Björn Borg - från kalsonger till kursuppgång?

Borg är en före detta svensk tennisspelare som anses vara en av de mest betydande spelarna i sportens historia. Mellan 1974 och 1981 vann han 11 Grand Slam-turneringar och representerade Sverige genom att vinna Davis Cup en gång. Borg uppnådde ITF:s världsmästerskap under åren 1978–1980 och utsågs till årets spelare 1976–1980.

Björn Borg är också ett varumärke som är särskilt känt för underkläder, men sortimentet inkluderar sportkläder, skor, väskor och lite av varje annat. Det är alltså ett slags sportmodevarumärke. :slight_smile:

Björn Borg är verksamt på cirka 20 olika marknader, varav de största är Sverige, Nederländerna, Finland och Tyskland. År 2023 kom över 80 % av företagets omsättning från dessa fyra marknader, och detta var en stor överraskning för mig. Jag trodde att varumärket var bättre spritt över världen. Företagets starka position i hemlandet baseras på dess breda återförsäljarnätverk och egen webbutik​.

Företaget har vuxit med i genomsnitt 6 % per år under 2013–2023. Företagets omsättningstillväxt har varit långsammare än konkurrenternas, men företaget har på senare tid fokuserat på att utöka sitt sportklädesutbud, vilket har bidragit till att diversifiera verksamheten. Jag tycker att kläderna är fina och förmodligen av god kvalitet, men som gymtränare har jag inte sett någon anledning att köpa företagets produkter, eftersom man kan få helt okej och kanske mer funktionella kläder billigare (extremt intressant information för investerare :smiley: )

År 2023 var Björn Borgs omsättning 892 miljoner svenska kronor (jag trodde det var ett mycket större företag), vilket innebär en tillväxt på 4 % från föregående år. Företagets rörelseresultat (EBIT) var 101 miljoner kronor, vilket motsvarar 12 % av omsättningen. Onlineförsäljningen växte betydligt, och år 2023 utgjorde den 41 % av företagets totala försäljning, men jag kan inte säga hur detta jämförs med andra konkurrenter.

Mer för investerare:

Björn Borg har ett starkt varumärke, men det är också känsligt för modefluktuationer, vilket kan påverka försäljningen. Konkurrensen inom modebranschen är hård, men företaget har lyckats höja priserna, vilket tyder på varumärkets styrka.

Björn Borg erbjuder lönsam tillväxt med ett starkt varumärke. Företaget har regelbundet betalat ut utdelningar tack vare sin goda lönsamhet och stabila balansräkning, vilket ger investerare ett kontinuerligt kassaflöde​.

image

Varför läsa Rekrutens svammel, FÖR ATT:

Denna rapport är sedan helt läsbar för alla. :slight_smile:

Björn Borg has a strong track record of profitable growth, consistently generating value for its shareholders. We see solid growth opportunities in key markets for this strong Nordic brand. The valuation of P/E 15x and EV/EBIT 11x for 2025 looks moderate and a combination of dividends and earnings growth should give around 10-15% expected return.

28 gillningar

Tack till nykomlingen för att ha öppnat tråden. Enligt min mening är detta ett bolag som redan har visat god tillväxt och som fortfarande har tillväxtpotential, där värderingen är ganska neutral. Dessutom har bolaget en stark balansräkning och en vana att dela ut merparten av resultatet som utdelning, så det passar kanske den finländska smaken :slight_smile: Ingen stor vändning eller hopp förväntas under de kommande åren, utan snarare en trevlig tillväxt på 5–10 % och en liten marginalförbättring i samband med det.

