Netum - Når forandring er en mulighed

Så ved jeg jo selvfølgelig ikke, hvordan vi ville handle i samme situation, jeg sagde bare, at hos os udbetales der månedlig provision til sælgerne baseret på den foregående måneds fakturering. Mener du, at selv i det tilfælde, selvom personen bliver midlertidigt afskediget (lomautetaan), vil udbetalingen af provision alligevel fortsætte hver måned? Det tror jeg ikke.

Og jeg ved i øvrigt heller ikke, hvilken lønmodel Netum overhovedet har. Jeg syntes bare, det var mærkeligt, hvorfor sælgere og personer, der arbejder med salg, bliver midlertidigt afskediget (lomautetaan) i denne situation, hvor eksperterne mangler projekter, mersalg og omsætning er hårdt efterspurgt, og man netop burde satse på salg. Årsagen kan vel næppe være andet end, at virksomheden beholder hver en euro fra igangværende projekter og initiativer selv, og at midlertidig afskedigelse (lomautus) af medarbejdere, hvis løn hovedsageligt består af provision, giver de største besparelser på dette tidspunkt.

Det hjælper helt sikkert på den korte bane og forbedrer tallene for resten af året lidt, men hvad med fremover? Gode sælgere, der har brede og etablerede netværk og kontakter, skal nok finde nyt arbejde. Jeg tror ikke, de er interesserede i at blive og vente på, hvornår opkaldet om at komme tilbage til arbejdet kommer. Og vil de overhovedet have lyst til at vende tilbage, selvom opkaldet kommer?

Hvordan tænker man så derinde, med en endnu mindre salgsorganisation, at man skal opnå det mersalg, der er så hårdt brug for, når det i forvejen var svært? Ledelsen og bestyrelsen har vel en plan klar.