Investeringsmisstag

Det är lätt att skryta med vinster. Portföljen kan innehålla en aktie som har gett över hundra procent avkastning på ett år, men ändå är portföljens totala avkastning under index. När kollegor eller släktingar frågar om aktieaffärer är det trevligt att lägga fram till exempel Talenom eller Revenio.

Livet är fullt av misstag, och det är synd om den som inte gör misstag. Det är tråkigt att satsa hårt intjänade pengar på en noggrant utvald aktie vars kurs rullar nerför backen som en sten. Oavsett vilken syssla det handlar om, vare sig det är poker eller att driva ett företag, kan det vara nyckeln till framgång att lära sig av misstag. I den här tråden kan man fritt erkänna sina investeringsmisstag, även de värsta, komma ner på jorden, reflektera över vad som gick fel, hur man kunde ha undvikit det, hur man agerar nästa gång och om livet har fortsatt normalt. Fri diskussion kring egna och andras presenterade misstag. Kanske kan någon lära sig något av detta, till och med skribenten själv.

Jag fortsätter ämnet i nästa meddelande…

14 gillningar

Öppning: inget annat än gamla goda Martela, såld med en avkastning på -54,88%.

Jag gick med för ungefär ett år sedan på hösten efter ett par kursnedgångar och var verkligen genuint intresserad och ganska övertygad om företaget och dess mål. Sedan sålde jag av efter den senaste resultatredovisningen. När Inderes modellportfölj drog sig ur Martela, då hade jag förmodligen fortfarande lite hopp om företaget. Det slutliga försäljningsbeslutet fattades dock efter Q3, när den försämrade konkurrenspositionen eller den åtstramande marknaden lyftes fram, vilket jag inte tyckte var bra.

Kort sagt, varför jag sålde och vad jag lärde mig:
Den åtstramande marknaden, stor misstro mot ledningen, jag visste inte var vi verkligen stod (visste företaget ens självt?), och missade den bästa marknadscykeln som Martela på ett utmärkt sätt undvek. Nu för tiden förnyas eller byggs inte kontorslokaler nödvändigtvis så ofta, och Martela känns inte längre som ett bra case på ett tag. När ett vändningsföretag ständigt negerar, och företaget inte kan/vill förklara varför, och det inte finns några bevis för en vändning, då kan det vara bra att sälja i tid. Företaget pratade hela tiden om ett nytt ERP-system, och var det alltid anledningen till att omsättningen och marginalerna bara försämrades och den svenska marknaden var helt på nedgång?

Detta case har säkert diskuterats ganska mycket här, så det är inget nytt :grinning_face_with_smiling_eyes: PS. Det var verkligen en intressant roast!

7 gillningar

Misstag är bra, det är bara det att det finns så många sätt att göra och hantera dem. :smile: I princip brukar jag inte bry mig så mycket om misstag där en risk som jag har identifierat i förväg realiseras. Ingen klarar sig utan sådana fall. Den som påstår något annat ljuger.

Sedan finns det misstag som är irriterande… För mig kommer jag först att tänka på att hänga kvar i ett företag även om tron redan är borta och hoppet har tagit dess plats. Tankar som “jag vill inte sälja med en så stor förlust”, “jag säljer när det stiger lite igen”, “jag väntar en kvartal till” verkar vara ganska vanliga, åtminstone i min egen investeringskrets. Jag har försökt lära mig att identifiera när mitt eget tänkande börjar övergå från att tro till att drömma. Det verkar vara ett bra ställe att kasta in handduken. Det känns dummare att förlora mer på grund av dagdrömmar än att missa en ny uppgång på grund av ett beslut som känns rimligt. Visst borde man göra någon form av fundamental analys, kallt och känslolöst, oavsett situation, men att förlora tron på ett företag är, enligt min åsikt, en giltig anledning att sälja, oavsett vad siffrorna säger.