Affärs- och investeringsprofilen påminner i mina ögon en del om Marimekko bland de inhemska namnen (internationell närvaro och tillväxt, ett varumärke, starkt kassaflöde, balansräkning och utdelning), även om produkterna och prisklassen förstås är annorlunda. Jag har varit involverad i det här projektet till viss del, så om någon vill ställa frågor på finska kan jag försöka hjälpa till. På engelska eller svenska svarar förstås Lucas bättre direkt på det svenska forumet: Björn Borg - servar lönsam tillväxt - Aktier - Inderes.se Forum

19 gillningar

Det finns så många olika sorters varumärkesvärde. Utifrån min konsumentupplevelse konstaterar jag att när det gäller Björn Borg är produkternas kvalitet och komfort enligt min mening på en fantastisk nivå, vilket man kan tänka sig är en mycket hållbar konkurrensfördel. Utseendemässigt tycker jag inte att märkets produkter direkt prålar.

Något jag ser som lite problematiskt med varumärken av den här typen är prisbilden. Det har blivit så pass mycket kläder inköpta från även det här märket på typ -70 % rea att uppfattningen om den så kallade rimliga prisnivån har förändrats en hel del sedan man beställde märkets kläder från deras egen webbutik till nästan fullpris för första gången. Även om jag måste erkänna att prisvärdheten visade sig vara riktigt bra även då.

9 gillningar

Här är Lucas förhandskommentarer angående bolagets Q2.

Björn Borg rapporterar sina resultat för Q2 2024 på fredagen den 16 augusti. Vi förväntar oss god intäktstillväxt jämfört med motsvarande kvartal föregående år, främst drivet av integreringen av kategorin skor (footwear) och en fortsatt stark utveckling inom den egna e-handeln. Även om vi förväntar oss att en gynnsam kanalamix och minskade rabatter kommer att påverka lönsamheten positivt, prognostiserar vi att EBIT-marginalen (%) kommer att ligga kvar på en liknande nivå som under motsvarande period förra året på grund av ökade kostnader relaterade till skointegreringen och marknadsföring. Givet det utmanande ekonomiska läget kommer vårt fokus att ligga på efterfrågerelaterad information och uppdateringar om övergången för skor, vilket vi anser vara de viktigaste punkterna i den kommande Q2-rapporten.

https://www.inderes.fi/analyst-comments/bjorn-borg-q224-earnings-preview-strong-growth-figures-expected

image

1 gillning

Jag har väldigt liknande tankar själv. Tidigare betraktade jag detta som ett high-end-märke, men för tillfället består mitt kalsongförråd nästan helt av Björn Borg, eftersom man ständigt kan hitta dem på rea hos bland annat Tokmanni till rena Black Horse-priser. Kvaliteten känns förvisso bra, inget att klaga på.

Detta är alltså en helt subjektiv konsumentupplevelse, men utifrån detta är det svårt att positionera varumärket någonstans överhuvudtaget.

1 gillning

Det här är på inget sätt high-end, distributions- och prisstrategin är väldigt massmarknadsdriven eller “including” som de själva formulerar det. Det ligger förstås inte i något varumärkesbolags intresse att produkterna regelbundet säljs med kraftig rabatt, även om det kan förekomma ibland. Företaget har under årens lopp försökt svara på denna hantering av distributionskedjan genom att ta mer av distributionen och försäljningen (via egen detaljhandel) i egna händer, men optimering av distributionskanaler är ett ständigt pågående grundarbete för ett sådant här bolag.

5 gillningar

Jos osaa ruotsia tai osaa lukea ruotsia “tekstityksistä” (asetuksista saa), niin kannattaa katsoa tämä.

Björn Borg rapporterade idag 16/8 sitt andra kvartal. I denna intervju får analytiker Lucas Mattsson intervjua CEO Henrik Bunge om just Q2 siffrorna från Björn Borg. Hur presterade de olika kategorierna, resan inom ”skor”, egna e-handeln och utsikterna framåt.

Aiheet:

00:00 Start 00:13 Q2 sammanfattad 01:26 Resan inom ”Skor” 04:52 Tillväxt inom ”Skor” 06:26 Drivkrafterna inom ”Sportkläder” 07:12 Egna e-handeln 09:12 Omvärldsfaktorer 11:05 Agera framöver 12:20 Riskerna framåt 13:52 Viktigaste för resten av 2024

2 gillningar

Lucas har gjort en analys efter andra kvartalet. :slight_smile:

Trots en fortsatt utmanande miljö levererade Björn Borg ett starkt andra kvartal som slog våra estimat. Värderingen på P/E 16x och EV/EBIT 12x för 2025 ser fortfarande måttlig ut, och en kombination av utdelningar och vinsttillväxt bör ge omkring 10 % i totalavkastning.

