Netum - Når forandring er en mulighed

28.01.2021

Stærkt voksende IT-servicevirksomhed Netum planlægger børsnotering på Nasdaq Helsinki First North Growth Market

Netum Group Oy
Pressemeddelelse 28.1.2021

Netum er en af de førende leverandører af IT-løsninger til den offentlige administration i Finland, og virksomheden har over 20 års erfaring med krævende IT-projekter for store virksomheder og den offentlige sektor. Virksomheden betjener den offentlige administration og erhvervskunder med sit Legacy to Digi-koncept, som forbinder eksisterende traditionelle IT-løsninger med de nyeste digitale applikationer. Netums mål er at være branchens mest betroede partner og mest eftertragtede arbejdsgiver. For at fremskynde implementeringen af sin vækststrategi planlægger Netum en børsnotering på Nasdaq Helsinki First North Growth Market.

”Netum har de seneste fem år været på en profitabel vækstkurs, og vi har stærke beviser for både organisk vækst og succesfulde virksomhedsovertagelser. Vi er nu på vej ind i en ny vækstfase, som vores planlagte børsnotering vil støtte på mange måder,” siger Olavi Köngäs, bestyrelsesformand for Netum.

Netums tjenester omfatter udvikling af digitale tjenester, integrationstjenester, systemkontinuitetstjenester, cybersikkerhedstjenester samt konsulenttjenester for IT-ledelse. Netums kunder inkluderer blandt andet Myndigheden for Digitale og Befolkningsdata (Digi- ja väestötietovirasto), Forsvaret (Puolustusvoimat), Arbejds- og Erhvervsministeriet (työ- ja elinkeinoministeriö), Undervisningsstyrelsen (Opetushallitus), KEHA-centret (KEHA-keskus), UPM, SOK, Gasum og Posti.

”Vi er stolte af vores langvarige kundeforhold og vores evne til at tilbyde vores kunder digitaliseringskompetence med høj merværdi – pålideligt og ansvarligt. Den planlagte børsnotering vil øge vores muligheder for at betjene vores kunder endnu bedre ved at investere i udvidelsen af vores udbud og vores vigtige vækstområder. Implementeringen af vores vækststrategi og den planlagte børsnotering vil også styrke os som arbejdsgiver,” siger Matti Mujunen, administrerende direktør for Netum.

Netum-koncernens stærke vækst fortsatte i 2020. Omsætningen steg med 31 procent fra året før til 17,5 millioner euro, og driftsresultatet før afskrivninger af goodwill var 3,0 millioner euro.

Det foreslås, at Jarmo Puputti, DI, MBA, Repe Harmanen, KTM og Sari Helander, KTM, udnævnes som nye medlemmer af Netums bestyrelse.

Den planlagte børsnotering forventes at finde sted i løbet af indeværende år.

34 Synes om

God åbning, jeg venter på de nærmere datoer :+1:

4 Synes om

Jeg har undersøgt virksomheden, og jeg vil helt sikkert købe, når den bliver børsnoteret.

4 Synes om

Lovende ny virksomhed. Hvis prisen er rigtig, er jeg sandsynligvis med. Her er nogle punkter, der positivt slog mig:

-CEO’en har en stærk andel på næsten 22% af virksomheden
-omsætningen er vokset støt hvert år
-Mange kunder er offentlige aktører, hvilket bringer stabilitet til kundebasen
-Virksomheden har en god track record for succesfulde opkøb
-Og selvfølgelig, i dette 2021 likviditetsdrevne marked, kan en ny børsnoteret digi-bumtsi-bum-virksomhed ikke undgå at få succes :smiley:

EDIT: fjernet forkert information om virksomhedens medarbejderes ejerskab

12 Synes om

Netum Oy:

Netum Integrations Oy:

Netum Group Oy:

Størstedelen af forretningen ligger inden for Netum Oy, som leverer et ganske pænt resultat, selvom resultatet har stagneret de seneste år, mens omsætningen er vokset. Koncernens store overskud de seneste par år forvrænger dog billedet, hvad end det skyldes.

I lyset af de grove tal er det ikke et dårligt samlet billede. Det er stadig et lille selskab. På samme niveau som Bilot, da det blev børsnoteret. Kunne det være en sammenligning for børsnoteringen?

5 Synes om

“Vores omsætning er mere end fordoblet i løbet af de seneste fem år.” Det er lidt lidt for et IT-firma.
Og så har der været en virksomhedsovertagelse. Størstedelen af tjenesterne er fra den offentlige sektor. Fremtidig digitalisering og cybersikkerhed, men hvad er det egentlig, de tilbyder inden for disse områder? Er det bare ambitioner og moderigtige termer?
En lille faktatjek af det tidligere: “47 medarbejdere ejer aktier” → Disse er ikke alle medarbejdere, i hvert fald ikke ifølge virksomhedens hjemmeside. Medarbejderudbuddet nævnes at have givet 28 nye aktionærer. Vær præcis, især med nye virksomheder.
Jeg har beregnet den pris, jeg ville gå ind med. Vi må se, hvordan den bliver værdiansat.
“EDIT: Den omtalte reference er blevet ændret. Ifølge netetiketten skal ændringer, der er foretaget på baggrund af en meddelelse, angives, så læserne ikke ledes til at lede efter noget, der ikke eksisterer.”

