Energy Save - Skalbar tillväxt i energiomställningen?

Vallalla oleva energiamurros luo mahdollisuuksia erilaisille toimaloille ja toimintamalleille. Yksi näistä on ilmavesilämpöpumput. Ruotsalainen Energy Save on yksi alalla toimivista. Se julkaisi viimeisimmän osavuosikatsauksensa 9.12. ja luvut olivat vakuuttavia. (Vinkki muille pakkoruotsin traumoista kärsiville, Google Translator vääntää nuo rapsat ihan luettavaan muotoon dokumenttikäännös-ominaisuudellaan)

Yhtiön liikevaihto kasvoi hurjat 272 % YoY ja yli 100% QoQ ollen 110 msek. Yhtiön julkaisi ensimmäisen voitollisen tuloksensa vuosi sitten, nyt liikevoittomarginaali lähenteli jo 20%:a. Tästä varmaan suurin kiitos kuuluu niille 21 ihmiselle, jotka yhtiössä työskentelevät! Yhtiö oli antanut liikevaihdon osalta jo posarin. Tällaiseen tietoon törmääminen luonnollisesti herätti oman mielenkiintoni perehtyä yritykseen enemmän ja avasin sitä myöten myös position firmassa. Kaikesta tästä informaatiosta innostuneena, päätin nyt myös avata foorumille ketjun yrityksestä. Kyseessä on kuitenkin suomalaisille tuttu tuote sekä tälle yhteisölle sopivanoloinen pieni firma.

Yhtiön tavoite on päästä 15 % ebit-marginaaliin. Tässä kvartaalissa se ylitettiin, joten kovasta kurssinoususta huolimatta yhtiön arvostus ei ole päätä huimaava. Yritysarvo on tällä hetkellä ~1200 msek ja kuluvan tilikauden tuloksella EV/EBIT voisi hyvinkin olla jotain viidentoista luokkaa, jos uskaltaa rohkeasti ekstrapoloida tämän kvartaalin tuloksen. Yhtiö kyllä mainitsi viimeisimmässä osarissaan, että se joutuu nyt investoimaan resursseihin, jotka tulkitsen työntekijöiksi ja sillä on lyhyellä tähtäimellä marginaaleja pienentävä vaikutus. Kannattaa muuten huomioida numeroihin perehtyessä, että yrityksellä on erikoinen tilikausi toukokuulta huhtikuulle.

Laitetaan tähän kurssigraafi elävöittämään tekstiä. Redeye on täräyttäny tässä hurmoksessa yhtiölle 255sekin tavoitehinnan.

Mitä yritys tekee?

Yritys myy ilmavesilämpöpumppuja sekä
suunnittelee teknologiaan perustuvia ratkaisuja yksittäisiin taloihin, isompiin rakennuksiin sekä kokonaisuuksiin. Menetelmä siis eroaa normaalista ilmalämpöpumpusta siten, että pumppu ei puhalla suoraa lämmintä ilmaa huoneistoon vaan se lämmittää veden, joka kiertää pattereissa. Tällä teknologialla voi korvata käsittääkseni kaikki vesikiertoiset lämmitysmuodot kuten öljyn ja kaasun. Miksei maalämmön sekä kaukolämmönkin, jos jostain syystä haluaa. Yhtiö ei valmista laitteitaan itse, vaan valmistus teetätetään Kiinassa Amitimen toimesta. Myös myynti tapahtuu partnereiden avulla. Yhtiö itse suunnittelee erilaisa moduleja sekä niihin liittyviä digitaalisia ratkaisuja. Toimitusjohtaja onkin verrannut yritystä nöyrästi Appleen. He siis luovat alustan ja alihankkijat valmistavat tuotteen. Suomessa myyjänä toimii Onninen. Näiden yhteistyökumppanien takia ES:llä itsellään on tällä hetkellä siis vain 21 työntekijää. Tämä onkin varmaan yhtiön skaalautuvan toimintamallin perusta vaikkakin henkilöstöresurssien kasvulle on tilausta.

ES siis suunnittelee ja myy pumppuja sekä pienempiin että isompiin rakennuksiin. Käsitykseni mukaan yksityiskäyttöön tulevat pumput ovat suht edullisia, joskaan eivät välttämättä kovin tehokkaita. Tehon riittävyys kovilla pakkasilla on kyseenalainen, mutta teknologiaa voidaan käyttää myös muiden vesikattilaan perustuvien lämmitysmuotojen rinnalla. Täältä kuitenkin löytyy viestiketju ihan positiivisen oloisesta käyttökokemuksesta Oulusta.