5 gillningar

Riktigt bra intervju. Bevakningen av svenska bolag har varit ett bra tillskott, annonsera i Kvalitetsaktiepodden, Börspodden eller liknande så får ni mer trafik till de svenska sidorna.

2 gillningar

@Isa_Hudd saitte mukavaa palautetta ks. yllä oleva viesti. Ja siinä tuli vähän jotain hyviä ideoitakin. :slight_smile:

En stark Q2 rapport från Björn Borg gör att vi höjer våra estimat för de kommande åren. Lyssna på analytiker Lucas förklara om hur Björn Borg har utvecklat sko-segmentet i det andra kvartalet, hur vi ser på utsikterna för Björn Borg samt värdering + rekommendation kommande 12 månader.

00:00 start 00:36 Q2 sammanfattad 02:05 Hur går försäljningen till 02:33 Förändringar i våra estimat 03:24 Utsikterna framöver 04:05 Värdering + rekommendation

2 gillningar

Tack för berömmet @Kivi och tack för att du pingade @Sijoittaja-alokas <3 :partying_face:
Du har redan gett dem beröm (Lucas + Jesper) :heart:, men jag ska definitivt framföra även detta beröm :partying_face:!

Killarna i Kvalitetsaktiepodden är jättetrevliga, och podden är bra! Jag är ett fan. Också ett fan av Börspodden.

Vad kan jag säga: ett steg i taget, men håll ögonen öppna :wink: :slight_smile:

7 gillningar

Björn Borg uppdaterade idag sina finansiella mål, den enda förändringen var att tillväxtmålet höjdes till minst 10 % (tidigare minst 5 %). Det tidigare målet var blygsamt, eftersom den globala marknadstillväxten också förväntas vara omkring 5 %. Våra prognoser för 25-26 är 7-9 %, för detta år rejält över 10 % (EDIT: siffrorna har preciserats). Då lönsamheten redan ligger i linje med målet på en rörelsemarginalnivå över 10 %, låter en accelererad tillväxt som ett logiskt mål.

EDIT: Lucas kommentar om saken bifogas också

10 gillningar

Jag och Lucas besökte Björn Borg-butiken senast jag var i Stockholm :star_struck:
Första videon på engelska, resten på svenska:

På svenska nedan:

2 gillningar

Hej på er! :smiley: Vi anordnar en tävling tillsammans med PinPoint. Gissa estimaten för Björn Borgs Q3-rapport och få chansen att vinna fina priser.
Är du redo att anta utmaningen?

Gå till Björn Borgs bolagssida
2. Skrolla ner på sidan och skicka in dina estimat för att delta i tävlingen! :smiling_face_with_sunglasses:
3. En vinnare för varje nyckeltal kommer att utses efter att Björn Borgs rapport har publicerats den 15/11.

Delta i tävlingen för att vinna Inderes-merch! Vinnaren för nettoomsättning får en Inderes-mössa, och vinnaren för EBIT får en Inderes-tygkasse.

Denna tävling arrangeras av Inderes och är inte på något sätt sponsrad av eller kopplad till de sociala medieplattformar som vi publicerar på, i enlighet med deras regler.

