Officiellt namn: RVRC Holding Ab
Hemsida och börs: Borås, Sverige och NASDAQ Stockholm (mid-cap). Börsnoterat i juli 2021. Företaget grundades 2013.
Handelssymbol: RVRC
Vad gör de: E-handel med friluftskläder, Direct-To-Consumer. www.revolutionrace.fi corporate.revolutionrace.com
Snabbt växande, lätt skalbart, lönsamt, med betydande grundarägande och med grundarna i företagets ledning.
VD: Pernilla Nyrensten
Speciellt: Nyrensten är den första kvinnliga grundaren och VD:n som tog sitt företag till Stockholmsbörsen under dess 160-åriga historia. Räkenskapsår 1 juli - 30 juni.
Aktiekurs vid öppningsinläggets skrivande den 14 juni 2022: 55,00 kronor. Företagets marknadsvärde är, med dagens kurs, 7,2 miljarder kronor. Omsättningen för kalenderåret 2021 är 1 164 miljoner kronor och justerad EBIT är 28,7 procent. Teckningskursen för börsintroduktionen var 75 SEK per aktie i juli 2021.
Jag öppnar tråden för det svenska outdoor-märket RevolutionRace. Företaget har en intressant historia, mina egna erfarenheter av deras e-handel är goda, de har höga ambitioner och företaget är lönsamt. Jag ser många tillväxtmöjligheter för företaget. Grundarna Pernilla Nyrensten och Niclas Nyrensten har varit friluftsintresserade personer som märkte att det saknades prisvärda, funktionella och snygga friluftskläder på marknaden. De grundade företaget 2013 som ett garageföretag för att fylla denna lucka på marknaden. Från start har de använt kundfeedback i sin produktutveckling, och idag har varumärket utvecklat en nästan Inderes-liknande community, vars produktrecensioner har publicerats på företagets sidor över 340 000 gånger. Varumärket verkar ha många fans, vilket framgår av att RR i december 2021 lanserade sin första kollektion vandringskängor, som sålde slut på två dagar. Företaget har en webbutik i 18 länder och har dessutom företagssidor på Amazon i Tyskland och Storbritannien. De viktigaste marknadsområdena är tysktalande Europa och Norden.
Affärsmodell
RevolutionRace tillverkar inte själva kläderna utan produkterna tillverkas som underleverantör i Kina och Vietnam. Produkterna säljs direkt till konsumenterna via webbutiken utan mellanhänder, dvs. direct-to-consumer. Enligt företaget: ”Vår affärsmodell är egentligen ganska enkel. Vi säljer friluftskläder endast online, direkt till våra kunder. Genom att ta bort återförsäljare och andra onödiga mellanhänder kan vi få ut våra nya produkter på marknaden snabbare. Medan det för andra varumärken brukar ta ett år att utveckla en ny produkt, tar det oss bara sex månader. En snabbare, mer direkt process utan mellanhänder innebär att vi kan erbjuda kvalitetskläder till ett rimligt pris.”
Ett annat framgångsrikt D2C-e-handelsföretag som kommer i åtanke är den tyska cykeltillverkaren Canyon. Maailmanluokan maantie-, gravel- ja maastopyörät | CANYON FI
Båda har lyckats etablera sig i branscher där man kanske är van vid personlig service från specialbutiker. Båda aktörerna drar nytta av ett bra pris-kvalitetsförhållande och ett gott produktutbud. D2C ger tydligt prissättningskraft till marknaden jämfört med traditionella aktörer. Inom cykelbranschen har Canyon fått flera tillverkare att följa samma affärsmodell, särskilt för hobbycyklar.
