Jeg antager selv, at kunstig intelligens (AI) er en så betydningsfuld og omvæltende ting, at de datacentre, den har brug for, vil blive bygget på trods af modstand, blot på en anden måde. For det første længere væk fra befolkningscentre, hvor modstanden er størst, og for det andet der, hvor energitilgængeligheden er god, og hvor den tilgængelige kilde næppe konkurrerer med indbyggernes behov.
Hvad ville dette så betyde for Nokia? Mere decentraliserede datacentre kræver på grund af de øgede afstande flere optiske og IP-løsninger, med andre ord øger det efterspørgslen på Nokias produkter og tjenester. En anden, lidt mere usikker konsekvens kan være, at hvis placeringen af datacentrene bliver meget fjern, og latensen bliver for stor, kan edge computing (reunalaskenta) i form af AI-RAN blive et mere levedygtigt alternativ, hvilket igen potentielt vil gavne Nokia.
Selvfølgelig, hvis opførelsen af datacentre mod min overbevisning næsten stopper helt, er situationen uden tvivl nettonegativ for Nokia, selvom AI-RAN skulle få et ekstra boost. Men jeg tror altså på en genovervejelse af datacentrenes placering, ikke på en indstilling eller endda en væsentlig afmatning af datacenterbyggeriet på grund af befolkningens negative holdning.