4 gillningar

@lucas.mattsson har skrivit en förhandskommentar inför bolagets Q3-rapport som publiceras på fredag. :slight_smile:

Björn Borg rapporterar sitt resultat för Q3’24 fredagen den 15 november. Vi förväntar oss en stark omsättningstillväxt jämfört med samma kvartal föregående år, främst driven av integreringen av skokategorin (footwear) och en fortsatt stark utveckling i bolagets egen e-handel. Även om vi räknar med att minskade rabatter inom direktförsäljning till konsument (DTC) kommer att fortsätta påverka marginalerna positivt, förväntar vi oss en lägre lönsamhet jämfört med samma period föregående år på grund av ökade kostnader från integrationen av skokategorin och marknadsföringsaktiviteter. Med tanke på det fortsatt utmanande ekonomiska läget kommer vårt fokus att ligga på efterfrågerelaterad information samt insikter rörande kärntillväxten inom skokategorin.

1 gillning

Q3-delårsrapporten är ute: https://storage.mfn.se/b791deaa-1079-4d3d-9a6b-6bc0706add22/bjorn-borg-interim-repport-q3-2024.pdf

Vid en snabb anblick var omsättningen något under förväntningarna och resultatet något över förväntningarna:

image

2 gillningar

Nedan finns en länk till Analyst Groups analys, jag sammanfattar innehållet lite här nedan. :slight_smile:

Björn Borgs resultat var lägre än väntat, men å andra sidan gick de områden som bolaget har satsat på strategiskt framåt. Omsättningen ökade med nästan 9 % och särskilt sportkläder och skor gick bra, även om försäljningen inom skokategorin blev lägre än väntat.

Den egna e-handeln fortsätter att växa starkt och på den tyska marknaden sågs en enorm tillväxt. På den svenska marknaden var utvecklingen svagare. Bolaget har ökat sina marknadsföringssatsningar, vilket på kort sikt tynger lönsamheten men stöder tillväxten på lång sikt. Resultatet motsvarade inte helt förväntningarna, men Björn Borg verkar vara på rätt väg genom att fokusera på centrala tillväxtområden och stärka sitt varumärke.

2 gillningar

Och här är ännu en kvalitativ analys från @lucas.mattsson. :slight_smile:

Verksamhetsmiljön fortsätter att vara utmanande på grund av låg köpkraft och svagt förtroende hos konsumenterna. Dessutom har Björn Borg under det senaste året kämpat med interna utmaningar i att integrera skodistributionen från den tidigare partnern som gick i konkurs i början av året. Trots dessa faktorer anser vi att Björn Borg levererade ett stabilt tredje kvartal, även om det var något under våra förväntningar gällande försäljningen. Värderingen på P/E 17x och EV/EBIT 13x för 2025 ser ganska attraktiv ut och en kombination av utdelningar och vinsttillväxt bör ge en totalavkastning på cirka 10 %.

Analysen läst och sett till siffrorna ett intressant case, själv funderade jag på om det bästa läget för uppsida (upside) redan har passerat för den här. Sedan en liten sidonotis om själva produkterna, kalsongerna säljer ju som smör. Måste dock säga att de är av jäkligt dålig kvalitet → vilket å andra sidan ökar försäljningen :smiley: Signatur: mamma köpte ett stort paket i julklapp och det är hål i alla :frowning:

1 gillning

Inderes @lucas.mattsson har skrivit förhandskommentarer inför att Björn Borg rapporterar sitt Q4-resultat nu på fredag. :slight_smile:

EDIT: Bytt till finsk kommentar (tidigare engelskspråkig)

Björn Borg rapporterar sitt Q4’24-resultat på fredag. Vi förväntar oss att omsättningen har vuxit väl jämfört med föregående period, främst tack vare integrationen av skokategorin, försäljningstillväxt inom sportklädeskategorin och den fortsatta starka utvecklingen av den egna webbutiken. Vi förutspår att bruttomarginalen har minskat till följd av förändringar i försäljningsmixen samt högre operativa kostnader, vilket i sin tur främst beror på ökad marknadsföringsaktivitet. Sammantaget förväntar vi oss att detta kommer att upphäva fördelarna med den starka omsättningstillväxten, vilket leder till en relativt stabil absolut rörelseresultatsutveckling. I den kommande rapporten kommer vi särskilt att gräva efter efterfrågerelaterad information och en uppdatering om övergången för skorna.

1 gillning