5 Synes om

https://www.netum.fi/2021/02/02/netum-on-solminut-keha-keskuksen-kanssa-merkittavan-sopimuksen-ratkaisukehityksesta-ja-yllapidon-asiantuntijapalveluista/

2 Synes om

Jeg er lidt nervøs for, at de primært sælger til den offentlige sektor, og baseret på kundelisten ovenfor, til statsadministrationen. Det kan være en ret stabil forretning, men på grund af loven om offentlige indkøb betyder det næsten konstant deltagelse i udbud og forhandling om marginer. Det ville være bedre at sælge software til staten, som kunden ikke nemt kan slippe af med.

Underskriver: Har arbejdet 12 år for staten og køber lignende tjenester i mit arbejde. Jeg ved ikke, om jeg ville turde investere i et firma, hvis vigtigste kundegruppe er statsadministrationen. :thinking:

11 Synes om

Dagens noteringsmeddelelse (First North)

https://www.netum.fi/sijoittajille/tiedotteet/#netum-group-oyj-kannattavasti-kasvava-it-palvelutalo-jolla-on-yli-20-vuoden-kokemus-vaativista-it-hankkeista-suunnittelee-listautumista-nasdaq-first-north-growth-market-finland--markkinapaikalle-202105176661

3 Synes om

Endnu en biks til en hypet sektor. Kunderne er primært offentlige, hvilket garanterer stabile, men lavprofitlige opgaver til biksen.

Det lugter af en lønningsdag for direktøren og ledelsen, fordi det nuværende vanvittige miljø muliggør det. Med hurtig fortjeneste i tankerne kan jeg selv deltage i udbuddet, men ellers er det en meget middelmådig virksomhed.

8 Synes om

Jeg ville ikke sige, at udsigterne for denne sektor er ekstremt gode, i hvert fald ikke frem til 2030’erne, slet ikke ubrugelige.

3 Synes om

Det er værd at bemærke, at ikke alle i sektoren klarer sig lige godt. Der er mange forskellige synspunkter. Det virker lidt svagt, og jeg tror ikke på langsigtet vækst og kvalitet endnu. Man kan forsøge at opnå hurtige gevinster, men det går over i gambling. Er der kendskab til større investorer?

3 Synes om

I pressemeddelelsen står der: Gensidigt Pensionsforsikringsselskab Ilmarinen, Fincorp Oy, Aurator Varainhoito Oy og Investeringsfond eQ Suomi har under visse sædvanlige betingelser forpligtet sig til at tegne aktier for i alt 4,5 millioner euro i den planlagte børsnotering.

5 Synes om

Administrerende direktørs interview var ikke overbevisende, da han ikke engang rigtigt kunne besvare grundlæggende spørgsmål om strategi osv.:\nhttps://youtu.be/Uwru8bufGhU\n\nVi får se, hvilken værdiansættelse der er, men baseret på dette vil jeg ikke investere.

7 Synes om

Jo bedre udsigter en sektor har, desto flere iværksættere og konkurrenter vil der komme.

Jeg har ikke umiddelbart lyst til at deltage i en hetz efter en hurtig gennemgang, men en hypet sektor, et snævert kundegrundlag og især den dårlige rentabilitet er røde flag for mig. Den offentlige sektor er en pålidelig kunde, men arbejdet udføres ikke klogt, og på grund af udbud køber den offentlige sektor alt så billigt som muligt. Derudover er offentlige projekter ofte dårlige for medarbejderne, fordi der i projektforhandlingerne i den offentlige sektor sidder folk med i beslutningsprocessen, som intet ved om programmering. Når beslutningerne træffes af inkompetente folk, er det en dårlig ting for leverandøren, især når den manglende ekspertise ikke kan udnyttes som ekstra profit, fordi der ikke kommer flere penge. Dårlig projektledelse betyder kedelige og irriterende projekter. Irriterende projekter betyder lav medarbejdermotivation. Lav motivation og dårlige projekter betyder som regel stor personaleudskiftning.

6 Synes om

Hvad med Gofore, der også primært udfører offentlige projekter? Jeg har forstået, at medarbejderne trives rigtig godt der, og at udskiftningen er lavere end gennemsnittet. De leverer også ret gode resultater. Så det er bestemt værd at undersøge, før man afskriver en investeringscase alene på grund af kundefokus på den offentlige side.

15 Synes om

Gode pointer. Baggrunden for min historie eller udbrud var hele tiden de ret svage avancer.

Det er ligegyldigt, om man sælger tjenesten til en offentlig, privat eller fremmed enhed, men hvis avancerne er lave for virksomheden, så fungerer det ikke. Når man sælger til offentlige, er det sværere at drive avancerne opad end til private.

2 Synes om

Er 17 % EBITA ikke helt acceptabelt?

12 Synes om

Roadshowens visningsside er nu udgivet :slight_smile: Netumin yhtiöesittely 24.5.2021 - Inderes

13 Synes om

Jeg tænker på Netum lige nu som en slags “mini-Gofore”, som man kunne få fingre i billigere. Jeg har en god fornemmelse af begge virksomheder, efter at have været i kontakt med deres konsulenter i et stykke tid.

Den offentlige forvaltning og service digitaliseres hurtigt, og der er ingen ændringer i sigte. Disse lidt mindre aktører har ikke den samme byrde som store og stive systemleverandører af IT-huse eller gigantiske konsulentfirmaer. Tilgangen er mere en fælles læring, som hjælper med at tilpasse sig og forudse den offentlige administrations behov. På lang sigt kan en sådan kultur være en stor konkurrencefordel.

Gofore virker lidt dyr, så jeg vil ikke bruge mine få penge på den. Så jeg deltager sandsynligvis i Netum-udbuddet.

Redigering: Jeg deltager alligevel ikke, da det ikke er muligt at tegne via Nordnet, og det ville kræve en investering på over 2000 euro for at tegne.

5 Synes om