Video näistä pömpeleistä:

ES rakentaa myös systeemejä suurempiin rakennuksiin, joista lupaavimmalta vaikuttaa Plug-in module. Tämän tuotteen pitäisi olla erittäin nopea asentaa ja liikuttaa, joten se toimii hyvin myös väliaikaisissa kohteissa. Tuote on saanut patentin myös USA:ssa.

Video tästä teknologiasta:

Lisäksi yhtiön on luonut Energy Save Configurator (Vai onkohan se NordFlex+) älytuotteen, jonka ideana on optimoida sähkön kulutusta esim sähkön hinnan mukaan.

Missä yritys toimii?

Energy Save toimii 25 eri maassa. Yhtiö julkaisi juuri laajentuneensa Isoon-Britanniaan. Saksan markkinaan on vielä penetroitumatta. Siellä taitaa Viessman hallita markkinaa sekà asennus ja huoltotoimintaa. Yhtiöllä on varasto Ruotsissa, mutta osa tuotteista toimitetaan suoraan tehtaalta kohteisiin.
Missä yritys toimii?

Energy Save toimii 25 eri maassa. Yhtiö julkaisi juuri laajentuneensa Isoon-Britanniaan. Saksan markkinaan on vielä penetroitumatta. Siellä Viessman hallita markkinaa sekà asennus ja huoltotoimintaa. Yhtiöllä on varasto Ruotsissa, mutta osa tuotteista toimitetaan suoraan tehtaalta kohteisiin.

Kuka yhtiön omistaa?

Yhtiön omistajarakenne on hyvin keskittynyttä. Toimitusjohtaja sekä tuotepäällikkö omistavat keskenään yli 40 % yhtiön osakkeista ja 81 % äänivallasta. Institutionaaliset sijoittavat eivät ole vielä löytäneet tätä puljua isossa mittakaavassa. Huomion arvoista on, että viimeisimmän vuosineljänneksen aikana Nordnetin eläkerahasto oli kasvattanut osuuttaan tuntuvasti. Myös toimarin osakemäärä oli lisääntynyt hieman. Oli siellä myyjiäkin.

Millainen on markkinatilanne?

Energiamurroksen myötä vanhoja kaasu- ja öljykattiloita ollaan päivittämässä ja ilmavesilämpöpumppu tarjoaa tähän ratkaisun. Euroopan lämpöpumppuyhdistyksen (EHPA) mukaan markkina kasvoi Euroopassa 31 % vuonna 2021. Käsitykseni mukaan ilmavesilämpöpumpputeknologioiden käyttö on kasvanut tätäkin nopeampaa. EHPA ennustaa, että lämpöpumppujen määrä tulee kasvamaan vuoteen 2026 mennessä nykyisestä 17 miljoonasta 37 miljoonaan yksikköön ja luvun ennakoidaan saavuttavan 60 miljoonan rajapyykin vuoteen 2030 mennessä.

Mitkä ovat yrityksen kilpailuedut ja riskit?

ES mainostaa kilpailuetunaan edullista hintaa, energia tehokkuutta sekä säästöä asennuksissa. (Rock heat pitäisi olla ground heat :blush:. Käännätin osarirapsat googlella.)

Tuotannon tapahtuminen Kiinassa on uhka ja mahdollisuus. Käsittääkseni yhteistyö valmistajan kanssa on toiminut hyvin ja pitkään. Se on käsittääkseni antanut kilpailuedun muita kilpailijoita (Esim. Nibe ja Daikin) vastaan. Muut valmistajat ovat investoimassa uusia tuotantolaitoksia Eurooppaan, mutta niiden valmistuminen ottaa vielä aikaa. Suurimmat laitokset valmistuu käsittääkseni 2024-2025. Energy Saven kummpanilla sen sijaan on laajennusporjekti jo käynnissä ja sen on tarkoitus valmistua ensi vuoden lopulla. Yhtiö kuitenkin varoittelee komponenttipulasta ja toimitusketjujen (kuten asentajien) riskeistä, mutta toistaiseksi ne ovat kuitenkin toimineet, Q1 21/22 lukuunottamatta.

Millainen on kilpailutilanne?

Kuten yllä mainittua, kilpailijoista Nibe ja Daikun ovat ilmoittaneet tuotanto haasteista. Nibe on korkealle arvostettu Ev/ebit ~35 ja lv-kasvu ehkä 15 %. Daikin (Ev/ebit ~15) kertoi h2 liikevaihdon olevan pienempi kuin h1. Se on kyllä ollut yhtiön trendissä muinakin vuosina, mutta voisi olettaa, että tänä vuonna tulisi markkinoilta tulitukea. Viessman on iso kilpailija, myös Suomessa. Esim LämpöYkkösen verkkomyyntisivulla on listattuna ainoastaan heidän tuotteitaan. Kun tiedustelin, niin sanoivat Viessmanin olevan suosituin tuote. Viessman ei kuitenkaan ole julkisesti listattu, joten heidän luvuistansa on vähemmän tietoa tarjolla.