Av mina misstag är det mest irriterande inte den största ekonomiska förlusten, utan beslutet att bryta mot min princip att inte investera i byggbranschen eller basindustrin under denna uppgångscykel. Det vill säga, Lehto fastnade efter ett halvårs slädåkning, några dagar före den andra vinstvarningen. Det kändes inte särskilt bra från början, men det började se så pessimistiskt prissatt ut att jag nappade. Sedan kom negativen och jag funderade en stund på om jag kunde motivera att stanna kvar. Jag insåg att jag inte kunde, eftersom två negativa på så kort tid efter varandra tyder på att ledningen inte riktigt har läget under kontroll. Turligt nog hade kursen smält ytterligare 15% vid dagens slut, så en ännu större ekonomisk förlust hade varit möjlig. Nu klarade jag mig främst med idiotkänslor och en måttlig lättnad i plånboken. :smile:

5 gillningar

@Lampen, Ja. Bra insikter, mer av detta. Att ge sig in i något och veta mycket väl att realiseringen av den och den risken kan äta upp åtminstone de kortsiktiga vinsterna från detta case, det är helt okej om riskerna realiseras, eftersom förhoppningsvis är satsningen också därefter (ger Efectens tillväxtsatsningar resultat, lyckas Ovaro i sin vändning etc.). Dessutom borde man gå igenom alla scenarier och risker när man köper ett företag, och inte automatiskt betrakta det som någon sweet spot.

Jag måste erkänna att när det gällde Martela gick tron på målen*, eller att vändningen skulle lyckas, mestadels över till önsketänkande mot slutet. Tro och hopp är nämligen två olika saker. “Jag ska titta en kvartal till”, hur bekant den frasen är för mig från Martela-caset. (*Okej, ingen trodde väl längre på 8% ebit år 2018).

Att inte våga sälja (eller åtminstone om man tänker köpa) aktien när den redan är “på botten”, kan vara en farlig tanke. Aktiens pris kan visst sjunka – en euro-lapp kan sjunka till 50 cent och därifrån till ett par cent. Titta på Stockmann.

1 gillning

Bra tråd. Jag märker att jag är ganska förlåtande, väldigt få misstag stör mig. De hör till, som redan nämnts.

Mest självkritik orsakas av när det finns en möjlighet som ligger inom mina egna förmågor, men lathet eller något får mig att blunda. Senast Ilkka före kursstigningen. Även på detta forum upprepades det ofta att det skulle vara billigt. Nu godkänner jag det inte längre när uppsidan är är så begränsad, men jag förstår inte varför aktien inte var på min radar tidigare, vad i hela friden tänkte jag.

2 gillningar

De värsta förlusterna i år:

Nordea: Jag realiserade cirka 20 % i minskade förluster och flyttade över vikten till Sampo. Jag förväntar mig att Nordea fortfarande kommer att generera värde genom Sampo och att utdelningen hjälper lite. Men det här är ett något mystiskt fall och jag sparkar inte mig själv för mycket för det här.

Caverion: Barnslig Herlin-följning. För detta sparkar jag mig själv eftersom jag som småinvesterare inte kunde dra nytta av den riktade emissionen och en fallande kniv är en dålig utgångspunkt överhuvudtaget. 20 % av förlusterna realiserades i år, men jag behåller positionen eftersom jag fortfarande tror på en vändning. Frågan är dock om kursen kommer att stiga tillräckligt för att täcka förlusten?

Lehto: Jag blev kanske lite bländad av den fläckfria historiken och förstod inte riskerna och svårigheterna med byggreparationer. Här har jag förmodligen 30-40 % i förluster, men jag behåller positionen. Får se om vi någonsin kommer att se kurser på >10€ igen?

1 gillning

Som nybörjare och mycket amatör, “självlärd, självkärare, självlärd” (tack till @Verneri_Pulkkinen och Inderes-gänget – jag har lärt mig mycket och kommer säkert att lära mig mer i framtiden) har jag märkt att det är ganska svårt att börja investera när man inte vet något alls – vänner skryter knappast om sina egna investeringar (åtminstone inte i 20-årsåldern). Kvällstidningarna har bara klickrubriker.

Mitt mest irriterande “misstag” just nu var när jag sålde Neste-aktierna för runt 55€, efter att ha köpt dem för runt 45€. Ett annat var när jag fick en riktigt bra känsla efter att ha hört vd:n för Talenom intervjuas när aktien var runt 11-13€, och jag köpte inte. Nå ja, resultatet syns. Även om jag bara skulle börja investera “på känsla” tror jag att jag skulle få ännu större förluster.

Ja, jag kan ärligt säga att jag har förlorat mot index med 100-0, men det stör mig inte i sig, eftersom även det har gått med förlust sedan början av året :sweat_smile: Huvudsaken är att jag har börjat investera! Ingen är ju smed född. Jag har hållit mig ganska måttlig enligt min egen mening och har inte gått och sålt vid -2% nedgångar. Jag är ganska mycket en vanlig “utdelningsinvesterare”. Det är ju givande att se att det kommer lite pengar till kontot som utdelningar, och inte bara som lön och skatteåterbäringar.

