Virksomheden er efter min mening så håbløst på afveje, som man overhovedet kan være, ud fra hvad jeg har hørt.
Jeg arbejder selv i samme branche, og et par bekendte arbejder hos Netum, og et par af dem har faktisk allerede skiftet arbejdsplads.
Af hvad jeg har talt med dem om, virker det til, at det hele er et stort rod, da store og langvarige kunder er begyndt at skære ned på deres budgetter, og der er ikke kommet nye projekter ind i stedet.
Det skyldes angiveligt delvist, at de konsulenter, der bliver ledige, har arbejdet for de samme kunder i årevis med teknologier og værktøjer, der er så forældede, at deres kompetencer er “forældede”, og det er derfor svært at sælge dem til andre kundeforhold eller projekter.
Derudover hørte jeg, at de gentagne forhandlinger om masseafskedigelser og nedskæringer (YT) virkelig har gjort, at man overhovedet ikke har tillid til den nuværende ledelse, og der er i øjeblikket alvorlige udfordringer med medarbejdertilfredshed, engagement og ledelse. Det seneste eNPS-resultat var angiveligt også stærkt negativt. Virksomheden har desuden haft udfordringer med at rekruttere nye erfarenhedsrige eksperter, da dygtige folk simpelthen ikke skifter til et sådan arbejdsmiljø.
Nu vælger man også at sende salgspersonale på tvungen orlov (lomauttaa), endda fra den mere erfarne ende, selvom virksomheden desperat har brug for mere omsætning og nye kunder. Min bekendte vurderede, at årsagen er, at virksomheden dermed slipper for at udbetale sælgernes provisioner/bonusser for allerede afsluttede handler i år og på den måde beholder alle euroer selv. Den midlertidige orlov er også “billig” for Netum, da ingen bliver afskediget, og man derfor ikke skal betale lange opsigelseslønninger, feriepenge, tilbyde omstillingskurser (muutosturvakoulutus) osv. Med den midlertidige orlov stopper lønudbetalingen med et slag, og der kommer ingen andre omkostninger.
Efter min mening viser dette, at situationen allerede er ret svag, og jeg tror ikke selv på, at situationen vil forbedre sig, medmindre man skifter ud i ledelsen.