Efima - softwarevirksom

Jeg må indrømme, at jeg er ny inden for dette med at oprette en ny tråd. Jeg tænkte dog, at jeg ville være proaktiv for at give et selskab med høje vækstmål sin egen plads. Erfarne brugere må rette mig, hvis dette er gået galt :sweat_smile:

Selskabets børsnoteringsmeddelelse Digiyhtiö Efima Oy suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq First North Growth Market Finland ‑markkinapaikalle

Investorsider https://www.efima.com/sijoittajille

12 Synes om

Her er morgenens nyhed fra Kauppalehti om selskabet (desværre kun for abonnenter): Miksi Efimaan kannattaisi sijoittaa? Toimitusjohtaja antaa päätökselle perusteita, joista tämä ei ole vähäisin: ”Meillä menee hyvin” | Kauppalehti

3 Synes om

Jeg har nu oprettet en separat virksomhedsside til dette :slight_smile: https://www.inderes.fi/fi/yhtiot/efima

8 Synes om

Og nu er virksomhedspræsentationens webcast også udgivet. næste uge den 8. februar kl. 18.00 :slight_smile:

9 Synes om

Handelsbladets (Kauppalehti) analytiker Ari Rajalas vurderinger fra det foregående regnskabsår er ikke smigrende for virksomheden.

“Koncernens nøgletal ser elendige ud. Resultatet er i minus, og balancen er i uorden. Egenkapitalandelen er svag, og nettogældsættelsesgraden er høj.”

“Den gode ting er væksten. Efima har fordoblet sin omsætning på kun tre år,” beskriver Rajala virksomhedens vækststrategi.

2 Synes om

"Digitalselskabet Efima

Selskabets cloudtjenester omfatter softwarepakker til finansiel administration, ERP (Enterprise Resource Planning) og automatisering.

Cloudtjenester udgør ca. 70 procent af omsætningen.

Digitale finansielle administrationstjenester er blevet selskabets primære vækst- og udviklingsinvesteringsområde efter cloudtjenesterne.

Digitale finansielle administrationstjenester udgør ca. 30 procent af omsætningen."

"Efimas administrerende direktør Tero Salminen understreger i sine kommentarer, hvor ambitiøse vækst- og rentabilitetsmål selskabet har for strategiperioden 2022–2024. Han anser målene for velbegrundede.

“Den organiske omsætningsvækst skal være over 20 procent om året, og ebita-marginen over 10 procent inden udgangen af strategiperioden,” opsummerer Salminen.

Ifølge Salminen har selskabets bestyrelse sat som mål at fordoble omsætningen i strategiperioden til ca. 45 millioner euro. Målet inkluderer mulige virksomhedskøb."

"Baseret på løbende omsætning

I det seneste regnskabsår kom ca. 70 procent af selskabets omsætning fra cloudtjenester og ca. 30 procent fra digitale finansielle administrationstjenester.

Selskabets ledelse estimerer, at det potentielle markeds størrelse er ca. 735 millioner euro. Dette inkluderer cloudbaserede finansielle administration- og ERP-applikationer, intelligent automatisering og digital finansiel administration.

Efima har en andel på ca. tre procent af dette marked, men selskabet forventer en stigning. Investeringer i cloudtjenester og robotteknologi fortsætter.

“Målmarkederne forventes at vokse betydeligt hurtigere end det estimerede 4,5 procent for det finske it-marked i årene 2020–2025,” forsikrer Salminen.

Ifølge Salminen er driften baseret på løbende omsætning: i det seneste regnskabsår var 62 procent af koncernens omsætning af løbende karakter.

“Den løbende omsætning er i vækst, og det er netop det, vi stræber efter, alene på grund af forudsigeligheden. Hver gang vi får nye kunder, vokser den løbende forretning.”

https://www.finder.fi/IT-konsultointi+IT-palvelut/Efima+Oy/Helsinki/yhteystiedot/2097521

8 Synes om

Helsingin Sanomats præsentation af virksomheden:

Nogle højdepunkter fra nyheden:
Den organiske omsætningsvækst for regnskabsårene 2014-2021 har i gennemsnit været 26 procent om året.

Ved udgangen af november 280 medarbejdere, og ifølge selskabet er medarbejdertilfredsheden høj.

