Nimbus Group AB

Jeg så lige, at bådfirmaet Nimbus er ved at blive noteret i nabolandet, og det ser ud til, at de også ejer de hjemlige mærker Bella og Flipper. Man kunne tegne aktier hos Nordnet. Jeg ved intet om sejlads, men kunne det være en voksende forretning :thinking: En kapitalinvestors aktiesalg plus nye aktier er tilgængelige, hvis jeg forstod det korrekt, med en værdiansættelse på rundt regnet 100 mio. euro.

https://nimbusgroup.se/en/

7 Synes om

Det følgende indeholder ingen særlig dybdegående analyse, og jeg har næsten ikke kigget på papirerne overhovedet.

Mærkerne hos Nimbus er helt i orden, de er meget udbredt i Norden, og det er alle kvalitetsprodukter. I Finland er havnene selvfølgelig fyldt med Bustere og Yamariner, men Nimbus’ mærker sælger nok primært lidt (meget) større både end disse ~5m både, hvilket sandsynligvis er den mest populære og almindelige størrelses- og prisklasse for den gennemsnitlige finske motorbådsentusiast. (Jeg har ingen viden om sejlsportskulturen i andre nordiske lande, dette er baseret på mine egne observationer langs kysten i Sydvestfinland). Bella, Falcon og Flipper tilbyder nok også lidt mindre størrelser, men der er jo også rigtige luksusbåde at finde.

Koronasommeren 2020 var sandsynligvis et godt år for bådsælgere, selvom mange messer og udstillinger blev aflyst. 2021 vil næppe ændre noget i nogen af henseender, og det er klart, at forbrugerne har mere penge og interesse i den slags, da rejser osv. er faldet.

Her skal man dog tage et par ting i betragtning. For eksempel går salget af nye biler trægt, men salget af brugte biler ruller derimod. Forbrugertrends og koronarestriktioner støtter helt sikkert sejlsportshobbyen, men er en ny båd til titusinder (eller hundredtusinder) af euro ikke en forbrugsbeslutning i en lidt anden klasse end Tikkurila-maling og Harvia-saunaovne, eller endda den “brugte bil, der allerede er faldet lidt i pris”. Og alt i alt er hele bådbranchen, produktion, lagerføring, transport, salg osv. en del tungere end almindelig detailhandel. Enhver kan jo selv overveje, om man er køber af en ny båd eller en ny bil, eller om man leder efter noget flot og relativt lidt kørt på Nettivene eller Nettiauto.

Tidspunktet for børsnoteringsprojektet er naturligvis ganske gunstigt. Jeg er dog interesseret i at se nærmere på dette.

10 Synes om

Her er mine egne tanker om den nye emission, og det følgende skal ikke opfattes som en investeringsanbefaling. Jeg håber, at vi kan få mere diskussion om emissionen:

Nimbus Group Ab: (Nimbus Group)

Generelt:

Sidst, der var noget fra Sverige tilgængeligt på børsnoteringsmarkedet for finske investorer mere bredt, så gik i hvert fald Nordnet og især Thunderful meget varmt. Thunderfuls aktier blev udloddet, og de heldige i privatpersonsemissionen fik hver kun aktier for ca. 250 euro.

Denne virksomhed er ikke i en så “hot” branche sammenlignet med Thunderful, men IMO er markedet endnu varmere end for et par måneder siden → altid dårligere firmaers emissioner går igennem på bedre vilkår for de gamle ejere. (den forrige kommentar vedrører ikke direkte dette firma, men emissioner og markedsstemningen generelt)

Jeg gennemgik primært den finske opsummering af emissionen. Problemet er, at der ikke findes en engelsk prospekt, kun en svensk, så jeg har ikke gennemgået alt meget detaljeret, og der kan forekomme tankefejl.

Kort sagt tilbyder firmaet “et bredt udvalg af kvalitetscruisere under forskellige varemærker, hvoraf hver har sin egen klare målgruppe”.

Fine motorbåde kan efter min mening betragtes som en slags luksusvarer, så jeg har svært ved at se, at denne branche nogensinde vil eksplodere i en meget høj vækst med den nuværende vækst i levestandarden i Europa.

Grunde til børsnotering (kopieret ordret):

“Selskabets bestyrelse, ledelse og hovedejer mener, at Børsnotering er et logisk og vigtigt skridt i udviklingen af Nimbus-koncernen. Børsnoteringen forventes at styrke Nimbus-koncernen i forhold til forbrugere, forhandlere, leverandører og andre partnere. Udover en bredere aktionærbase giver selskabets notering af aktier adgang til de svenske og internationale kapitalmarkeder. Formålet med børsnoteringen er at styrke Nimbus-koncernens vækstmuligheder både organisk og gennem virksomhedskøb.”