Tillväxt
Handeln går som smör i solsken. Omsättningen har vuxit från 284 miljoner kronor för räkenskapsåret 1 juli 2018 – 30 juni 2019 till 1,1 miljarder för kalenderåret 2021. Målet är att fortsätta växa till minst 2 miljarder svenska kronor för räkenskapsåret 1 juli 2023 – 30 juni 2024. Tillväxten har till stor del skett på befintliga marknader men även nya webbutiker (länder) har öppnats. Nu senast i Schweiz under hösten och i Estland under våren. Lanseringarna har varit framgångsrika. Det är lätt att se tillväxtmöjligheter även genom att expandera till nya mål- och produktgrupper. I december 2021 lanserades vandringskängor och de sålde slut på två dagar. På våren lanserades en ryggsäckskollektion som också har sålt bra och fått goda recensioner. Geografiskt finns det nya marknader att tillgå. Det enklaste marknadsområdet är förmodligen Europa. Företagsförvärv har inte gjorts historiskt, så all tillväxt är organisk.
Under första kvartalet 2022 upphörde tillväxten i Norden. I coronans efterdyningar minskade hela marknaden med cirka 14 procent, vilket innebar att RR, som bibehöll sin försäljning, ökade sin marknadsandel. Revolutions marknadsandel i Norden är cirka 2,5 procent och i Tyskland 1 procent. Försäljningen i tysktalande Europa fortsatte att växa.
Tillväxtmöjligheter finns i att öppna nya webbutiker (länder) på ett lite Evolution-liknande sätt. Expandera till nya produktgrupper och öka marknadsandelen. Det är lätt att se möjligheter, bara den totala marknaden inte minskar betydligt.
Lönsamhet
För kalenderåret 2022 var den 28,7 procent. Under kvartalet som slutade den 31 december 2021 var justerad EBIT 28,9 procent. I delårsrapporten varnade RevolutionRace för att tillgången till transporter skulle öka kostnaderna och sakta ner leveranserna, vilket skulle påverka lönsamheten. RR tror att situationen kommer att fortsätta under detta kvartal. Företaget strävar efter en EBIT-marginal på över 25 procent i framtiden. Företagets resultat har varit positivt under hela observationsperioden.
Vinstutdelning
Utdelning 40-60 procent av det utdelningsbara resultatet. För räkenskapsåret 1 juli 2020 – 30 juni 2021 var det 0,67 kronor per aktie.
Risker
RevolutionRace har dragit nytta av coronapandemin. Rekordmånga hundar har köpts och nationalparkerna är fulla av Revolution Race-friluftskläder. Eftersom det inte har varit roligt att gå till köpcentra har det varit enkelt att handla online. Coronas baksmälla har redan synts på de nordiska marknaderna där den totala marknaden har krympt med nästan 12 procent medan RR:s försäljning har förblivit oförändrad. Jag tror att friluftskläder finns i början av listan över vad konsumenter drar ner på när köpkraften minskar, men å andra sidan sker en övergång från dyrare märken till produkter med bättre pris-kvalitetsförhållande. Dagens Industri tog i samband med IPO:n tydligt ställning till risken för att varumärket bränns ut. De bedömde att man ofta har sett exempel på modevarumärken som snabbt har stigit och fallit. Här måste man bedöma om ett friluftsklädesmärke är annorlunda.
Analytikerbevakning
Carnegie: Köp med riktkurs 95 SEK 11.5.22
Nordea: Köp med riktkurs 105 SEK 9.2.22
Jämförbara företag
USWE P/E 32
MIPS P/E 55
Musti Group P/E 26
Boozt P/E 32
RVRC P/E 23
Mina egna erfarenheter
Jag stötte på Revolutions webbplats för första gången via Facebook-marknadsföring för några år sedan. Jag undrade över kundrecensionerna, hur bra ett par byxor kunde vara. Strax efter att jag börjat använda vandringsbyxorna skrev jag en liknande recension. Sedan dess har jag köpt alla mina friluftskläder härifrån. Ibland har handeln begränsats av att passande storlekar har tagit slut.
En del av materialet är översatt från svenska, så förutom alla andra fel kan även översättningsfel förekomma.