Jeg vil sige, at hvis der er én bekymring i denne historie, der er overflødig, så er det overvejelserne om, hvorvidt NH’s biobankdata er den største database af biomarkører eller ej (og ja, det er den; videnskabens verden er ret åben, og ingen har en hemmelig database med en halv million prøver liggende nogen steder).
Som validering kan du for eksempel tage dette faktum:
Our technology has been utilized in over 900 publications and is routinely used in world-class epidemiological and genetic studies.
NH’s database og service har opnået en helt unik og betroet position inden for det videnskabelige felt. Men set fra et investeringsperspektiv er det ikke nok; det skaber troværdighed, men det genererer ikke de store pengestrømme (cash flow), hverken i dag eller i fremtiden.
Den kliniske side afgør spillet, og dér mangler beviserne stadig at blive leveret.
Det er dog bare en pressemeddelelse, og Formula 100 Health ser ud til stadig at være i en ret tidlig start-up-fase, men partnerskaber er naturligvis nødvendige.
Jeg endte med at lave en lille tillægsinvestering her. Det er baseret på, at selvom vi ikke har indsigt i, hvordan det halve eller hele dusin kliniske piloter eller tidlige cases i salgspipelinen skrider frem – og der har været stille, så vi er skeptiske – så har COR Group trods alt indsigt i de ting. De har måske ikke insider-viden om hver enkelt case, men de ved, hvilken kvalitet og størrelse de har, og om de overhovedet bevæger sig fremad eller ej.
De besluttede at smide fem millioner mere ind. Jeg følger trop.
Regner jeg rigtigt, når jeg ser, at over 15 % af den samlede aktiekapital og 25 % af de børsnoterede aktier nu er blevet handlet på en uge på HEX? Hvis man medregner USA’s OTC, kan man lægge nogle gode procenter oveni.
Det er ret vildt, for nu at sige det mildt.
Lige præcis. Under forudsætning af, at COR ikke har videresolgt de aktier, de har købt – hvilket selvfølgelig ville fremstå som et ret mærkeligt træk at sælge billigere, end man selv købte for dagen før, og i det hele taget.. En stor omfordeling af spillekortene er i fuld gang.
Tilsyneladende er der igen røget 600k+ over til OTC fra Hexagon-salgene. Det vil sige, at 3m-flaggrænsen formentlig bliver brudt i starten af ugen i dette tempo (hvis ikke den allerede er nået, under forudsætning af at køberen på OTC de foregående uger er den samme).
3,4 millioner til OTC.
For et selskab som dette, og i denne situation med henblik på USA-markedetablering, partnere og åbningen af laboratoriet, burde det være et ret tydeligt “screaming buy”-signal, at 8,5 % af den børsnoterede aktiekapital bliver købt til USA på en uge.
Det kan også være, at en stor aktionær har aktier i USA, sælger dem i Helsinki og ved dagens slutning overfører den mængde, de har solgt i Helsinki, fra USA til Finland.
Det er sådan, jeg tror, det mest sandsynligt hænger sammen. Det vil sige, at der ikke er én stor køber, men blot en stor sælger og en frygtelig masse private småinvestorer (tuulipukuja), der køber op. Jeg har ikke rigtig forstået logikken i, at hvis en så stor transaktion var aftalt mellem to parter, hvorfor skulle den så hamres igennem på børsen én aktie ad gangen? Hvorfor ikke bare som en blokhandel?
Timingen lige efter Coris handel kunne for eksempel forklares med, at sælgeren var villig til at sælge sine aktier til Cori på samme måde som japanerne, men Cori har ikke ønsket at købe så stor en andel samlet set → aktierne smides på markedet (laitaan).
Det kan altså sagtens være, at der stadig er fire millioner aktier på vej til salg, og at man bagefter må konstatere, at der slet ikke var nogen stor amerikansk køber, men at de private investorer støvsugede millioner af aktier i håb om en kursdrivende storaktionærmeddelelse (liputusilmoitus).
Men mon ikke vi får klarhed over dette i de kommende uger.
Det kan gå begge veje. PerkinElmer er dog ude af billedet, da et salg på 3 millioner ud af et samlet antal på 7 millioner aktier allerede ville have udløst en flagningsmeddelelse.
Den del af historien om, at der bliver solgt ud (“laitaan”), fordi COR ikke købte af os også, er en smule usandsynlig, da aktører som Mitsui, Perkin og hvem der ellers er, er helt uafhængige og separate enheder. Derudover var der vist ikke andre enorme pre-IPO investorer udover PE, Mitsui og Kirin, så det skulle i givet fald være en samtidig “pokkers også, vi sælger ud”-beslutning fra flere pre-IPO investorer – og dertil på en måde, hvor de af en eller anden grund har flyttet deres aktier til Citigroup i det amerikanske system.
Hvis jeg husker rigtigt, skal en storaktionærmeddelelse (liputus) foretages inden for to eller tre dage efter, at grænsen er overskredet, så vi må vente til starten af ugen.
Perkin Elmer er i dag ejet af kapitalfonde og er ikke længere børsnoteret, men i forbindelse med opsplitningen var det væsentlige for Satakieli, at Revvity Inc. stadig er børsnoteret. Hvad der er sket med aktierne i forbindelse med opsplitningen, må tiden vise – altså om de er blevet solgt fra i bidder, og man i den forbindelse kan have glemt flagningen for en ikke-væsentlig investering. Det er bare mine egne spekulationer.
Det er muligt, at man fra Japan har kontaktet Cor Group samt Perkin Elmer og forhørt sig om interessen for at købe aktier. Derefter har Perkin Elmer overvejet, om de skulle købe flere eller sælge de nuværende og komme videre. Hvis Perkin Elmer så har spurgt til Cor Groups villighed til også at købe deres aktier, og Cor forståeligt nok har afvist, da grænsen på 30 % ville blive overskredet, hvilket ville udløse en tilbudspligt på hele selskabet. Som følge heraf kan PE have givet en opgave om at sælge aktierne.
Dette ville i så fald være et scenarie, hvor der nu er en usædvanlig god købsmulighed, da årsagen til kursfaldet ville være en storaktionærs afvikling af en tidligere strategisk investering, der er blevet overflødig, på et tidspunkt, hvor prisen i forvejen er lav.
På den anden side, som det blev gennemgået ovenfor, hvis PerkinElmer ejede de aktier, som de ejede på tidspunktet for børsnoteringen (IPO), skulle meddelelsen have været givet for to år siden.
Her er Anttis kommentarer til Nightingales nye partnerskab.
Nightingale Health meddelte fredag, at de har indgået en hensigtserklæring med Formula 100 Health om at integrere deres blodanalyseteknologi i partnerens longevity-programmer i Schweiz og Sydafrika. Da der er tale om en hensigtserklæring, og da vi vurderer, at de indledende volumener vil være moderate, medfører nyheden ingen umiddelbare ændringer i vores prognoser.