Nimbus Group AB

En uvidende person spørger:

Hvorfor foretager hovedejerne en lille exit allerede ved IPO’en og ikke senere efter noteringen?
Ønsker de at spille sikkert, altså frygter de, at kursen kunne falde efter noteringen?

2 Synes om

Prisen er sat, så de gladeligt sælger deres ejendomme, og der står endda, at de om nødvendighed vil sælge endnu mere, hvis der er efterspørgsel.
Herudfra kan enhver drage sine egne konklusioner…

1 Synes om

Det er rigtigt, at det er lidt mistænkeligt, når ledelsen giver afkald på deres ejerandel i denne IPO. Jeg ville foretrække, at de først kunne sælge et par år efter IPO’en.

Men på den anden side beholder de stadig ret store positioner, selvom de afhænder deres aktier.

Mine egne tanker om IPO’en:

Positivt?

• Koncernen har allerede stærke/kendte varemærker (Aquador, Flipper …)

• Tegningsforpligtelser givet på forhånd 65 %?

• Formålet med børsnoteringen: at styrke koncernen “i forhold til forbrugere, forhandlere, leverandører og andre partnere” samt muliggøre nye virksomhedsovertagelser

• ( IPO-boom - Børsnoterede virksomheder har en tendens til at være meget populære på det seneste )

Negativt?

• Kapitalafkastet er relativt beskedent ( ikke en særlig skalerbar forretning )

• De nuværende hovedaktionærer forlader selskabet i forbindelse med børsnoteringen ( på den anden side fuldt forståeligt )

• Markedet vokser kun ~ 5 %/år ( på den anden side er selskabets mål at opnå over 10 % årlig organisk vækst )

Neutralt?

• Børsnoteringsprisen er ikke billig, men måske heller ikke dyr? ( PE ~ 24 )

Hvad er andres tanker? Du er velkommen til at fortsætte/kommentere!

4 Synes om

Hvor kommer dette tal fra? Jeg regnede med, at PE ville være lavere.

Salget af nøglepersoner er altid lidt ærgerligt, men de beholder stadig en rimelig andel. Jeg ser ikke salget fra kapitalfonde som mærkeligt, men som helt naturligt.

1 Synes om

P/E-tallet er taget fra den video.

Jeg har ingen information om fremadrettede nøgletal… Hvilken værdi fik du i dine beregninger? @kabu

Det er helt naturligt, også ifølge min egen opfattelse, at de enkeltpersoner, der har været med længe, tager en del af deres beholdninger hjem på dette tidspunkt.

1 Synes om

Efter Annin er selskabets markedsværdi ca. 1 milliard svenske kroner. Vi dividerer 1 000 000 000 / 24 = 41 666 kSEK, hvilket stort set svarer til driftsresultatet for 2019 (41 558 kSEK), hvilket betyder, at en P/E på 24 sandsynligvis henviser til 2019’s P/E.

Q4-tallene for 2020 kendes endnu ikke, men hvis det er gået efter samme mønster som Q4 2019, så opnår vi en omsætning på 1 024 543 kSEK for 2020 og et driftsresultat på 53 463 kSEK (driftsmargin 5,2%). I dette tilfælde ville 2020’s P/E være 18,7.

Nimbuses eget mål for 2021’s omsætning er 1 150 000 - 1 225 000 kSEK, hvoraf med en margin på 5,2% (estimat for 2020) får vi en forward P/E på 15,6 - 16,7.

13 Synes om

2020 Q4-omsætningen kan endda være højere, hvis der er taget forskud på 2021-sæsonens salg til forhandlere, og produktionskapaciteten er øget.

I praksis havde alle bådproducenter i sæsonen 2020 udsolgt, dvs. alt, hvad de nåede at producere, blev solgt. Selvom en del af produktionen hos Nimbus også kommer fra underleverandører, hjalp det ikke meget i 2020, da underleverandørerne også havde hænderne fulde. Underleverandørerne i Polen producerer for mange forskellige virksomheder under samme tag.

2 Synes om

Dette var mine tidligere beregninger. Tallet i videoen er derfor snarere en EV/EBIT-multiplikator end en P/E.

