Nimbus Group AB

Hvis den væsentlige ændring i udskudt skat ikke medregnes overhovedet (den øger nettoresultatet meget), og man antager, at virksomheden ville opnå et nettoresultat på nul i sidste kvartal, får jeg en P/E-værdi på 17,7 med pre-money-værdiansættelsen.

Snart vil FIRE-folk begynde at gå massivt på tidlig pension, og hvad er bedre at lave end at købe en lystbåd. :thinking: Industrien vil ligefrem eksplodere i vækst :sweat_smile:

Men seriøst, jeg tror, at Nimbus har potentiale til at opnå en årlig vækst på 10% i de kommende år gennem virksomhedsopkøb. Organisk ser jeg ikke stærke drivkræfter for vækst hurtigere end markedet. Derudover kan den øgede efterspørgsel efter bådhandel i coronaåret 2020 og muligvis også 2021 spise noget af væksten i de næste par år forskudt.

Her er en lille regneøvelse baseret på virksomhedens egne mål: 2020 omsætning beregnet efter 2019-formlen ville være 1024 MSEK. De næste 5 år med 10% vækst om året, ville omsætningen være 1649 MSEK i 2025. Hvis fortjenstmargenen også kan hives tættere på målet (10%), f.eks. til 7%, ville driftsresultatet være 115 MSEK. Beregnet med en P/E-multipel på 15 ville markedsværdien være 1725 MSEK. Efter børsnoteringen er markedsværdien ca. 1000 MSEK, så det årlige afkast for de næste 5 år ville være 11,5% om året. Jeg vil se dette som et slags bull-scenarie.

Baseret på min egen forståelse virker tilbuddet rimeligt prissat. Jeg kan godt lide, at fundamentet til en vis grad begrænser risikoen. Risiko-/afkastforholdet baseret på fundament og IPO-anomali føles tilstrækkeligt til min smag, i hvert fald for en kortsigtet investering.

Det springer lidt i øjnene, når man sammenligner omsætningen i 2019 Q1-Q3 med den tilsvarende periode i 2020, så er væksten “kun” 10,1%, selvom 2020 var et godt år for salg af nye både. Hvis målet for organisk vækst er 10% om året, så burde man i et godt år efter min mening overgå dette mål. Dette fortæller måske mest om, hvor dårligt skalerbar denne forretning er i forhold til større udsving i efterspørgslen.

God pointe. Burde være mere præcis i det, jeg skriver. Men nettoresultatet kan nok være nogenlunde på samme niveau, medmindre der er store vækstinvesteringer som en byrde. F.eks. belaster finansieringsomkostningerne til vækstinvesteringerne sandsynligvis resultatet i 2017-2019, men ikke i 2020-resultatet. Men man skal være forsigtig, når man læser andres udregninger :smiley:

6 Synes om

Der er blevet kastet rundt med forskellige P/E-tal afhængigt af, hvor meget den skatteforskydning tages i betragtning. Her er en oversigt over, hvordan P/E-tallet ville udvikle sig, hvis resultatet vokser med markedets forventede CAGR på 5,6%, som skitseret med @kabu’s alternativer.

Hvis målet om 10% CAGR blev nået, ville tallene se således ud:

Herfra kan enhver vælge de antagelser, der passer dem, eller noget midt imellem. For mine værdiinvestorøjne ser det ikke vanvittigt billigt ud, men heller ikke vanvittigt dyrt.

Et par yderligere estimater for det potentielle afkast under forskellige antagelser for perioden 2021-2025, når udbytte udbetales med 30% af resultatet:
image

Dette er naturligvis ikke en investeringsanbefaling, og der kan være fejl i mine beregninger. Jeg har dog ikke kunnet konstruere en enorm downside (medmindre vi underpræsterer markedsvæksten, og en acceptabel værdiansættelse er tættere på P/E 10), og upside ser ud til at være ganske rimelig i bedste fald.

2 Synes om

P/E-forholdet beregnes vel ikke ud fra driftsresultatet, men ud fra nettoresultatet.

3 Synes om

Interessant udbud. Jeg synes, at Falcon-bådene er en vellykket nylig lancering, og at Bella også har kompetente glasfibermodeller til en relativt rimelig pris. Nimbus er naturligvis også flotte, men meget få finner har råd til en sådan. Værdien ser i mine øjne ud til at være på samme niveau som den franske Beneteau.

Mit eget valg inden for denne sektor til langvarig løbetid er dog Yamaha Motor fra Japan, hvoraf størstedelen af deres resultat netop er kommet fra marineforretningen. Yamaha ejer f.eks. Yamarin og Buster, og globalt set er de vigtigere Yamaha-påhængsmotorer. Yamaha har også andre interessante aktiviteter som industrirobotter. Mens både har tendens til at holde i årtier, så skal motorer udskiftes lidt oftere og kræver regelmæssigt reservedele. Derfor mener jeg, at inden for denne sektor og med disse værdiansættelsesniveauer tilbyder også Yamaha Motor/også Brunswick, der producerer påhængsmotorer, et bedre afkast/risikoforhold.

