Rush Factory -> Sunborn International Oyj

Hvad synes I om dette?
For mig sprang det ret meget i øjnene, at Jaakko Saariluoma er vært ved virksomhedspræsentationen, og at “derudover optræder Finlands topkunstnere på scenen”. Jeg ville antage, at der ikke er særlig mange seriøse investorer til stede, men snarere mere af “fritidstøjsfolket” og forbipasserende, da arrangementet afholdes på Narinkkatori. (Hvilket jeg også finder et lidt mærkeligt valg af sted)
Desuden er hele virksomhedens forretningsmodel ikke på et særlig stabilt grundlag, og efter min mening er det en for tidlig børsnotering, da virksomhedens omsætning kun er 4 millioner, og der forventes ingen pludselig vækst.

4 Synes om

Nu er der virkelig store armbevægelser. Med en omsætning på 4 millioner har de ansat chauffører og det hele. :joy:

Jeg venter spændt på tallene og værdiansættelsen. :grin:

7 Synes om

Hvis det her kommer på børsen, så er vi helt klart på den sidste del af opsvinget :confused: I og for sig et sjovt koncept, og diversitet ville også gøre godt for børsen…

4 Synes om

Siger de ikke altid, at First North ikke er en børs? :wink:

2 Synes om

Omsætning og indtjening falder, men værdiansættelsen er tættere på 11 millioner. Der kommer selvfølgelig 3 millioner i kassen, og lock-ups slutter efter 6, 12 og 18 måneder, ifølge visse procentsatser. Jeg foretrækker selv Titanium’s 5-årige lock-ups… Der er slet ingen sammenligning med sidste år for H1. En enkelt person ejer stadig over halvdelen af aktierne efter emissionen. Jeg gider ikke læse noteringsprospektet mere detaljeret, men kortfristet fremmedkapital på over en million virker lidt mærkeligt, og der er ingen langfristet. EV/EBITDA er ikke en katastrofe, men jeg vil se tiden an.

Ikke et ‘go’, men de vil nok børsnotere det, selvom det kun er ankerinvestorer, der deltager…

Har Inderes også besluttet at springe denne emission over? :wink:

https://rushfactory.fi/listautuminen/

5 Synes om

Jeg er lidt bange for, at denne børsnotering mislykkes. Selv Smile, som var en voksende og stabil virksomhed, blev afvist. Forhåbentlig kommer den stadig på børsen, for som Emmainen sagde, er mangfoldighed godt for børsen.

Denne type kommunikation til investorer under børsnoteringen kan slå voldsomt tilbage, hvis blot én ting går galt, hvis selskabet altså overhovedet kommer på børsen… Det minder mig om Rovios og Next Games’ festlige børsnoteringer.

10 Synes om

Hej,

På side 54 i virksomhedsbrochuren beskrives indholdet af balancen mere detaljeret. På grund af vores forretnings natur indeholder de kortfristede forpligtelser forudbetalinger fra kunder for billetter købt i løbet af sæsonen.

Fra virksomhedsbrochuren:
Rush Factorys kortfristede forpligtelser består primært af forudbetalinger på 685 tusind euro og udskudte indtægter på 190 tusind euro. Forudbetalingerne består af forudbetalinger registreret fra billetsalg til endnu ikke afholdte arrangementer. De udskudte indtægter består hovedsageligt af lønudligning og udlignede indkomstskatteforpligtelser. Leverandørgælden er betalt til tiden, og virksomheden har ingen betydelige forfaldne leverandørgæld. Andre rentefri forpligtelser består primært af sæsonbestemte skatter.

Med venlig hilsen,
Mika Metsämäki / Kommerciel direktør, Rush Factory Oyj

12 Synes om

Velkommen til dette forum! Det er rart at se virksomhedsrepræsentanter blandt os investorer. Vi ses på Narinkkatori, og jeg håber, jeres notering bliver en succes! :slight_smile:

6 Synes om

Fedt, at der er en repræsentant fra virksomheden til stede. Kommer der en video eller rapport om udbuddet med Inderes? Det ville hjælpe meget, da jeg ikke kan komme til Helsinki!

