Finns det några Robit-ägare på forumet och/eller personer som planerar att bli det? Dessutom vore det intressant att höra åsikter om bolagets skick eller framtida riktning? Bolaget verkar inte ha någon analytikerbevakning, så det solar sig inte direkt i strålkastarljuset. Själv öppnade jag en liten position i bolaget som en ”lottosedel” i portföljen. Börsvärdet i förhållande till omsättningen är inte helt orimligt, men sista raden skulle verkligen behöva en förbättring…
Robits produkter är tydligen bra, så det verkar inte finnas några problem på den fronten.
{“content”:“Jag undersökte detta nyligen också. Företaget har vidtagit bra åtgärder genom att centralisera produktionen och minska personalstyrkan efter Halcon-förvärvet. Verkställande direktören har också bytts ut och förhoppningsvis är han mycket angelägen om att visa resultat. Balansräkningen är i gott skick. Före denna uppköpsrunda uppnådde företaget en riktigt stark vinstmarginal (7,2 % 2016). År 2018 var rörelseresultatet negativt. Företaget verkar nu ha försäljningsorganisationer över hela världen. Kanske lite för många med tanke på dess storlek, vilket pressar resultatet.\n\nJag tycker inte att det är särskilt billigt än. Om vi kunde nå en nettovinstmarginal på 5 %, vilket skulle vara en riktigt stor förbättring, skulle vi hamna på ungefär ett P/E-tal på 10 med nuvarande marknadsvärde. Jag själv kommer att fortsätta följa utvecklingen. En liten position skulle naturligtvis kunna öppnas för att följa det närmare. Det kan finnas potential i detta fall.”,“target_locale”:“sv”}
{“content”:“Enligt mig är Robit en spelaktie. De köpte utländska företag och det gick som det ofta gör för finska företag vid företagsförvärv. Integrationen av affärerna fäller nästan företaget.\n\nDet finns dock tillväxtpotential i resultatet.”,“target_locale”:“sv”}
Att smälta affärer har inte varit nära att fälla företaget. Robit har fortfarande en stark balansräkning även efter de senaste årens nedskrivningar, och nu finns det inte mycket goodwill kvar där.
Det finns en god tillväxtpotential i resultatet, men en mer intressant fråga är hur mycket av denna potential som redan är inprisad i nuvarande kurs. Min egen uppfattning är att den nuvarande kursen redan prisar in potentialen ganska hårt.
Skulle du vilja motivera varför du anser att detta är en femma och inom vilken tidsram? ![]()
Jag har studerat aktien och det verkar som att SEB under året har dumpat en stor del av sitt innehav på marknaden.
SEB:s innehav:
2019-07-31 - 14,77 %
2019-12-31 - 6,68 %
2020-03-31 - 6,52 %
2020-04-30 - 6,31 %
2020-05-31 - 5,90 %
2020-06-30 - 4,52 %
Är det någon som vet orsaken? Detta har säkert också bidragit till att hålla kursen nere.
Robit tillverkar endast förbrukningsdelar för borrutrustning. Nyckeln är om de kan sälja dessa på marknaden, eftersom konkurrensen är hård. Robit missade toppcykeln 2018-2019, då försäljningen inte drog och kursen naturligtvis tog stryk. Män byttes ut, men är det fortfarande tillräckligt med försäljning av produkterna, det är nog huvudfrågan. I detta företag bör man känna ledningen väl för att våga investera.
Jag kan inte säga orsaken i Robits fall. Men i några företag har kursen stannat av, så vitt jag förstår, på grund av att fonder köpte, tja, säg kvalitetsföretag i mars. Naturligtvis måste de sedan sälja andra för att balansera, och här frågas inte nödvändigtvis om priset.
Ibland tittade jag själv på SEB:s försäljningar och ägarlistor, så var de kanske förvaltarregistrerade ![]()
Athanase Industrial Partner säljer aktier via SEB. Flaggade i juni när det gick under 5%.