Min endelige konklusion er, at midlerne fra børsnoteringen sandsynligvis vil gå til virksomhedskøb. Nimbus har tidligere foretaget virksomhedskøb og har f.eks. i 2018 købt Bella-både. https://nimbus.se/news/nimbus-boats-accquires-finnish-boat-manufacturer/. Jeg har ingen oplysninger om, hvor vellykket integrationen af de tidligere virksomhedskøb har været.

Brands:

image
Tilsyneladende velkendte og etablerede mærker.

Tal:

• Før pengene: ca. 80 mio. euro og fra emissionen yderligere ca. 18 mio. euro.
  • Globale målmarkeder er vokset med 5,6 procent (CAGR) i årene 2013-2020E og forventes at vokse med 5,4 procent (CAGR) i årene 2020-2025.

De finansielle mål for vækst er meget højere end markedsvæksten, så det er lidt uklart for mig, hvordan en så meget højere organisk vækst end markedet kan lykkes. Det er ikke ligefrem billigt i forhold til dets mål, selvom det skulle nå dem. Med den nuværende markedsværdi, og forudsat at firmaet når 2021-målene (jeg tror ikke, at mellemlang sigt er i år endnu, men alligevel), ville værdiansættelsen være i størrelsesordenen P/S - 0,85 og P/EBITA - 8,5 (efter pengene). Hvis en årlig vækst på 10 % realiseres, kan værdiansættelsen ikke betragtes som særlig krævende, og man kan tegne en fin og rentabel væksthistorie for ejerne, men jeg mener, at den mest sandsynlige organiske vækst ikke er 10 %, og jeg ville i hvert fald ikke regne med det. Derudover er firmaet så lille i absolut størrelse, at jeg mener, man skal bruge større sikkerhedsmargener end normalt i værdiansættelsen.

Generelt ud fra tallene ser det ud til, at virksomheden har fået et ekstra boost til forretningen fra corona, da folk har haft mere fritid. Derudover må opkøbene, der er nævnt tidligere, afspejles i omsætnings- og driftsresultatspringet i 2018-2019. Q4 er tilsyneladende normalt med underskud på driftsresultatlinjen; i hvert fald i 2019 har det været sådan, fordi driftsresultatet for Q1-Q3 2019 var større end driftsresultatet for hele 2019. Hvis man ekstrapolerer driftsresultatet for 2020 baseret på realiserede tal fra 2019, kunne det være 41,56/46,99*60,45 = 53,46 mio. SEK. I så fald ville post-money P/driftsresultat (bemærk: ikke P/E) for 2020 være i størrelsesordenen 18x.

Derudover findes der 2 andre scenarier for Q4 2020, men deres sandsynlighed er efter min mening ret lille, hvis man antager, at Q1 og især Q4 ville være meget dårlige med hensyn til bådsalg.

• Q4-driftsresultatet ville være 0, hvorved 2020 post-money P/driftsresultat ville være ca. 16x.

• Q4-driftsresultatet ville være det samme som gennemsnittet for Q1-Q3, hvorved 2020 post-money P/driftsresultat ville være ca. 12x.

Med pre-money-værdiansættelsen ville P/driftsresultat-multiplikatorerne for de foregående scenarier være henholdsvis 15x, 13x og 10x.

Især efter emissionen med en relativt stærk balance ville det også være fornuftigt at bruge EV-baserede tal.

En, der er kyndig i finanssvensk, kan bedre sætte sig ind i balancen, men der er ingen bombe ved et hurtigt blik:

image

Emissionens sammensætning:

Både nytegning og salg fra gamle ejere. Prisen er altså tilsyneladende sådan, at exit allerede delvist frister de nuværende ejere. Aktiesalg som en del af emissionen giver mig i hvert fald aldrig det bedste billede, men i dette tilfælde beholder hovedejerne stadig en del af ejerskabet.
image

Samlet set virker emissionen interessant, og prissætningen er efter min mening på ingen måde billig, men på et niveau, hvor jeg tror, at der vil være tilstrækkelig efterspørgsel, medmindre markedet kollapser (sammenlign Case Bilot i foråret 2020). Jeg finder dog efter min mening mere attraktive muligheder på Helsinki-børsen, for ikke at tale om Stockholm, til en langsigtet investering. Jeg vil dog sandsynligvis stadig tegne mig for noget og forvente “hurtige gevinster”.