Jag har fortfarande en lång väg att gå och kommer säkert att möta både glädje och sorg.

7 gillningar

Ja, så länge byggvolymerna inte kollapsar. Optimalt vore nog om de kunde få reparationer och renoveringar att bli stabilt lönsamma, för det kommer inte att ta slut; det finns enorma eftersläpningar.

Lehto är enligt mig fortfarande i en utmanarposition, och även om byggkonjunkturen skulle svalna hoppas jag att Lehto kan öka sin marknadsandel och växa som ett enskilt företag i en avtagande bransch. Och gärna med >10% lönsamhet.

1 gillning

Om ni vill ha ett riktigt stort misstag kan jag berätta att när jag började gick det bra i några år och portföljen var diversifierad. Jag köpte till och med Tekla på börsen. Sedan satsade jag allt på Nokia, och Nokia berättade att de skulle byta till Lumias, som inte ens fanns än, och att den nuvarande Symbian var skräp, så det blev en ganska stor förlust… Och jag kan inte skryta med att jag sålde i det skedet, även om det kändes ganska dumt att alliera sig med Microsoft… Det tog nog ett par år att smälta det där.
Efter det har det som tur är varit några bra uppgångsår.

1 gillning

att har ni tänkt på en sån här alla-på-ett-kort-strategi :)?

3 gillningar

{“content”:“Jag svor då att jag aldrig mer skulle köpa Nokia-aktier, men på något sätt har Nokia nu varit min största investering under en tid igen, och står för exakt 14,8% av mina tillgångar om jag utesluter de som inte är börsnoterade.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Det har jag! Eller åtminstone nästan. Jag dubblade min Nokia-pott denna vecka, trots att det redan var en överdimensionerad sektor i portföljen. Jag offrade till och med alla januari-rallypengar på det. Nu representerar att satsa på mina tre favorithästar cirka 75% av investeringskapitalet. Jag känner att det största misstaget i min korta investeringskarriär har varit att inte följa Aki Pyysings (och andras) råd att “sprid inte ut din avkastning”.

Antingen tar man en ställning, eller om man inte vill, är det smartast att bara köpa den tråkiga indexfonden (och titta förfärat på när den sjunker :smile:

1 gillning

Många verkar tro att en förlustinvestering automatiskt skulle ha varit dålig. Om du gör en välgrundad investering och senare inte kan säga vad som gick fel i ditt investeringsbeslut med den information som fanns tillgänglig då, så var investeringen bra även om den genererade en förlust.

Man bör dock vara lite försiktig med Akis råd. Aki investerar själv huvudsakligen i fastigheter och företag som äger dem, så hans risker är ganska måttliga även om portföljen inte är särskilt diversifierad. Han har också ganska många investeringar utanför aktier. Han handlar också ganska flitigt och reagerar på nyheter.

Ditt val låter inte alls som sund riskhantering. Det beror naturligtvis lite på portföljens storlek och om investeringskapitalet till exempel inkluderar en bostad. Att ta en position i den skalan är inte meningsfullt för en vanlig småsparare. Endast om du på ett motiverat sätt kan presentera varför avkastningsförväntan i de tre skulle vara betydligt högre än i andra möjliga investeringsobjekt, skulle det kunna betraktas som en något förnuftig lösning. Om du kan hitta objekt med liknande avkastningsförväntan, är diversifiering enbart och endast förnuftigt. Nokia är också ett så pass bevakat företag att du knappast har bättre information än marknaden. I din situation skulle jag tänka igenom din strategi en gång till och sedan kasta den i papperskorgen.

7 gillningar

Tja, det är bara den nuvarande situationen. Jag har under hösten gjort mig av med många delar, och nästan alla har tappat i värde under höstruskvädret, så jag är nöjd med besluten. Positioner som jag anser vara de bästa säkra hamnarna har jag å andra sidan ökat. Och Nokia är verkligen en av dem; jag påstår inte att jag har bättre information om det än marknaden, jag anser bara att det är ett jävligt bra investeringsobjekt just nu. Akis Citycon och Ovaro däremot gör jag inte.