2 Synes om

Efter morgendagens event vil der blive lagt en præsentationsvideo op på vores side, og der vil også være mulighed for at stille spørgsmål til selskabets ledelse, hvis der er noget, der stadig undrer jer.

7 Synes om

Jeg læste, at I ville bruge tilskudsbeløbet til at udvikle produktkoncepter. Hvordan ser en typisk køreplan ud, når koncepter udvikles? Hvor mange omkostninger er der gået til at udvikle de seneste eventkoncepter? Og hvordan er køreplanens tidsplan typisk? Jeg vil gerne forstå karakteren af det kommende år. @Metsamika

4 Synes om

{“content”:“Jeres hjemmeside skriver, at "aktieemissionen er i hvert fald moderat prissat". Kan I uddybe dette? Det er en ret dristig påstand.”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Højdepunktet af useriøse selskaber. Det, at sådanne firmaer børsnoteres, er et tegn på slutningen af opsvinget.

Dejligt at se, at selv virksomheden kommenterer her! Jeg undrede mig også over virksomhedens ret dristige kommentar om udbudsprisen.

Tanker om slutningen af opsvinget vil sandsynligvis komme til mange (som det skete med børsintroduktioner af mobilspilvirksomheder), men lad os alligevel forsøge at holde diskussionen og argumentationen saglig her. Hvis en sag bliver skudt ned, så lad os gøre det med fakta og gode argumenter, tak!

11 Synes om

Det samme kunne gælde den anden vej. At promovere er unødvendigt, hvis der ikke er noget reelt grundlag. Hvis annonceringen af en børsnotering søger at appellere specifikt til de jævne folk, så er der god grund til at kritisere.

8 Synes om

Hej @Metsamika

Jeg kunne ikke finde videoen nogen steder, selvom jeg forsøgte at søge. Kan du linke til den? Hilsen: interesseret i IPO.

2 Synes om

En video af begivenheden kan findes på Karo Hämäläinens Twitter. Det ser ikke ud til at være gået helt efter planen. Det ville selvfølgelig være rart at kunne handle lidt forskellige virksomheder, men det ser ikke særlig stærkt ud lige nu…

https://twitter.com/KaroHamalainen/status/1054689617683902464

1 Synes om

Til firmaets forsvar startede den begivenhed vist først kl. 17.00, og den Twitter-video kom i løbet af dagen, da begivenheden ikke var startet endnu. Jeg ved ikke, om der overhovedet var nogen der kl. 17.00 :joy:

1 Synes om

Jep, det er jo dejligt, at der sker noget… :wink: Disse små selskaber burde virkelig forpligte sig til disse ting med en 5-årig lock-up, for nu lugter det lidt af, at man forsøger at skabe en slags IT-boom og tage pengene ud. Hvorfor ellers ville man ønske at afslutte disse lock-ups efter 6 måneder, 12 måneder og 18 måneder, hvis man tror på virksomheden og dens vækst?

Hvis jeg selv skulle børsnotere noget, ville jeg give mig selv en 10-årig lock-up. Bevares, man kan jo også handle med ejerskabet på alle mulige måder, når man stadig ejer størstedelen af selskabet, men det ville skabe lidt mere tillid. Ingen troede vel, at de gamle ejere kunne smide alle aktier på markedet efter 6 måneder, uden at aktiekursen faldt til nul?

Dette foretagende er ikke planlagt helt til ende.

Mon lønningerne var frosset på et bestemt niveau, og hvilket niveau var det, ligesom med heltene fra Titanium? Bevares, rationalet bag deres køb af Investium og den uhyrlige pris er stadig ikke klarlagt. Nå, det var nok lidt af en tvangssituation, da UB købte de finske bankvirksomheders cowboys. Har Inderes på et tidspunkt spurgt Titanium-folkene om denne handel og fået nogle ordentlige svar, ikke bare sådan politisk udenomssnak?

2 Synes om