Här är ett rejält läspaket, så att vi kommer ihåg varför vi äger detta: NoHo Partners Oyj:n vuosikertomus 2025 on julkaistu | Kauppalehti
Solig fredag! ![]()
NoHo Partners bolagsstämma hålls den 15.4.2026 kl. 17 i Tammerfors. Platsen är den välbekanta Eventum på Nokia Arena.
Mottagning av anmälda, utdelning av röstsedlar och kaffeservering före mötet börjar kl. 16. Efter den ordinarie bolagsstämman erbjuds aktieägarna middag, förfriskningar och möjlighet att träffa bolagets representanter. Realutdelningen är alltså omhändertagen, även denna gång.
Kvällsevenemanget för aktieägare avslutas senast kl. 20.30.
Anmälan öppnar nästa måndag den 23.3. kl. 9. Välkommen! Mer information om mötet och detaljerade instruktioner finns här.
Statistikcentralens kategori för restaurangverksamhet uppnådde en liten tillväxt i februari, både mätt i euro (2,2%) och i volym (1,4%).
God morgon, när skulle NoHo Partners hålla bolagsstämman i Helsingfors, med tanke på att det är en möjlig plats enligt bolagsordningen, utöver Esbo och Vanda? Tammerfors är en bra plats, men lite för långt bort för att kunna njuta av de verkliga utdelningarna ![]()
Förhoppningsvis aldrig. Det finns redan gott om bolagsstämmor i Helsingfors, och NoHo är ett företag från Tammerfors. Insider-middagar har arrangerats i Helsingfors.
Uber Eats verkar börja i Finland i slutet av april. Detta är bra eftersom Wolts monopol inte skulle vara den bästa situationen för finska restauranger efter Foodoras tillbakadragande:
Bakom betalväggen, men det viktigaste är ovan.
Håller med, även vi från Birkaland borde få en hemmafördel för lokala företag! För mig är det det enda möjliga besöket på grund av avståndet, även om jag har tiotals inhemska i portföljen. Jag har också pratat med andra deltagare från Birkaland och för dem är det också en viktig sak!
Hej! ![]()
NoHos delårsrapport för Q1 2026 publiceras tisdagen den 5 maj cirka kl. 8.00. Resultatwebcasten kan följas samma dag från kl. 10.00 här. Frågor är välkomna!
Mer detaljerad information finns som vanligt i pressmeddelandet.
Några av er kanske vi redan träffar imorgon i samband med bolagsstämman i Tammerfors. Vi ses!
![]()
Inom hotell- och restaurangbranschen har det enligt Ilmarinens konjunkturindex varit en riktigt god utveckling i mars och under början av året:
Jag anser att NoHo har blivit missförstått. Som företag är NoHo en serieförvärvare som borde jämföras med andra serieförvärvare i sin värdering. Som VD:n konstaterade på bolagsstämman – man köper onoterade restauranger till låga värderingsmultiplar, och när de införlivas i NoHo kan deras effektivitet ökas avsevärt gällande både råvaru- och personalkostnader. Det rör sig alltså om helt normal serieförvärvarverksamhet. Dock är denna skalbarhet inom restaurangbranschen troligen betydligt större än vad man i allmänhet inser. Därför är det verkligen utmärkt att man inte skickar ut alla vinster, utan i stället låter företaget växa med alla tillgängliga medel.
Om någon är intresserad av OP:s senaste tankar om NoHo i form av en resultatprognos, så hittar man dem på denna sida.
I Finland låter återhämtningen av efterfrågan sannolikt vänta på sig: På huvudmarknaden Finland har verksamhetsmiljön enligt vår bedömning förblivit utmanande under Q1. Konsumentförtroendet vände åter nedåt under januari–mars, efter att gradvis ha stärkts under slutet av 2025.
Vi förväntar oss att den internationella omsättningen har vuxit tydligare än i Finland under Q1, särskilt drivet av den organiska tillväxten i Danmark och förvärvet av Halifax Burgers. Från Norge förväntar vi oss en omsättning ungefär i nivå med jämförelseperioden. Framstegen i åtgärderna för att vända lönsamheten i Norge är en av de intressanta punkterna i rapporten efter de spirande tecknen på en vändning under föregående kvartal.
Plockat från OP:s rapport:
Dessutom har till exempel de försäljningssiffror för januari-februari som Kesko rapporterat
visat att efterfrågan inom Horeca-sektorn (som Kespro betjänar) i början av året varit något
negativ
Keskos marssiffror kom ju igår och där var det bra tillväxt (+5,6) från Kespro, och som helhet låg januari-mars nu bara på -0,3 % på minus. Januari-februari, som nämndes i OP:s rapport, låg fortfarande på -3,3 %.
Äsch. Det postades för tidigt
och i fel tråd, men jag flyttar det senare till rätt tråd, knappast någon som tar illa upp även om det ligger kvar här en stund.
Som ett komplement till detta meddelande jag skrev i fikarummet (kahvihuone) igår tänkte jag med några ord återigen kommentera NoHos bolagsstämma som hölls i onsdags, då ingen annan har tagit sig an uppgiften och på tåget, kors i taket, återigen till Tammerfors, finns det tid att skriva.
Mötesplatsen var den gamla bekanta, Nokia Arenas evenemangsrestaurang Eventum i Tammerfors, precis som under åtminstone de tre föregående åren. Det nya var att evenemanget flyttats från klockan tio på morgonen till klockan 17 på eftermiddagen. Enligt min mening ett bra beslut, men kostnadsmässigt möjligen en något dyrare lösning (jag syftar på den generösa dryckesserveringen och det lär väl ticka på med kvällstillägg för köks- och serveringspersonalen). Tidpunkten passar dock definitivt bättre för förvärvsarbetande och det var glädjande att se många unga vuxna på plats; de är ju NoHos kärnmålgrupp ändå när det gäller användning av restaurangtjänster.
