NIB

Hej, det är en väldigt intressant och bred fråga! För att förstå varför bolaget har underpresterat så tycker jag det är viktigt att förstå hur marknaden har utvecklats under de senaste åren. Jag tänkte jag ska försöka ta oss igenom det så kortfattat som möjligt.

Den europeiska marknaden för värmepumpar, som är en väldigt viktig marknad för NIBE, har visat en mycket stark och stabil tillväxt historiskt, i genomsnitt 10–15 % under 2012–2022, drivet av ökad klimatmedvetenhet både på myndighetsnivå och konsumentnivå. Denna tillväxttrend vände dock 2023 och minskade med cirka 5 % följt av en ännu skarpare nedgång 2024 på över 20 %. Denna nedgång beror på flera faktorer, men överlag var den främst relaterad till en trög ekonomi med lägre köpkraft hos konsumenterna, osäkerhet kring framtida subventionssystem och fallande gaspriser som gör värmepumpar till ett mindre attraktivt alternativ. De viktigaste frågorna sedan dess har varit när vi ser en återhämtning, i vilken takt och vad som kommer att vara den hållbara nivån på slutkonsumenternas efterfrågan. Vi har tidigare kommunicerat och tror fortfarande att de förväntningarna som har varit på marknadstillväxten har varit orealistiska. EU har ett mål på 60 miljoner installerade värmepumpar i unionen till 2030, för närvarande cirka 26 miljoner), vilket är väldigt höga ambitioner med tanke på att det här är produkter som kräver installation, service och för närvarande är dyra för konsumenten att investera i (även om subventioner kan hjälpa till i viss mån). Till följd av den kraftiga tillväxt vi har sett på marknaden historiskt och dessa höga ambitionsnivåer på framtida tillväxt så har tillverkarna anpassat sig till detta, vilket har inneburit en överkapacitet på marknaden, precis som du säger, men det har också resulterat i att många konkurrenter har kommit in på marknaden. Under det senaste året så har vi sett att räntorna har kommit ned och konsumenternas köpkraft börjar komma tillbaka, flera tillverkare på marknaden har initierat kostnadsbesparingar och pausat planerna med att utöka kapacitet. Både marknadsdata och NIBE’s rapporter under H1 tycker vi signalerar att marknaden börjar återhämta sig, men det sker gradvis och i en långsam takt.

För att summera ett svar på din fråga så skulle jag säga att bolagets prestation till stor del har att göra med den kraftiga motvind vi har sett på marknaden under den senaste tiden. Det är inte bara NIBE som har det tufft, utan även konkurrenter såsom Carrier, Ariston, Bosch, Daikin för att nämna några. Sedan är det klart att NIBE, som många andra aktörer på marknaden, har överskattat marknadstillväxten. Min uppfattning är också att stora delar av NIBE’s intäkter kommer ifrån privata hushåll, som har haft det tufft, jämfört med den kommersiella/industriella sidan.

Hoppas du känner att jag gav ett bra svar på din fråga. Väldigt intressant diskussion :slight_smile:

15 gillningar

Ett mycket uttömmande svar, tack så mycket! NIBE har tydligen precis lanserat inverterstyrda bergvärmepumpar, så produktutvecklingen fortsätter även under svåra år. Kanske min största kritik mot NIBE riktar sig mot deras konsumentmarknadsföring och marknadsföringskanaler. Företaget syns inte på mässor, webbplatserna skulle behöva förbättras, Youtube och andra sociala mediekanaler används ganska sparsamt, så som konsument är det svårt att få information om NIBEs fina produkter. Man skulle kunna tro att man under utmanande tider skulle satsa på synlighet och marknadsföring, men om en sådan satsning har gjorts har den åtminstone gått mig förbi.

Jag skaffade själv en NIBE 1245 bergvärmepump till vårt egnahemshus för knappt två år sedan som en ersättningsinvestering. Skillnaden mot den tjugo år gamla, så kallade underdimensionerade bergvärmepumpen var rentav dramatisk och kom som en total överraskning för mig. I samma veva märkte jag att varmvattnet var ännu varmare än tidigare och senare även att pumpen kan kompletteras med jordkyla (maakylmä) i efterhand. Jag är alltså mycket nöjd med produkten och investerade i NIBE enligt Peter Lynch-principen baserat på min egen produktkunskap. Min investering har inte gått särskilt bra.