Hej,
Eileen lade till Robit och jag skrev lite om mina åsikter om det i köp- och säljtråden, men i det här meddelandet kommer jag att dela med mig av lite mer insikter om Robit.
Robits produkter är branschledande, och det senaste beviset på detta är resultaten från ett borrtester som arrangerades av Robits chilenska distributör Full Safety,
“I februari förra året arrangerade Robits chilenska distributör Full Safety ett borrtester i El Teniente. Testet, mellan fyra olika tillverkare – Robit och tre andra globalt kända varumärken – utfördes av Astaldi, El Tenientes huvudleverantör. Testet utfördes med en Sandvik DD321 jumboborr och en HLX5 borrigg. Testförhållandena standardiserades för varje tillverkares produkter. Det var ett enkelt slitagestest som mäter hur långt varje verktyg borrar utan att slipas eller bytas. Flera exemplar av de valda verktygen användes och resultaten beräknades som ett genomsnitt för varje verktygstyp. Jag är glad att kunna meddela resultaten som offentliggjorts av Astaldi: Robits kronor borrade i genomsnitt 315 meter och stängerna och hylsorna i genomsnitt 1 724 meter. I El Tenientes berggrund är detta ett utmärkt resultat. Astaldi bekräftade att Robits slitdelar presterade betydligt bättre än konkurrenternas i testet.”
Källa:
Ja, före företagsuppköpen 2016-2017 gjorde Robit konsekvent vinst och delade ut utdelningar i årtionden. Problemen började när den tidigare VD:n och den gamla styrelsen godkände företagsuppköpen till ett tydligt överpris, och de därpå följande nedskrivningarna och omstruktureringarna har tyngt resultatet fram till förra hösten.
Jag tycker att Next Games bokstavligen är en spelaktie och jag skulle inte ens se Robit som ett särskilt cykliskt företag, eftersom deras produkter är nödvändiga förbrukningsvaror.
Gruvindustrin är känd för att vara cyklisk, men det handlar mer om resultatet än om produktionen. Det är sällan en gruva stängs på grund av malmpriser (om inte företaget hamnar i ekonomiska svårigheter), utan produktionen fortsätter och gruvindustrin, som använder stora borrar, behöver ständigt förbrukningsdelar.
Enligt Sandvik började marknaden återhämta sig till nära normala nivåer mot slutet av Q2.
”Covid-19 uppdatering: Produktionen påverkades endast i mindre utsträckning under kvartalet, och både leverans och distribution fortsatte som planerat. Gruvstängningar under första halvan av kvartalet hade en negativ inverkan på både utrustning och eftermarknad, men visade tecken på återhämtning under andra halvan.”
Jag höjer ribban och ser den som en aktie över 10 € inom de närmaste åren, OM tillväxten och lönsamheten går som planerat. Nu verkar det som om tillväxten i Robit är på rätt spår, men det finns fortfarande många utmaningar när det gäller lönsamheten.
Eget kapital (31.3.2020) per aktie: 2,26 EUR
Omsättning per aktie (2019): 4,10 EUR
Balansräkning per aktie (2019): 5,09 EUR
Förlusterna har främst kommit från avskrivningar och nedskrivningar, vilket har lättat balansräkningen, men företaget har fortfarande en betydande skuldbörda att hantera.
Låneförhandlingarna meddelades förra månaden och situationen verkar vara under kontroll,
https://www.robitgroup.com/investor/tiedotteet/porssitiedotteet/?investor=tiedotteet/tiedote&id=2049335&lan=fi
Orderstocken ökade under Q1 och utsikterna var också positiva, vilket fick kursen att stiga till nästan 3 € före kraschen i mars,
https://www.robitgroup.com/?investor=tiedotteet/tiedote&id=2021018&lan=fi
”Prestandan hos våra produkter är på samma nivå som marknadens största aktörer. Vi säger direkt till kunderna att vi levererar en produkt av samma kvalitet fem procent billigare än konkurrenterna. Vårt budskap är väldigt enkelt, och vanligtvis fungerar enkla budskap”, säger Tommi Lehtonen, som tillträdde som vd i maj.
