Nilörngruppen AB, klädetiketttillverkare

Verksamhet

Nilörngruppen är en etikettillverkare vars aktier är noterade på Stockholmsbörsen. Bolaget designar och tillverkar etiketter i samarbete med modehus. Med etiketter kan tillverkare stärka sina kläders varumärke. Etiketter är en form av vardagslyx som höjer känslan av exklusivitet vid ett klädinköp i konsumentens ögon. I etiketter finns idag identifierare (taggar) med vilka tillverkare kan skicka hälsningar till konsumenten eller informera om exempelvis tvättråd. Taggarna underlättar även lagerinventeringen inom e-handeln, då man genom att skanna koden ser vilken produkt det rör sig om.

Bolaget grundades 1977. Sedan 2009 har bolaget genomgått en förändringsprocess från att vara ett tillverkningsfokuserat bolag till att bli en tjänstecentrerad koncern. Bolaget har distributionsenheter i Europa och Fjärran Östern, varifrån produkter levereras till fabriker som servar varumärkeshusen. Bolaget har över 1000 kunder, varav de 10 största står för 30 % av omsättningen och de 20 största står för 44 % av omsättningen (år 2022).

Bolagets huvudägare med en röstandel på 58,1 % är det svenska noterade investmentbolaget Traction AB.

Lönsamhet

Nilörngruppen är en mycket effektiv och lönsam koncern. Rörelsemarginalen har under de senaste 10 åren varit i genomsnitt 11,6 % och omsättningen har under samma period vuxit med 146 %. Tillväxten har skett genom självfinansiering, och aktiestocken har inte blivit utspädd. Bolagets balansräkning är också nettoskuldfri (situationen Q1 2023). Bolagets nyckeltal Return on Assets (ROA) var förra året 17,2 %.

Risker

När man överväger bolagets riskprofil i den bifogade tabellen bör man uppmärksamma coronaåret 2020. Omsättningen sjönk med -13,6 %, men rörelsemarginalen sjönk endast något till 8,2 %. Bolaget lyckades alltså anpassa sina kostnader och hålla kassaflödet positivt. Aktien rasade dock rejält på börsen och förlorade ungefär två tredjedelar av sitt marknadsvärde.

Jag tror att bolagets verkliga risker är relaterade till produktens nödvändighet om konsumenternas köpbeteende rör sig mot klädåtervinning på bekostnad av inköp av nya kläder. Bolaget är cykliskt och klädinköp är något som konsumenter enkelt kan spara in på när det ekonomiska läget är stramt. Inom Business-to-Business-sektorn är bolaget dessutom beroende av modehusens egna kostnadsbesparingar och konkurrenskraft. På senare tid har minskat konsumentförtroende samt klädtillverkarnas stora lagernivåer lett till en försämrad resultatutveckling och ett sjunkande aktiepris.

Värdering

Bolaget har 11 401 998 utestående aktier.
Vid ett pris på 70 kronor per aktie är marknadsvärdet på aktiekapitalet 798 miljoner kronor. P/B-talet är 2,31 baserat på den senaste kvartalsrapporten. Nettokassan uppgår till 25,4 miljoner kronor. Styrelsen har föreslagit en utdelning på 5 kronor per aktie till årsstämman som hålls i maj.

Disclaimer:
Cirka 5,8 % av värdet på min aktieportfölj består för närvarande av aktier i Nilörngruppen. Denna trådstart är inte en investeringsrekommendation, informationen kan vara felaktig och jag uppmanar läsare att göra sin egen analys av bolaget. Årsredovisningen för 2022 kan läsas via denna länk.

13 gillningar

Denna värderingsdel blev lite knapphändig, så låt oss komplettera den.

Min favoritmetod för att värdera aktier är att kombinera P/B-talet med avkastningen på eget kapital (ROE). Nilörn hade ett eget kapital på 344,725 miljoner i slutet av Q1. Om man drar av den utdelning som troligen snart kommer att betalas ut, återstår 344,725 - 5*11,402 = 287,715 miljoner. Nilörns genomsnittliga ROE de senaste fem åren var 30,74 %, så den förväntade avkastningen baserat på detta skulle kunna vara 287,715 * 0,3074 = 88,444 miljoner. Detta skulle ge en vinstavkastning på 88,444 / 798 = 11 % utan tillväxt.