Det som bekymrar mig är att när dessa positiva sidor med NIBEs värmepump kom som en överraskning för mig, är det möjligt att det finns många okunniga konsumenter som jag på marknaden. Jag funderar därför på om NIBE har lyckats kommunicera till konsumenterna hur fantastisk produkten faktiskt är. Är det möjligt att företaget under de enorma coronaåren tappade förmågan att kommunicera med sina potentiella kunder?

4 gillningar

Lucas har kommenterat när NIBE förvärvade 70 procent av italienska Selmo S.r.l. :slight_smile:

Vi anser att förvärvet är i linje med bolagets strategi och stärker affärsområdet Element. Affären är dock mycket liten i förhållande till NIBE:s storlek och har ingen omedelbar betydande inverkan på våra prognoser eller vår syn på bolaget. Vi kommer att uppdatera våra prognoser med förvärvet senast i samband med bolagets Q3-rapport.

2 gillningar

Lucas har gjort en förhandsrapport om Nibe, som publicerar sina Q3-resultat fredagen den 14.11. :slight_smile:

NIBEs värdering har fortsatt att dämpas, samtidigt som data från den europeiska värmepumpsmarknaden fortfarande visar positiva tecken på återhämtning, vilket stöder våra prognoser. De medelfristiga värderingsmultiplarna (2026: P/E 21x och EV/EBIT: 17x) ligger klart under bolagets långsiktiga medianer och ser enligt vår mening attraktiva ut. Därför anser vi att bolagets intressanta långsiktiga investeringsberättelse kan nås med ett bra risk/avkastningsförhållande vid nuvarande värdering, och vi uppgraderar vår rekommendation till Öka (tidigare Minska), men upprepar riktkursen 40,0 SEK.

2 gillningar

Hej!

Vi börjar närma oss slutet av rapportsäsongen, men vi har fortfarande några spännande rapporter kvar – bland annat Nibe. Flera av Nibes konkurrenter har redan presenterat sina Q3-rapporter och jag tänkte att det kunde vara intressant att sammanställa några reflektioner kring dessa.

Utifrån konkurrenternas Q3-rapporter framgår en tydlig gemensam trend: den europeiska värmepumpsmarknaden fortsätter att återhämta sig, där särskilt Tyskland lyfts fram som stark. Carrier (ägare av Viessmann, en av de ledande värmepumpstillverkarna i Tyskland) rapporterade en försäljningsökning på 15 % för värmepumpar i Europa inom residential-segmentet under Q3. I Tyskland ökade försäljningen med hela 45 %, och bolaget förväntar sig att trenden fortsätter.

Även italienska Ariston, ytterligare en konkurrent till Nibe, rapporterade en organisk försäljningstillväxt på drygt 4 %, främst drivet av en stark utveckling i Tyskland. Den tyska marknaden står för cirka 20 % av Aristons totala försäljning. Med tanke på den positiva utvecklingen under årets första nio månader och de trender bolaget ser i början av Q4 valde Ariston att höja sin helårsprognos till cirka 3 % organisk tillväxt (från tidigare 1–3 %). Konkurrenten Daikin beskriver marknadsklimatet för värmepumpar i Europa som fortsatt utmanande, men betonar också att efterfrågan i Tyskland är stark.

Denna utveckling ligger i linje med den marknadsdata vi har följt under året. Den underliggande värmepumpsförsäljningen i Tyskland ökade med 55 % under första halvåret 2025. Landet erbjuder dessutom ekonomiskt stöd för privatpersoner som installerar värmepumpar, i syfte att minska gasberoendet och accelerera omställningen från fossildrivna uppvärmningssystem. Subventionerna är givetvis en viktig drivkraft bakom den starka försäljningsutvecklingen. Man kan även följa antalet ansökningar om subventioner, vilket fungerar lite som en indikator för framtida försäljning. Ansökningarna ökade med 78 % i september och 49 % i augusti, vilket sannolikt kommer påverka tillverkarledet med viss eftersläpning.