Miltä yhtiön luvut näyttävät?

Skaalautuvuus tule hienosti esille, kun seuraa yhtiön liikevaihdon kasvua ja vertaa sitä esim. henkilöstökulujen kasvuun. Hienoa on se, että Rest of Europe-osuus kasvaa. Itse toivoisin myös Commercial properties-osuuden kasvua, mutta pakko myöntää, etten ole aivan varma mikä näistä on tuottavin.
Käteistä firmalla taitaa olla 28msek ja velkoja 12msek. Hieman huolestuttavaa on viimeisen huipputuloksen pieni kassavirta, mutta tulkitsen sen johtuvan varastojen kasvattamisesta. Ainakin kassavirtalaskelmassa kohdassa ” Decrease (-) /increase (+) of accounts payable” oli iso negatiivinen luku.
Hox. Taulukon luvut ovat itse näpyteltyjä, joten niissä saattaa olla vihreitä.

Energy Savesta muualla

Yhtiön kotisivut

Yhtiön sijoittajasivut (Hox, näitä on ollut kaksi, joista toisessa on vähemmän infoa)

Redeyen analyysi (vaatinee kirjautumisen)

Redeyen kommentti posarista (vaatinee kirjautumisen)

Stockpickerin juttu

Affars Världenin juttu

Yhtiöesittely - Redeye

Yhtiö esiintyi Redeyen Teknologiapäivässä keskiviikkona 30/11/2022

Yhtiö löytyy Ruotsin Spotlight-listalta tickerillä ESGR.

Mites, löytyykö foorumilta muita yhtiöön perehtyneitä tai muuten vain ilmavesilämpöpumpputeknologian asiantuntijoita?

Muistutan siis vielä, että omistan yhtiön osakkeita, joten saatan olla biased vaikka kovasti sitä vastaan yritän taistella. Tehkää siis omat tutkimuksenne ja päätöksenne.

37 gillningar

Några kommentarer lite snabbt. Jag har en Daikins LVVP (luft-vattenvärmepump) hemma på sjunde året och i jobbet blir det också en del funderande och analyserande kring värmepumpar. Det finns säkert djupare expertis här på forumet, och det finns ju egna forum för värmepumpar där diskussionerna är otroligt passionerade.

Men till saken, först om tekniken:

• LVVP är en utmärkt teknologi för platser där bergvärme inte fungerar (t.ex. städer, områden med trycksatt grundvatten).
  • Bergvärme är oftast bättre sett till livscykelkostnader än LVVP, om det kan användas.
  • COP-löftet såg normalt ut, men man måste vara extra noggrann när man jämför dessa. Jag fördjupade mig inte alls i vilka antaganden som ligger bakom siffran 4,7 (vilket alltså innebär att man för 1 enhet el får ut 4,7 enheter värme).
  • Vid en första anblick har företaget inget särskilt att erbjuda.
  • Själv undvek jag och undviker fortfarande kinesiska prylar. Den kvalitetsmedvetna söker sig snabbt till märken som Nibe, Daikin eller Mitsubishi osv. En LVVP som uppvärmningsform är på ett personligt plan en försörjningstrygghetskritisk investering, där den billigaste möjliga kompressorn inte är vad jag vill ha för att värma familjen i vinterkylan. Hur länge har de här prylarna egentligen varit i bruk?
  • För driftsäkerhetens skull har dessa oftast en elpatron som backup (COP för en elpatron är i princip exakt 1).

Om verksamheten:

• Jag har inte tittat på siffrorna, men utan egen IP och egentlig produktutveckling luktar det här “genomfakturering” med låga marginaler.
  • Tabellen visar förvisso ganska hyggliga marginaler, men är det fråga om äkta skalbarhet eller effekter av inflation? Det vill säga, efterfrågan har varit hög när man velat fasa ut olja och gas snabbt, särskilt i år och förra året (jag har fall i bekantskapskretsen där det blev bråttom när ledningsgasen blev extremt dyr och sedan bara tog slut), men produktionskostnaderna hade ännu inte stigit?
  • Till detta kommer förstås den positiva effekten av stordriftsfördelar (economies of scale), när omsättningen täcker lönerna bättre, vilket till viss del är äkta skalbarhet.
10 gillningar

Finns det information om var Nibes, Daikins och Mitsubishis pumpar tillverkas? Jag har bekantat mig lite med Jäspis LVVP (luft-vattenvärmepumpar), men även på deras hemsida är det jättesvårt att hitta information om var de tillverkas. Är de ens designade av dem själva, eller har de bara klistrat på sina egna logotyper på något kinesiskt? De kanske kommer från samma underleverantör som Energy Saves? Jag vet inte. Knappast samma pumpar trots allt, men underleverantören kan kanske vara densamma. Själv fick jag uppfattningen att Energy Save har designat pumparna själva, men låter tillverka dem i Kina. Det kan hända att jag missuppfattade, eller så är det vilseledande marknadsföring.

