Interessant artikel. Jeg må vist undersøge, hvordan det går med Ericsson. Det lille, jeg i dag har haft tid til at undersøge om efterspørgslen på datacentre, tyder på, at Ericsson er stærkt i front, når vi taler om traditionelle radioer.
| Area | Ericsson | Nokia | Assessment |
|---|---|---|---|
| Massive MIMO breadth | Very strong | Very strong | Close |
| 32T/32R / 64T/64R | Strong | Strong | Close |
| FDD Massive MIMO | Strong | Strong | Close |
| TDD Massive MIMO | Strong | Strong | Close |
| Multi-band radios | Very strong | Very strong | Close |
| Energy efficiency | Very strong | Very strong | Ericsson advantage, based on available comparisons |
| Radio size/weight | Very strong | Strong/very strong | Ericsson advantage |
| RF performance / coverage features | Very strong | Very strong | Close |
| Beamforming | Very strong | Very strong | Close |
| Custom silicon | Ericsson Silicon | ReefShark | Different approaches; both strong |
| Radio + silicon co-design | Very strong | Very strong | Close |
| AI acceleration in radio | Already integrated into newer radios | AI-RAN/accelerated platforms | Different approaches |
| Open RAN readiness | Strong | Strong | Close |
| RAN Compute/baseband | Very strong | Very strong | Close |
| Cloud RAN | Strong | Strong | Close |
| AI-RAN | Strong | Very strong current push | Too early for a winner |
| Installed 5G RAN footprint | Larger | Large | Ericsson advantage |
| 5G market position outside China | Larger | Large | Ericsson advantage |
Spændende tider i vente alligevel, da Nokia efter sigende ikke længere forbinder mennesker, men intelligens. Ericsson har ikke switches, routere og eksponering mod datacentre. Nokia har alt det og derudover SR Linux, som NVIDIA allerede delvist har taget til sig. Softwareopdaterbare radioer er en revolution på mobilsiden, hvad angår hardware, men hvad er et intelligent netværk fra ende til anden i AI-æraen? Hvis jeg skulle beskrive situationen gennem et kortspil, ville det som aktionær føles, som om jeg har ret mange trumfkort på hånden, og spillet har allerede været i gang et stykke tid. Man kan jo stadig tabe her, så forhåbentlig er ingeniørerne og ledelsen skarpe denne gang.
Efter min mening er 5G-opgraderingscyklussen noget, man skal holde øje med. Ifølge den artikel, du linker til (og andet generelt hype), vil operatørerne skifte til software-æraen og en abonnementsmodel, hvor der konstant pumpes højmarginpenge ud af dem i fællesskabets navn. Hvis Nokia erobrer terræn med 5G i 5G-opgraderingscyklussen, kender vi stemningen med hensyn til Nokias 6G-retning. I hvert fald hvis/når AI og intelligente netværk bygget med AI for øje bliver en hedt emne, og Nokias tilgang viser sig at være mere rigtig end Ericssons.
Jeg kan ikke undlade at gentage, hvor stor en ting Nokias end-to-end-produktfamilier og penetration af datacentre efter min mening er for fremtiden. Og det at driften i årevis er blevet udviklet i overensstemmelse med det, som de store drenge siger vil ske.
Det var ikke en stigningsdag, der fik mig til at poste, men snarere en optursberusende dag. Heh heh.
Jeg ville mest af alt ønske, at der kom flere muligheder for at købe billigt op.