Den tyska marknaden är även betydelsefull för Nibe. Vi bedömer att den står för cirka 10–15 % av Climate Solutions försäljning, och eftersom Europa totalt står för ungefär 70 % av affärsområdets omsättning är regionen central för Nibes utveckling. På europeisk nivå ökade värmepumpsförsäljningen med 9 % under första halvåret 2025, vilket signalerar en god efterfrågan från slutkonsumenter. Förutom Tyskland har även Sverige, Nederländerna och Italien drivit tillväxten, medan återhämtningen i Frankrike och delar av Östeuropa går långsammare.

Vi har redan fått statistik för värmepumpsförsäljningen i Sverige och Nederländerna för Q3, där båda länderna visar stabil men något avtagande tillväxt (Sverige: 8 %, Nederländerna: 6 %). I Sverige har byggandet bromsat in mer än vad första halvårets mer optimistiska prognoser indikerade. Samtidigt förväntas det tillfälligt höjda ROT-avdraget till 50 % (från 30 %) stimulera efterfrågan under resten av året. När avdraget återgår till 30 % vid årsskiftet finns dock en risk för en avmattning i försäljningen under början av 2026.

Den nederländska marknaden påverkas delvis av att subventionerna för mindre luft-vatten-värmepumpar sänktes i början av året. Detta ledde till en orderingångstopp under Q4’24, med leveranser under de första månaderna 2025 – vilket sannolikt förklarar den relativt höga tillväxten under första halvåret. Detta indikerar att ökningen kan ha varit tillfällig snarare än strukturell, vilket gör det extra intressant att följa marknadsdata i Nederländerna kommande kvartal.

7 gillningar

Lucas har skrivit en bolagsanalys efter Q3-rapporten. :slight_smile:

Även om NIBEs Q3-rapport kom in något lägre än våra förväntningar, tror vi att helhetsbilden förblir oförändrad: en gradvis återhämtning i försäljningsvolymer och marginaler fortsätter i rätt riktning. Därför anser vi att marknadsreaktionen, som drev ner aktiekursen med 13 %, är något överdriven och vi ser att den skapar ett än mer attraktivt köpläge i bolagets attraktiva långsiktiga investeringscase. Som ett resultat upprepar vi vår rekommendation Öka, men sänker vår riktkurs något till 38,0 SEK per aktie (tidigare 40,0 SEK), främst på grund av lägre prognoser.

1 gillning

Här är Lucas förhandskommentarer inför NIBE:s resultatrapport på torsdag den 12.2. :slight_smile:

Vi förväntar oss att rapporten visar att den gradvisa återhämtningen av försäljningsvolymer och marginaler rör sig i rätt riktning. Även om affärsklimatet fortfarande är utmanande, särskilt på marknaden för nybyggnation, förväntar vi oss att en förbättrad efterfrågan på de viktigaste europeiska värmepumpsmarknaderna och effektiv kostnadskontroll stöder resultatet. I Q4-rapporten fokuserar vi på ledningens uppdaterade kommentarer kring marginalmålen för 2026.

1 gillning

Här är en färsk bolagsrapport om NIBE från Lucas :slight_smile:

NIBE:s Q4-rapport kom in något under våra förväntningar, främst på grund av en starkare valutamotvind än väntat. Den underliggande organiska tillväxten och marginalerna var dock starka, särskilt inom det viktiga affärsområdet Climate Solutions, vilket ger oss ökat förtroende för den nuvarande vändningen. Trots den senaste tidens kursuppgång anser vi fortfarande att värderingen (P/E 2026-2027: 25x och 21x) är attraktiv. Som ett resultat upprepar vi vår rekommendation Öka, men höjer vår riktkurs till 44 SEK per aktie (tidigare 38 SEK per aktie), främst till följd av höjda prognoser och en något sänkt riskprofil.

1 gillning

De nya inverter-bergvärmepumparna är åtminstone väldigt effektiva enligt specifikationerna, och man kan tänka sig att detta skapar nya marknader för Nibes produkter.

1 gillning

Här är Lucas kommentarer om hur den tyska regeringen ändrar värmelagen och hur det kan påverka Nibe.

Här är kommentarer från Lucas om hur ansökningarna om värmepumpsbidrag i Tyskland har ökat kraftigt. :slight_smile:

1 gillning