Hej, det är en väldigt intressant och bred fråga! För att förstå varför bolaget har underpresterat så tycker jag det är viktigt att förstå hur marknaden har utvecklats under de senaste åren. Jag tänkte jag ska försöka ta oss igenom det så kortfattat som möjligt.
Den europeiska marknaden för värmepumpar, som är en väldigt viktig marknad för NIBE, har visat en mycket stark och stabil tillväxt historiskt, i genomsnitt 10–15 % under 2012–2022, drivet av ökad klimatmedvetenhet både på myndighetsnivå och konsumentnivå. Denna tillväxttrend vände dock 2023 och minskade med cirka 5 % följt av en ännu skarpare nedgång 2024 på över 20 %. Denna nedgång beror på flera faktorer, men överlag var den främst relaterad till en trög ekonomi med lägre köpkraft hos konsumenterna, osäkerhet kring framtida subventionssystem och fallande gaspriser som gör värmepumpar till ett mindre attraktivt alternativ. De viktigaste frågorna sedan dess har varit när vi ser en återhämtning, i vilken takt och vad som kommer att vara den hållbara nivån på slutkonsumenternas efterfrågan. Vi har tidigare kommunicerat och tror fortfarande att de förväntningarna som har varit på marknadstillväxten har varit orealistiska. EU har ett mål på 60 miljoner installerade värmepumpar i unionen till 2030, för närvarande cirka 26 miljoner), vilket är väldigt höga ambitioner med tanke på att det här är produkter som kräver installation, service och för närvarande är dyra för konsumenten att investera i (även om subventioner kan hjälpa till i viss mån). Till följd av den kraftiga tillväxt vi har sett på marknaden historiskt och dessa höga ambitionsnivåer på framtida tillväxt så har tillverkarna anpassat sig till detta, vilket har inneburit en överkapacitet på marknaden, precis som du säger, men det har också resulterat i att många konkurrenter har kommit in på marknaden. Under det senaste året så har vi sett att räntorna har kommit ned och konsumenternas köpkraft börjar komma tillbaka, flera tillverkare på marknaden har initierat kostnadsbesparingar och pausat planerna med att utöka kapacitet. Både marknadsdata och NIBE’s rapporter under H1 tycker vi signalerar att marknaden börjar återhämta sig, men det sker gradvis och i en långsam takt.
För att summera ett svar på din fråga så skulle jag säga att bolagets prestation till stor del har att göra med den kraftiga motvind vi har sett på marknaden under den senaste tiden. Det är inte bara NIBE som har det tufft, utan även konkurrenter såsom Carrier, Ariston, Bosch, Daikin för att nämna några. Sedan är det klart att NIBE, som många andra aktörer på marknaden, har överskattat marknadstillväxten. Min uppfattning är också att stora delar av NIBE’s intäkter kommer ifrån privata hushåll, som har haft det tufft, jämfört med den kommersiella/industriella sidan.
Hoppas du känner att jag gav ett bra svar på din fråga. Väldigt intressant diskussion ![]()