Både styrelseordförande Timo Laine och VD Jarno Suominen motiverade utdelningssänkningen mer utförligt än vanligt. Idén är att få nettoskuldsättningen till den önskade och mindre riskfyllda nivån på 2x jämfört med nuvarande 3x i förhållande till EBITDA (käyttökate), samt förstås tillväxtsatsningar. Det gjordes rikligt med företagsköp förra året, bland annat Wanha Satamas restaurangverksamhet, Jungle Juice Bar och i Danmark förvärvet av Halifax Burgess-kedjans 11 enheter. Dessutom stärktes den finska kärnverksamheten med utvalda affärer, om jag minns rätt åtminstone i Jyväskylä. Det finns alltså gott om arbete med att hämta hem dessa synergieffekter. Utdelningen lovades dock även i fortsättningen vara 50 % av resultatet. Huruvida problemen med betalningsanmärkningar (trattakierre) i slutet av förra året också hade ett finger med i spelet är oklart, men VD:n försäkrade att processerna nu är i ordning.
NoHo har faktiskt 294 restauranger i tre länder och omsättningen fördelar sig så att Finland står för 264,8 miljoner och de övriga för 93,2 miljoner. BBS, som inkluderar 34 Friends & Brgrs-restauranger i Finland och
Här är Arttus och Sales tidiga förhandstitt inför att NoHo publicerar sitt Q1-resultat tisdagen den 5 maj 2026 ![]()
Vi förväntar oss att bolagets omsättning har vuxit jämfört med jämförelseperioden, stöttad av företagsförvärv, men att den organiska utvecklingen har förblivit måttlig på grund av det utmanande marknadsläget. Vi prognostiserar att bolaget har försvarat lönsamheten väl i den inhemska verksamheten, men utmaningarna i Norge kommer enligt vår bedömning att tynga lönsamheten i den internationella verksamheten ännu under Q1. Vi förväntar oss att bolaget upprepar sin vida guidning. Centrala teman i rapporten är enligt vår mening framstegen i vändningen i Norge samt eventuella förändringar i konsumentbeteendet till följd av de stigande räntorna.
VD-översikt från förra veckans bolagsstämma! ![]()
Jarnos genomgång är i vanlig ordning mycket koncis. En bra övergripande bild av NoHo och deras affärsmodell. Av kommentarerna framgår det också tydligt att man inte var särskilt nöjd med 2025, då tillväxten uteblev. Man talade även realistiskt om problemen i Norge, vilket förstås är bra. Vad gäller BBS var kommentarerna som vanligt positiva och NoHo har sannerligen höga förväntningar på detta.
Nominellt ökade kortbetalningarna på restauranger i mars, men reellt sett inte så mycket:
Birkaland och Nyland, som är centrala för NoHo, var starka på tjänstesidan:
En fortsättning på denna fundering från slutet av februari. Efter det började Iran-kriget, vilket har sin egen negativa inverkan på konsumenterna, men det har uppenbarligen inte synts särskilt mycket i konsumentbeteendet ännu (kortdata). Som ett par positiva mikrodrivkrafter kan konstateras att vädret varit gynnsamt i mars/april (uteserveringssäsongerna har öppnat) samt att Ilves och Tappara tagit sig till semifinal. Just nu pågår lokalserien i Arenan och det har varit ganska fullt, särskilt på Ilves matcher. Jag tror fortfarande att NoHo har goda möjligheter att prestera starkare i Finland under H1 än under jämförelseperioden.
Färsk Q1-prognos från Nordea:
Här är även ett utdrag gällande kortdata för restauranger i andra länder:
Baserat på Nordeas kortdata har restaurangmarknaden i Norden fortsatt att
växa under de första månaderna av 2026, om än i en något lugnare takt. I
Finland var den nominella tillväxten i genomsnitt 0,9 % i årstakt under Q1 (Q4: 1,5 %), medan den
reala tillväxten var -1,7 % (Q4: -0,8 %). I Danmark var den nominella tillväxten 1,0 % (Q4: 4,7 %)
och den reala tillväxten var -1,5 % (Q4: 2,1 %). I Norge ökade de nominella kortutgifterna
med i genomsnitt 5,2 % i årstakt under Q1. För Q1 räknar vi med att NoHos försäljning stiger 7,3 % i årstakt, varav
6,6 % beror på effekten av förvärven av Jungle Juice Bar och Halifax Burgers.
Vi förväntar oss att Danmark fortsätter på en stabil bana, medan
utmaningarna i Norge och den tröga marknaden i Finland tynger utvecklingen på kort sikt. För Q1 skissar vi på en EBIT-marginal på 6,5 %, en minskning med 40 punkter (bp) i årstakt.
Våra estimat ligger 3 % under Vara Research-konsensus efter Q4 gällande omsättningen (top line)
och 2 % under gällande EBIT.
Tyvärr sänker EK:s konjunkturbarometer förväntningarna i Finland inför Q1:
Trots att kursen har sjunkit tydligt har ledningen inte gjort några köp. Jag ögnade igenom gamla insidertransaktioner och utifrån dem anser jag att ledningen har lyckats pricka in sina köp och försäljningar vid rätt tidpunkt. Med tanke på kursnedgången håller jag det för sannolikt med någon form av resultatbesvikelse för Q1. För Q2 förväntar jag mig i min tur en prestation över förväntan, eftersom jämförelseperioden enligt min mening var svag och förutsättningarna nu är bättre.
För att det inte bara ska bli negativt idag, kan man konstatera att det ser ut att bli fint uteserveringsväder till Valborg och början av maj ![]()