Man bör ja vara noggrann med de där COP- och SCOP-värdena när man jämför olika pumpar.

Jag skulle även lägga till de två aktieserierna på minuslistan. Själv väljer jag bort sådana här bolag med dubbla aktieserier direkt, eftersom jag inte anser att sådant hör till god bolagsstyrning. Annars såg det rätt intressant ut. Det återstår att se hur pumparna säljer när hypen lagt sig lite.

Jag lade redan till denna på bevakningslistan för köpkandidater, men den åker definitivt bort på grund av den idiotiska ägarstrukturen.

2 gillningar

Inte på rak arm, men jag skulle tro att man hittar delar tillverkade i Kina i varje maskin. Det väsentliga är kvaliteten på de kritiska aktiva komponenterna, såsom kompressorn. Jag hade själv en gång i tiden möjlighet att fråga vems pumpar som duger till kärnkraftverk, till och med för säkerhetsklassade applikationer, och svaret var då, om jag minns rätt, Mitsu och Daikin, och därför har jag själv en Daikin. Från dem fick man åtminstone då ordentliga papper osv. Det här var för några år sedan och situationen kan ha ändrats.

Värmepumpsbranschen fungerar, åtminstone i den större skalan för industrivärmepumpar, så att det säljande företaget konfigurerar en värmepumpsapplikation som passar kundens behov (effekt/dimensionering, nödvändig temperatur och driftprofil —> val av kompressor) och sedan beställer delarna från sina samarbetspartners. Vissa har sedan själva monteringen till och med i Finland; av de inhemska märkena verkar Oilon ha mest egen produktutveckling. Antalet kompressortillverkare i världen är för övrigt ganska begränsat, och under flera olika märken kan man alltså hitta samma hjärta.

5 gillningar

Hur stora objekt skräddarsyr man värmepumpar för, ända ner till kompressorn?
Oilons utrustning och andra liknande samt mindre är enligt min uppfattning designade utifrån att de ska passa så många applikationer som möjligt inom vissa ramar. På kylsidan finns det visserligen många olika typer av lösningar, men inte så mycket för uppvärmningsbruk. Det är ingen trivial sak att designa fungerande teknik kring kompressorn, det vill säga efter att man lyckats välja en lämplig kompressor för det önskade köldmediet och de driftsförhållanden som uppfyller kraven. För att inte tala om inverterdrift, där komplexitetsgraden stiger exponentiellt. Dessutom bör enheten fortfarande vara konkurrenskraftig prismässigt.

På mässan fick jag tillfälle att se Energy Saves pumpar. De ligger inte alls efter mer kända märken när det gäller komponenter och finish. Det finns dock en hel del risk här på grund av företagets litenhet och starka koppling till Kina.

4 gillningar

Trevligt med sakkunniga kommentarer. Jag uppskattar det! Jag kastar in några kommentarer efter bästa förmåga.

Själv hade jag tänkt att modulmodellens enkla installation skulle kunna vara något speciellt. Till och med jämfört med bergvärme. Visst förstår jag bergvärmens livscykelfaktor. Dessutom har jag uppfattningen affärsmässigt att Energy Save kan ha ett försprång gentemot konkurrenterna när det gäller produktion i ytterligare ett par år. Daikin och Nibe har båda talat om produktionsutmaningar i sina rapporter.
Jag håller på att undersöka IEA:s dokument The Future of Heat Pumps (länk i slutet) och där finns till exempel en sådan här tabell. Enligt den investeras det i produktion, men det tar tid innan investeringarna är färdiga.

Efter en snabb sökning verkar det som att Nibe har produktion i Kina, men även på andra ställen. Daikin verkar däremot inte ha det.

Det här är enligt min mening, vid sidan av Kina, den andra största risken. Man skulle lätt kunna bygga ett liknande scenario som Harvia hade under Covid. Jag tror dock att det finns starkare drivkrafter bakom detta. Kommer energipriset att återgå på länge? Dessutom är trenden för att producera energi med lägre utsläpp stark. Energy Save är också en liten aktör som har marknadsandelar att ta.

