Nokia som investering (Del 4)

Jeg deler lige et teknisk, kortsigtet overblik her, hvis nogen skulle være interesserede.

Vedhæftet er mit eget Nokia-chart for Finland, altså hvordan jeg selv betragter Nokias kursbevægelser i øjeblikket. Bevægelserne er stadig ret mekaniske. Chartet viser også de vigtigste niveauer for den amerikanske NOK omregnet, dvs. $9-$10 samt $11 (= 7,776-8,640€ samt ca. 9,500€, bemærk at dollarens bevægelse også spiller ind).

Timeframet for chartet herunder er 30 min. Nokia ramte MA200 i går og lukkede et lille daily gap, fra hvis bund der blev aflagt et ret præcist rebound. Det viser, at købere/tradere/algoritmer følger det tekniske billede nøje, ligesom jeg gør. Siden det hit er vi steget med gode +5%. Selvom chartet er på 30 min, viser det de vigtigste glidende gennemsnit på DAILY timeframe, nemlig den røde MA50, den grønne MA200 samt EMA21 (daily). I øjeblikket er vi klemt inde mellem MA50 og MA200.

Pilene på chartet er min egen intrabar-analyse, som i realtid fortæller om købernes/sælgernes styrke inden for 30-minutters candlen. De øvrige horisontale linjer er automatiske støtte-/modstandsniveauer. Ud fra disse kan man nogenlunde vurdere bl.a., hvor kampene udkæmpes på den korte timeframe.

Optioner styrer ofte markedet kraftigt på den korte sigt, hvilket man bemærkede under stigningen i begyndelsen af året (virkelig mange store, gentagne Call-optioner). I den amerikanske Nokia er der i øjeblikket kun væsentlige optioner åbne i dette område, dvs. mellem $9-11. De mest betydningsfulde puts ligger lige her, omkring $10.00 (= finsk Nokia ca. 8,640€). Det er værd at bemærke, at størstedelen af optionerne blev åbnet før gårsdagens fald i Feds renteforventning (Wallers tale), så markedsstemningen og forventningerne til en rentestigning i september faldt i går til 50/50-niveauet, hvilket er et ret voldsomt fald. Det havde, i hvert fald i går, en positiv indvirkning på hele AI-tradet.

Hvad angår optionerne, ville jeg holde øje med, om Nokia kan formå at stige over dette punkt på ca. $10 med en lidt større volumen (nu ligger den amerikanske NOK på $10,07 i pre-market = ca. 8,712€), klatre mod $11 og ultimativt bryde igennem det. Hvis en klar overskridelse af $10 volder besvær, er det meget muligt, at vi vil swinge i $9-11 rangen lidt længere (= ca. 7,776 - 9,500€), altså forblive i miljøet omkring MA200 daily og konsolidere (den grønne stigende kurve på chartet). Jeg åbnede dog større positioner i går præcis ved gappets bund, da det var et meget tydeligt punkt for mindst et kraftigere rebound. En del af det store overvægtige trade blev solgt for et øjeblik siden, og med resten følger jeg situationen.

Nedenfor ses, hvilke optioner der var åbne i den amerikanske NOK i går aftes.

TL;DR Nokia bør altså klare dette $10-11 (= 8,644-9,500€) område for at få medvind til en større stigning. Gårsdagens Gap Fill-rebound var en god start.

31 Synes om