1 Synes om

De største problemer i branchen er i øjeblikket adgangen til dele og kvalificeret arbejdskraft. Det meste arbejde udføres fuldstændig manuelt (i hånden), og det er ikke bare sådan lige at ansætte arbejdskraft, når der er travlt, og sommeren allerede banker på døren. Det er virkelig svært at få dele i øjeblikket (Brexit, corona, stor efterspørgsel osv.). Lige nu er vi allerede nødt til at sige nej til næste sommer, fordi vi ikke kan nå at producere. Sidste sommer var der allerede de samme problemer, men reaktionen på efterspørgslen har været for langsom :slightly_smiling_face:

“Nimbus er en konjunkturfølsom virksomhed på et meget godt marked. Vi tror, at aktien bliver kraftigt overtegnet.” - Affärsvärlden

“2021 burde være et godt år for virksomheden, da ordrebogen er fuldt booket.”

“Vores råd er at tegne aktien i håb om en prisstigning i starten og/eller i 2021. Vi er mere usikre på, om det er berettiget at eje aktien på lang sigt.”

“International ekspansion spiller en afgørende rolle, da den svenske bådebygger Nimbus sigter mod at fortsætte sin vækst hurtigere end bådmarkedet generelt.”

“En stærk likviditet og omkostningseffektivitet er afgørende for at undgå at havne i økonomiske problemer som dem efter finanskrisen” (En konkurs i 2012 i baggrunden?)

“Koncernen opererer primært via forhandlere. Norden er virksomhedens største marked, efterfulgt af Europa. I de seneste år er der også sket en udvidelse til Nordamerika.”

7 Synes om

En sidste øjebliks pump til emissionen. Emissionen er på 45 millioner euro, så i et sådant likviditetsdrevet marked ville jeg selv være tilbøjelig til at forudsige en stor overtegning.

Det ser ud til, at der skal være penge nok på kontoen i dag den 7. februar 2021 til at tegne, det er altså ikke nok at skrabe det sammen et sted fra i morgen. Desværre røg alle ekstra penge fredag aften :face_with_symbols_on_mouth:

Edit: Nå, men der var faktisk stadig nogle på én bankkonto, og takket være Nordnets (Nordnet) realtidsoverførsel lykkedes det søndag. Nu er bådmandens sjæl tilfreds.

2 Synes om

Hvorfra fik du, at emissionen var på 100M€? Det er ikke engang halvdelen af det.

2 Synes om

Er der nogen, der har set tegn på allokering af udbuddet? Min ordre er bare forsvundet, men ikke pengene :grinning: Er det svensk drilleri igen?

3 Synes om

Jeg opfordrer til ro og til at sætte sig ind i antimateriale :sweat_smile:

• Hvis du har deltaget i emissionen, vil det blive noteret i din portefølje den 08.02.2021. Når vi modtager oplysninger om, at aktieemissionen er gennemført, vil vi ombytte pengene i din portefølje til aktier.
  • Oplysninger om, at aktieemissionen er gennemført, forventes at blive modtaget den 2021-02-09.
7 Synes om

Antimaterialer er blevet læst, men tidligere i Nordnet har der været en form for foreløbig allokering i henhold til tegningsbeløbet før den endelige allokering. Jeg har altså ikke modtaget nogen tegning på min konto endnu i dag.

2 Synes om

Samme situation her, der er ikke trukket nogen penge, og der er intet fra abonnementet udover en post på siden for virksomhedshændelser.

Hvor meget fik vi? Fortæl mig, når I finder ud af det.

“Det krævede beløb for tegningen skal være på kontoen den 8. februar 2021 kl. 00:59 finsk tid.”

Handel begynder den 9. februar 2021.

Ifølge dette vil vi først se i morgen, hvad hver enkelt får.

Ville det være passende, hvis vi først opdaterer situationen her, når vi ved noget. Disse individuelle observationer (“intet ses endnu på min konto”) tjener ingen, og det bliver meget besværligt at følge tråden, når man skal læse om alles egne erfaringer.

Når man så ønsker at spørge om disse erfaringer (“hvem fik og hvor meget”), så bør man oprette en afstemning til dette formål, som alle kan svare på uden at skrive deres egen besked.

Et andet forslag: Kunne @Yu_Gong eventuelt tilføje en virksomhedsside til Inderes.fi, da interessen er så bred? På den måde kan interesserede abonnere på meddelelser, f.eks. vedrørende IPO’ens gennemførelse.

19 Synes om

Okay! Her er virksomhedssiden og alle meddelelser linket til os nu: Nimbus Group - osake - Inderes

Sig til, hvis jeg kan hjælpe!

EDIT: Når denne virksomhed bliver noteret, og hvis kursen ikke kan ses, så ping mig. Jeg har fundet 2 forskellige ISIN-koder, som virksomheden selv har meddelt, så jeg er ikke sikker på, hvilken af dem der er den rigtige. Når virksomheden selv ved/har besluttet sig for dette, så vil jeg indsætte den rigtige xD I må gerne forstyrre mig med det.

13 Synes om

Nu kan man se Nimbus spøgelserække NN på mobilen, mon ikke vi snart ser, hvor mange papirer der blev fanget.

4 Synes om

Her kan jeg også se alle 500 stk., som jeg markerede.

1 Synes om