Dokument:
https://www.iea.org/reports/the-future-of-heat-pumps
Video:
https://www.iea.org/events/the-future-of-heat-pumps

4 gillningar

Jag tänker mig megawattklassen, vilket oftast brukar innebära flera pumpar på ett par hundra kW. Och kompressorn väljs ju faktiskt ur en katalog, tillverkarna lär ju knappast börja designa om den för någon annan än sig själva!

De mindre ser ut som precis samma paket med utomhusenhet + inomhusenhet med eller utan ackumulatortank som alla set, inklusive mitt eget, är.
Och de större grejerna börjar nästan alla ha på någon form av skid (oftast en stålram eller container eller kombination), som monteras ihop i verkstaden och fraktas till platsen. Sedan kan man kombinera dessa skids för att få den önskade helheten.

Har du kunnat jämföra ES:s tillväxtsiffror med konkurrenternas? Visst kan de större inte ha samma procentsatser, och du nämnde ju utmaningarna för Nibe och Daikin, men det vore säkert bra att få en uppfattning om huruvida ES:s tillväxt följer marknaden eller ligger klart före den. Man kan då fundera på om de verkligen har någon fördel, om inte annat så åtminstone de bästa säljarna!

Jag är själv också övertygad om att värmepumpar kommer att ha en rejäl medvind framöver, och av den anledningen hade jag nog köpt Nibe tidigare om det inte kändes så dyrt. I USA har Hudson Technologies (HDSN) i en liknande sektor varit under bevakning hos mig nu efter att de dök upp i mina screeners. De är i köldmedieservice-branschen och fler värmepumpar vore bull-caset där i mitt tycke..

3 gillningar

Undrar hur det går när den mest akuta krisen är över :thinking:

2 gillningar

Jag har bara hittat siffror för Nibe och Daikin. Hos större företag som Mitsu och Panasonic särredovisas de inte i detalj. Eller så hittade jag dem åtminstone inte. Dessutom är många företag inte börsnoterade, så det finns ingen information tillgänglig.

2 gillningar

Du verkar ha expertis inom branschen!
Menar du att även andra använder sådana här produkter som liknar Energy Saves Plug-in-moduler?

Har du någon källa till motsvarande från andra tillverkare? Jag har inte hittat några själv. Det vore intressant att fördjupa sig mer.

3 gillningar

I Coeus-tråden kom det en intressant kritisk synpunkt på Energy Save. Jag kopierar den hit ifall inte alla följer den tråden, och så finns den sparad här om någon blir intresserad av företaget i framtiden.

2 gillningar

Arimatti skrev också sina egna åsikter där:

1 gillning

Jag tänkte också dra mitt strå till stacken i den här diskussionen.

Jag skulle själv kunna nappa på det här. Argumentet om dyra vattenburna system i nybyggnationer är helt bra, men jag tror att det finns många gamla byggnader i världen där man vill uppdatera energikällan för de vattenburna systemen. Som jag förstår det finns det en hel del politisk vilja för detta i flera länder.
Låt oss använda den här bilden jag publicerat tidigare från den här källan som källa.

EHPA:s rapport visar dock att efterfrågan på luft-vattenvärmepumpar har varit ganska god under de senaste åren.

Jag funderar visserligen på hur gaspriset påverkar efterfrågan på pumpar, åtminstone på kort sikt. Dessutom är utbyte av pumpar säkert säsongsbetonat. Siffrorna för det förra kvartalet stöddes säkert av den kommande vintern i kombination med stigande energipriser. De som följer Energy Save kan få en liten fördel av deras avvikande rapporteringssätt. Energy Save publicerar sitt resultat för november–januari den 17 mars. Innan dess får vi Nibes resultat för oktober–december den 15 februari, vilket torde ge en fingervisning om efterfrågan.

Kina håller dock på att öppna upp, vilket sannolikt ökar deras konsumtion av fossila bränslen samt höjer deras priser, vilket i sin tur återigen skulle gynna alternativa lösningar.

På medellång sikt ser jag en konkurrensfördel i produktionen. I Nibes och Daikins rapporter har produktionssvårigheter nämnts, och den tidigare publicerade bilden från den tidigare nämnda källan skulle kunna stödja påståendet att konkurrenternas lösning kan dröja ett tag. Energy Saves tillverkare Amitime har enligt min uppfattning inte haft några problem med att producera den mängd pumpar som behövs till världsmarknaden, och de har såvitt jag förstår även expansionsinvesteringar på gång.

