Potentielle børsnoteringskandidater til Helsinki

Vi håber nok alle, at Helsinki ville få betydeligt flere børsnoteringer end nu. Den nuværende situation er ret svag og klart bagud i forhold til Stockholm i en helt anden klasse. En stigning i børsnoteringer ville muliggøre mere effektive kapitalmarkeder, muliggøre mere mangfoldige børsnoterede selskaber, øge folkekapitalismen og forhåbentlig på længere sigt støtte den indenlandske økonomi.

I dag spottede jeg på Twitter @Sauli_Vilen’s tweet om det kommende børsår fra et børsnoteringsperspektiv. https://twitter.com/SauliVilen/status/1332604572108541952?s=20

Jeg vil gerne diskutere, hvilke tanker I har om potentielle børsnoteringer. Det ville hjælpe med bedre at forstå, hvilke slags virksomheder der er i Finland, og hvordan fremtiden kunne se ud. Når en børsnotering er bekræftet, kan diskussionen om det pågældende selskab sandsynligvis fortsættes i separate tråde.

For mig var det en behagelig overraskelse, da Wolt meddelte, at de var interesserede i en børsnotering. Jeg har ikke hørt mere om det og ved ikke, om Helsinki er målbørsen. Virksomheder som Wolt, altså globale vækstteknologivirksomheder, er der ikke mange af på hjemmemarkedet, og det ville være fantastisk at få dem, hvilket helt sikkert ville hjælpe hele børsen. Ellers vil der næste år sandsynligvis blive børsnoteret mindst nogle økonomistyringsvirksomheder, men jeg kan ikke sige mere om dem.

25 Synes om

iLoq og Oura ville være saftige.

iLoq var vist rigtig tæt på, men PE (Sievi Capital, så vidt jeg husker) snuppede den…

Det ville også være fedt, hvis spilfirmaer kom på børsen, før de store udenlandske spilfirmaer snupper dem.

Planmeca ville også være fedt.

2 Synes om

{“content”:“Lige denne/sidste uge så jeg her på forummet (eller fra et link) et billede med potentielle virksomheder, der måske bliver noteret på børsen i Helsinki i de kommende år, men jeg kan simpelthen ikke huske, hvor jeg så det. Hvis nogen ved, hvilket billede jeg mener, må de gerne poste det i denne tråd.”,“target_locale”:“da”}

Pääomasijoittajat ry udpegede potentielle børsnoteringer i 2020-2024:

https://paaomasijoittajat.fi/paaomasijoittajat-valitsivat-salkuistaan-54-potentiaalista-porssilistautujaa/

4 Synes om

Unnoterede virksomheder -tråden eksisterer, og der er allerede nogle tanker om disse der.
Listen kan findes her:

Billede også her

1 Synes om

https://paaomasijoittajat.fi/paaomasijoittajat-valitsivat-salkuistaan-54-potentiaalista-porssilistautujaa/

Denne artikel indeholder et billede, jeg henviste til i min tidligere besked, med nogle potentielle noteringer for 2020-2024.

1 Synes om

Jeg ville gerne have iLoq, men jeg tror, det går til Assa Abloy, før det bliver børsnoteret..

Sijoitusasunnot.com søgte for en måneds tid siden en økonomidirektør med erfaring fra børsnotering. Mon ikke First North var nævnt i rekrutteringen. Jeg kunne ikke finde nyheden om rekrutteringen på Google længere.

1 Synes om

Jeg har drømt om Motonet, men det kommer nok ikke, da familievirksomheden vokser “tilstrækkeligt”. Men måske hvis international vækst i Sverige begynder at interessere firmaet, så kunne de blive børsnoteret…

De har nemlig et ret omfattende udvalg af bildele. Mange gør-det-selv-værksteder siger direkte, at man skal hente delen hos Motonet og komme tilbage med den, så sætter de den på. Nu har Motonet også tilføjet værksteder i forbindelse med butikkerne, så jeg vil sige, at hvis man hurtigt skal have sin bil på vejen igen, er det den eneste mulighed i Finland, der har lagerbeholdning nok til det.

