Dags att börja klank… jag menar analysera Smile och även andra bemanningsföretag. Är det framtidens business eller handlar det bara om att ta in enorma investeringar från småspararna nu och sedan leva livets glada dagar under en lång tid? Ge era bedömningar, Inderes och även andra inte så professionella följare.
Farbror Masse deltar inte i emissionen, men följer med intresse för att se om man ska slå till vid ett dropp efter emissionen
Personalrekryteringsförbundet har just släppt färsk data om de 20 största aktörerna, vilket ger en bra bild av marknadsutvecklingen. Vi har också publicerat våra kommentarer på Henkilöstöpalvelualan ripeä kasvu jatkuu - Inderes
I det här fallet tittar jag gärna på nästa nedgång från sidlinjen.
Tillfället visade att det åtminstone inom företaget fanns en positiv stämning. Upprepningen av sloganen “genom glädje” skar sig dock lite i öronen, eftersom jag har hört från vänner hur dåliga erfarenheter de har haft av dessa bemanningsföretag (främst Smile och Barona). Kanske har jag bara vänner som undviker arbete eller är svåra på annat sätt.
Japp. Om man lägger till fackföreningsrörelsens aggressiva intresse för allt där arbetare rör sig, så är personaluthyrning förmodligen en ganska blåsig bransch. Var det inte Barona som de senaste flygplatsstrejkerna riktade sig mot?
Jag är själv medlem i Industriförbundet och kommer inte ihåg någon strejk mot bemanningsföretag på sistone, jag kan förstås ha fel. Jag har egen erfarenhet från Carrot på sin tid och jag kan säga av egen erfarenhet att jag var tvungen att föra noggrann journal över allt och dessutom i efterhand fråga om semesterersättning när jag sade upp mig från hela företaget.
Dessutom behandlades man som en slav. Jag hoppar över dessa “bedrägeri”-bemanningsföretag av princip.
Detta kom lite plötsligt (Yu ringde mig för en stund sedan för att vi skulle kunna komma överens om denna tidpunkt) men Smilens VD Sami Asikainen kommer till ROAST denna fredag klockan 7.30 på morgonen! LIVE sänds här ROAST Smile 28.9.2018 - Inderes
Ni får gärna skicka in svåra frågor! Jag börjar själv samla ihop med detsamma.. Tur att jag läste Smilens broschyrer direkt när de kom så att jag inte börjar lära mig företaget från scratch.
VP, förklara för oss amatörer varför det är mer fördelaktigt och lönsamt för en arbetsgivare att anställa personal via ett bemanningsföretag än att anställa direkt. Eller är det så?
P.S. VP tummar upp nästan varje rubrik av farbror Masse, utan extra ersättning. Borde jag starta en egen blogg? Naturligtvis har Masse också tummat upp VP:s goda åsikter en hel del. Detta också, åtminstone tills vidare, utan extra ersättning
Mmm generellt sett kan man konstatera att att uthyrning av personal kan vara mindre riskfyllt när man till exempel testar nya affärsverksamheter. Man kan bara sluta hyra in hyrd arbetskraft istället för att behöka göra svåra uppsägningar.
Jag vet inte om det alltid är billigare, men inom branscher där efterfrågan är ojämn (tänk en bar vid en skidbacke) och säsongsbetonad, kan det vara ett mer meningsfullt sätt att organisera mänskligt arbete.
Skulle hyrt arbete vara så populärt om det till exempel var lätt att säga upp folk i Finland?
Du kan säkert formulera frågorna bättre än jag, Verneri, så här är några små ämnen i fri form:
-I noteringsprospektets risker nämns “Svårigheter med att implementera, underhålla och uppdatera Bolagets nya ERP-system eller andra IT-system, brister i IT-system och relaterade fel…”. Håller bolaget på att införa eller har det infört en ERP-systemuppdatering? (det vill säga, tändhatten brinner…)
-Numera ser man redan lättviktiga plattformar som förmedlar arbetskraft, där arbetstagare och arbetsgivare matchas via en app, bestämmer ett möte och lönen betalas omedelbart efter uppdraget. Feedback/bedömning ges som på Airbnb/booking, vilket bygger upp tillförlitlighet. Vilket hot utgör sådana nya innovationer och digitala tjänster för Smile och hur svarar Smile på detta? Smile konstaterar ju själva att arbetstagare vill ha frihet och flexibilitet – vad kan vara friare och mer flexibelt än att enkelt ansluta sig via en app, få ett jobbuppdrag som dyker upp på mobilen och som man kan acceptera/avvisa? Dessutom uppmuntrar feedback/bedömningar både arbetsgivare och arbetstagare att göra sitt bästa. Har Smile något liknande?
-Hur påverkar eventuella strejker eller arbetskonflikter inom Smiles branscher Smiles intäktsflöden?
-Från noteringsprospektet: “Användningen av inhyrd arbetskraft har begränsats i kollektivavtal inom vissa branscher. Typiskt sett är begränsningarna sådana att användningen av inhyrd arbetskraft endast är tillåten för att jämna ut arbetstoppar, och regelbunden användning av inhyrd arbetskraft är inte förenlig med bestämmelserna i kollektivavtalen. En sådan begränsning ingår till exempel i kollektivavtalen inom bygg- och byggnadsindustrin”. Smile är till exempel verksamt inom byggbranschen. Under en högkonjunktur inom byggbranschen är användningen av inhyrd arbetskraft nödvändig, men hur blir det när situationen svalnar? Det har redan funnits tecken på detta, även om bygg- och reparationsbyggande fortfarande drar. Kan det hända att de byggnadsföretag som Smile har köpt inte längre får hyra ut arbetstagare på grund av kollektivavtalet?