Portföljen har inga kontanter, men den andra lägenheten i Esbo säljs vid behov, vilket kan dubbla portföljen. Till exempel vid en rejäl krasch, vilket jag inte anser vara ett alls långsökt alternativ. Kanske i det skedet kunde man också köpa index eller lämpliga ETF:er, vilka för närvarande känns för dyra. Tack ändå för din omtanke :slight_smile:

2 gillningar

Samma aktie orsakade efterklokhet även här. Jag köpte runt 2008 för 7,xx, men jag tappade nerverna redan vid 35 euro och aktierna såldes. I sig ser det ganska bra ut i procent, men det kunde ha sett mycket bättre ut om jag hade behållit dem. Jag kan inte ens riktigt motivera vilken logik det fanns i den försäljningen, särskilt när köpeskillingen snart skulle ha kvittats helt med utdelningar…

Jag har också lagt mig i detta, delvis med tanken “om Herlin så jag också”. Men medelpriset är tillräckligt lågt för att det inte ska vara en stor förlust, men pengarna kunde ha hållits någon annanstans under denna tid, nu är de bundna där med noll/minusavkastning.

Nordea finns också i portföljen här, men har funnits sedan 2008 och utdelningarna har kvittat köpeskillingen, så inga säljbehov och aktien är mycket lönsam, så jag kommer inte att ta bort den eller anse det vara ett misstag.

1 gillning

Kom ihåg att Herlin, Enrooth och andra rika familjer som investerar direkt/via sina investeringsbolag inte är ute efter några snabba vinster. De är långsiktiga och tålmodiga ägare – inte konstigt att de har pengar :moneybag: och utdelningen är också en avkastning – inte bara kursuppgången/nedgången

2 gillningar

Jag ser inte Caverion som ett förlorat fall, verkligen inte. Jag behåller aktien. Men det var kanske barnsligt att gå in så här tidigt. Herlin och andra mer aktiva strategiska investerare köper tillräckligt för att komma in i styrelsen och styra vändningen. För en småsparare skulle det vara bättre att bara följa situationen och slå till när botten har nåtts och vändningen verkar vara runt hörnet. Visst, perfekt tajmning är svårt, men till exempel med Caverion var man 1-2 år för tidigt ute…

2 gillningar

Ja, med Elastin’s ord “om det här vore lätt skulle alla göra det”. Man vet ju aldrig vad framtiden har att erbjuda :man_shrugging::man_shrugging:

1 gillning

Honkarakenne.
Företaget tillverkar riktigt fina produkter, vars tillväxt jag i sig starkt tror på i framtiden. Nu är situationen förstås cykliskt sett svag.
Men företagskommunikation.
Idag en vinstvarning, med följande huvudpunkt:

“Orsaken till den sämre resultatutvecklingen än förväntat är nedgången i volymen av handeln med Ryssland och en sämre lönsamhet än förväntat i den inhemska verksamheten”

Vad beror denna nedgång i handeln med Ryssland på, är den permanent…? Varför går affärsverksamheten dåligt i Finland, är det permanent???
Varför öppnar man inte upp dessa frågor mer. Har ägarna så lite rätt att veta om detta företag och dess situation/framtid?

Om jag inte var så illa till med förlust och på något sätt ändå trodde på framtiden, skulle jag sälja. Det irriterar mig så pass.

Jag lade dock in en order på 1.90, men dit verkar den ändå inte falla…

1 gillning

Jag köpte vätska för 14 € 2013 och fyllde på ett par gånger till runt 30 €, men av någon anledning sålde jag hela partiet förra året för drygt 40 €. Jag ångrar det fortfarande, även om jag gjorde en fin vinst på det ändå.

Jag köpte också Innofactor 2013 för 0,70 € och som bäst hade jag en bra vinst när priserna låg runt 1,70 €. Jag kunde bara inte hoppa av i tid, och slutligen såldes aktierna med förlust för 0,50 €. När jag ser på priset nu måste jag vara nöjd att jag åtminstone då kunde sälja aktierna.

Årets värsta misstag, och åtminstone procentuellt sett min största förlust någonsin, är norska XXL. I juli sjönk aktien på grund av svag försäljning och jag bestämde mig för att köpa för 50 NOK. Nedgången fortsatte dock och idag levererade den en nedgång på -40 % som en uppmuntran på morgonen. Även om fallet kändes överdrivet bestämde jag mig för att sälja allt med en förlust på drygt 50 %.

2 gillningar