Edit: Lidt økonomisk baggrund fra Taloussanomat: “Virksomheden Motonet Oy’s omsætning var 350,5 millioner euro i 2019 og beskæftigede 1317 personer. Omsætningen steg med 8,6 procent. Resultatet for regnskabsåret var 354.000 euro og driftsresultatprocenten var 9,9. Virksomhedens soliditetsgrad var 19,5 procent.”

Edit2: I hvert fald i 2015 har der ikke været nogen interesse i at gå på børsen Tätä mieltä suositun Motonetin omistaja on pörssistä | Kauppalehti

4 Synes om

Udover Motonet kunne Barona eller f.eks. Saka være interessante, som vokser hurtigt i Finland sammen med Kamux.

4 Synes om

En potentiel (investering) kunne være det smarte nålefirma Injeq Oy. Virksomheden søgte for nylig yderligere kapital via crowdfunding gennem Invesdor. Virksomheden har selv udtrykt ønske om at blive børsnoteret på generalforsamlingen. Emissionen blev udsolgt på 30 timer. Ærgerligt, at jeg ikke nåede at komme med.

3 Synes om

Injeq, Solwers og Naava er alle potentielle noterede selskaber, som også selv har talt om det. Det er interessant at følge disse, selv på grund af små ejerandele.

Solwers er allerede ved at overføre aktierne til Euroclear og forbereder sig på at blive børsnoteret næste efterår.

1 Synes om

Er Naavalla ikke gået ned ad bakke i år? I den henseende er track record ødelagt med henblik på notering.

2 Synes om

Kyöstilä og Planmeca har sandsynligvis ikke brug for yderligere kapital.

3 Synes om

Beklager med det samme, at jeg afviger lidt fra Helsingfors-noteringerne.

Det drejer sig dog om et finsk selskab. Yepzon har informeret sine investorer om, at de arbejder målrettet mod en børsnotering, dog på den svenske børs. Er der nogen synspunkter om det pågældende selskab og dets muligheder?

Rådgivningsfirmaet Sitowise, “The Smart City Company”, inden for det byggede miljø, har i sin strategi forberedt sig på at blive børsnoteret inden for de næste 1-2 år. Væksten er blandt andet skabt gennem fusionen af Sito og Wise og mange andre virksomhedsovertagelser. Kundesegmentet lader til at være fokuseret på den offentlige sektor. Virksomheden opererer på det finske marked, men der er også åbninger i retning af Sverige, hvor der i den seneste tid er foretaget nye virksomhedsovertagelser.

1 Synes om

M-Files; et enkeltprodukts-selskab, der på mirakuløs vis har opnået markedsandele, selvom produktet er, hvad det er. Løser et problem i virksomheder med et andet, forhåbentlig lidt mindre, men meget dyrere problem. Jeg ville ikke deltage i en aktieemission, jeg ville nok ikke få den så billigt.
HappyOrNot; et enkeltprodukts-selskab, i hvert fald udadtil, men man kunne bygge et økosystem op omkring det, og publikum ville også blive interesseret. Dem, der har investeret penge, ville få deres tilbage. Jeg kunne godt købe, hvis prisen er rimelig, og produktet er i orden.

Jeg vil ikke nødvendigvis abonnere på M-Files-analysen. Jeg vil snarere se M-Files’ produkt som en “ru diamant” (okay, hvis ikke en diamant, så i hvert fald en rubin). Produktet har klaret sig glimrende i Gartners evalueringer og er tilsyneladende velegnet til det stadig mere udbredte fjernarbejdsformat.

HappyOrNot interesserer også mig på grund af dets økosystempotentiale.

2 Synes om

Min egen analyse er, at M-Files er et system udviklet af Satan for at øge menneskers selvdestruktion. Jeg har brugt det i et par år, og ja, det er så kluntet og forvirrende, at wow. Så en børsnotering er sandsynligvis sandsynlig :smiley: Selvfølgelig er det lidt ligesom SAP; det er også vokset sig stort, selvom jeg ikke kan lide det system. Det indeholder til tider helt mærkelige funktionslogikker…

Edit: Det kan selvfølgelig være, at jeg selv er for stiv (og ikke systemet), men jeg er ikke modstandsdygtig over for forandringer

7 Synes om