Det här är också en intressant kommentar som man behöver fördjupa sig i. I Redeyes rapport (kräver nog inloggning igen, jag vågar inte lägga upp en skärmdump ifall det inte är lämpligt) är medianen för peers EV/S 2023 1,7 jämfört med Energy Saves 2,2x och EV/EBIT 15,4 jämfört med Energy Saves 11,7. I kategorin “key peers” är motsvarande siffror 2,2 och 22,9. Nibe drar upp den senare avsevärt här, och Mutu_sijoituja vill ju inte räkna det som ett jämförelseobjekt eftersom de även är en tillverkare. Jag anser att det även i Energy Saves siffror kan finnas en hel del osäkerhet.

Och till sist en liten lättsam avslutning:

Jag funderade på samma sak och jag tycker mig se i den här Redeye-videon (kan kräva inloggning) att man kan se påsar under ögonen på både ekonomi- och verkställande direktören efter ett hektiskt kvartal. :slight_smile:

Från julbordsbilden på LinkedIn får jag antalet huvuden till 20, medan det i den senaste rapporten uppgavs vara 21. Enligt min uppfattning har dock några till personer anställts.

3 gillningar

Riktad nyemission i Energy Save till institutionella investerare till kursen 205 SEK.

Bolaget tillförs 151,2 MSEK i nytt kapital. Huvudägarna säljer för 127,5 MSEK.

Nya ägare är bland annat Nordea Småbolagsfond Norden, Handelsbanken Fonder, Didner & Gerge Fonder AB, Fondita, Ålandsbanken Fonder, Swedbank Robur, Carnegie Fonder och Sniptind.

Likviden avses användas till att:

• stärka den befintliga leveranskedjan för att säkerställa expansionskapacitet,

• accelerera tillväxten organiskt och potentiellt även genom förvärv,

• utöka och modernisera befintliga testlaboratorier och FoU-anläggningar samt

• påskynda den internationella expansionen, inledningsvis främst i Storbritannien och Tyskland.

Huvudägarna har åtagit sig att inte sälja aktier under de kommande 18 månaderna.

VD-kommentarer
“Den europeiska energiomställningen mot en grön elektrifiering av värmesektorn accelererar nu med full kraft. Värmepumpstekniken blir omställningens arbetshäst och vår teknikgren med luft/vatten-värmepumpar växer snabbast. Vårt starka fokus på hybridteknik, prefabricering och digitalisering samt vår centrala roll och position som svensk partnerskapsbaserad värmepumpsutvecklare med en stark leveranskedja öppnar just nu många spännande och potenta samarbetsmöjligheter på den växande europeiska marknaden. Marknaden förväntas sexdubblas till 2030 och vår uppbyggda förmåga är relevant för att kunna ta marknadsandelar. Vårt mål är att lönsamt växa snabbare än marknaden och vi ser nu stora möjligheter att ytterligare utnyttja den position och skalbarhet vi redan byggt upp. För att kunna ta oss an nya samarbeten och möjligheter behöver bolagets leveranskedja, teknik- och projektledningskapacitet stärkas ytterligare, snabbt och proaktivt. Genom att bredda ägarbasen med institutionella ägare stärks bolaget långsiktigt för att på bästa sätt bidra till att vi kan realisera de tillväxtmöjligheter vi nu står inför med fortsatt skalbarhet.”

2 gillningar

Nu när förvärvsarbetet tagit paus är det bra att fortsätta monologen i den här tråden.

Energy Save, som rapporterar med ett avvikande räkenskapsår, publicerade sin Q3-rapport för november–januari 22/23 i morse.
På första raden står det att omsättningen var 87,4 MSEK och tillväxten 156 %. Den som är snabb av sig skulle kunna sluta läsa här och fortsätta dagen med ett leende. Den här siffran gläder dock varken mig eller uppenbarligen marknaden när det gäller det här caset, eftersom bolaget omsatte 109,9 miljoner under föregående kvartal. Redeye kommenterade lite lustigt att Energy Save missade förväntningarna ”slightly”. Att missa med 25 % är en intressant definition av ordet ”slightly”.

Tecknen från marknaden tydde på att försäljningen av luft-vattenvärmepumpar skulle ha fortsatt vara stark. VD:n nämnde säsongsvariationer i rapporten, men till exempel Nibe rapporterade i februari om goda tillväxttal för Q4. För Energy Saves del baseras mitt eget investment case på att de, till skillnad från andra aktörer, har kunnat leverera produkter till marknaden väl. De har varor i lager, medan andra har leveranstider på omkring 6–12 månader.

