Välkommen att följa Nobinas nya tråd! Nobina publicerade idag sin delårsrapport för Q3 och resultatet ser läckert ut. Resultatet är företagets bästa någonsin, och förväntningarna verkar vara mycket goda, åtminstone baserat på företagets publicerade rapport. Att följa framtida megatrender, som hållbar utveckling och urbanisering, borde hjälpa till att få vind i seglen, eller mer passande, kilometer i bussarnas motorer.
Jag har själv varit aktieägare i företaget sedan 2017 och tror att företaget som helhet kommer att leverera en stabil resa, så länge det kan upprätthålla sin resultatnivå. Jag granskade mina analyser som låg till grund för investeringsbeslutet 2017, och de är enligt mig fortfarande mycket beskrivande:
Branschen är väldigt tråkig, vilket gör att aktien inte följs noggrant. Prissättningsfel kan uppstå lättare än inom andra, mer intensivt följda sektorer.
Företaget är marknadsledare i Norden, och inget hot är i sikte. Inom en så kapitalintensiv bransch är marknadsledande ställning mycket fördelaktigt, då synergieffekterna kan utnyttjas fullt ut, och konkurrenterna kan inte uppnå samma.
Finansiell ställning och resultat är bra. Företaget genererar stabila vinster och skuldsättningen är inte för hög. Net debt / Ebitda är för närvarande 2.9, vilket är en bra nivå och under företagets egna mål.
Här är en länk till det material som publicerades idag:
Berätta vilka tankar företaget väcker hos er! Jag diskuterar gärna ämnet konstruktivt i ett fantastiskt sällskap här på forumet. För mig utgör detta cirka 10% av min portfölj.
Jag skulle inte jämföra Nobina med Onnibussi. Nobina driver till exempel ett betydande antal av HSL:s lokallinjer, vilket är en ganska annorlunda verksamhet än Onnibussis billiga långa bussresor som säljs under eget varumärke. Visst gynnar en ökning av kollektivtrafiken Nobina tydligt, när det gäller busstrafiken.
Under 2018 avyttrade Nobina sin linjetrafikverksamhet generöst och fick in pengar i kassan genom företagsköpet. Idag är fokus starkt på kontraktsbunden trafik, och dessutom på fasta priser. Som ett resultat av detta resulterade det kriskvartalet i början av året i en liten vinst när marknaden förväntade sig en förkrossande förlust, och mot slutet av året har nya resultatrekord slagits.
Potentialen för kontraktsbunden trafik i Sverige torde redan till stor del vara utnyttjad för bolaget, men i övriga Norden finns det konkursmogna aktörer att slå i upphandlingar, där både pris och miljövärden väger tungt. Nobina visade också sin förmåga att flexa sina kontrakt, tack vare sin ekonomiska ställning, när efterfrågan på rörlighet plötsligt försvann, vilket knappast glöms bort när rutter omförhandlas. Konsolideringen i branschen kommer förhoppningsvis att vakna efter coronakrampen och fler företagsköpsnyheter kan förväntas under de närmaste åren, om inte månaderna.
Jag köpte bolaget första gången våren 2019 när jag hittade ett bra utdelningsbolag i en lättförståelig bransch, dessutom med goda tillväxtutsikter. Detta år har jag köpt och sålt fram och tillbaka, men efter den senaste kvartalsrapporten får detta stanna på en lång Håll (Hold). Bolaget är fortfarande en stark utdelningsmaskin när detta mellanår är över, och efter detta år tvivlar jag inte längre på att bolaget har en vallgrav mot sina konkurrenter.
Det enda gemensamma mellan Nobinas och Onnibus verksamhet är att de båda bedriver vägburen trafik med säten. Nobina bedriver enbart trafik som köps av offentlig sektor. Nobina har ingen affärsrisk när det gäller passagerarantal eller intäkter. Trafiken sköts till ett fast pris och beställaren behåller biljettintäkterna. Eller inte ens fast, eftersom avtalen innehåller indexklausuler, vilket innebär att om kostnaderna stiger, stiger även avtalspriset. Onnibus däremot bedriver enbart marknadsdriven trafik med biljettintäkter = inga passagerare = inga intäkter.