45 Synes om

Nimbussens IPO-pris virker ikke som et forfærdeligt røveri, IPO-markedet er alligevel varmt, og coronavirussituationen gavner markedet for fritidsbåde. Derudover har folk råd til at købe dyre både takket være den lave rentesats, og rige bådkøbere er ikke blevet særligt fattige under coronavirusudbruddet. Jeg overvejede at tegne mig for et hurtigt overskud.

4 Synes om

Hvor længe kan man tegne, altså hvornår kan udbuddet tidligst afbrydes i tilfælde af overtegning?

1 Synes om

Har I fundet nogen analyse af denne børsnotering online? Bådsalget vil sandsynligvis vokse moderat. Hvordan forholder P/E-forholdet sig til konkurrenterne?

Mine egne hurtige beregninger. Konkurrenternes tal er hentet fra investing.com og er beregnet tilnærmelsesvis, så der kan være tilfældige tal iblandt.

Nimbus:
Pre-money værdiansættelse 800 MSEK

2019 Omsætning 930 MSEK
TTM Omsætning 1006 MSEK
TTM P/S 0,8

2019 Driftsresultat 42 MSEK
TTM Driftsresultat 55 MSEK
EBIT-% 5,5

2019 Resultat 24 MSEK
TTM Resultat 74 MSEK (inkl. skatterefusioner 29 MSEK)
TTM P/E 10,8
TTM P/E (uden skatterefusioner) 18
TTM P/E (hvis 1/3 af skatterefusionerne medregnes) 14,6
Sidste er sandsynligvis den mest fornuftige? Dvs. hvis der er betalt for meget i skat tidligere, udlignes de overskydende betalte skatter over et par år.

Konkurrenter:
Brunswick
Gør også andet: omsætning fra bådsegmentet 1334 MUSD

Groupe Beneteau
Gør også andet: omsætning fra bådsegmentet 1280 MUSD

Azimut Benetti
Privat: Omsætning 1008 MUSD

Ferretti
Privat, skulle børsnoteres i efteråret 2019, Omsætning 781 MUSD
“Ferretti oplevede en sænkning af det vejledende prisinterval for aktier fra det oprindelige mål på €2,50 til €3,70 pr. aktie til kun mellem €2,00 og €2,50. Det ville dog have betydet en markedsværdi på €581 millioner i stedet for de tilsigtede €1,08 milliarder.”

Malibu Boats
Omsætning 684 MUSD
Salg faldet 19->20 5%
P/S 2,25
P/E 22
Tidligere år nettoregulativ ~5-10%

Mastercraft Boat Holdings
Omsætning 466 MUSD → 363 MUSD (30. juni 2019 afslutning → 30. juni 2020 afslutning)
Salg faldet 19->20 22%
Nettoresultat 21 MUSD → -24 MUSD
P/S 1,38
P/E N/A
Tidligere år nettoregulativ ~5-12%

Marine Products
Omsætning 276 MUSD
Salg faldet 19->20 5%
P/S 2,1
P/E 27,3
Tidligere år nettoregulativ ~7-10%

Regal Marine Industries
Privat: 223 MUSD

HanseYachts
Omsætning 128 MEUR
Salg faldet 19->20 16%
P/S 0,65
P/E N/A tab 8% af salget, på nul i mange år
Tidligere år nettoregulativ ~(-2)-2%

Nimbus:
Nettogæld 106 MSEK
Likviditet 121 MSEK
Tal fra prospektet, dvs. lidt mere likviditet end nettogæld. Likviditet svulmede i 2020, da lageret faldt 110 MSEK 12/19->9/20.

Ejerandele:
Før emission → Efter emission
CEO 582k → 401k
CFO 112k → 72k
CMO 75k → 52k
CTO 200k → 125k
Designchef 200k → 122k

Ser rimeligt prissat ud i mine øjne.

Ifølge prospektet har CAGR-væksten været 5,6% i 2013-2020, og der forventes 5,4% i 2020-2025.

Tegningsperioden er indtil den 7. februar. Der er ingen anden omtale af overtegning end, at hovedaktionæren sælger yderligere aktier i tilfælde af overtegning.

13 Synes om

Hvorfor kan jeg ikke finde den finske brochure nogen steder? :thinking: Jeg bladrede den svenske igennem og kom til den konklusion, at den virker interessant ved første øjekast.

2 Synes om

Interessant. Jeg kunne godt tænke mig at deltage. Som sejler har jeg en fornemmelse af, at Nimbus er både af meget høj kvalitet, og de andre både, der tilhører gruppen, er også gode. Klassisk, ikonisk design i Nimbus, som helt sikkert vil klare sig godt i fremtiden.

Ingen anelse om innovationskapacitet.

Vækst er lidt bekymrende.