Senast fick jag bekräftelse på detta i onsdags när jag var på IHS-mässan (ISH) för att köra lite Lynch-style research och känna av marknaden. Jag kan skriva mer om det i en annan tråd.

Det enda stället där Energy Save verkade ha hållit sin marknadsandel är Danmark, där man växte i ungefär samma takt som marknaden. Tidigare hade man visserligen tagit marknadsandelar även där. Danmarks andel av Energy Saves omsättning är hälften, och 90 % av Skandinavien. Enligt detta har Energy Save alltså inte hängt med i den svenska marknadens tillväxt. I övriga Europa sjönk omsättningen med 40 % från föregående kvartal, vilket är oroväckande eftersom Energy Saves tillväxtsatsningar enligt min mening har fokuserats på Europa. Visserligen pågår satsningarna där fortfarande. Försäljningen i Tyskland och Storbritannien har inletts först nyligen. I vilket fall som helst sjönk omsättningen i det största enskilda landet, Ungern, jämfört med föregående kvartal.

Mitt eget investment case har varit att Energy Save nu har möjlighet att ta marknadsandelar när konkurrenterna lider av flaskhalsar i leveranserna och Energy Save inte gör det. Detta nämnde de också själva på mässan. Under de kommande två åren skulle de kunna ha en konkurrensfördel där. I övrigt känns det som att det inte går att uppnå särskilt stora konkurrensfördelar med själva produkterna i branschen, utan att de måste skaffas på andra sätt, till exempel via försäljningskanaler. Jag hade själv tänkt att det här kvartalet skulle fortsätta i samma takt som det förra, och att eventuell säsongsvariation skulle synas först nu under våren.

Den allmänna stämningen på mässan var att det är högt tryck på marknaden. Det märks också genom att nya aktörer har gett sig in i branschen. Särskilt från Kina. Fallet i gaspriset har påverkat lite, men inte väsentligt. Energiomställningen är en stor drivkraft. Särskilt i Tyskland, där man håller på att förbjuda installation av nya gas- och oljepannor. Mer om dessa i reseskildringen på annat håll.

Aktien tog rejält med stryk på marknaden idag och stängde på 157,5 SEK. Undrar vad de nya institutionella investerarna tänker, då de för en månad sedan fick delta i emissionen till kursen 205 SEK.

Nu får jag fundera över helgen på vad jag ska göra med det här. Ska man hämta hem en liten vinst eller hålla tummarna och sitta kvar. Den här storyn fick sig i varje fall en törn.

14 gillningar

Firmans marknadsvärde 20 000 € / levererad enhet / år.

Firmans business är att beställa dessa enheter, med ett konsumentpris på 8 000 – 20 000 €, från Kina och sälja dem till europeiska grossister.

spoiler

6 gillningar

Företaget lyckades listigt genomföra en nyemission när kursen var bra, synd bara att det inte riktigt är en verksamhet av börsstorlek.

2 gillningar

@mutu_sijoittaja, kom bara hit och diskutera!

Jag håller med om detta och framför allt vore det intressant att veta hur pass medvetna de investerande parterna var om Q3-resultatet.

Ett ganska intressant sätt att skissa upp bolagets värdering, men varför kan man inte också använda helt vanliga multiplar? Föregående kvartals omsättning var en besvikelse för mig, men den var ändå större än under hela det föregående räkenskapsåret. I Danmark fortsatte utvecklingen bra, men resten av Europa dök, vilket är dåligt för caset eftersom investeringar har gjorts där och bolaget borde ha haft en fördel gentemot andra marknader när det gäller tillgången på pumpar.

Nu är det intressant att se vad som händer under Q4. Bolaget har fortsatt sina tillväxtsatsningar och rekryterat mer folk. Det här kvartalet kan vara säsongsmässigt svagt. Dock kan något större kommersiellt avtal rädda situationen. Själv ser jag att det finns goda möjligheter till ett EBIT på 50 MSEK. I så fall skulle EV/EBIT för räkenskapsåret 22/23 ligga runt 15, vilket jag inte tycker är helt galet om bolaget bara fortsätter växa.

Det har förekommit en del kommentarer om Energy Save som grossist. Det gör de också, men jag skulle snarare beskriva det som ett varumärke som säljer luft-vattenvärmepumpar och använder en kontraktstillverkare. Visst har det funnits en del att fundera över kring hur Amitime marknadsför sina produkter. Energy Save har ändå egen produktutveckling, särskilt inom mjukvara och större projekt. Själva pumparna skiljer sig ju inte tekniskt åt särskilt mycket. Deras Project & Business Development Manager sa på en mässa att de fokuserar ganska mycket på att t.ex. finjustera decibelnivåerna just nu.