”Ganska många av våra anställda har varit i företag som har arbetat med 30 procents marknadsandelar, så tio procent känns ganska blygsamt, men det första målet måste sättas någonstans. Marknaden begränsar inte vår tillväxt. Vi har tillräcklig produktionskapacitet, bra produkter och det bredaste sortimentet i världen inom denna sektor.”
”Ett företag i branschen måste kunna erbjuda tusentals olika borrdelar, eftersom produkterna väljs ut bland annat efter hålstorlek och bergart. Detta är en stor tröskel för nya konkurrenter. Robit, som ett relativt litet företag, kan också enkelt skräddarsy delar för kunderna.”
”Företaget har anställt många utländska experter till Lempäälä, som de har hittat genom sitt talangprogram. Företaget får mycket beröm för Tammerforsområdet, där den tekniska universitetsutbildningen och en mängd närliggande företag ger utmärkta förutsättningar för Robit.”
Källa (tyvärr bakom betalvägg):
Jag har en stark uppfattning om att Kim Gran inte har gått med i Robits styrelse enbart som en hobby.
https://www.robitgroup.com/wp-content/uploads/2020/01/ANSIOLUETTELO_kimGran_fi.pdf
Robit har också en tydlig ägare-entreprenör som är beredd att förlora miljontals om det misslyckas. När pengar är motivet, håller det definitivt sinnet piggt.
Som jag nämnde tidigare i köp- och säljtråden,
Ägare 25. Yli-opas Timo Kristian 40 000 st +11 502 st ökning i innehav +40,36%
Timo är styrelseordförande i Konepaja Stamac Oy och Stamac tillverkar förbrukningsdelar som underleverantör åt Robit.
Även Erkki Sinkko hade ökat sitt innehav i Robit.
Med vilka multiplar och resultat ser du att detta kan uppnås? P/B 4 är ganska högt för ett företag som tillverkar förbrukningsvaror och vars konkurrensfördelar är lite si och så.
Om situationen vore så bra att det fanns ett gott resultat på EBITDA-nivå. Men situationen är denna:
EBITDA 2017: 1,6 miljoner euro
EBITDA 2018: -4,8 miljoner euro
EBITDA 2019: 1,6 miljoner euro
EBITDA 2020Q1: 1,0 miljoner euro.
”Ganska många av våra anställda har arbetat i företag med 30 procents marknadsandelar, så tio procent känns ganska blygsamt, men det första målet måste sättas någonstans. Marknaden begränsar inte vår tillväxt. Vi har tillräcklig produktionskapacitet, bra produkter och det bredaste sortimentet i världen inom denna sektor.”
(Ovanstående länkade Kauppalehti-artikel om Robit)
Denna kommentar beskriver enligt mig träffande Robits nuvarande lednings inofficiella mål och attityd att återföra Robit till sina gamla rötter. Jag har en uppfattning om att Robit har utrymme att växa och ta marknadsandelar. Att satsa på försäljning är enligt mig en helt rätt lösning i den nuvarande situationen när det finns kapacitet att öka produktionen och produkterna har visat sig vara bra. (Du kritiserade denna satsning på försäljning tidigare, och jag undrar stort varför?)
Jag förväntar mig stark tillväxt från Robit de närmaste åren och är beredd att acceptera att värdeinvesterarens nyckeltal inte kommer att uppfyllas under de närmaste åren. Vilken typ av värderingsmultipel är du själv villig att ge ett företag som tillverkar kritiska slitdelar om de kommer ens nära denna 30% marknadsandel och börjar dela ut en hållbar utdelning i framtiden?
Jag fäster inte så stor vikt vid dessa EBITDA-siffror från tidigare år, eftersom de påverkas mycket av den gamla styrelsens godkända, tydligt överprisade företagsförvärv under åren 2016-2017 och den gamla misslyckade strategin.
