I Inderes morgonrapport den 2.11 är aktiens förväntade avkastning nästan +18 % och rekommendationen är “minska”. Jag kanske inte förstår logiken eller så har jag inte den interna informationen.
Det fanns ett fel i utskriftsversionen av Morgonrapporten!
Det har nu korrigerats i PDF-utskriftsversionen. Den korrekta rekommendationen är Köp!
Här kan du se vår senaste rekommendation från företagssidan: CapMan - osake - Inderes
Capman går ganska bra igen efter de senaste positiva nyheterna.
De största ägarna är en imponerande grupp, man vågar vara med den gruppen så länge den operativa ledningen bara förbättras.
“Inte mycket reaktion på Q4. Köpte lite på morgonen.”
Capman har varit relativt väl skyddat från marknadsturbulensen, även om investeringsportföljen (som säljs) har lidit. Frimodig kommenterade även JAM-köpet i intervjun.
Ja, det här går fortfarande bra.
Tack för tipsen.
Det har varit ganska tyst om Capman här på forumet. Har många av er den i portföljen?
Om ja, vilka ser ni som de bästa aspekterna av den?
Om ni däremot inte har den, varför inte? Vilka risker ser ni med det här företaget?
Jag har själv nyligen ökat mitt innehav ganska kraftigt, och det har nu blivit den näst största posten i portföljen.
Skulle det dessutom vara möjligt att ändra rubriken till det grundläggande “Capman som investeringsobjekt” eller något liknande? Ping @Verneri_Pulkkinen
Khyl, jag bytte Capman: ett utdelningsbolag eftersom det under Jockes tid har profilerat sig starkt i den riktningen.
Jag har Capman i portföljen, tidigare hade jag Evli och Taaleri, där jag tog förluster och flyttade det mesta för att öka mitt tidigare Capman-innehav.
Jag tycker att Capman verkar utvecklas bra och särskilt uppmuntrande var att prestationen inte sviktade trots att Q4 var så svårt för många. Ett annat bolag som jag har ägt vid flera tillfällen är EQ, som också hade en ganska bra prestation.
Det verkar faktiskt som att även en lite svårare börssvängning inte skadar Capmans verksamhet särskilt mycket, vem vet, det kanske till och med är till nytta när de erbjuder expertis inom fastigheter och infrastruktur.
Jutun är också Capmania och en ljuspunkt i portföljen.
Jag kommer inte att sälja direkt eftersom genomsnittspriset är förmånligt och den delar ut fina utdelningar på våren…
Angående detta är jag lugn, det finns tillräckligt med andra bekymmer.
Jag skulle till och med kunna köpa lite mer av denna, eller snarare flytta över från något skräp till denna.
@Sauli_Vilen skulle man kunna få en ny omfattande rapport om Capman någon gång? ![]()
Hur upplever folk här cyklikaliteten hos CapMan? Hur stor är risken att när avföring träffar fläkten, att stänk även träffar CapMan? De där långsiktiga fonderna underlättar ju detta lite, men det oroar mig ändå lite.
Redigering: Vågade dock köpa en liten del till portföljen, det stör mig inte så mycket.
CapMans cykliska natur har besvarats här: Capmanin syklisyys - Inderes
Ny omfattande rapport har just publicerats: Time to deliver - Inderes
Jag kunde inte kommentera tidigare eftersom skrivarbetet pågick ![]()
Så här spelar spelet… det vill säga församlingsmedlem @Masse, Mästare Aston Livingstone, ber om kraftfullt bröd, och överpastor/organist S.V. levererar information till törstiga själar.
Tack!
Varför är den på amerikanska?
Det är en företagskund så jag antar att företaget beställde det på engelska?
{“content”:“Vi har ett fåtal kunder där omfattande analyser görs på engelska. Avtalstekniska skäl och gamla kundrelationer.”,“target_locale”:“sv”}
Japp, det är en ganska giltig gissning. Jag läste den från början till slut och det enda “what the fook”-ögonblicket var när Sauli introducerade carried interests. Det verkar ha varit en prestationsbaserad ersättning, när jag snabbt googlade.
Jag håller inte så hemskt mycket inte med Sauli, även om det här är lite svårare för mig att bedöma än några andra kapitalförvaltningsbolag.
PS. Jag lyssnade på kapitalförvaltningspodden idag och har varit i HIFK:s loge under det senaste året, samt på en basketmatch, tack vare dessa institutioner. ![]()