Hej.
Jeg spurgte administrationen om tilladelse til at starte tråden, og tilladelsen blev givet med det samme. Jeg blev rådet til først at introducere tråden lidt og dele mine egne tanker osv. Nå, jeg vil prøve.
GENERELT
Som alle (undtagen de unge) husker, producerede Saab i årtier Saaber, grimme, men varme og holdbare biler. I dag er bilproduktionen opgivet, og kræfterne er blevet lagt i forskellige våben, våbensystemer, samt noget inden for civil luftfart.
PRODUKTER
Blandt de mest kendte produkter (IMO) er Gripen-kampfly og NLAW-panserværnsmissiler / -raketkastere. Da jeg kiggede på virksomhedens hjemmesider, bemærkede jeg, at firmaet producerer alt muligt relateret til forsvar. For mig er Saab (udover biler) netop Gripen-kampflyene, og jeg antager, at mange andre har det på samme måde. Til min skam må jeg indrømme, at jeg ikke engang vidste, at NLAW er et svensk våben, selvom jeg har fulgt krigen i Ukraine meget tæt. Hvis du er interesseret i, hvilke andre våben og radarer Saab egentlig producerer, så tjek selv linkene nedenfor.
SAAB GRIPEN E/F (et enkelt eksempel.)
96 stk. Gripen E/F kampfly er blevet bestilt af Sverige (60 fly) og Brasilien (36 fly). Gripenens grundversion C/D er blevet købt og bruges udover Sverige af Sydafrika (27 fly) og Thailand (12 fly). Derudover har NATO-landene Ungarn og Tjekkiet lejet 14 Gripen-fly hver fra Sverige til deres luftvåben.
Kilde: Gripen E on testeissä Pirkkalassa ja ensi kertaa Ruotsin ulkopuolella – Saab kehuu koneen uudenaikaisuutta, mutta onko se valmis? | Yle
Mine egne tanker: Gripen er helt sikkert et godt fly og var jo også en af kandidaterne til at erstatte Hornet. Kampfly er enormt dyre, uanset mærke, model og producent. HVIS Sverige får solgt disse, betyder det en stor gevinst. Her er et stort spørgsmålstegn. Hvis og hvis. Og hvad koster en ubåd produceret af Saab? Meget! Krig, krigsførelse, våben og udvikling og opdatering af et troværdigt forsvar koster helt absurde summer.
INVESTERING I PRODUKTER BEREGNET TIL AT DRÆBE MENNESKER
Dette emne kan enhver overveje i sit eget hoved og i sit eget værdisæt. Nogen kan komme til at kæmpe med etisk-moralske spørgsmål, andre ikke. Jeg selv tænker om sagen på følgende måde. Efter at Rusland kujonagtigt angreb sit naboland og dagligt uden nogen samvittighedsnag bomber civile mål, har jeg ingen hindringer for at støtte våbenindustrien i vestlige lande, på det godes og rigtiges side. Hvert land har altid en hær – hvis ikke sin egen, så en fremmed.
UKRAINEKRIGENS PÅVIRKNINGER
Umiddelbart efter Ruslands (sic.) angreb skød kursen mod himlen som et missil. Lande over hele Europa reagerede, og (så vidt jeg forstår) skriger Saabs ordrebøger rødt. Og disse våben og våbensystemer købes ikke for at angribe Moldova eller Portugal, men for at den ene vanvittige dværg ikke tør angribe Europa. Disse bestilles og købes til FORSVAR mod den russiske trussel.
P/E, EBIT, P/S, EPS
Nøgletal, eller i det mindste grundprincipperne for dem, burde enhver investor have styr på. For mit eget vedkommende kan jeg (igen) fortælle, at det har jeg ikke. Det går bare ikke godt nok ind, uanset hvor meget jeg prøver at lære det. Derfor spørger jeg jer, ærede kolleger: Hvad synes I om Saabs nøgletal? Er aktien efter jeres mening nu (med den krigsdrevne kursstigning) billig eller dyr? Er der et nøgletal, der springer i øjnene på godt eller ondt? Og jeg er ikke her for at tigge og bede om investeringstips, men måske kan jeg også læse og udlede noget fra tallene eller mellem linjerne.
TIL SLUT ENDNU MINE EGNE TANKER
Jeg får skattepengene tilbage næste måned og investerer dem i Saab. Som jeg nævnte, føler jeg ikke, at jeg handler etisk forkert ved at investere i våben. Jeg investerer i Europas og frem for alt Finlands sikkerhed. Investeringen er også en form for holdning, i hvert fald i mit eget hjerte. En investering i ens egen og ens kæres sikkerhed er aldrig forkert. Beløbet, der skal investeres, er lille for mange af jer, men stort for mig. Min største enkeltinvestering.
#slavaukraini #stopputin saab
EDIT: Kursgraf tilføjet