2 Synes om

Der er kun et resumé på finsk, som findes efter det svenske resumé i samme PDF.

2 Synes om

Ja, det ser sådan ud. Mange tak!

Jeg mistænker, at pengene fra emissionen vil blive brugt til at forbedre den finansielle situation, og det blev faktisk også nævnt i den finsksprogede del.
Pengene vil derfor ikke gå til udvikling af den egentlige forretning. Dette er efter min mening en dårlig ting.
En anden ting, der bekymrer mig, er, hvad denne virksomhed har, som andre ikke har. Er der noget i dens drift, der er overlegent i forhold til konkurrenterne? Jeg er ikke selv klar over dette. Efter min mening er et rent udvalg af forskellige mærker ikke nok til, at den pågældende virksomhed kan være bådenes “Kamux” (bilforhandlerkæde).
Jeg udelukker dog ikke at deltage i emissionen i håb om en hurtig gevinst.

Mvh, Niittari

Hvor fandt du så det finske resumé, da jeg ikke kan finde det? Jeg har kigget alle PDF’er igennem.. :open_mouth:

https://www.nordnet.fi/fi/kampanjat/listautumisannit/nimbus/nimbus-listautumisanti

Resumeer findes på begge

https://www.nordnet.fi/fi/kampanjat/listautumisannit/nimbus

Der, omtrent midtvejs “Sammendrag af prospektet (FI)”. Samme pdf indeholder en svensk, norsk og finsk oversigt, dvs. den finske starter på side 15.

445 mio. DKK i forpligtelser til at tegne aktier, hvoraf 291 mio. DKK er blevet afgivet. Så der er lidt over 15 mio. € tilbage at fordele, plus x antal ekstra aktier i en overtegning. Udbuddet er så lille, at det sandsynligvis vil blive overtegnet mange gange.

Nimbusser er helt sikkert gode både. Jeg ville ikke være så sikker på bådmarkedet.

For det første er en båd med hensyn til holdbarhed i en helt anden kategori end en bil. En bil ruster på 15 år, og teknologien udvikler sig allerede på 5 år. En båd kan derimod ikke rigtig “ruste”, så dens levetid, hvad angår materialer, er årtier. Bilfabrikker bruger hundredvis af millioner på produktudvikling hvert år. Bådeværfter kæmper højst i millionklassen. Derfor er den tekniske udvikling også ret langsom. Som følge heraf er kysterne fulde af fuldt funktionsdygtige både, og nogen har sagt, at den værste konkurrent til en ny båd er en gammel båd.

En anden ting er klimaforandringerne. En bil kan endda være nødvendig for at leve og arbejde. En båd er derimod sjældent. Nye biler kræver et forbrug på 0-4 liter pr. 100 km. En større glidende turbåd bruger let næsten en liter pr. kilometer. Selvfølgelig ødelægger det ikke verden i lyset af de kørte kilometer, men det er stadig ikke særlig acceptabelt og smukt.

Batterier og ladeinfrastruktur forårsager hovedpine for elbiler. Hvis man vil have en glidende turbåd til at køre på el, er udfordringerne mange. Vægt er gift for en glidende båd. De kræfter, der er nødvendige for jævn bevægelse, er mange gange større sammenlignet med bevægelse på hjul. Hvilket naturligvis også er årsagen til forskellen i forbrug mellem en båd og en bil. Selvfølgelig er det de færreste, der vil køre 1000 kilometer i en fritidsbåd på én tankning, men 100 kilometer dog.

Mens vi venter på, at brintteknologien bliver billigere…

3 Synes om

Fra Annis information:
"Formålet med børsnoteringen er at styrke Nimbus-koncernens vækstmuligheder både organisk og gennem virksomhedskøb.

“Lidt” tvivlsomt er dette forhold:
Børsnoteringen består af højst 8.558.169 aktier, hvoraf 3.846.154 er nye aktier i Selskabet. De resterende 4.712.015 aktier er eksisterende aktier udbudt af Selskabets aktionærer.

Hvis formålet er at vokse og købe virksomheder, hvorfor er hovedparten af aktierne i udbuddet så en udtræden af nuværende ejere?

5 Synes om

Det er helt normalt, at de gamle hovedejere også laver et exit. Især da den største ejer tilsyneladende er et kapitalinvesteringsselskab med 33% ejerskab. Med disse oplysninger agter jeg i hvert fald at tegne mig. Dog næppe til lang hold, så de grundlæggende årsager til børsnoteringen interesserer mig ikke så meget.

Overtegnet. Vi får skillinger som fra Bilot for et år siden. Men en lille hurtig fortjeneste kan opnås, hvis man vil…
Det antager jeg…