner Nokia overhovedet. Man burde have trukket sig helt ud derfra for længe siden.

4 Synes om

Det virker som om, Jungner tager genveje uden viden om f.eks. Nvidia-cases og markedsandele uden for Kina og/eller andelen af det kinesiske marked. Desværre får sådanne typer lov til at fyre nyheder af uden reel forståelse.

Hovedkontor til USA er selvfølgelig det, der allerede er blevet talt om andre steder.

Her er det direkte LinkedIn-plapren, efter min mening er det ret meget at tage genveje, ind af det ene øre og ud af det andet..:yawning_face:

9 Synes om

Jungner kommer ofte med meget interessante udmeldinger, og det mener jeg ikke på en god måde. Nogle gange ville det hjælpe at læse lidt op på tingene, før man spekulerer offentligt :sweat_smile:

6 Synes om

I den Kauppalehti-artikel er analytiker Stenvall lidt uenig.

Kunne man tænke som Stenvall? “Er Mobile Infrastructure en fremtidig vækstmotor for Nokia, eller er det en strategisk teknologiplatform, der gør det muligt for Nokia at nå en ny vækstfase via AI-RAN?” (dette er ikke et direkte citat fra teksten).

Det hælder vist mod AI-RAN. Måske har Junger ikke overvejet den mulighed.

8 Synes om

Hvorfor gider nogen citere Junger? Han har ganske vist forbindelser, men hans udtalelser har år efter år været blandt de dummeste, og han besidder hverken økonomisk ekspertise eller forståelse. Selv forbindelserne er på et så overfladisk plan, at det ikke engang kan gå for at være et insider-rygte. En klovn.

17 Synes om

De har jo lige netop indsat en ny leder for Mobile Networks. Tanken er nok, at det fortsat er en del af Nokia.

Justin Hotard har været meget bullish i interviews omkring enheden.

2 Synes om

Jungner skal tages med et gran salt. Det er vel en ti års tid siden, han tweetede “jeg solgte alt”, hvor han forsøgte at time markedet og naturligvis tabte til markedet.

Det siger måske mere om kvaliteten af de finske finansmedier, at hans ekstremt dumme kommentar overhovedet er blevet bemærket.

Jungners selvtillid er en styrke, som har gjort indtryk på mange attraktive kvinder. Det er på mange måder meget specielt. Mikael Jungner hører til kongeklassen af klovner, men jeg ville måske gerne tage imod et tip eller to angående kvinder, hvis min egen kone en dag bliver træt af, at jeg konstant hænger ud på Inderes-forummet.

30 Synes om

Måske burde vi alle prøve den sorgløse jungerianske filosofi. Hjallis klarer sig på den anden side fint med unge kvinder ved hjælp af en anden tilgang. Begge har helt sikkert penge og færdes i de fine kredse, men jeg forstår ikke, hvad det er for en fællesnævner, der gør, at de gamle fyre dater unge missere. Det hænger sikkert sammen med deres filosofi på en eller anden måde.

Man tør ikke tale med konen om den slags, så det er godt, vi har Inderes.

11 Synes om