-Räntehöjningar, det vill säga hur påverkar en eventuell räntehöjning Smiles resultat?
-Restamax som kund står för 15% av Smiles omsättning. Men vad gäller rörelseresultatet? Vilka multiplar hyrs Restamax ut till? Vilket långsiktigt avtal ingicks med Restamax och vilka faktorer i det ger Smiles framtida ägare förtroende för framtiden med denna stora kund (och ägare)? Är Restamax restaurangnedskärningar och å andra sidan Royals inträde ett hot eller en möjlighet, eller bådadera?
-Att behålla bra uthyrda medarbetare är viktigt. Har Smile för avsikt att använda egna aktier i framtiden för att knyta sin uthyrda arbetskraft till företaget?
Och här är hela den preliminära listan: OBS, jag tar gärna emot fler frågor live om de dyker upp, även om vi kanske inte hinner ställa alla (eller de redan finns på listan).
Vem är du och varifrån kommer du?
Vad gör Smile, kortfattat?
Varför noterar ni er på börsen?
Attraktiviteten hos inhyrd arbetskraft: har inhyrd arbetskraft bara omformulerats från ”exploatering av arbetstagare till ett individuellt arbetsmarknadsalternativ”, som en forskare har formulerat det?
Kritik kommer, naturligtvis, från fackföreningsrörelsen och vänstern. Finns det betydande politiska risker kopplade till branschen? Till exempel förändringar i kollektivavtal (användningen av inhyrd arbetskraft har begränsats inom vissa sektorer).
Vad betyder ”till jobbet med glädje” konkret? Är inte inhyrd arbetskraft mindre engagerad?
Hur fördelas er omsättning mellan olika branscher? Kan ni berätta hur mycket som går till byggbranschen och särskilt nybyggnation?
Hur cyklisk är bemanningsbranschen, och hur skulle branschen reagera på en eventuell recession? I er broschyr framhävdes cyklikaliteten tydligt. Kan man se det som att en recession rensar ut svagare aktörer/erbjuder köpmöjligheter?
Vad händer om en kund minskar sitt behov av inhyrd arbetskraft och ni sitter kvar med personer på tillsvidareanställning?
Andra verksamhetsområden: Smile Doctors, Education etc: vilken roll har dessa och vilka möjligheter finns det att expandera inom dessa områden? Varför verkar de stå stilla i år?
ICT-branschen, ni talar om expansion dit i er noteringsbroschyr. Vilka typer av jobb siktar ni på där?
Skulle ni kunna expandera till HR-konsultation, coaching eller talent management?
Varför har ni inte en tjänst som liknar OP:s lättföretagare eller VMP:s eezy? Skulle det kunna finnas?
Hur växer bemanningsföretag när det råder arbetskraftsbrist även i Finland? All arbetskraft kan inte importeras från utlandet, till exempel på grund av språkbarriärer.
Hur beaktar ni digitaliseringen i er verksamhet, och vilka konkurrenshot ser ni i konkurrenter som endast verkar på digitala plattformar? Till exempel Bolt Works verkar plattformsbaserat inom byggbranschen.
Vilka andra teknologiska trender finns det inom branschen eller påverkar branschen, som en investerare borde känna till?
Personalkostnader utgör cirka 85 % av omsättningen, dessa kan väl inte sänkas mycket? Får ni verksamheten att skalas upp betydligt? Automation, AI? Mer omsättning per tjänsteman?
Kan du uppskatta er verkliga lönsamhetspotential när tillväxten lugnar ner sig?
Kommer branschens konsolidering någonsin att upphöra, när inträdesbarriären i princip är noll? Kommer det alltid att dyka upp fler små konkurrenter? Eller globala jättar?
Varför är finska bemanningsföretag så lönsamma jämfört med globala jättar som Adecco eller ManpowerGroup?
Ser ni att konkurrensen inom branschen kommer att nå en punkt där man konkurrerar genom att sänka sina egna marginaler? Till exempel, när man tittar på utländska jämförbara företag är de globala jättarna i huvudsak betydligt mindre lönsamma.
Har ni något som ingen annan konkurrent ännu gör? Skyddar egentligen något era marginaler från konkurrenstrycket?
Vad innebär ert strategiska partnerskap i praktiken?
Kan du förklara vilka kriterier, kvalitativa och kvantitativa, ni har när ni köper företag och hur ert ”företagsförvärvsrecept” fungerar?
Är ni i förvärvsläge för evigt, när inträdesbarriären inte finns?
Ni har infört ett nytt ERP-system förra året. Var i implementeringsprocessen befinner sig ert ERP? Ni har inte misslyckats med ERP:n, åtminstone inte ännu?
Hur lång tid tar integrationen när ett nytt team överförs till ert eget ERP vid företagsförvärv?
Varför avskriver ni immateriella tillgångar på 3 år? Ganska snabb takt? Undviker ni bara skatt..? Restamax-receptet.
Finns det någon nytta med att expandera utomlands och verka internationellt? I Restamax fotspår till Danmark?
VMP har en franchise-modell, har ni övervägt det och varför inte?
Vilka säkerheter har ni för tillväxtfinansiering?
Pitcha varför Smile skulle vara en bra investering?