Nightingale Health - Nyt blod på børsen

Jeg har fulgt investeringsdebatten omkring Nightingale lige siden børsnoteringen (IPO). Det, der har gjort debatten udfordrende, er, at videnskaben og teknologien i kernen af Nightingales forretning tydeligvis er mere kompleks end hos størstedelen af de finske børsnoterede selskaber.

Debatten virker desuden ofte præget af stærke holdninger og fordomme, uanset debattørernes baggrund.

Med AI-genererede, letlæselige fremstillinger forsøger jeg på et faktabaseret grundlag at åbne op for resultaterne og betydningen af de studier, der har anvendt Nightingales teknologi.

Jeg finder det på en måde meget modstridende kategorisk at stemple alle AI-resuméer som reklame uden nogen form for faktuel argumentation, og samtidig forsøge at “beskytte” en videnskabelig publikation ved at ønske, at AI-resultatet ikke linker til den videnskabelige publikation, det er baseret på. Som om man vil forhindre faktatjek og fremstille AI’ens opsummering som ren fantasi.

Jeg er ikke ekspert i medicin eller nogen anden videnskab. Jeg er dog ret indgående fortrolig med anvendelsen af AI, og efter min erfaring er den ganske pålidelig til denne type opsummering og forenkling af sprog, især når kildedata er begrænset til f.eks. én forskningsartikel.

Jeg vil i starten af næste uge forsøge at dele et NotebookLM-projekt baseret på en videnskabelig publikation, der er stærkt relateret til Nightingale, så hvem som helst åbent kan se den anvendte datakilde, prompts samt kildehenvisninger for at lette faktatjekket.

Jeg håber, at dette vil bidrage til en saglig debat samt hjælpe med at belyse betydningen og mulighederne ved Nightingales teknologi på en pålidelig måde som støtte for investeringsbeslutninger.

3 Synes om