Ved børsnoteringen er det hensigten at rejse omkring 6 millioner euro i bruttoindtægter via et offentligt udbud, ud over at en del af de nuværende aktionærer sælger deres aktier.

Ankerinvestorer er Danske Invest Suomi Osake -fonden og pensionsselskabet Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo, som tegner sig for i alt ca. 2,5 millioner euro.

1 Synes om

Her er et interview med CEO’en i TOAST-ånden! :slight_smile:

12 Synes om

Hvad mener sværmintelligensen om virksomhedsværdien? Efimas resultatniveau er ret svagt i øjeblikket. Kan virksomhedens værdi overstige 40 mio. EUR, hvis omsætningen er knap 23 mio. EUR nu, og markedssentimentet er ret gråt?

1 Synes om

Om emissionen.

7 Synes om

Denne børsnotering lugter grimt:

Dooap, udviklet af Efima, er en skybaseret og mobil løsning til indgående fakturaer til Microsoft Dynamics 365 og AX-ERP-systemer. Dooap muliggør godkendelse af fakturaer lige så nemt på en mobiltelefon som på en computer. Softwarens fænomenale brugerflade og indbyggede procesautomatisering giver effektivitet for finansprofessionelle og lethed og mobilitet for fakturagodkenderen.

Efima har en fantastisk kultur, som især er tiltalende. Med de rigtige kolleger falder tingene på plads. Dooap er en diamant, som vi nu sammen sliber til den helt rigtige form. Derefter vil dens glans ses langvejsfra.

Efima udvikler Dooap og optager lån til finansiering af Dooap → Efimas stiftere udskiller Dooap og Efima til to separate selskaber lige før Efimas børsnotering → Efima får en lånefordring på 6,3 mio. € fra udskillelsen af Dooap → Efimas stiftere sælger Efima-aktier for 6,3 mio. € i forbindelse med børsnoteringen → Efimas stiftere betaler Dooaps gæld på 6,3 mio. € af → Efima bruger de penge, der er opnået ved børsnoteringen, til at styrke balancen, tilbagebetale gæld og foretage virksomhedskøb???

image

En betydelig del af Dooaps salgspris forsvinder i advokatomkostninger til udskillelsen. Borenius Advokatfirma fungerede samtidig som rådgiver for udskillelsen af Efima og Dooap og som juridisk rådgiver for børsnoteringen og sidder også i bestyrelserne for både Efima og Dooap.

De har virkelig udviklet en ret kompliceret konstruktion for at holde diamanten som stifternes private ejendom.

Er denne ordning nu helt korrekt, og er disse voldsomme interessekonflikter taget i betragtning?

Nå, så er det jo lige præcis sådan.

119 Synes om

Jeg var lige ved at skrive en besked, der stort set var den samme som Ekas. Noget ved denne situation er lidt mærkeligt. Men for ikke at gentage det samme, vil jeg fremhæve et par andre punkter, der sprang i øjnene fra prospektet.

En betydelig del af Dooaps købspris vil forsvinde i advokatomkostninger til udskillelsen. Borenius Advokatfirma agerede samtidig som rådgiver for udskillelsen af både Efima og Dooap, samt som juridisk rådgiver for børsnoteringen og sidder også i bestyrelsen for både Efima og Dooap.

Den lille cirkel drejer rundt, denne fyr fra Borenius ser ud til at være en del af CEO’ens udvidede familie.

Andre observationer, der sprang i øjnene:

• Ledelsesgruppen er forbløffende ny; halvdelen af de ni udpegede ledere er startet i deres stilling inden for de seneste seks måneder (nogle er endda helt nye i virksomheden). Måske har der været et “ledelsesgruppebillede klar til børsnotering”-projekt her?
  • Efter min mening indeholdt dette prospekt usædvanligt mange proforma-tal og alternative beregninger. Det ville have været meget klarere fra en investors synspunkt at sælge Dooap først, vente et helt regnskabsår og derefter børsnotere. I så fald ville virksomhedens reelle præstation have været kendt og fremgået af de reviderede tal. Men der synes at være travlt.
  • Ankerinvestorer har kun forpligtet sig til at tegne ca. 20% af den samlede emission. På det seneste har vi set mange emissioner, hvor ankerinvestorerne har taget størstedelen. Med andre ord kaster to store ankerinvestorer (Danske og Elo) hver omkring 1,2 millioner euro på bordet (= peanuts)