2 Synes om

Jeg har selv markeret en lille del af dette. Jeg synes, det er rimeligt prissat, og i betragtning af det nuværende markedssentiment vil det sandsynligvis blive overtegnet, og måske kan man lave en lille fortjeneste på det.

2 Synes om

Jeg har markeret 300 stk. efter lidt tøven. Jeg ser flere attraktive end tvivlsomme aspekter ved IPO’en.

1 Synes om

Små, hurtige gevinster er helt sikkert mulige, men jeg har svært ved at se kontinuerlig vækst i horisonten. Efterspørgslen under COVID-19 og de efterfølgende bølger kan give et lidt for optimistisk billede af produkternes langsigtede efterspørgselspotentiale, men branchen har allerede været i en stor forandring i mange år.

Den yngre generation er nemlig meget omhyggelig med at reducere unødvendige ting, være økologisk og undgå at opretholde en facade baseret på materielle goder.

Jeg overvejede også muligheden for hurtige gevinster her, men har et lidt anderledes syn på det. Den “ældre” generation, altså dem født mellem 1960 og 1985, har nok vilje og købekraft til at nyde livet med sådanne fornøjelser, så jeg ser ikke noget problem. Jeg synes ikke engang, at en 50.000 € Flipper daycruiser er en “velfærdskulisse”, men snarere en måde at nyde livet på. Den yngre generation er sandsynligvis slet ikke målgruppen.

1 Synes om

Sandt nok. Jeg tænkte mere på aldersgruppen 1985-2020, men købekraften hos aldersgruppen 1960-1985 burde være tilstrækkelig til at opretholde efterspørgslen efter både, motorcykler og sommerhuse i et par år, indtil teknologien bliver grønnere og igen appellerer til yngre generationer. Familieorientering og at nyde hverdagen sammen vinder frem i alle generationer.

Jeg håber, at Nimbus og dets underbrands er “med på pulsen” nok til at navigere succesfuldt gennem branchens strukturelle ændringer.

2 Synes om

Næste sommer vil vaccinerne endnu ikke være bredt tilgængelige. Ferierne vil gå til indenlandske destinationer og sommerhuse. Den økonomiske usikkerhed vil dog aftage. Jeg tror, det stadig vil blive et rekordår.

Her er nogle synspunkter fra Silver.

2 Synes om

Dejligt, at handlen går godt og skaber arbejdspladser også i mindre byer.

Jeg glæder mig til at se de brugte både med få sejltimer, der kommer til salg til næste efterår :slight_smile: Dem, der køber en forbindelsesbåd eller hobbybåd, er allerede klar over vores nordlige forhold; fra august og frem kan man allerede blive nødt til at bruge hue, når man er på vandet. Fornøjelsesture med familien har en tendens til hurtigt at blive kolde i regn og blæst, og det samme sker ofte for andet legetøj som jetski, ATV, snescooter osv.

Nå, dette er måske mere en snak i kaffestuen, men det er godt for branchen!

Jeg har markeret 1000 aktier til mig selv, jeg tror ikke, Nimbus vil byde på store overraskelser den ene eller den anden vej. Jeg har læst prospektet, læst diskussioner og tanker fra debattører - tak til jer, der allerede har tygget information om dette firma for os andre på forhånd.

Jeg tror, at rejseaktiviteten vil forblive ret moderat i de kommende år. Flere venner har allerede købt både, måske delvist fordi de ikke har rejst, og de kommer sandsynligvis ikke til at gøre det i de kommende år. Desuden har mine arbejdende venner sparet ret mange penge op under corona-perioden. Denne del af min lille sjove mavefornemmelse er kun en del af grunden til, at jeg deltager i udbuddet. :slightly_smiling_face:

1 Synes om

image
Når jeg ser på årets resultatopgørelse, kan jeg se, at nettoresultatet for perioden 1.1-30.9.2020 har været væsentligt højere end driftsresultatet. I praksis skal dette forklares med finansielle indtægter, men er der nogen, der har fundet ud af, hvad der forårsager dette?

Skattefrie tilbagebetalinger – se @kabu’s tekst et par indlæg længere oppe.

Markeret 3300 til ASK (Aktiesparekonto). Jeg forventer at få omkring 10 % af det.