Om du ändå vill granska dessa EBITDA-siffror, rekommenderar jag att du tittar lite längre tillbaka i företagets historia, från tiden före dessa misstag.
EBITDA 2014: 3,82 miljoner euro
EBITDA 2015: 3,45 miljoner euro
EBITDA 2016: 6,77 miljoner euro
EBITDA 2017: 1,6 miljoner euro
EBITDA 2018: -4,8 miljoner euro
EBITDA 2019: 1,6 miljoner euro
EBITDA 2020Q1: 1,0 miljoner euro.
Och var det inte en känd investeringslegend som tyckte så här om hela EBITDA? ![]()
Tack för den relevanta informationen och kommentarerna. Intressant situation för företaget.
Ber om ursäkt för petigheten, men det är ett litet kommafel här. > 40 0000? 40 000
Heh, ja det har hänt ett litet kommafel här och ett bra exempel på varför man bör ifrågasätta allt man läser. Lyckligtvis kan man kolla situationen på sidan för de största ägarna. ![]()
Och även om jag själv har en ganska positiv syn på företaget, bör man komma ihåg att Robit fortfarande är ett ganska skuldsatt företag och bevis på lönsamhet från den nya strategin saknas. Jag förväntar mig en tydlig tillväxt i H1-resultaten, men jag tror att lönsamheten fortfarande kommer att vara svag. Detta skulle enligt mig vara ett bra resultat med tanke på den globala situationen och den förändring Robit har genomgått de senaste åren.
Det här var ett bra citat! Det kan tyda på att företaget för närvarande försöker ta marknadsandelar på bekostnad av priset, vilket naturligtvis pressar marginalerna som har diskuterats här.
Där sägs att målet är en marknadsandel på 10%. Detta skulle motsvara en omsättning på 220 M€, det vill säga en 2,5-faldig ökning av omsättningen. Det är ganska mycket arbete kvar innan vi börjar tänka på större marknadsandelar. (Marknadsstorlekarna är hämtade från årsredovisningen 2019.)
2016 uppnådde man en nettomarginal på 7,2% (detta var alltså före förvärven, så det är inte ett helt jämförbart företag). Om omsättningen växer lite som den har gjort nu och om ett par år skulle vara 100 M€ och man skulle nå en nettomarginal på 4%, skulle aktien mycket väl kunna stiga till runt 3€, vilket skulle ge ett P/E på cirka 15. Det finns alltså en viss potential. En nettomarginal på 4% kan visserligen vara konservativ, men jag anser att nuvarande resultat inte uppmuntrar till att anta en högre marginal ens om ett par år.
Jag tog alltså upp dessa EBITDA-siffror eftersom du skrev att det dåliga resultatet främst berodde på avskrivningar och nedskrivningar. Det har varit fråga om mer än så.
Jag kände mig lite för, inte lim, före Q2. Utdrag från sidorna:
Denna nyhet endast på engelska? Koreanska fabriken slog rekord mellan 2/2020 och 4/2020.
Från tidningen den 17.6:
”Våra anställda runt om i världen har hållit sig friska och fabrikerna fungerar enligt schema. Lyckligtvis har också många av våra kunder runt om i världen kunnat fortsätta sin verksamhet och vår affärsverksamhet har hållit en god nivå.”
{“content”:“Handeln i juli uppgår hittills till över en halv miljon aktier. Enska hade knappt en miljon aktier kvar i slutet av juni. Har någon följt mer noggrant hur mycket som har sålt sedan månadsskiftet?”,“target_locale”:“sv”}
På en månad -863 155 euro, alltså ca 420k, saknas förmodligen åtminstone en del av dagens försäljningar.
Tack, jag kom också ihåg att det fanns en svensk sida där man kunde kolla upp dessa dagligen.
“Den goda utvecklingen under andra kvartalet beror på att coronavirusets effekter på gruvindustrin varit relativt små, goda produktmarginaler och leveransförmåga samt snabba och framgångsrika åtgärder för att spara kostnader.”
Skulle inte detta kunna vara direkt från Robits resultat?