Børsnotering er også dyrt:

• Selskabet forventer at betale ca. 1,6 millioner euro i honorarer og udgifter i forbindelse med Børsnoteringstilbuddet (forudsat at Selskabet rejser ca. 6 millioner euro i bruttoprovenu, og at den diskretionære bonus betales fuldt ud)

Men det aktiesalg, der er foretaget i samme forbindelse, er meget billigt (jeg kan dog ikke huske, om dette altid er tilfældet):

• Sælgerne forventer at betale ca. 70 tusind euro i honorarer og udgifter i forbindelse med Børsnoteringstilbuddet (forudsat at Sælgerne sælger Salgsaktier til en værdi af 6 millioner euro, og at Yderligere Aktieoption udnyttes fuldt ud).

Derudover undrede den målrettede aktieemission, der blev foretaget den 3.2.2021, mig med hensyn til pris. På den anden side er noteringsprisen ret tæt på den seneste betalte emission, når splittet tages i betragtning.

Alt i alt var der intet i prospektet, der virkede særligt tiltalende for mig.

34 Synes om

Jeg har ikke dykket dybere ned i det endnu, men jeg ville gerne kommentere på dooap-situationen. Sandsynligvis er det blevet udskilt, fordi investorerne ikke var villige til at betale den værdiansættelse, som ejerne ønskede. Der er næppe en større sammensværgelse bag det. Dette understøttes, når man kigger på proforma-tallene, hvor f.eks. driftsresultatet proforma (uden dooap) er 1,8 MEUR og rapporteret (med dooap) ~0,0 MEUR. Altså, summa summarum: Der er investeret mange penge i Dooap, men i IPO’en får man ikke en god værdiansættelse som en del af Efima (mere sandsynligt ødelægger det værdien i IPO’en) → løsning: ejerne køber Doopain ud, og Efima fortsætter sin egen (noget rentabel) forretning.

13 Synes om

Gårsdagens Roadshow-optagelse kan nu findes på InderesTV :)\n Efima yhtiöesittely ti 8.2. kello 18:00 alkaen - Inderes

3 Synes om

@Omavaraisuushaaste God analyse :+1:

19 Synes om

Det vækker stadig ingen interesse hos mig at deltage.

9 Synes om

Med en succesfuld børsnotering bliver pengene i praksis cirkuleret gennem ejerne, gælden mellem selskaberne afregnes, og juvelen kan holdes i privat ejerskab. Smart. Jeg tror dog ikke, at cirkulationen af penge er den egentlige bagtanke med børsnoteringen, for de kunne f.eks. oprindeligt have adskilt forretningsaktiviteterne i forskellige selskaber ved en total spaltning, og aktieejerskabet ville have forblevet det oprindelige. Det er ikke sådan, at den slags arrangementer nogensinde skaber tillid, især ikke når de finder sted tæt på børsnoteringen.

Der er ingen grund til overhovedet at overveje at deltage i emissionen.

9 Synes om

Ansvarsfraskrivelse i slutningen af artiklen: Udført i kommercielt samarbejde med Efima Oyj.

3 Synes om

Det ser ud til, at det er blevet organiseret som et separat selskab via en delvis udskillelse. Jeg burde selvfølgelig have læst fakta ordentligt, før jeg kommenterede.

Jeg forstår ikke, hvorfor rollen som finansier blev overladt til Efima. Det er her guleroden i historien ligger. Hvis sådanne arrangementer foretages før børsnoteringen, ville det være god skik at rydde op i gamle synder først i stedet for at gøre det efter begivenhed x (udbud).

3 Synes om

Minimal diskussion, er der ingen, der er interesseret i dette udbud? Ved et hurtigt blik er virksomhedsordningerne for forvirrende til at bruge en arbejdsdag på at undersøge baggrunden. Førstehåndsindtrykket er, at Dooap er den værdifulde del, og den bliver nu flyttet ud, så de, der deltager i børsintroduktionen, ikke får gavn af det. Sælgerens interesser er sikkert sikret, hvad der er tilbage for småinvestoren som modværdi for udbudsprisen, det lader jeg usagt.

4 Synes om