Dessutom testar de för närvarande pumpar med R290-teknik, som förväntas komma ut till försäljning i slutet av året.

I vissa inlägg ser man att ES pumpar av någon anledning väcker ganska känslosamma reaktioner. Själv förstår jag inte riktigt tankegångarna bakom det. Jag har behållit mitt innehav efter Q3-resultatet, men jag försöker bevaka bolagets utveckling väldigt kritiskt just nu och jag har inga problem med att lämna positionen om caset inte flyger.

2 gillningar

Jag anser att ES i sig är ett ganska fint bolag, eftersom det har lyckats kapitalisera så väl på den marknadsturbulens som energikrisen orsakade. Vanligtvis är förmågan att ta marknadsandelar i en föränderlig konkurrenssituation ett tecken på kvalitet.

Men jag anser ändå att denna kvalitet inte gör bolaget till en bra investering till dessa priser och vid denna tidpunkt i cykeln. När energimarknaden sannolikt stabiliseras kommer det även att bli svårt för ES att bibehålla liknande siffror. I Q1 fick vi möjligen se ett smakprov på detta.

Det där nyckeltalet jag använde konkretiserar enligt min mening bolagets ofattbara övervärdering på ett bra sätt, men det är i slutändan bara en variant av P/S-talet. Om man tittar på det är ES:s TTM-multipel 3,2. De flesta bolag som ägnar sig åt handelsverksamhet handlas till under ett på Hex.

2 gillningar

Jag skrev tidigare i en annan tråd, då jag ville höra svar från ett proffs inom investeringsbranschen. Men eftersom de tas bort så kanske jag kan skriva ett inlägg eller två här.

Enligt mig och marknaden är den här firman övervärderad. Här är några skäl som ett fritt tankeflöde.

Den tillfälliga ökningen i efterfrågan på grund av Rysslands invasion samt utmaningarna i sjöfarten kan enligt mig inte användas för att dra slutsatser om fortsatt tillväxt. Bolagets ledning och styrelse tog enligt mig genialt fram en ny ”guidning” baserat på dessa, så att de kan a) sälja sina egna aktier b) använda det tillfälliga värderingsfelet för att göra en nyemission. Jag skulle också orka böja mig ner om jag såg en lottolott med sju rätt på marken. Enligt mig borde aktien betraktas med en struktur där denna fördel som turen fört med sig städats bort, och räkna 1 gånger rörelseresultatet för denna vansinniga omsättningstillväxt. Jag ser det som en engångspost som visserligen är bra, men inget mer.

Jag är till yrket före detta värmemontör, så jag har installerat ES konkurrenter. När jag frågade mina tidigare kollegor om saken ansåg de att ES kvalitet motsvarar grossisternas egna private label-märken. Det finns egentligen inget eget varumärke. Baserat på detta, samt bolagets tidigare prissättningsförmåga och lilla storlek, grundar jag mitt antagande om en obefintlig prissättningsförmåga.

En annan sak som störde mig rejält i ett icke namngivet investmentbolags analys var antagandet att kostnaderna inte ökar ens på lång sikt om omsättningen ökar. Detta har aldrig tidigare hänt för en importör som säljer fysiska varor. Även av denna anledning använde vi ett eget värderingsmått för att observera hur liten den installerade basen är ute på fältet. Av detta kan man konstatera att när basen växer i betydande takt och är ny, har bolaget inte behövt bygga upp service- och reservdelsverksamhet i varje land där de är verksamma. Att dra igång dessa är inte helt lätt eller billigt.

Sedan har jag kommenterat marknaden för luft-vattenvärmepumpar, som jag i sin helhet anser vara svag. Orsakerna är att de platser där de är bra är ganska begränsade. Man kan inte göra varmt tappvatten med dem. För nybyggnation fungerar de lika bra som vanliga luftvärmepumpar, med skillnaden att en vanlig luftvärmepump är billigare då man inte behöver bygga ett värmesystem. De passar alltså för renoveringsobjekt där det finns vattenburen golvvärme. Och objekt som har golvvärme samt oljebrännare – dessa objekt är helt enkelt väldigt få. Utöver detta måste objekten ha en stor elanslutning till fastigheten, vars uppgradering snabbt blir dyrare än att installera bergvärme. Luft-vattenvärmepumpar är ett mellansteg som börjar vara över redan efter några år.

Som ett förtydligande: jag har inga aktier och inte heller någon blankningsposition, jag tjänar inget på om kursen gör kullerbyttor. Jag började skriva om detta för att jag ville lära mig.

Alltid trevligt att lyssna på andras åsikter.

4 gillningar