Ett annat sätt att värdera är via rörelsemarginalerna. Nilörns omsättning var 921,7 miljoner kronor för de senaste 12 månaderna. Om man applicerar den genomsnittliga rörelsemarginalen på 11,6 %, skulle förväntningen kunna vara 921,7 * 0,116 = 107 miljoner kronor i rörelseresultat. Uppskattade finansieringskostnader på -5,5 miljoner baserat på faktiska kostnader. Med en skattesats på 23,2 % blir förväntat nettoresultat (107-5,5)*(1-0,232) = 78 miljoner, vilket motsvarar en vinstavkastning på 9,8 % utan tillväxt.

Båda metoderna är dock mycket grova generaliseringar, och i synnerhet uppskattningen av rörelsemarginalerna är känslig för de antaganden som görs. Omsättningsnivån stöds dock av gjorda investeringar och det faktum att balansräkningen har vuxit under årens lopp.

2 gillningar

För det första, ett bra inlägg! Det är toppen att du förklarade situationen på klarspråk och inte bara slängde in diagram från en företagspresentation utan sammanhang. Jag blev inspirerad att läsa igenom årsredovisningen, eftersom ämnesområdet (=klädindustrin) är något som jag inte kan påstå att jag förstår mig på särskilt mycket. Jag lärde mig något nytt igen :slight_smile:

Jag kom att tänka på situationen för det inhemska bolaget Duell, som i nästa steg i näringskedjan fungerar som grossist och distribuerar bland annat kläder vidare. Efterfrågan som skapades av pandemin fortsatte inte, och i det nuvarande ekonomiska läget är det lätt att dra ner på klädinköp. Å andra sidan är situationen densamma för alla företagets konkurrenter, och kassan skulle tåla ett större företagsköp.

Företagets roll när det gäller att utnyttja teknologi på B2C-sidan är, såvitt jag förstår, liten, men där skulle det kunna finnas tillväxtmöjligheter. Ett produktinformationsregister som underhålls av en tredje part skulle kunna underlätta återvinning av kläder, om RFID eller ett annat chip berättar vilka råmaterial som har använts i plagget.

Samtidigt skulle ett register ge säkerhet om att en specifik väska eller ett plagg är äkta, vilket är värdefull information för andrahandsmarknaden och för att skydda varumärkesvärdet.

Sett till siffrorna ser företaget högkvalitativt ut, men enligt min mening kan den nuvarande prisnivån ännu inte sägas vara förmånlig? (Uppenbarligen återköper företaget inte egna aktier, utan föredrar utdelningar för att belöna ägarna.)

1 gillning

År 2023 var ett svagt år för Nilörn, vilket framgår av Q4-rapporten.

Bakom resultaten ligger ett överutbud av kläder, efter att inköpschefer beställt för stora lager på grund av coronapandemin och leveranskedjeproblem. Detta innebär att Nilörn, som ligger tidigare i värdekedjan, inte heller fick in beställningar i samma utsträckning som tidigare år. Det går dock åt rätt håll. Det fria kassaflödet var starkt på 71 miljoner kronor, då lagren minskade (beställningar levererades från lager).

I tidigare analytikersamtal har VD:n talat om 2019 som ett referensår (benchmark) för bolagets verksamhet, då åren 2022 och 2021 enligt honom var bättre än normalt. Företag kan ha vissa ”sweet spots” där verksamhetens omfattning är på en optimal nivå utifrån organisationsstrukturen. Detta har även uppmärksammats i bolagets årsredovisning. Överraskningen i den senaste rapporten var dock att styrelsen har gett grönt ljus för kapacitetsinvesteringar på tillväxtmarknader som Bangladesh, Portugal och Vietnam. Av denna anledning sänktes även utdelningen till en krona per aktie. Nilörn finansierar inte sin verksamhet genom nyemissioner.

2 gillningar