Nokia som investering (Del 4)

[quote="Ehemot, post:1832, topic:73687, full:true"]\nEr det @Lexus spørgsmål, som er dukket op mindst et par gange i dine indlæg, om den fremtidige usikkerhed omkring datacentre, virkelig steget andre steder også? I nogle amerikanske byer, og var det endda i en stat, er man begyndt at sætte en stopper for dem. Jeg har ikke en kilde på dette lige nu.\n\nOg hvordan ville en sådan potentiel opbremsning så påvirke disse scenarier?\n[/quote]\n\ Jeg tænkte på at svare på dette, da vi i sidste uge fik et direkte svar på det i Cienas regnskabsopkald, hvor Cienas CEO Gary Smith svarede direkte på et spørgsmål fra Ryan Koontz om den politiske usikkerhed omkring byggetakten for datacentre – det direkte citat var: "hvis de holdt op med at bygge datacentre i morgen, ville du ikke opdage det i to år" \n\nÅrsagen er, at en væsentlig del af efterspørgslen er forbundet med GPU-opgraderinger og yderligere kapacitetsbehov i allerede eksisterende datacentre, og ikke kun opførelsen af nye bygninger. Udrulningen (Build out) er så massiv, at det er svært at se den gå i stå. Og de nødvendige datacentre vil helt sikkert blive bygget et eller andet sted.\n\nDerudover meddelte X’s Global Government Affairs i sidste uge, at de i løbet af sommeren, baseret på deres mistanker, har fundet ud af, at kinesere har oprettet ca. 200.000 X-bot-konti med det formål at påvirke netop opførelsen af datacentre, diskussionerne om dem, og muligvis politiske beslutninger samt formodentlig også aktiekurser gennem negative kampagnebeskeder. \n\nhttps://x.com/GlobalAffairs/status/2093130747796148634\n\n![image|301x500](upload://ksDhUvR54HppFwM0XnSMBJZyr0e.png)\n\nUd fra de diskussioner, jeg har fulgt, har en hel del mennesker også ændret mening om datacentre, efter det er blevet tydeligt påvist, at vandforbrugstallene tidligere var helt galt på den, at nye lukkede/genbrugssystemer fungerer, at ejendomsskatteindtægterne er betydelige for kommunerne, og at arbejdspladserne ikke kun er midlertidige byggearbejder. Der har været, og er stadig, en masse misinformation. \n\nDe mest højlydte lokale grupper har ofte været ret små og har meget tit arbejdet ud fra forældet information. For at være ærlig ville jeg heller ikke selv ønske et datacenter ved mit sommerhus, og selve deres tilstedeværelse i nabolaget kan føre til et fald i ejendomsværdien. Samtidig investerer jeg dog meget gerne i dataselskaber. Helt enig med @Mustathmir i, at datacentre på den ene eller anden måde vil blive bygget et sted. Der er rigtig mange villige aftagere blandt de kommunale beslutningstagere.\n\nTil sidst vil jeg blot generelt og meget kort nævne, at jeg i dag afsluttede en omfattende dybdegående analyse, hvor jeg krydsanalyserede kvartalsrapporter og earnings transcripts for omkring 35 forskellige AI-lag, og udsigterne for AI Build Out er fremragende i 100 % af de analyserede rapporter fra 2027 og et stykke ind i 2028, og i nogle tilfælde endda et godt stykke ud over det. Finansieringsrisici eksisterer naturligvis, men efterspørgslen er ægte og voksende.

2 Synes om